mai 04, 2025, 21:08:30 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Fiksing av rust på traverser/"outrigger"/jack-punkt og hjulbuer, T2  (Lest 1926 ganger)
himmelrock
Juniormedlem
**
Innlegg: 57
Bosted: Italia



Vis profil
« på: oktober 27, 2008, 13:59:15 pm »

1) Alle 4 jack-punktene/"outriggers" er gjennomrustet (eller heter det traverser på norsk?). Karosserivekstedet advarer meg mot å å bytte disse delene siden rusten bare vil pre seg til andre deler. De sier også at gulvet må ut for å komme skikkelig til og for at ikke interiøret skal ta fyr under sveising. Personlig tror jeg det skal gå an å skjære ut de dårlige delene og tilpasse de nye. Bør center-delen av "traversen" (cross-member) byttes med det samme, eller er ikke det nødvendig om den ikke er gjennomrustet?

2) Begge fremre hjulbuer har mye rust og de må byttes. Er det nok å gå til innkjøp av ytre carosseridel. Går det greit å fixe mindre synlige deler eller bør jeg kjøpe med ferdigfabrikerte steg og indre deler med det samme?

Svar på spørsmålene og generelle gode råd til problemstillingen trengs NÅ Trist

Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1 på: oktober 27, 2008, 14:05:51 pm »

Få bilen opp på bukker, eller løftebukk, sånn att du får sett skikkeleg under den!

Vist det er tepper på golvet, så må/bør dei ut vist du skal sveise, det samme gjelder vel stoler!

Vist all rusta skal takast, og du skal gjere det skikkeleg, så tar du av heile golvet og!
Då kjem du mykje bedre til!

Vist dei ikkje er SÅ nøye så går det an å gjere det med golvet i bilen, men koffø ikkje gjere ting skikkeleg med ein gong, og sandblåse heile bilen under + lakke og tectyl Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
himmelrock
Juniormedlem
**
Innlegg: 57
Bosted: Italia



Vis profil
« Svar #2 på: oktober 27, 2008, 15:28:46 pm »

Det er helt klart at sandblåsing og full pakke er den beste løsningen! Men så kommer faktoren tid og penger inn. Er det mulig å få til en god jobb med å ta det mest nødvendige først for så å gjøre resten etter hvert? Hva med å skjære hull i gulvet der trengs og så sveise gjen etterpå, er det en løsning?

Hva med spørsmålet om hjulbuene, må jeg kjøpe originale deler til midre synlige steder som indre hjulbue etc, eller kan dette tilpasses manuelt?
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #3 på: oktober 30, 2008, 15:14:01 pm »

Tid = penger i alle bransjer, spesielt når du skal få noen til å gjøre det for deg. Av det kan vi trekke den konklusjonen at ferdigproduserte deler er gunstigere enn å lage selv. T2 har mange skjulte rustfeller og plater som er punktet inntil hverandre i en bestemt rekkefølge, så når dette skal tas opp vil du måtte løsne mange biter tilsvarende. Vel og merke om du skal replikere originalmåten. Kan lett forestille meg at et karrosseriverksted vil gjøre dette enklest mulig.
Ytre hjulbuer ruster ofte fra innsiden, begynner kanskje med et lite hull som slipper inn støv og fukt som pakker seg sammen. Dermed spises hele hjulbuen opp. Men dette kan være vrient å se før alt er åpnet. Har du indre buer klar sparer verkstedet tid med å tilpasse egenproduserte = penger spart.
Hvis du tar noen bilder er det lettere å kommentere, men at rusten skal spre seg fordi du bytter deler høres merkelig ut. Er det gravrust noe sted bør det gjøres skikkelig reint og behandles med noe som stopper rusten (har god erfaring med Brunox, men det finnes hundrevis av alternativer). Full sandbilåsing under bør du i alle fall vite at medfører sand på alle utenkelige steder, som igjen fører til fuktansamlinger og mer rust om du ikke blir kvitt ALT.
Når gulvet er ute kommer du mye bedre til, men det er en stor jobb og et inngrep du bør vurdere nøye. Utriggerne er langt greiere å komme til, så om alle må byttes er det absolutt et alternativ. Spørsmålet er hvor mye du kan gjøre selv som igjen kan spare penger.
Hvilken årsmodell/karrosseritype snakker vi om her, egentlig?
Loggført
himmelrock
Juniormedlem
**
Innlegg: 57
Bosted: Italia



Vis profil
« Svar #4 på: november 02, 2008, 01:05:17 am »

Takk for grundige opplysninger Andy Glad Det er en 1976 mod. T2 det er snakk om her (den røde i det lille bildet). Jeg skal ta et par bilder og legge inn. Nok et godt tips!
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #5 på: november 02, 2008, 16:07:18 pm »

Bare hyggelig det, det er smart å bruke litt tid å planlegge dette best mulig så du ser hvilke alternativer du har. Som nevnt, jo mer du kan bidra med selv, desto gunstigere bør det bli. Bare sørg for at du ikke kapper mer enn nødvendig, fort gjort det! Bay T2 får du jo det meste av deler til, så sånn sett bør det være plankekjøring. Hør med f.eks. Unneberg når du har fått laget en liste over deler sammen med sveiseren.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!