mai 08, 2024, 15:30:19 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 ... 23 24 [25] 26
721  Forum / German/Euro-look / Sv: Må det være samme dimensjon felg bak og foran? på: september 24, 2010, 12:56:14 pm
Ok, takk for info.
Skal prøve å sette alt på plass i planer og ønsker samt gå gjennom alt en gang til så tar jeg kontakt med trafikkstasjon. Går det bare å ringe trafikkstasjon og spørre de eller må jeg komme med litt formel brev til de for å få info om det? Har aldrig snakket med de og er redd å danne et feil "bilde" for videre dialog. Det er ikke bare det som skal godkjennes hos meg etter hvert, så er det sikkert greit å gi litt mer prof intrykk...
722  Forum / German/Euro-look / Sv: Må det være samme dimensjon felg bak og foran? på: september 24, 2010, 12:32:13 pm
Er ikke så veldig i dekk kontra felg dimensjoner, kan du si sånn ca hvor breie felg er da hvis dekk skal være 285 og 250?

Og det du skrev gjelder da bare for R15 eller? ufff...  Tvilende
723  Forum / German/Euro-look / Sv: Må det være samme dimensjon felg bak og foran? på: september 24, 2010, 10:51:07 am
Da er det lys i tunellen Glad
Jeg velger å bremse litt med felg kjøp. Vil gjerne få alt avklart med trafikstasjon før jeg investerer.

Dersom jeg for godkjent forskjellig bredd på hjul, neste steg er å få godkjent de med speisere dersom det blir nødvendig. Det der med hjul og godkjenning er ikke bare bare...

Her er veien jeg har tenkt å gå:

- Kerscher Coilover kit (med TUV dok., er ferdig montert Glad men ikke godkjent enda)
- Bestemme bremsoppgradering (blir mest sannsynlig Kerscher med TUV godkjent for 160 hester). Må velge boltsirkel.
- Tilpasse hjul under skjærmer/velge dimensjoner
- Høre hos trafikkstasjon om det er OK og blir godkjent
- Handle, montere, bestille time hos trafikstasjon og få det godkjent.

Det høres lett og enkelt, men vi få se... Glad
724  Forum / German/Euro-look / Sv: Må det være samme dimensjon felg bak og foran? på: september 24, 2010, 09:13:48 am
Ser ingen mening å sette beiere felg bak hvis de må ha like slakte dekk som foran. Da kan jeg omformulere spørsmål til om det må være samme dimensjon på dekk bak og foran?
725  Forum / German/Euro-look / Må det være samme dimensjon felg bak og foran? på: september 24, 2010, 08:46:34 am
har hørt litt forskjellig og vet at det  er kanksje best å spørre selve trafikkstasjon men kanskje noen av dere vet det 100%?

Kan jeg montere breiere felg bak enn forran? for eks. 7" forran og 8.5" bak? har lyst på Porsche felger men da er det lettest å kjøpe hele sette (dvs alle 4) hvor bak er ofte breiere en forran. Snakker om brukte felg.
Det store spørmålet er om jeg får det godkjent? ET ligger på 55 forran, da må nok speisere monteres også...

Det er såååååå mye som må tenkes gjennom!  Hæ

Jeg må bestemme meg i løpa av dagen siden de må event. hentes i morgen :/ hjelp....

[attachment=1]
726  Forum / German/Euro-look / Sv: Bug-Tech shifter på: september 23, 2010, 19:59:12 pm
Girvelger er levert og skal hentes i helgen. Gleder meg. I mellom tiden har jeg undersøkt litt mer hvordan er det der i kanalen. Ting så ikke så dårlig ut, eller må jeg si overaskende bra!  Glad

[attachment=1]

[attachment=2]

[attachment=3]

Men så så jeg noe jeg var ikke forbered for... kal det være sveist sammen eller ikke???

[attachment=4]

[attachment=5]

Siden det alt så teit og fint ut antar jeg at u-lyden kom fra kula som er slakk...

