mai 05, 2024, 21:21:03 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2] 3
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bygge type 4 motor  (Lest 19350 ganger)
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #30 på: mars 24, 2010, 22:44:17 pm »

hei
på de motoren jeg bygget brukte jeg de andre type 4 toppene til Brothers
denne enne bremset 167 med csp og den andre 150 med org exos
dette er gjenomprøvd her i norge og funker bare dumt å kjøpe noe som ikke funker
denne jake rubi selger noe til type 4 men er forferdelig dyrt og han skulle vel vert forfatter for makan til skriving har jeg aldri sett

mvh Andersen Racing

Disse du tenkte på?
PART: Off-Road Port Head
PRICE: $1395.00
Volkswagen / Porsche Type 4 Heads: Includes Custom Porting, 48mm X 40mm or 48mm X 37.5mm or 46mm X 37.5 Stainless Steel Valves, Dual Super-Rev Springs, Chromoly Retainers, Hardened Keepers, Porsche 914 Style Relocated Spark Plug Hole, and 6 Stud Conversions. Available in common sizes of 94mm, 96mm, 103mm, 105mm Bore!
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #31 på: mars 24, 2010, 22:45:42 pm »

Andersen - fabrikat/leverandør på kammer?
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Andersen Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 555
Bosted: Spydeberg


Vis profil

« Svar #32 på: mars 24, 2010, 22:54:31 pm »

hei
ja men med 46-38 mm ventiler
skal du bestille fra der husk å få med insugg som er tilpasset
kam
European Motorworks kammer  hot shop selger disse

mvh Andersen Racing
Loggført
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #33 på: mars 24, 2010, 22:55:40 pm »

Jeg har tenkt og gå for Megasquirt innsprut, gidder ikke all det strulet med justering av gassere...    Gliser
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #34 på: mars 24, 2010, 23:17:26 pm »

Strul??
og en ting til,,Liiiiiden, ikke glem den,,squirt, synes du det låter bra ?  Gliser 
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #35 på: mars 24, 2010, 23:22:08 pm »

også kan du jo prøve denne linken: www.megasquirt.com

MEn ellers synes jeg MS er en god ide Glad

Men det blir nok ikke uten strul, er jeg redd...
Loggført
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #36 på: mars 24, 2010, 23:23:37 pm »

hyggelig link.... Vet det blir strul med MS også, har lest en og annen prosjekttråd!
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Hawken
Seniormedlem
****
Innlegg: 332
Bosted: Slemmestad


74 412 2,7l 2-d, 74 412 stv, 73 412 stv +++


Vis profil
« Svar #37 på: mars 24, 2010, 23:43:13 pm »

Bra tråd Arild;) Her får jeg jo hele oppskriften til mitt motorprosjekt i kjelleren hjemme Gliser
Loggført

Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #38 på: mars 24, 2010, 23:44:22 pm »

Hvilke deler har du liggende da Håkon? Jeg har det meste til innspruten, veiv med råder og blokk...
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Hawken
Seniormedlem
****
Innlegg: 332
Bosted: Slemmestad


74 412 2,7l 2-d, 74 412 stv, 73 412 stv +++


Vis profil
« Svar #39 på: mars 25, 2010, 00:01:57 am »

Hvilke deler har du liggende da Håkon? Jeg har det meste til innspruten, veiv med råder og blokk...

Blokk med standard veiv, nye varmepotter og eksos, nye empi dual 44 i eske, ny fordeler, ny clutsh, 96 mm syl og stempel. Ellers bare gammelt skrot fra originalmotoren (W). Gasserene er for høye bak i 412-en, så disse lurer jeg på å avhende (esken er merket T-1)
Loggført

Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #40 på: mars 25, 2010, 09:15:30 am »

Da leder du litt på meg da... Kanskje vi skal satse på et felleskjøp av topper?
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #41 på: mai 06, 2010, 13:25:53 pm »

Hva slags eksos bruker folk her?

Selv er jeg ute etter noe som ser ut som orignalt - CSP selger, Klaus Tuning og diverse andre tyske firmaer. Gjerne i kombinasjon med kortede varmepotter.

