mai 09, 2024, 17:48:18 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Et spørsmål om platearbeid  (Lest 3027 ganger)
damiende
Juniormedlem
**
Innlegg: 90
Bosted:


Vis profil WWW

« på: juli 28, 2010, 00:18:26 am »

Jeg kom over en artikkel om en Citroen buss. Karosseriet trengte mye arbeid. Og det var en som hevdet at det ville koste over 1 million og få bussen i stand. Stemmer dette, er platearbeid veldig dyrt? Tenkte jeg skulle spørre her siden det virker som om det er litt folk med kunnskap her inne.

Daniel
Loggført

Transport Historisk Galleri viser et utvalg postkort og kvitteringer fra heile Norge. Målet er visa eit breidt spekter av korleis ting har forandret seg igjennom tidene.

http://www.transporthistorie.com
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #1 på: juli 28, 2010, 00:26:36 am »

En slik?
« Siste redigering: juli 28, 2010, 13:48:58 pm av Varj » Loggført

Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4055
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #2 på: juli 28, 2010, 07:56:09 am »

Er vel stor forskel på pris alt efter om man gør det selv, om det skal være 100% originale pladedele, om man skal have nogen til at gøre det for sig og så videre og så videre.... Men en million er vel lidt drøyt uansett hvilken bil og hvor meget pladearbejde?
I tilfælde som her er tid og kundskab penge.  Blunker
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #3 på: juli 28, 2010, 13:44:05 pm »

Jaudaa Daniel, da stemme heilt da, for eg skal ha akkuratt 1million for aa sveisa oppatt ein citroen buss Glad

Men skal du fiksa opp ein so stor buss so meina eg att da e idioti aa setta arbeidet vekk(med mindre du er millioner soklart) Da e enormt me arbeid paa noko so stort som ein buss, so ein mill forstaar eg godt!

Har du sveiseapparat, litt utstyr og staal liggande so kan du gaa igang paa jobben og det vil kun kosta deg tida. So da e berre aa grava opp bussen hjaa apeltunen og gaa igang me aa sveisa, eg e me paa dugnad Kult
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
damiende
Juniormedlem
**
Innlegg: 90
Bosted:


Vis profil WWW

« Svar #4 på: juli 29, 2010, 10:47:18 am »

Eg forstår at skal ein leiga inn folk for å sveisa opp ein buss eller bil. Vil da kosta mykje. Det eg reagerte på er at da e folk frå foreningar so driv på dugnadsbasis so seie slike summa.


Du såg vel Boblo i Hordland Tistlo?
Loggført

Transport Historisk Galleri viser et utvalg postkort og kvitteringer fra heile Norge. Målet er visa eit breidt spekter av korleis ting har forandret seg igjennom tidene.

http://www.transporthistorie.com
damiende
Juniormedlem
**
Innlegg: 90
Bosted:


Vis profil WWW

« Svar #5 på: juli 29, 2010, 10:50:08 am »

Loggført

Transport Historisk Galleri viser et utvalg postkort og kvitteringer fra heile Norge. Målet er visa eit breidt spekter av korleis ting har forandret seg igjennom tidene.

http://www.transporthistorie.com
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #6 på: juli 29, 2010, 15:13:25 pm »

Dei paa eidslandet sa vel att dei rekna med 7800 arbeidstimar paa aa restaurera ein buss, og skal du daa ganga nokon saanne tal med ei timaloen etter dagens standard so kjem da nok fort paa ein milion. Men dugnad er vel dugnad..




MEN dan boblo dar har eg Ikkje faatt me meg nei! Hmmmmm dan maa eg henta.. ragtop aa greie aa greie Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Lars Bratteng
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1156
Bosted: Son -Oslo Fjorden Perle


Senkepøbel


Vis profil
« Svar #7 på: juli 29, 2010, 16:35:43 pm »

Det kommer jo an på hvor mye show og shine du skal ha da,  Jeg skal pusse opp bussen i vinter og har ikke planer om å bruke 7800 timer på det.
spør Kenth på forumet her om hvor mange timer han brukte på bussen sin, greit den er jo uber strøken, så det tar jo tid og penger for å få tak i de delene du vil ha, da tenker jeg på plåt og nips du skal ha på bussen.