727  Forum / German/Euro-look / Sv: "Stress bars" på: september 21, 2010, 13:08:11 pm
Enig i det dere sier men kan gi cc tall mellom fjærbeinboltene? Ut i fra det kunne jeg bygge stag som har riktig lengde i forhold til riktig karoseri. Eller blir det bra nok å heve bilen og så ta virkelig mål.
Tror jeg går for det Glad
728  Forum / German/Euro-look / Sv: "Stress bars" på: september 21, 2010, 09:08:21 am
Enn om du får tak i rør som kan gjenges innvendig og da kan du bruke mutter som låsing. Event bruke links gjenger på ene siden. Bare noen forslag.
Ta en titt på kartek offroad eller spidertrax offroad kanskje du finner noen ideer der.Tøft prosjekt. Glad

Det som kan være mulig er å gjenge rør invendig på begge sider med motsatt gjeng. Da går det å stramme stag ved å rotere rør. Lurer om når en slik stag skal strammes inn, er det nok med hånd kraft eller må det brukes boltnøkkel. Hvis jeg må bruke boltnøkkel så må jeg sveise på noe ekstra i rørendene slik at boltnøkkel kan brukes...

Mange tanker, men håper å komme til en optimal løsning.

Takk for tips Bahnrennen! Jeg titta på offroad deler og det ble litt mer forståelig hvordan ting fungerer Glad
729  Forum / German/Euro-look / Sv: "Stress bars" på: september 20, 2010, 18:55:49 pm
Så at Herbie har brukt noen lignende for å stivne bakforstillinga...

[attachment=1]

Her ser du stag som har strammemulighet på hver enden.
730  Forum / German/Euro-look / Sv: "Sress bars" på: september 20, 2010, 18:46:10 pm
Reguleringsmekanismen kalles "strekkfisker" og selges i alle byggevarehus Jernavare handel og på Biltema.

Takk for enda et nytt ord i ordboka mi Blunker

Legger et par skisser som jeg laga. Har tenkt at dette er mulig å lage selv. Noe jeg har ikke skjønt er hvordan rør festes mot gjengestag som stikker inn i røret.

[attachment=1]

[attachment=2]

Dette er kun enden på stag mot festebraketten, dvs der stag ender ved fjærbein. Meningen er at bolt (2) skrus på gjengestag (3) helt til festebrakett (4) så dyttes gjengestag inn i røret (1). For å stramme må bolten skrus slik at rør "dyttes" av gjengestag. Siden rør er festet på samme måte i andre enden skal stag strammes inn.

Det som jeg mangler er forankring mellom rør og gjengestag. Men er det egentlig nødvendig? Tenker på å bruke gjengestag med utvendig diameter lik til invendig diameter for rør. For at bolten skal ikke løsne seg av vibrasjon kan det brukes to bolter for å få en slaks lås.

Kan noen bidra med kritikken, erfaring eller ideer???

731  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1302 Käfer-Cup på: september 16, 2010, 12:35:31 pm
I dag har vært en bra dag.
Svein. kom på garasjebesøk og vi fikk til slutt senka bobla bak, så nå ligger den så og si rett, pluss at den ser ti ganger bedre ut enn hva den gjorde med ass up Osteaktig

Tusen takk til Svein. for all hjelp underveis! Setter jeg enormt stor pris på. Gliser
http://www.vwnorge.no/index.php?action=profile;u=105
Det alltid bedre med to.


Har dere lyst å komme på besøk hos meg kanskje? må senke bak på min også...  Kult
732  Forum / German/Euro-look / Sv: Bug-Tech shifter på: september 14, 2010, 07:43:16 am
En av grunnene til at jeg digger Bug Tech er at det er Made in Germany.

Det var bra sagt! Enig 100%, det at den er "made in Germany" gjør det bare mer riktig Glad Uten å ha noe betydning for funksjon...
Uansett så har jeg betalt og bestilt en "Black anodised" versjon. Planen å få den henta er om to uker. Nå er det bare å vente  Kult
733  Forum / German/Euro-look / Sv: Bug-Tech shifter på: september 09, 2010, 21:27:54 pm
Sendte et spørsmål til BugTech vedr. mulighet å bruke spaken på 5 girkassa som er bygt ut på en original 1303 kassa. Har er svaret:


we have a customer in usa that will test the 5 speed gearbox with our shifter.
I am looking forward to the result.
I am pretty shure it will work.
When the info is there, I will inform you.