Det finnes vel ingen merged-systemer som ender ut i to rør?
Noen som har målt noen forskjell på eksos-anleggene?
Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #42 på: mai 06, 2010, 16:12:51 pm »

Hva slags eksos bruker folk her?

Selv er jeg ute etter noe som ser ut som orignalt - CSP selger, Klaus Tuning og diverse andre tyske firmaer. Gjerne i kombinasjon med kortede varmepotter.

Det finnes vel ingen merged-systemer som ender ut i to rør?
Noen som har målt noen forskjell på eksos-anleggene?


Tafel-tuning har oxo et anlegg. Ellers så vet jeg at en del som bruker B.A.S anlegg sveiser på et "jukse-rør". Har sett dette i mange tyske tuning-blad. B.A.S-anlegget er helt knall hva angår kvalitet,effekt og passform. Koster jo litt da men..  Blunker
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #43 på: mai 06, 2010, 16:30:36 pm »

Utenom de nevnte kommer jeg på diverse andre i farten:
 - Turbo Thomas, lager i rustfritt stål, har en del ferdige oppsett, men lager det meste på bestilling tror jeg, komplett fra toppene og ut
 - Tangerine Racing, veldig dyrt, men er i toppsjiktet hva performance angår
 - A1/Tiger lager vell i til T4 i boble også mener jeg, både vanlig og rustfritt
 - LA Performance
 - fat performance

LA Performance og Turbo Thomas holder til i England.

Skal du ha noe billig som fungerer kan du gjøre det samme som meg: kortede F-tubes (som J-tubes, dvs. uten varmebokser rundt, kommer fra en eller annen VW) sammen med såkalt Thunderbird potte. Jeg måtte vinkle flensen noe ned, når jeg kortet F-rørene, for å få plass til potta. Men synes det fungerer ganske greit på min motor. Sikkert ikke kjempemessig mtp. effekt, men grei lyd, og har ikke hatt problemer med det til nå.

Her er en god del forskjellige eksosanlegg testet: http://www.aircooledtechnology.com/r_d_exhaust.htm
Og her står det enda litt mer om forskjellige produsenter: http://www.tunacan.net/t4/tech/exhaust-upright.shtml

EDIT: Jeg ser de to siste linkene ikke er helt oppdaterte. Men sikkert mye interessant lesing allikevel Blunker
« Siste redigering: mai 06, 2010, 16:42:05 pm av Filip/purity » Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #44 på: mai 11, 2010, 20:28:15 pm »

Har forhørt meg litt med TurboThomas nå, og fikk en pris på £615 inkludert frakt. Dette for komplett rustfritt anlegg, fra toppene og ut. Med "hide away" potte, dvs lyddemper på høyre side av motoren med en stuss ut bak. 1 5/8" header og 2" lyddemper. Han lagde for både oval port og firkant port topper.

Noen som har erfaringer med andre eksosanlegg til T4 motorer? CSP sitt f.eks? Film av dette er best Gliser
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
stl
Juniormedlem
**
Innlegg: 57
Bosted:


Vis profil

« Svar #45 på: mai 11, 2010, 21:40:02 pm »

Jeg har eksos fra turbo tomas.Det virker ut til å være veldig bra.Jeg fikk laget det helt etter mine ønsker.Jeg har også sett csp sitt.Det så også greit ut,men det var alt for liten innvendig diameter.For litt av vitsen er jo å få et anlegg som også har rette måla innvendig,og ikke bare godt utseende.
Loggført
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #46 på: mai 11, 2010, 21:48:24 pm »

Noen som vet om det er laget varmebokser med større diameter på rørene? TurboThomas har til type 1, men hva med type 4?
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #47 på: mai 11, 2010, 21:53:07 pm »

Noen som vet om det er laget varmebokser med større diameter på rørene? TurboThomas har til type 1, men hva med type 4?

Hopp over varmebokser og installer bensinvarmer i stedet.  Turbo thomas sitt er kanskje litt billigere enn B.A.S , men det er dyrere frakt fra statene enn fra tyskalnd. Dessuten er jo euroen grei etter at grekerne har bruk penger over fornuft  Osteaktig

Ahnendorp har mye bra vettu´ Arild  Blunker 
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #48 på: mai 11, 2010, 22:02:24 pm »

Noen som vet om det er laget varmebokser med større diameter på rørene? TurboThomas har til type 1, men hva med type 4?

