mai 05, 2024, 12:43:06 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 [3]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Erfaringer med Div oljefiltere  (Lest 19727 ganger)
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #60 på: september 22, 2010, 12:07:19 pm »

Dette er egentlig en tulle diskusjon, det diskuteres hva som er bra oljetrykk, men slik jeg forstår det måler alle trykket i begynnelsen av smøre sløyfen, rett etter filteret.
Man må måle i enden av sløyfa for og kunne si noe fornuftig om trykket.
Ved og måle etter filteret, hva måler man da? motstanden videre utover i systemet eller gjennomstrøningen i filteret?
Er god gjennomstrømning i et filter det samme som god filtrering?
Er lite motstand gjennom filteret det samme som god filtrering?

Tipper det ikke er mange av de som mener mye her som kan si så mye om dette...

Jeg har jobbet med folk fra Shell i et prosjekt om smøreoljer på motorer og kompressorer, når det gjelder vasking av filter innsatser kan jeg bare si det samme som dem, "no good", du flytter møkk fra møkkete side til renside... Men hva viste vel dem, de mente jo at synt olje gikk mineral olje en høy gang...
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #61 på: september 22, 2010, 12:13:00 pm »

Kort oppsummert så kjører jeg samme løsning som rallybugs, men med std.-kjøleren i hundehuset og bruk av std.-kanalene (som er sugerør ja, helt enig, og det "suger" virkelig!) istedetfor slanger med bedre tverrsnitt.
Jeg synnes det blir helt feil å si det er samme system, for du har ikke gevinstene hans. Men ja, lay-outen ligner.

Yes, lay-outen likner. Den eneste downsiden er flowtapet i de små kanalene opp til kjøleren. Siden jeg ikke ville bruke masse slanger og rot, men heller holde motorrommet cleant, så måtte jeg inngå et kompromiss.
Derfor kompenserer jeg med en 30mm-pumpe, som presser mer olje igjennom systemet, hvilket også rallybugs pleier å bruke.


For å sitere en uttalelse fra rallybugs i 1915-tråden min:
"Vidar kjører mange typer kjølere , men denne type 4 kjøleren satt inn på hode funker topp , og systemet er slik som Bryhn beskriver, JPM bruker også tilsvarende system ."

Nøkkelordet er "tilsvarende", ring JPM og spør hva han synes om å stenge firefeltveien inn i olje gallerie for å bruke sykkelstien over seteren i stedet. Det er en grunn til at du er alene om den.

Som sagt, grunnen til at jeg er "alene" om det (om det faktisk er tilfellet da), er fordi jeg tok den enkle og cleane løsningen, og tok i bruk det som lå der klart til bruk.

Intensjonen min i utgangspunktet var å ha god gjennomstrømning/godt trykk og samtidig bruke et tilnærmet standard system.
Med denne modden slipper jeg å bekymre meg for at olja bypasser kjøleren pga. det høye trykket som oppstår før thermostat-stempelet.
Jeg ser at systemet ikke er 100% ideelt, men jeg synes det har fungert fint den tiden jeg har kjørt med det nå.

Jeg har i alle fall godt trykk ved lave turtall, hvilket jeg slet med tidligere når jeg kjørte helt standard opplegg og 26mm pumpe.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #62 på: september 22, 2010, 12:26:55 pm »

Dette er egentlig en tulle diskusjon, det diskuteres hva som er bra oljetrykk, men slik jeg forstår det måler alle trykket i begynnelsen av smøre sløyfen, rett etter filteret.
Man må måle i enden av sløyfa for og kunne si noe fornuftig om trykket.
Ved og måle etter filteret, hva måler man da? motstanden videre utover i systemet eller gjennomstrøningen i filteret?
Er god gjennomstrømning i et filter det samme som god filtrering?
Er lite motstand gjennom filteret det samme som god filtrering?

Hva blir bra trykk å måle i enden av sløyfa egentlig?

Slik jeg ser det er det vel ideelt å måle samme trykk FØR filteret som i enden av sløyfa ved reduksjonsventilen. Vil ikke dette indikere null motstand i selve sløyfa før lagerne (der olja selvsagt butter mot veggen, og trykket dannes)?

Jo mer trykktap en har over filteret vil vel si noe om gjennomstrømning og resistans. En giver før og etter kan fortelle noe om dette. Dette må vel være den greieste måten å teste differanse mellom forskjellige filtere.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #63 på: september 22, 2010, 12:31:15 pm »

Forumet manglar ein samletråd på forbedringar som kan gjerast på oljesystemet, med bilde og kvifor, kvifor ikkje og korleis

Tråden du savner er her:
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,4919.0.html

Delvis, for ønsket er jo ein norsk tråd skrevet av nokon her inne som ein slags how-too tråd. Men den bob hoover bloggen skulle vert linka inn der
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #64 på: september 22, 2010, 12:33:00 pm »

hva er det du er ute etter å måle da? hvor mye trykkfallet er over hver "motstand" i sløyfa, for å kunne monitorere slitasje over tid? Kunne vært moro, men blir litt mye sensorer og styr med datainnsamling... Blunker
Loggført
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #65 på: september 22, 2010, 12:44:29 pm »