Da er det bare å vente, men kunne være fint å vite litt mer om selve kassa den blir testet på... Glad Ellers fant jeg ut at spaken for 5 gir kassa fra bugtech er ment for Porsche sine kasser og ikke til en boble girkasse som er bygt ut til 5 gir :/
734  Forum / German/Euro-look / Sv: Bug-Tech shifter på: september 09, 2010, 13:36:02 pm


Fins det flere filmer vedr. Bug-Tech girvelger? Glad
735  Forum / German/Euro-look / Sv: Bug-Tech shifter på: september 09, 2010, 13:20:25 pm

[/quote]
Det er det som er morsomt i verden - alle er ikke like Blunker
[/quote]
Heldigvis er mekanikkens verden lik for alle  Blunker
[/quote]

Jeg mente at mennesker er ikke like i smak, har var mekanikken ikke i bilde Blunker Men nok om det.
Gleder meg til henger og håper å få tid ta en sjekk på virkeligheten. Takker for alle tips! det hjelper Glad
736  Forum / German/Euro-look / Sv: Bug-Tech shifter på: september 08, 2010, 11:05:18 am
[attachment=1]

Tenkte mer på den når jeg sa Old School. Men jeg vil ikke gå inn i diskusjon dypere det som gjelder smak og behag. Jeg har full respekt for andre sine meninger. Det er det som er morsomt i verden - alle er ikke like Blunker

Tilbake til teknisk virkning. Da CSP sin utgår som kandidat i så fall Glad Har BugTech plastikk foring?

Lurer om vi er i alt for detaljert nivo i diskusjonen har hvor en sånn enkel persom som jeg vil neppe merke forskjel...Glad Det med dragracing produkter ser jeg ikke på som aktuelle  Blunker
737  Forum / German/Euro-look / Sv: Bug-Tech shifter på: september 08, 2010, 09:56:55 am
Kjøp 5 girs utgaven, og lag deg en midlertidig sperre som stopper vandringen mot venstre.

Så det er mulig det også!? Da var det lys i tunellen satt på Blunker
738  Forum / German/Euro-look / Sv: Bug-Tech shifter på: september 08, 2010, 09:52:15 am
En 1300S kasse i kombinasjon med en 40 eller 60% Gene Berg skifter. Bolt on, fint turtall på veien og de mest presise girskiftene. For ikke å snakke om hvor mye penger og tid du sparer. Berg spaken ser kanskje ikke så high TECH ut men hvem bryr seg vel om det?

Mvh
BB

Når du sier 1300S kasse og fint turtall - mener du da girkasse med 5 gir eller synes du at 4 gir gir deg fint turtall når du kjører over 100km/t?

Og, ja, jeg bryr meg om hvordan ting ser ut. Sånn er jeg bare... Kult Og Berg ser litt for Old School for min smak (dette har ikke noe med teknisk virkning å gjøre!). Det er derfor jeg lurte på om Berg og BugTech fungerer like bra begge to? Gjør de det da velger jeg BugTech siden den passer mer for min smak og "look" jeg er etter Glad
739  Forum / German/Euro-look / Sv: Bug-Tech shifter på: september 08, 2010, 08:53:45 am

Fem girs problematikken handler om vandringen sideveis på girspaken...  en ren praktisk utfordring, nesten alle spaker kan modifiseres for dette.
[/quote]

Men om Bugtech selger en 5 girs spakk vil det ikke si at detter problemet er løst? Eller må jeg likevel tilpasse noe mer?
Skal ta kontakt med BugTech for å finne hvor mye mod. må jeg regne med for å få den på plass både med 4 gir og event. med 5 gir.
740  Forum / German/Euro-look / Sv: "Sress bars" på: september 08, 2010, 08:24:02 am
Samler materialer. Noen kanksje har erfaring på hvilke dimensjoner jeg skal bruke? Selve stag f.eks?
Feste braketter/punkter er vel noe sånn ca ferdig prosjektert.

