mai 04, 2024, 12:35:27 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: [1]
1  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Storsalg av "race" deler på: oktober 09, 2018, 18:57:30 pm
Hva er status på skjermer? Er det alle 4? Orginal bredde, eller litt ekstra? Glad
2  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Amatøren - Boble '67 på: august 22, 2018, 13:20:35 pm
Da var sol og sommer forbi.

Ble jammen meg litt kjøring i sommer også. Glad noen bilder fra kveldstur her om dagen.

Er fornøyd med felgene bak, men når den ble litt lavere foran, så ble det mye subbing. Usikker på felgbredde, men det står 195 dekk på alle 4. De råtne felgene som står foran nå er mer passlig bredde på, men dei har annen type innfesting for kapslene (ikke klips).



Har smått demontert litt på en 1600 DP jeg fikk med. Har demontert alt til og med sylindre og stempler. Her er jeg på skikkelig tynn is, da det er learning by doing.

Ut fra hva jeg kan se er det en AS21 (stemplet på sidene under støtstengsrørene) og sifrene 043 101 102 A (ingen anelse om hva disse betyr).

Fra hva jeg kunne finne på google, så er dette en 74ish eller nyere motor og beregnet på innsprøytning? Den har mekanisk bensinpumpe og innsug til forgasser. Er det forskjell på disse ift produksjonsår, region eller lignende?

Er dette noe å bruke som basis for prosjekt?

3  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Amatøren - Boble '67 på: juni 24, 2018, 18:50:52 pm
Da var den komt nedpå bakken igjen iallefall  Gliser

Ser ut til at det må justeres litt mer, men ble mye bedre! Hvordan justerer man vinklene på bærearmene? Skal de være i samme posisjon (antall hakk) oppe og nede? eller bare fristille begge, jekke opp hjul, og så stramme?
4  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Amatøren - Boble '67 på: juni 06, 2018, 07:21:51 am
Da ble det montert litt igår. Det gikk greit å montere fjærpakker og bærearmer, var litt i stuss på hvor tight det var, men med en gummiklubbe gikk det mye lettere. Monterte også spindler og styresnekke.

Det som gjenstår da er å skru inn fettnipler, og montere på bil igjen.

Smurte opp lagerne og bærearmene under montering. Hvilket type fett anbefales å bruke på forstillinga?

5  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Amatøren - Boble '67 på: juni 05, 2018, 12:30:53 pm
Er det greiest å tørke alt sammen reint for gammelt fett før man setter inn fjørpakka? Har litt trøbbel med at det er svært trangt. Det går helt sikkert å bruke en hammer, men usikker på om det er beste løsning.

Hvordan er det med gummitettningene, er det best å montere dem i forstillingsrøret først, eller tre dei på bærearmen for så å dunke bærearmen på plass med en gummihammer eller lignende?

Ble mye spørsmål nå, er helt fersk på boble  Gliser
6  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Amatøren - Boble '67 på: juni 04, 2018, 13:03:52 pm
Sett på strips i andre enden også for å holde fjørbladene samlet. det har ikke noen betydning om stripset sitter igjen inni røret etter montasje.

Høres lurt ut, forsøker det  Gliser
7  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Amatøren - Boble '67 på: juni 04, 2018, 12:31:22 pm
Hei
det kalles hardy skive
er lurt å bytte da
Husk kjøp Tysk Kvalitet da
og se på bolta om ikke er grav rust på de da

M

Et bilde til.
Den er klinka fast,så du må bore de ut og erstatte de med bolter


Etter litt overbevisning med baufila og avtrekker så fikk jeg ut boltene. Blir fint med bolt og mutter der for seinere vedlikehold Glad

Har litt trøbbel med å få fjærpakken inn i ny forstilling. Har stripset ytterenden (som jeg holder i) for å holde den litt på plass, men klarer ikke å vikle, vri og få den gjennom senter. Forøvrig en skikkelig grisete jobb(!). Noen som har noen tips til hvordan dette kan gjøres litt lettere? Forøvrig usikker på om det bare er fryktelig trangt?

8  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Amatøren - Boble '67 på: mai 30, 2018, 07:28:10 am
Et bilde til.
9  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Amatøren - Boble '67 på: mai 30, 2018, 07:27:35 am
Motorvarmer ja:) det som er halvmånen er kanskje gummiforingen?