Ta og bruk litt tid på det, ikke stress, Lag deg en bil du blir glad i  og liker å bruke for det det er.
alt trenger ikke å se super strøkent med en gang. Se på Tistlo går jop ikke fort i svingene( ikke vondt ment) men tror det blir bra til syvende og sist.
Loggført

Kjør Hardt Kjørt Stil, Kjør Turbo Boble Bil

79  - T2 Ratlooker Doka -Solgt
93 -  T4 Ratlooker Multivan - Solgt
68 -  T1 RatLooker med snurre
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #8 på: juli 30, 2010, 08:31:44 am »

Bussen som Daniel snakkar om er nok ikkje ein vw buss.. men ein citroen buss ala: http://www.autogallery.org.ru/k/a/availableC400LB_BvdV.jpg

Derfor kan ein tenka seg att det er litt arbeid å ta tak i ved restaurering..
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Lars Bratteng
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1156
Bosted: Son -Oslo Fjorden Perle


Senkepøbel


Vis profil
« Svar #9 på: juli 30, 2010, 08:38:36 am »

Ja jeg vet det, men brukte Kenth som eksempel. Og det gjelder jo uansett hva du skal pusse opp. Skal du gjøre mye og jævlig bra så blir det dyrt,
Loggført

Kjør Hardt Kjørt Stil, Kjør Turbo Boble Bil

79  - T2 Ratlooker Doka -Solgt
93 -  T4 Ratlooker Multivan - Solgt
68 -  T1 RatLooker med snurre
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #10 på: juli 30, 2010, 08:49:05 am »

Ja men dei som skal te å restaurera på ein so gammal, sjelden, STOR rutebil/buss, dei vil vel helst få den tilbake til orginal stand(so langt det går) Går vel nesten ikkje an å slurva seg gjennom eit sånt prosjekt, ved bruk av feks ein palle sparkel.. Fordi att dei personane i verden som intreserar seg for sånne bussar er intrisert i att den skal vera skikkeleg bygd opp ved restaurering(får ein tru)

Att 1 million pengar ryk fort på platearbeidet er godt forståeleg, ikkje berre er det store areal med stål/alu, men ogso må kvar del tilpassast, og da tar tid.. For det er dårleg med rep. plater til 40 tals citroen buss Glad

Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Lassen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1034
Bosted: Sandnes i Rogaland


Praise the Lowered


Vis profil
« Svar #11 på: juli 30, 2010, 09:34:19 am »

lurer på om den bussen dåkke snakk om e denne her....

http://nrk.no/nyheter/distrikt/rogaland/jaeren/1.7152571
Loggført
Lassen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1034
Bosted: Sandnes i Rogaland


Praise the Lowered


Vis profil
« Svar #12 på: juli 30, 2010, 09:39:06 am »

de virke jo utrolig tafatte heile gjengen..hadde de bare gjort litt å litt opp igjennom dei ti åra di har prøvd å gi vekk bussen så hadde kanskje bussen ikkje vert så langt fra ferdige nå...  Hæ
men men... !!
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #13 på: juli 30, 2010, 10:16:58 am »

Dette er en lastebil med Norsk påbygg, fronten er vel det eneste som kan være vanskelig å gjenoppbygge, hvis man ikke finner en delebil... resten har et Norsk bussbyggeri klart å lage så det er jo ingen umulighet å få til igjen. Ser ut som et rammeverk i tre som skal kles inn med alu plater. Det koker ned til at de ikke gidder/ eller at bussen faktisk ikke er verd noenting.
Loggført

Speed is no substitute for direction
damiende
Juniormedlem
**
Innlegg: 90
Bosted:


Vis profil WWW

« Svar #14 på: juli 30, 2010, 14:41:30 pm »

Verdien på bussen kan sikkert diskuteres.