Har noen link til butikker som selger sånne stag her i landet (Oslo område passer best)? Ville gjerner titte på de. Må ikke være for boble, bare ville se regulerings mekanismen og finne ut om kanskje noen selger slike regulerings "ledd"?
741  Forum / German/Euro-look / Sv: Bug-Tech shifter på: september 08, 2010, 08:06:19 am
 Osteaktig ikke sant!
 Jeg synes det er morsomt å ha boble med modifikasjoner som er godkjent for gatebruk og når produsenten mener at produktet er ikke for gatebruk så blir det litt feil å se bort fra det. Formula 1 har også mange fine dingser men å ta det i bruk i en gatebil er vel kanskje overdrevet Blunker
Uansett så sitter jeg nå på "handlingsterskel" og balanserer... Vil ikke investere før jeg har bestemt meg hva er planer for girkassa i framtiden.
Dersom jeg vil gå til 5 gir så vil jeg heller fikse/sette i topstand original girvelgerstag og venter til 5gir kommer i boks mens ellers kunne jeg bare kjøpe Bugtech og kjøre med 4 gir dersom det blir lite forskjel.

Setter i gang info samling om girkasser og alt som gjelder girkassemodifikasjoner til 5 gir.
742  Forum / German/Euro-look / Sv: Bug-Tech shifter på: september 07, 2010, 13:59:00 pm
"cae shifting technology" er vel ment for banekjøring og ikke gatebruk. Jeg ser for en boble som er godkjent for gatebruk.
Så lenge jeg har fått intrykk så skal Bugtech holde begge deler for min bruk Glad
743  Forum / German/Euro-look / Sv: Bug-Tech shifter på: august 26, 2010, 09:12:41 am
Jeg kjører 1303s med original girkasse (så lenge jeg vet) Glad og som sagt har jeg fortsatt lite kunskap om 4 og 5 girkasser men har lest i for eks. VolksWorld at folk i USA setter 5 gir for rimeligere kjøring på motorvei. Vi har ikke så mye motorvei her på landet men jeg liker å kjøre langt og utenlands og dermed tenkte jeg at det kunne være noe for meg også.

Siden det ble en diskusjon vedr. 4-5 girkasser så burde det kanskje vært en separat diskusjonstråd slik at andre kunne delta..? passer ikke helt under tittelen her Glad
744  Forum / German/Euro-look / Sv: Bug-Tech shifter på: august 25, 2010, 17:43:09 pm
Heisann,

Kult å lese om planene dine og husk at du må holde oss orientert om prosjektet ditt  Glad

Er plastforingen slitt eller borte så "faller" stanga litt ned og du vil få for mye plass for kulen. Sjekk denne før du kjøper ny girvelger og heller kjøp deg en rimelig sak som du kan bruke inntil du bygger om til 5 speed. Personlig skjønner jeg ikke hvorfor du skal bygge om til 5 gir med mindre du går for en Porsche kasse. Du ender opp med en svakere kasse sammenliknet med feks en 1300S kasse som gir deg samme turtall.

Mvh
BB

Takk for tips! Skal holde orientert, må bare komme i gang så få jeg lage en tråd på bobla mi...

Det som gjelder 5 girkassa, så har jeg ikke så veldig mye kunskap, men tanken var å få mindre rpm når jeg kjører på lengre turer. 4.gir og 110km er litt bråkete synes jeg Glad Men som sagt 5 girskassa er kun planer så her må jeg undersøke litt mer...
Har dere none tips hvor kunne jeg finne bra info vedr. girkasser?
745  Forum / German/Euro-look / Sv: "Sress bars" på: august 25, 2010, 12:06:00 pm
Jeg fikk begynne med modelering... Material valg kommer etter hvert. Så langt har jeg lagt model bare over høyre coilover. Venstre siden skal være speilvent versjon. Mellom stag skal være ca 1m samt X stagene.