Hopp over varmebokser og installer bensinvarmer i stedet.  Turbo thomas sitt er kanskje litt billigere enn B.A.S , men det er dyrere frakt fra statene enn fra tyskalnd. Dessuten er jo euroen grei etter at grekerne har bruk penger over fornuft  Osteaktig

Ahnendorp har mye bra vettu´ Arild  Blunker 
TurboThomas holder til i England, så det argumentet holder dessverre ikke Blunker

Tror heller jeg ville gått for TurboThomas enn B.A.S sitt anlegg, føler det blir litt mye rør i det anlegget.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #49 på: mai 11, 2010, 22:28:41 pm »

Noen som vet om det er laget varmebokser med større diameter på rørene? TurboThomas har til type 1, men hva med type 4?

Hopp over varmebokser og installer bensinvarmer i stedet.  Turbo thomas sitt er kanskje litt billigere enn B.A.S , men det er dyrere frakt fra statene enn fra tyskalnd. Dessuten er jo euroen grei etter at grekerne har bruk penger over fornuft  Osteaktig

Ahnendorp har mye bra vettu´ Arild  Blunker  
TurboThomas holder til i England, så det argumentet holder dessverre ikke Blunker

Tror heller jeg ville gått for TurboThomas enn B.A.S sitt anlegg, føler det blir litt mye rør i det anlegget.






Greit nok det at det er fra England.. Men så er det  den  kvaliteten da..  Blunker  Det med lengden på rør er vel forsåvidt STYRKEN til basanlegget. For dreiemonment er det greit å ha litt lengde på eksosanlegget. Leser du motorbygge-heftet til Kjell Aaen så nevner oxo han noe om dette at bobla og en del effektanlegg har litt problemer der i forhold til "vanlige" biler som jo oftest har mye lenger anlegg.

En annen ting er at B.A.S anlegget er ganske stillegående med to potter + en imponerende passform.
« Siste redigering: mai 11, 2010, 22:32:07 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #50 på: mai 11, 2010, 22:30:12 pm »

Noen som vet om det er laget varmebokser med større diameter på rørene? TurboThomas har til type 1, men hva med type 4?

Hopp over varmebokser og installer bensinvarmer i stedet.  Turbo thomas sitt er kanskje litt billigere enn B.A.S , men det er dyrere frakt fra statene enn fra tyskalnd. Dessuten er jo euroen grei etter at grekerne har bruk penger over fornuft  Osteaktig

Ahnendorp har mye bra vettu´ Arild  Blunker 


Har bensinvarmer, men det skal jo være helårsbil så da trenger jeg mer varme. Ahnendorp annlegg er på vei opp fra Tyskland - dvs et tidlig anlegg før de ble Ahnendorp. 98mm nicasil sylindre er også på tur....
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
bcrazy
Nybegynner
*
Innlegg: 34
Bosted:


Vis profil

« Svar #51 på: mai 12, 2010, 12:27:07 pm »

Noen som vet om det er laget varmebokser med større diameter på rørene? TurboThomas har til type 1, men hva med type 4?

Hopp over varmebokser og installer bensinvarmer i stedet.  Turbo thomas sitt er kanskje litt billigere enn B.A.S , men det er dyrere frakt fra statene enn fra tyskalnd. Dessuten er jo euroen grei etter at grekerne har bruk penger over fornuft  Osteaktig

Ahnendorp har mye bra vettu´ Arild  Blunker  
TurboThomas holder til i England, så det argumentet holder dessverre ikke Blunker

Tror heller jeg ville gått for TurboThomas enn B.A.S sitt anlegg, føler det blir litt mye rør i det anlegget.






Greit nok det at det er fra England.. Men så er det  den  kvaliteten da..  Blunker  Det med lengden på rør er vel forsåvidt STYRKEN til basanlegget. For dreiemonment er det greit å ha litt lengde på eksosanlegget. Leser du motorbygge-heftet til Kjell Aaen så nevner oxo han noe om dette at bobla og en del effektanlegg har litt problemer der i forhold til "vanlige" biler som jo oftest har mye lenger anlegg.

