mai 12, 2024, 19:13:01 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 52 Kapteinen - nå med kjent historie!  (Lest 1481 ganger)
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« på: april 01, 2009, 10:36:29 am »

Etter å ha jobbet litt med splitten som fikk kallenavnet "Kapteinen" etter den første og eneste eieren har jeg blitt meget nysgjerrig på historien til denne! Her kan man lese litt om den: http://ambasadeur.blogspot.com og her på dette forumet; http://www.vwnorge.no/index.php/topic,4026.0.html

Nå som det er innspurt er det også tid til litt undersøkelser om historien til bilen. For meg holder det ikke bare å vite navnet til første eier og hva han jobbet med. Det trigger jo litt å vite årsaken til at jeg fant 9  skarpe pistolkuler (fant en til her om dagen) under restaureringen. På bilen satt det et forhandlermerke som jeg har fremdeles. Der står det hvor bilen er solgt og hvor det var. For noen uker siden tok jeg kontakt med VW-forhandleren der oppe i den lille bygda i Nord-Sverige. Jeg fortalte om bilen og prosjektet til den ene og den andre, og ble hele tiden satt videre til en som kanskje kunne huske. Til slutt viste det seg at ”Kapteinens” barnebarn jobber på dette VW-verksted og han har lett etter bilen, men hadde for liten tid og for liten orienteringssans. Ellers burde han ha klart å finne den. Han har bilder av splitten og sin bestefar "Kapteinen" i den lokale militærleieren. Jeg opererer ikke med sted og navn her siden det er et åpent forum hvor alle og envher kan snoke. Barnebarnet lo godt da jeg fortalte om pistolkulene jeg fant. De gamle som var på besøk på verkstedet kunne fortelle om da de hadde service på splitten siste gangen. De gamle verkstedarbeiderene brukte å være der noen ganger i uka, og var der da jeg ringte. Siste service var i 1964 og det stemmer godt med oblatet for betalt årsavgift! Jeg har jo stusset på denne "urørte" bilen. Da jeg demonterte motoren fant jeg nyere fabrikklevert oljekjøler med klistremerke bl.a. Jeg fant også at drivakselmansjetter var byttet, og det må ha skjedd på samme service! Jeg fortalte at motoren ikke har hatt det så godt etterpå siden den ser ut til å være overhalt men har lite med olje rundt vippearmsakslingen blant annet. Det var det en enkel forklaring på. Da "Kapteinen" kjørte hjem med bilen ble den satt i låven som vanlig. Det som ingen tenkte på var at snøen lå tykk på låvetaket og i løpet av natten datt taket sammen over bilen. Historien videre kjenner vi jo. Derfor er motoren litt sliten siden oljen ikke har blitt pumpa skikkelig rundt etter overhalingen. På toppen av det hele har barnebarnet pakket og sendt radioen som satt i folkevogna. ”Den hør ju bilen till” som han sa. Barnebarnet lovte å sende en kopi av førerkortet hans og andre dokumenter som han har liggende. Til sommeren er jeg og bilen hjertelig velkommne til gards for å plukke opp takgrind, ”kuddor” til baksetet, kjettinger i originaleske og 16” pynteringer! ”Dom konne man inte kasta! Dom hør bilen till!” låt det! Rett før jeg la på spurte han om jeg visste at det hadde sittet Hazet-boks i den. Men den ville han ha litt for. Jeg dristet meg til å spørre om det originale luftfilteret ble igjen i låven, eller om det forsvant hos tidligere eiere? "Nejdå! Det ligger her even det med!" "Vi ses til sommras!" Om ikke låven ser likedan ut så finner nok bilen sin sjel der?

De som ønsker mer utfyllende opplysninger kan sende meg en PM og få en PDF av forhandlermerket.



Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
T2man
Supermedlem
*****
Innlegg: 1114
Bosted: Aurskog


Termos er bra


Vis profil
« Svar #1 på: april 01, 2009, 11:29:40 am »

For en solskinnshistorie Glad
Loggført

Ønsker å kjøpe originalt Hamburg pansermerke
Lid
Supermedlem
*****
Innlegg: 1060
Bosted: Farsund



Vis profil
« Svar #2 på: april 01, 2009, 11:43:37 am »

Ja det er flott å finne historie på bilene sine gitt, og særlig på en dag som denne  Blunker
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #3 på: april 01, 2009, 11:49:38 am »

Fantastisk histore!
Utrolig at det går ann å ha sånn flaks tidlig i April
Loggført

Speed is no substitute for direction
Boblehue
Supermedlem
*****
Innlegg: 899
Bosted: Drammen


Mr. Comfy......


Vis profil
« Svar #4 på: april 01, 2009, 16:40:20 pm »

Man trenger ikke sjekke kalenderen for å skjønne at dette er jug!

*Splittradioen er sendt, for den "Den hør ju bilen till!" Og, takgrind, ”kuddor” til baksetet, kjettinger i originaleske og 16” pynteringer får man, mens Hazetboksen må denne Ovale57'en betale for? Tvilsomt....

Det er godt at VW byttet ut disse slappe 25hk motorene som ikke klarer å presse en skvett olje rundt engang... med noen skikkelige 12v motorer!

Mvh. Boblehue

12v og stolt!
Loggført

1968 VW T1

12 Volt og stolt! ©
GraffsT1
Supermedlem
*****
Innlegg: 541
Bosted: Aurskog


Urskog VW Aircoolers


Vis profil
« Svar #5 på: april 01, 2009, 21:03:34 pm »

Man trenger ikke sjekke kalenderen for å skjønne at dette er jug!

*Splittradioen er sendt, for den "Den hør ju bilen till!" Og, takgrind, ”kuddor” til baksetet, kjettinger i originaleske og 16” pynteringer får man, mens Hazetboksen må denne Ovale57'en betale for? Tvilsomt....

Det er godt at VW byttet ut disse slappe 25hk motorene som ikke klarer å presse en skvett olje rundt engang... med noen skikkelige 12v motorer!

Mvh. Boblehue

12v og stolt!

 Hæ
Loggført

Urskog VW Aircoolers

'66 mod t1 rat (byttet bort)
'72 Fastback
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #6 på: april 02, 2009, 11:34:55 am »

Ja det er flott å finne historie på bilene sine gitt, og særlig på en dag som denne  Blunker

Til Lid sin glede kan jeg fortelle at splitten hadde lyktecapser på den tiden. De hadde han også, men jeg lot bare være å kommentere det Gliser


Ellers må jeg få takke for alle PM jeg har fått. Det tok litt tid å svare på alle og sende vedlegget på PDF til alle via e-post.

PS. Jeg har nye røde og hvite baklysglass til 68- US-utgave til salgs, i tilfelle Splitman ikke fikk tak i Rekker tunge
Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!