tmbryhn
|
 |
« på: september 14, 2008, 14:49:44 pm » |
|
Hei. Har drevet litt med motorbygging på et beskjedent plan, dvs. mest overhaling av 1600-motor, men satte sist inn en Scat C35-kam og har kjøpt og overhalt to Weber 36 IDF-gassere som i neste omgang skal på med et nytt 1641-sylindersett. Porting er noe som virker formålstjenlig når en skal ha litt mer hester ut av en beskjedent trimmet Boble-motor. Hvordan kan dette gjøres på et greit plan uten å ev. måtte sette bort jobben? Husk også at dette ikke er noe extreme performance-prosjekt. Bilder av verktøy/utstyr og hvor på toppene det bør "friseres" blir tatt imot med stor takknemmelighet.
Har sett litt rundt på forumet om dette temaet, men finnes lite konkret info så tenkte at det kunne være greit for flere amatører å kanskje få litt lærdom om dette på VW-fronten. Kanskje noen også vil lage en how-to-tråd?
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
jontefje
Juniormedlem
 
Innlegg: 79
Bosted: nesodden
|
 |
« Svar #1 på: september 14, 2008, 15:03:22 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #2 på: september 14, 2008, 18:48:00 pm » |
|
Takker for svar. God prosjektttråd. Har faktisk lest hele før, men er akkurat slike tråder som gjør meg mer nyskjerrig rundt dette med topper. Hvordan regner man ut dette med "forbrenningskammer" og hva er kritisk med vendehøyde og kompresjon? Hvordan finner man ut hva og hvor mye man f.eks. skal fjærne? Veit jeg trenger å lære mye om dette med toppper og det som følger med for at jeg skal kunne gjøre de rette inngrepene og vite litt om hvordan dette fungerer og hvordan en regner ut de forskjellige tingene og finner ut hva som er best/riktig for sin motor.
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
    
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
 |
« Svar #3 på: september 14, 2008, 21:55:25 pm » |
|
.
|
|
« Siste redigering: februar 19, 2011, 03:00:50 am av Race-buggy »
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
    
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
 |
« Svar #4 på: september 14, 2008, 21:56:05 pm » |
|
.
|
|
« Siste redigering: februar 19, 2011, 03:01:36 am av Race-buggy »
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
    
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
 |
« Svar #5 på: september 14, 2008, 21:59:42 pm » |
|
.
|
|
« Siste redigering: februar 19, 2011, 03:01:09 am av Race-buggy »
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
jontefje
Juniormedlem
 
Innlegg: 79
Bosted: nesodden
|
 |
« Svar #6 på: september 16, 2008, 17:34:34 pm » |
|
må jo spre god, og nyttig info 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
    
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
 |
« Svar #7 på: september 17, 2008, 20:44:00 pm » |
|
.
|
|
« Siste redigering: februar 19, 2011, 03:00:16 am av Race-buggy »
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #8 på: september 20, 2008, 01:23:36 am » |
|
Takker for bra pdf.-dokument om porting. Har ikke fått sett nøye på det ennå, men så akkurat ut som slik info jeg er på jakt etter! Med motoren min går det kjempebra. Har skiftet over til 20-50 i mineralolje, og det er ingen bankelyder i det hele tatt siden alt av lager ol. er skiftet. Deilig med nyoverhalt motor + at jeg nå kan mye mer enn det jeg gjorde før jeg pellte boxeren så smått som gryn. Går litt dårligere på tomgang opp til ca. 1500 omdreininger da kammen jeg satte inn (Scat C35, lik Engle 110) ikke begynner å gi drag før rundt dette turtallet. Kjører med originalgasser nå, og merker økt dreiemoment, og det er kult. I morgen skal jeg sette på to nyoverhalte Weber IDF 36-gassere m. 32 mm halsringer. Blir spennende å synkronisere dem og se om dyseoppsettet stemmer (Main 135, Idle 55 og Air 200).
|
|
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
    
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
 |
« Svar #9 på: september 21, 2008, 00:01:47 am » |
|
.
|
|
« Siste redigering: februar 19, 2011, 02:59:35 am av Race-buggy »
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
tmbryhn
|
 |
« Svar #10 på: september 21, 2008, 01:48:42 am » |
|
Ja, dette er jeg fullstendig klar over, men takker for god spredning av info. Kjører en fabrikkny "tysk" fordeler SVDA (Altså vakum) kjøpt på unneberg bil for ca. 600 kr. Fungerer veldig bra. Eneste er at når jeg har satt ca. 32 grader fortenning som maks fortenning (ca. 3000 omdreininger eller maks mekanisk fortenning) så går den ned på ca. 16 grader fortenning på tomgang fra originale 7,5. Misstenker at dette ikke er helt bra for motoren muligens. Det som også er greit å vite er at motoren ikke går uansett hva jeg gjør med 7,5 grader fortenning med den nye kammen jeg har satt inn.
|
|
« Siste redigering: september 21, 2008, 01:57:54 am av tmbryhn »
|
Loggført
|
Til ettertanke: "... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy
- VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen" - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
    
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
 |
« Svar #11 på: oktober 26, 2008, 00:49:34 am » |
|
.
|
|
« Siste redigering: februar 19, 2011, 02:58:56 am av Race-buggy »
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
|