En annen ting er at B.A.S anlegget er ganske stillegående med to potter + en imponerende passform.

Hvor får man tak i dette hefte til Kjell Aaen?
Driver han fortsatt butikk

Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #52 på: mai 12, 2010, 13:08:52 pm »

Leser du motorbygge-heftet til Kjell Aaen så nevner oxo han noe om dette at bobla og en del effektanlegg har litt problemer der i forhold til "vanlige" biler som jo oftest har mye lenger anlegg.

Hadde du snakket om avstand fra ventil til første store diameter endring (les start av collector) så hadde du vært i nærheten av å ha rett.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #53 på: mai 12, 2010, 19:39:08 pm »

Leser du motorbygge-heftet til Kjell Aaen så nevner oxo han noe om dette at bobla og en del effektanlegg har litt problemer der i forhold til "vanlige" biler som jo oftest har mye lenger anlegg.

Hadde du snakket om avstand fra ventil til første store diameter endring (les start av collector) så hadde du vært i nærheten av å ha rett.

Har nok en del å si lengden på rørene ja ...  Blunker

Her sakset fra en AM-CAR tuning-side :

"PRIMARY PIPE LENGTH
The length of the primary pipes also affects torque. Where diameter affects the torque peak relative to rpm, the length affects the shape of the torque curve. Longer primaries provide more torque below the peak and reduce it past the peak. Shorter primaries provide more torque above the peak at the expense of below-peak torque. More torque in the low- to mid-rpm range is important to rodders who want that feeling of seat-of-your-pants performance on the street. Longer primaries also reduce the chance of escaping exhaust's being drawn back up another pipe."

OG :

"Now headers has a lot to do with where the peak torque band will be and how flat and long it is. Basically, small diameter ( only just big enough to flow the CC's of the cylinder at the rev limit to keep the exhaust velocity as high as possible which works out at around 1.5" diameter tube size for the primaries ) with long header tubes will lower the peak torque in the rev range. Just remember that the lower the rev limit the longer the primaries you should have."

Da Arild skal bruke denne i en litt "tyngre" 412 og ikke lett boble på drag-stripa, så kan nok lengre eksos (headers) være en fordel ..
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #54 på: mai 13, 2010, 17:54:56 pm »

Avstand fra ventil til collectorens start er hva som er viktig. Og de rørene kalles primær rør.
Lengden på disse gir et undertrykk ved eksosventilen på ett gitt turtall (som kan flyttes opp og ned gjennom turtallsområdet), effekten brukes til å dekke over fall dreimoment kurven for å få kurven flatere.
Om man ikke regner ut dette først må man først bremse motoren og så bygge headere til man har fått justert kurven til sånn man liker den.
Skal man virkelig ha noe effekt ut av dette så justerer man lengde på innsug eller trakter til pulsene i innsuget sammenfaller med eksos tuningen.

Hva som skjer etter collectoren er revnende likegyldig i forhold, røret må bare være stort nok... jo lengre eksosen er bare mer vekt å drasse på.
Er det noe VW motorene har problemer med så er det tvert om, å få primær rørene kort nok, siden den er en boxer.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #55 på: mai 13, 2010, 18:46:17 pm »

Men med turbo er hverken lengde på innsug eller eksos så avgjørende?
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #56 på: mai 16, 2010, 21:53:25 pm »

Porsche 2.0 topper på tur....
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #57 på: juni 28, 2011, 18:41:28 pm »

Hmmm;

Øverste originalt Porshce 914 eksos - samles i collector alle enkeltrørene.

CSP Supercompetition med nytt grenrør - burde jo være enkleste, god nok for ikke verstingmotorene og beholder estetikken med eksosrørene ut riktig plass?

Er det problemer med plass til resten av anlegget mon tro?


« Siste redigering: juni 28, 2011, 18:43:21 pm av JTWE » Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #58 på: mars 10, 2012, 11:32:31 am »

Hvem i Norge/utlandet kan lage noe som det nevnt over?

Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #59 på: oktober 13, 2013, 11:50:30 am »

Tips igjen?

Lurer på å bestille det over dammen, men er jo noe med å få til en dry-fit i riktig bil før man legger siste sveisestrengene...
Loggført
Sider: 1 [2] 3
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!