Ser ut til at det er en eller annen form for bolt flatt hode på ene siden, og rundt på andre. Det er jo mulig at det var noe mer der som har rusta vekk over noen tiår  Gliser

10  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Amatøren - Boble '67 på: mai 29, 2018, 18:43:41 pm
Noe lekker et sted  Gliser

Noen som har peiling på hva det på bildet er? Er det en gammel motorvarmer av noe slag? Sitter istedenfor for

Holder på å montere ny forstilling og har fått demontert alt bortsett fra der rattstammen kobles sammen med styresnekka(?). Alt jeg finner at info på nettet viser at disse er skrudd sammen med bolt og mutter. Den jeg har ser ut til å være noe annet, helt avrundet, nesten som en halvkule. Noen som har peiling på hva dette er, og eventuelt hvordan jeg kan demontere det?

Sitter og lurer på om jeg bare skal kutte av "boltene" og kjøpe ny foring + nytt sett med bolter.
11  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Amatøren - Boble '67 på: mai 29, 2018, 18:31:29 pm
Ble gjort litt småtterier. Fikk til og med start nesten med en gang.  Glad

Kjapt bilde av gulv + pedalsett. Status på gulv er: holder litt, bør byttes om ikke så altfor lenge. Mye flott gammelt lim etter gamle teppesettet. Bør dette fjernes?

Fått montert belgene fra varmepottene til inntak. Mye smått som har vært demontert tidligere som forrige eier ikke hadde montert. Mangler wire til varmepottene så det må anskaffes.

Fikk også prøvd meg på å lappe dekk, det gikk overraskende bra. Er luft i det selv etter en uke  Gliser

12  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Amatøren - Boble '67 på: mai 22, 2018, 19:57:22 pm
Her har det virkelig vært dødt de siste månedene  Osteaktig

Mye snø og generelt kaldt og bedritent (har ikke isolert garasje) satte en stopper for arbeid. Det ble rett og slett ukoselig. Har dog fått gjort noe i det siste.

Pusset ned gulv på begge sider, og fant ut at passasjersiden var helt ok, bortsett fra en bulk. Førersida var litt mer medtatt og fant et par hull her og der. Tok likevel å feide over med owatrol og et par strøk med arcanol + owatrol. Ser fint ut sånn for nå. Det var skikkelig kjedelig og grisete å fjerne det tjærebelegget eller hva nå enn det var.

Det var og noe rust i koffertrommet baki inni kupeen. Pusset ned det og fant ut at det var litt dårlig stelt der og. Røska opp litt av interiøret for å komme til på hjulbuene, og der var det bare litt overflaterust. Pusset ned og sprøyta på brunox. Ser greit ut nå.

Såg skikkelig mørkt på det til og begynne med, men det var kanskje ikke det verste uansett. Billig bil er vel lik endel arbeid.

Har litt sveisearbeid til vinteren om ikke annet. Glad

Fikk også tatt en runde på pedalsettet med demontering og skikkelig vask. Fant da ut at den vingemutteren på clutchen var skikkelig vanskelig å komme til med to hender.  Gliser Gasswiren var også av en eller annen grunn presset mellom en glippe helt oppunder karosseriet istedenfor å bruke det gjennomføringsrøret.  Hæ

Ikveld blir det å lappe et dekk og litt småputling. Kanskje noen bilder til og med. Jeg er skikkelig dårlig på slikt.
13  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Amatøren - Boble '67 på: januar 03, 2018, 14:02:17 pm
hvis du først skal bytte baksojerm, bør du se etter en originalslkjerm, da det er produsert mange forskjellige skjermer av ymse kvalitet til disse bilene gjennom årene.

Finnes det en oversikt noe sted over hvilke skjermer som passer til hvilke modeller? Helt blank her :p
14  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Amatøren - Boble '67 på: januar 03, 2018, 10:41:18 am
Den ene skjermen kan være byttet en gang i tiden. Og den sikkert en repro skjerm, altså ikke en orginal skjerm.

Ja, det høres logisk ut. Spørs om ikke jeg må føre opp nye bakskjermer på innkjøpslista da, eller en iallefall. :-)



15  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Amatøren - Boble '67 på: januar 02, 2018, 12:36:59 pm
Da har man inspisert litt videre, og det kan se ut til at omfanget ikke er like alvorlig som først antatt mtp bakre torpedovegg. Noe må gjøres, men skal få pusset alt ned før jeg bestemmer meg. Glad

Ser også at det er noe som har blitt oversett tidligere, og det er at det er forskjell på skjermene bak. Det er ca 1.5 cm differanse på bredden. :s Ser at den som er "minst" heller ikke flukter med bakplate, hvor den stikker ca 1cm ut/nedenfor.