Det som er klart er at det ikke finns Citroen busser som er tatt vare på i Norge. Ellers burde Citroen i Norge hatt interesse av dette da dette er Citroen historie.

Derfor burde karosseriet blitt tatt vare på. Slik tenker desverre ikke buss entusiastene på. Har det ikke rette karosseriet kan det bare hives. Buss entusiastene sliter med dele tilgang dette pga at gamle busser blir sendt til hoggeren uten at brukbare deler blir tatt vare på.

Hadde bilentusiaster kommet over noe som var så sjeldent hadde de jobbet hardt for å prøve og ta vare på bilen.

Og eg e skuffa over deg Tistlo eg trudde du viste kor alle boblene sto i bygda eg Glad Glad Glad

Og til slutt vil jeg si at jeg er imponert over slike entusiaster som dere. Hadde buss entusiastene hatt deres pågangsmot hadde ting nok sett annerledes ut.
Loggført

Transport Historisk Galleri viser et utvalg postkort og kvitteringer fra heile Norge. Målet er visa eit breidt spekter av korleis ting har forandret seg igjennom tidene.

http://www.transporthistorie.com
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #15 på: juli 30, 2010, 15:41:13 pm »

Vist dei citroen karane har tenkt å hiva den bussen, so kan dei ikkje kalla seg entusiastar!

Alle motorhistoriske kjøyretøy før 1960 , med norsk historie, burde vore forbudt å kasta,skrota,hogga,etc idag!!!

Og att da dokka opp fleire, for meg, ukjente folkevogner her i bygda er hygeleg! Kjekt att da står noko so kan komma til glede seinare.. men soltaksbobla her på voss altso...
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
damiende
Juniormedlem
**
Innlegg: 90
Bosted:


Vis profil WWW

« Svar #16 på: juli 30, 2010, 17:46:57 pm »

Vist dei citroen karane har tenkt å hiva den bussen, so kan dei ikkje kalla seg entusiastar!

Alle motorhistoriske kjøyretøy før 1960 , med norsk historie, burde vore forbudt å kasta,skrota,hogga,etc idag!!!

Og att da dokka opp fleire, for meg, ukjente folkevogner her i bygda er hygeleg! Kjekt att da står noko so kan komma til glede seinare.. men soltaksbobla her på voss altso...

Soltaksboblo har sikkert blitt importert frå Bergen hehe..
Loggført

Transport Historisk Galleri viser et utvalg postkort og kvitteringer fra heile Norge. Målet er visa eit breidt spekter av korleis ting har forandret seg igjennom tidene.

http://www.transporthistorie.com
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #17 på: juli 30, 2010, 19:46:07 pm »

Trukkje da heller,, må ve frå hi sio tå fjellet.. veit kor ho står og no.. veit snart eigaren og Glad

Men detta er vel litt off-topic frå da opprinnelega tema her...
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
damiende
Juniormedlem
**
Innlegg: 90
Bosted:


Vis profil WWW

« Svar #18 på: juli 30, 2010, 20:32:41 pm »

Trukkje da heller,, må ve frå hi sio tå fjellet.. veit kor ho står og no.. veit snart eigaren og Glad

Men detta er vel litt off-topic frå da opprinnelega tema her...

Eg meine og so deg at bilar bussar og lastebilar som er oppi åra, bør takast vare på. Enten som delebil eller for restaurering. Alt kan ikkje reddast, men spesielle ting av påbygg osv bør i alle fall bevarast.
Loggført

Transport Historisk Galleri viser et utvalg postkort og kvitteringer fra heile Norge. Målet er visa eit breidt spekter av korleis ting har forandret seg igjennom tidene.

http://www.transporthistorie.com
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!