mai 15, 2024, 04:24:47 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Biltema lambdasonde/AF-måler  (Lest 4039 ganger)
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« på: mars 19, 2010, 23:00:49 pm »

Jeg kom over denne lambdamåleren hos Biltema i dag, og kom til å tenke. Er alt jeg trenger for å måle AF-verdier, en slik måler og en lambdasonde (og evt. en måte å montere sonden i eksosen) ? Isåfall har jo Biltema dette til 748 kroner, som er det billigste jeg har sett noe sted.

 - Lambdasonde (52950) - 399,-
 - Lambdamåler (32214) - 349,-
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1 på: mars 19, 2010, 23:21:52 pm »

du vil ikke få noen nøyaktig måling med dette da dette er en såkalt "narrowband" sensor
den gir deg enten mager eller feit blanding.
skal du ha nøyaktig må du ha en "wideband" sensor.
de trenger en egen kontroller boks ala Innovate LC-1 eller PLX etc.
da har du utganger som kan programeres til å gi signal til det Intstrumentet du linker til.

her ser du kurvene til narrowband og wideband



Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2 på: mars 20, 2010, 23:27:08 pm »

Har prøvd det selv, og det er absolutt ikke verdt en tanke å  vurdera det engang. hjelper deg så å si ingenting og er bare penger utav vinduet!
Loggført

Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #3 på: mars 20, 2010, 23:42:37 pm »

Jaja, da vet jeg det i alle fall. Takk for god forklaring Knasten!

Får se om det ikke blir mulig å låne seg en bredbåndslambda til sommeren da, når motoren skal dyses ordentlig. Evt. kjøpe denne her eller lignende:
http://www.diyautotune.com/catalog/innovate-standalone-gauge-kit-lc1-blue-db-gauge-3795-p-153.html
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #4 på: mars 27, 2010, 20:16:26 pm »

Jeg har PLX sin. Koster 2-3.000.- Men er tullete å prøve å justere motor uten mener jeg. Min er fastmontert, så jeg kan følge med under kjøring.
Etter noen uker, har jeg fått statistikken "under huden" og kan begynne å justere dyser. Kjøp en først som sist.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #5 på: mars 27, 2010, 22:13:50 pm »

At det er tullete å prøve å justere/dyse uten kan jeg godt være enig i, men å ha fastmontert tror jeg ikke jeg trenger. Forandrer A/F seg kjennes jo det ganske lett, viktigere å ha kontroll på topptemp og oljetrykk. Det blir vell helst til at jeg prøver å få lånt/leid meg en tror jeg, og justert alt riktig med den.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!