Er det forskjell på bredden på skjermene for dei forskjellige modellene?
16  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Amatøren - Boble '67 på: desember 12, 2017, 20:22:51 pm
Har en 68 mod delebil som du kan komme å kappe orkestergrava og evt. noe annet av. Tlf 99599148

Det hadde vært helt perfekt. Er noe opptatt nå i førjulstida, men er det anledning også på nyåret? :-)
17  Forum / Prosjektgarasjen / Amatøren - Boble '67 på: desember 11, 2017, 00:22:06 am
Hei!

Ble for en noen uker tilbake eier av en 1300 '67, som er en koslig liten sak.

Det var/er lagt noen planer for den, sånn i utgangspunktet (dette skrives etter påbegynt prosjekt), men det blir nå noen andre prioriteringer.

Den er noe høy foran, så det må komme noe senk der etterhvert. Kanskje konvertering til skivebrems, for framtidig morro. Må jo bruke den AS1600 som fulgte med til noe gøy. mer om det senere.

Ved inspeksjon var det noe overflate og gravrust i dørken. Har pusset dette ned, og det ser helt greit ut. Tenkte å gå over med owatrol først, og deretter owatrol + arcanol etterpå så jeg ikke trenger å bytte bunnplatene på noen år. Når jeg holdt på med dette, så tok jeg først ut førerstolene og sittedelen til baksetet. Nysjerrig som jeg er, og siden jeg skal bytte tepper og isolere på nytt, skrudde jeg ut ryggen til baksetet. Røsket ut tepper og rusk og rask som var der.

Da viste monsteret seg.

Brannvegg + plate over girkasse er endel rust på, og må byttes. Noen som har erfaring med bytte av hele denne delen?
Kan denne byttes mens karroseriet sitter på bunnen? eller må de deles? Trenger jeg å ta ut girkasse i tillegg til motor? Tips mottas med stor takk!

Passer denne: http://www.hotshop.as/index.php/nb/butikk/produkt/10173-orkestergravsplate til en '67? Eller er det bedre å leite etter et utkapp?

Litt småsur og oppgitt akkurat nå, og litt glad, for at jeg tittet ordentlig baki der. Glad Skal legge opp noen bilder når jeg får anledning.


Planer: (ny prioritering)
- Fikse orkestergrav og ordne ferdig dørk.
- isolere og legge nytt teppesett
- sandblåse litt rust rundt omkring på skjermer og panser.
- Senke (iallefall foran)
- Skivebrems foran (sikkert greit å kombinere med senk)
- bytte polstring på førerstol, trekkene ser helt greie ut. Bare 2 hull/rifter på bakseterygg.
- Bygge motor (på sikt). Fikk med en AS motor på kjøpet, som er nesten komplett (mangler vifte, forgasser og sikkert noe annet jeg ikke har sett).
 - Tanken er å bygge denne om med et budsjett på 30k. Forslag mottas :-)
- Nytt taktrekk. (Lekt med tanken på å snekre sammen noe selv. Arbeid må man alltid ha.)

 

/bobleamatøren
18  Forum / Snikk-snakk / Sv: Hvilken boble? på: november 24, 2017, 08:32:33 am
Gratulerer med konge bil.
Ikke for å være en dritt, men det er vel Bobla som det er vanskeligst å finne riktig deler til da det er en en års modell. Men det gjelder vel mest små detaljer. Med fare for å ta helt feil. Men 67 mod er fet som f..n.      50 år i år.
Genial å bygge Cal-Look`r av..

Gratulerer!

67-modellen er den siste med det gamle utseende, med liggende frontlykter og "runde" støtfangere, og den første med breiere akselavstand og Z-stag bak, så den er mer behagelig å kjøre som de nyere er, men ser eldre ut. 1300-67 er også den siste med 5-bolt felger.
Altså en vinn - vinn- kombinasjon for flere av oss som liker de eldre litt bedre Glad

Legg gjerne inn hvor du bor i profilen din, lettere hvis du vil komme i kontakt med andre nær der du bor Glad


Takk for gratulasjoner.

Jeg har ikke så veeeldig mye kjennskap til detaljer rundt bobler, men det kommer kanskje etterhvert.

