mai 02, 2024, 20:25:47 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Type 4 motor og Porsche 915 girkasse  (Lest 2556 ganger)
Hawken
Seniormedlem
****
Innlegg: 332
Bosted: Slemmestad


74 412 2,7l 2-d, 74 412 stv, 73 412 stv +++


Vis profil
« på: februar 16, 2015, 20:02:54 pm »

Hei.

Jeg har planer om å bruke en 915 girkasse på en type 4 motor i en 412. Motoren er en 2411cc med ca 150hk.

Er det noen som har gjort dette tidligere, eller har kjennskap om hva som må til? Tenker da på svinghjul, clutch, trykkplate og starter, osv

Mvh Håkon
« Siste redigering: april 14, 2015, 07:21:59 am av Hawken » Loggført

ghia69
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: Bodø


Ghian min


Vis profil
« Svar #1 på: februar 16, 2015, 20:53:53 pm »

I følge mine kilder (internett Osteaktig) kom Porsche med sin 912E i 1976, og det var den eneste årgangen en 912 hadde en type 4 motor. Alle andre varianter var med 356 motoren. Girkassen derimot, var en egen variant som heter 923. Denne skal i utgangspunktet være en 915-kasse, så det skal være mulig.
Må huske på at en 915-kasse har "pull"- type clutch, mens en type 4 motor har "push"-type clutch.

Sjekk bug-at5-speed sin side:
http://www.bugat5speed.de/en/beetle-co/transmissions/conversion-parts-porsche-transmission-915

På min 911/01-kasse og type 4 motor må jeg ha svinghjul fra 914, da et type 4 svinghjul ikke vil treffe på starteren.

ghia69
Loggført

Hawken
Seniormedlem
****
Innlegg: 332
Bosted: Slemmestad


74 412 2,7l 2-d, 74 412 stv, 73 412 stv +++


Vis profil
« Svar #2 på: februar 16, 2015, 21:38:10 pm »

Hehe Gliser, takk for svar. Ja internet er fine greier. Har tittet mye der i forbindelse med dette Glad. Det skal vistnok være mulig å bruke vanlig type 4 svinghjul også, men da med starter fra automatkasse??  Noen som kan bekrefte dette?
En annen ting er inngående aksel i 915-girkassen som er kortere enn type 4 kasse. Ved bruk av originalsvinghjul vil da ikke akslingen  treffe lageret i svinghjulet. Da må det vel evt settes inn et annet og dypere støttelager? Er det noen som har gjort dette?

Jeg kjenner til clutchoverføringsproblemet Blunker. Dette er løst.

Har sendt en forespørsel til KENNEDY ENGINEERED PRODUCTS om dette. De har mye rart Glad. Er det noen andre leverandører av feks 914 svinghjul?
 
Håkon
Loggført

ghia69
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: Bodø


Ghian min


Vis profil
« Svar #3 på: februar 16, 2015, 21:46:04 pm »

Fikk mitt 914-svinghjul fra Canada. De svinghjulene gror ikke på trær her hjemme på berget.
Var billigere å få sendt sendt i fjor, nå blir det jo moms og fortollingsgebyr nesten samme hva man bestiller av bildeler.

Husk bare at et 914-svinghjul er 215mm, så du trenger trykkplate og clutch i tillegg:)

ghia69
Loggført

Hawken
Seniormedlem
****
Innlegg: 332
Bosted: Slemmestad


74 412 2,7l 2-d, 74 412 stv, 73 412 stv +++


Vis profil
« Svar #4 på: februar 16, 2015, 21:53:04 pm »

Er problemet med støttelagring av akselen i orden når du bruker 914 svinghjul? Hvilken starter bruker du?
Det er 215mm Type 4 jeg har nå. Har også porsche steg 2 trykkplate (270 nm)
Loggført

ghia69
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: Bodø


Ghian min


Vis profil
« Svar #5 på: februar 16, 2015, 21:57:34 pm »

Om det ikke er, så sett inn et nålelager i senter av svinghjulet.
Jeg bruker en high-torque starter som stod på. Jeg er midt i monteringen nå av 911-kassa.
Loggført

Hawken
Seniormedlem
****
Innlegg: 332
Bosted: Slemmestad


74 412 2,7l 2-d, 74 412 stv, 73 412 stv +++


Vis profil
« Svar #6 på: februar 16, 2015, 22:14:57 pm »

Hadde du giddet å sende meg noen bilder dersom du har? Glad
Loggført

Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #7 på: februar 16, 2015, 23:17:32 pm »

Har et slikt svinghjul fra en 2,0 914 GB  motor , Balansert med 215 cluch ..

Mvh
Loggført
Hawken
Seniormedlem
****
Innlegg: 332
Bosted: Slemmestad


74 412 2,7l 2-d, 74 412 stv, 73 412 stv +++


Vis profil
« Svar #8 på: februar 16, 2015, 23:40:03 pm »

Har et slikt svinghjul fra en 2,0 914 GB  motor , Balansert med 215 cluch ..

Mvh

PM Glad
Loggført

t2-Splitwindow
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: Voss



Vis profil
« Svar #9 på: februar 28, 2015, 02:40:40 am »

Her er svaret eg fekk frå Kennedy engenering:

The Porsche 915 trans takes 225mm flywheel and a pull type clutch. 

Our 1300 conversion flywheel kit for the VW Type 4 engine to the Porsche 915 transaxle is $250.00 USD (Includes the flywheel, pilot bearing and bolts.)

You will need to use the Porsche 915 style starter and the Porsche 915 style clutch.

We have a starter for this application it is $185.00 USD
We also have the stock 915 clutch kit for $676.00 USD (Includes pressure plate, clutch disc, release bearing, ring gear and bolts)


Eg har clutch og startar frå Porsche 911 liggende slik at eg kun trengte å bestille svinghjul.

Arnstein
Loggført
t2-Splitwindow
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: Voss



Vis profil
« Svar #10 på: mars 07, 2015, 22:50:11 pm »


* rsz_imag0395.jpg (119.62 KB. 800x452 - vist 196 ganger.)


Slik ser det ut. Til høyre ligger org  Porsche 911 trykkplate med clutch.

Arnstein

Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!