Legger ved noen bilder.

[attachment=1]
først løsna jeg tre skruer som holder coilover mot karoseri.

[attachment=2]
Brukte msakerings tape for å dekke hele område

[attachment=3]
Så markerte jeg formen på malen. Tanken her var å få bruke mest mulig av flat areal rundt. Markerte også huller.

[attachment=4]
Tok av tapen som et lag og limte på større papir ark.

[attachment=5]
Klipte malen ut. Bilde viser at den passer like bra på venstre side bare at den er flipt over.

[attachment=6]
Videre fant jeg en blikkkanne om hadde samme diameter som trengs og brukte det i modelen. Klipte den ut slik at den kigg på plass. Så brukte jeg en pinne for å "koble" senter punkter på begge coilover´s. Her skal stag stå og forstarknings trekant skal monteres i festekrone på samme retning.
Det samme gjelder med diagonaler. Bare at pinen skal gå fra senter til coilover til motsatt hjørne i bagasjerom.

[attachment=7]
Og her er endelige resultatet. Neste steg skal være material valg så kan det begynnes med ekte produkt Glad

Det var gøy og jeg gleder meg til metalversjon Glad Jeg trenger noen tips på hvor får jeg take i justeringsbolter eller hva kan jeg bruke for justeringen. Det er ikke klart ennå om jeg skal lage justering på tverstag men diagonaler har jeg lyst å ha avtagbare...




746  Forum / German/Euro-look / Sv: Bug-Tech shifter på: august 24, 2010, 09:23:11 am
Ut i fra det at ulyden ble borte ettar at jeg satt masse smørmiddel inn i girvelgerstanga, der kulen komer inn, antok jeg at det er "for mye plass" for kulen...

Bytting av all plast inn i der er også på lista.

Men jeg har også planer å bytte til 5gir og da må jeg tenke på forhånd når jeg kjøper girstag. Bug-Tech selger jo til både 4 og 5 gir. Litt dårlig investering å kjøpe inn stag for 4 gir og bytte girkasse til 5 girs om 1 år :/
747  Forum / Snikk-snakk / Sv: SCC 2010 - Bildetråd på: august 24, 2010, 08:08:33 am
Har noen bilder av German Look pris vinner ?
748  Forum / German/Euro-look / Sv: Bug-Tech shifter på: august 24, 2010, 07:48:49 am
Hva utgjør egentlig en god skifter?
Oppgven den har er jo egentlig utrolig enkel, og selv tror jeg den viktigste delen sitter lenger bak og under. Selv om en kortere vandring gjør underverker også, men hvor stor forskjell, minus kvalitet, er det egentlig på skifterene?

Kvalitet er bare en ting... ikke slakk i kula... og at kula nederst på spaken faktisk passer i girvelgerstanga.

Det er akkurat det jeg sliter med. Sjøring i 4. gir er bare en helvette med den vibrasjon og ulyder bra kula  Sint Har prøvd å smøre med noe sikkelig "fet" men det vibrer ut igjen og ulyden kommer opp... Eneste som hjelper nå er å holde i girsjifter, men det er vel ikke så behagelig på tanken om lengre turer. Det står til og med i bruksboka at å holde i girsjifter er ikke bra for girkassa... Blunker

Jeg har tekt å fikse saken for altid og oppgradere samtidig.
749  Forum / German/Euro-look / Sv: Bug-Tech shifter på: august 24, 2010, 07:10:59 am
Har en slik i min. anbefales.

Fikk du kjøpt det i Norge eller bestilte fra Tyskland? Er det kanskje noen som importerer de og det er mulig å kjøpe de her i Norge...?
Så lurte jeg på høyden av "pinnen". Hvordan er det i forhold til originalen?
 
750  Forum / German/Euro-look / Bug-Tech shifter på: august 23, 2010, 15:10:53 pm
Har noen kjøpt og montern en sånn i sin boble?

[attachment=1]
Sider: 1 ... 23 24 [25] 26
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!