Det er forøvrig denne jeg har kjøpt: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=106631146 . Så om noen vet noe mer om historikken, er det bare fint :-) (jeg krysser fingrene for at jeg ikke har kjøpt katta i sekken). Det er noe arbeid, men det er bare fint å pusle i garasjen. :-)

Oppdaterte forøvrig profilen også, og ser at det finnes andre likesinnede rundt omkring i området :-)

Ja her har du fått en fin Boble, hvis annonsen stemmer. Da sees vi vel på VW treff til sommeren regner jeg med  Glad

Ja, tror det. Gikk grundig til verks med skrujern, og har hittil bare funnet et hull på oversiden av kanal, på størrelse med en femtiøring. Tipper det blir en liten sveisejobb der etterhvert (les: asap). Noe overflaterust i dørk som må tas, og her gjetter jeg på at det kan komme en overraskelse eller to Blunker

Det er godt mulig at det blir en tur eller to på treff :-)
19  Forum / Snikk-snakk / Sv: Hvilken boble? på: november 23, 2017, 11:32:12 am
Gratulerer med konge bil.
Ikke for å være en dritt, men det er vel Bobla som det er vanskeligst å finne riktig deler til da det er en en års modell. Men det gjelder vel mest små detaljer. Med fare for å ta helt feil. Men 67 mod er fet som f..n.      50 år i år.
Genial å bygge Cal-Look`r av..

Gratulerer!

67-modellen er den siste med det gamle utseende, med liggende frontlykter og "runde" støtfangere, og den første med breiere akselavstand og Z-stag bak, så den er mer behagelig å kjøre som de nyere er, men ser eldre ut. 1300-67 er også den siste med 5-bolt felger.
Altså en vinn - vinn- kombinasjon for flere av oss som liker de eldre litt bedre Glad

Legg gjerne inn hvor du bor i profilen din, lettere hvis du vil komme i kontakt med andre nær der du bor Glad


Takk for gratulasjoner.

Jeg har ikke så veeeldig mye kjennskap til detaljer rundt bobler, men det kommer kanskje etterhvert.

Det er forøvrig denne jeg har kjøpt: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=106631146 . Så om noen vet noe mer om historikken, er det bare fint :-) (jeg krysser fingrene for at jeg ikke har kjøpt katta i sekken). Det er noe arbeid, men det er bare fint å pusle i garasjen. :-)

Oppdaterte forøvrig profilen også, og ser at det finnes andre likesinnede rundt omkring i området :-)
20  Forum / Snikk-snakk / Sv: Hvilken boble? på: november 22, 2017, 15:51:13 pm
Da ble det bil helt på tampen av året, og henting i snøkav.

En flott '67 1300 har flyttet inn i garasjen. :-)

Kommer nok noen spørsmål etterhvert, både gjennomtenkte og mindre gjennomtenkte.

/Marius
21  Forum / Snikk-snakk / Sv: Hvilken boble? på: oktober 05, 2017, 10:00:28 am
Takk for gode svar!

Fint med oversikt over motorvarianter og modellendringer.

Hvordan er det med deler? Passer dem om hverandre mellom de forskjellige modellene?
22  Forum / Snikk-snakk / Hvilken boble? på: oktober 02, 2017, 17:52:17 pm
Hei og hå alle sammen!

Først og fremst: Jeg er helt fersk på denne fronten, og har svært lite kunnskaper om bobler generelt, så gi meg litt slakk Blunker

Jeg er på jakt etter et prosjekt, og siden dette er det første bilprosjektet (eget vel og merke), har valget etterhvert falt på en boble av noe slag. Jeg lurer derfor på hva som vil være et greit utgangspunkt i forhold til modell? Har lest litt rundt, men blir ikke skikkelig klok på forskjellene mellom 1200, 1300, 1302, 1303, med og uten S.

Planen er å ha noe å sveise litt på, lakkere, og kanskje til og med litt motorfikling (har sett at det finnes litt knask). Jeg tenker at det kanskje er greit å ha en 1600 motor, skivebrems og macpherson oppheng, og da er vel 1303S et naturlig valg? Eller finnes det andre modeller med samme oppsett? Eller er det andre varianter som er lettere å jobbe med?

Jeg søker egentlig mest råd og tips til hva som fungerer, og hva som ikke fungerer Glad

Kanskje noen til og med har et egnet utgangspunkt?

(Les: Jeg trenger å rømme huset noen ganger. Er aldri lett å være 1 mot 3 noen ganger Blunker )
Sider: [1]
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!