Hvorfor er vi i det hele tatt opptatt av smøreolje trykk? Jo for å være sikker på at komponentene som trenger smøring får det.
I og med at vi ikke leser av trykket mere enn ett sted burde vi konsentrere oss om trykket der det er lavest, altså i enden av sløyfen.
Hadde smøre oljen i en motor stått stille istedenfor og sirkulere hadde trykket vært likt i hele motoren, det er ikke tilfelle..
Oljen er i bevegelse det betyr at man har større eller mindre trykkfall gjennom hele systemet, og lavest i enden...
La oss si at manometeret står i starten av systemet, og at det blir en insnevring mitt i systemet, dette vil resultere at komponentene etter insnevringen får for for lite smøring, men trykket går opp på manometeret, noe de fleste her inne bare ser på som et pluss... "Nå fikk jeg bedre smøreoljetrykk" Sanheten er at motoren kansje vil havarere pga dårlig smøring.
Hadde man derimot målt på slutten av sløyfen ville sanheten kommet frem....
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #66 på: september 22, 2010, 12:49:42 pm »

Er det ikke slik vi liker da, Grelland? Blunker

Eneste bruksområdet jeg kan se for meg er for å analysere hvor lite/mye begrensning/tap det er i sløyfa.

F.eks. sammenliknet mitt nåværende system opp mot et system der en har bytta "dyse"gangene opp til kjøleren med bedre slanger. Hvor mye tap er det snakk om egentlig?

Det bør vel holde med to punkter, et på begynnelsen og et på slutten av sløyfa.

Det er vel akkurat dette du snakker om, Tony?

Hadde en bare hatt et "multimeter" for oljetrykkmåling:D Det hadde vært sweeeet!
« Siste redigering: september 22, 2010, 12:51:26 pm av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #67 på: september 22, 2010, 12:51:35 pm »

....endelig en popcorn-tråd, sier nå jeg....

Det har vært lenge siden nå...
Loggført

SCREWDRIVER #2
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #68 på: september 22, 2010, 12:54:05 pm »

Er det ikke slik vi liker da, Grelland? Blunker

Eneste bruksområdet jeg kan se for meg er for å analysere hvor lite/mye begrensning/tap det er i sløyfa.

F.eks. sammenliknet mitt nåværende system opp mot et system der en har bytta "dyse"gangene opp til kjøleren med bedre slanger. Hvor mye tap er det snakk om egentlig?

Det bør vel holde med to punkter, et på begynnelsen og et på slutten av sløyfa.

Det er vel akkurat dette du snakker om, Tony?

Hadde en bare hatt et "multimeter" for oljetrykkmåling:D Det hadde vært sweeeet!

Hadde man målt på to steder, kan man begynne å diskutere..
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #69 på: september 22, 2010, 13:00:30 pm »

....endelig en popcorn-tråd, sier nå jeg....

Det har vært lenge siden nå...

Jeg har selv sitti og drukket brus og moret meg til noen av de trådene der ja.
Jeg tar hintet... Blunker

@ Tony: Jeg har lenge tenkt på å rigge noe slikt på 1915-motoren min ved å bruke el.-givere. En giver før filteret, en etter filteret/før kjøleren, og en etter kjøleren. Også en bryter som velger hvilket signal som kommer inn til måleren for hurtg samenlikning og analyse. Kult å sjekke med kald kontra varm olje og hvordan trykkene endrer seg med turtallet på pumpa. Greit når en eksperementerer med forksjellige filtre også Glad
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #70 på: september 22, 2010, 13:07:57 pm »

ja mye info her.
noe av taneken bak trykk/flowtap over filter var jo de tallene man hører man bør ha
"VW sier 0,7bar pr 1000 O/min" dette på en "boble motor".
hvis man monterer ett oljefilter (som den ikke har originalt) og man får noe trykk tap over den og redusert flow, vil jo det påvirke de tallene VW oppgir som minimum
sjøl er jeg fornøyd hvis jeg har en ca 2-3 bar i systemet under belastning høyere turtall. da får man byttet ut oljefilmen "ofte nok"
(tror jeg)
en motor kan tydeligvis gå langt med lavt trykk/mangel på trykk/flow i perioder.
i sommer har  kjørt MYE på bane. med resultat av att i 70% av svingene har oljetrykket vært"null" for så å stige opp til 2-3-4 bar for så å gå i null i neste sving. ut av langsvingen på Rudskogen har jeg manglet oljetrykk i 2-3 sek , med fullt øs på motor.med en rådebelastning 2-3 ganger enn normalt. (antar belasningen på rådetapper etc stiger ved økt sylindertrykk og NM i motor)
tipper jeg har kjørt ca 10 timer sammenhengende med banekjøring og disse symptomene. og har ikke sett noen forandring ; les lavere oljetrykk på motor over tid eller noe form for lager rester i olja, som indikerer på att lagerene fortsatt er OK.
MEN det blir spennende å plukke opp motoren og se på spesielt rådelagrene. hvor mye slitt de er.
oljen vil jo uansett ligge  som en film selvom trykket/flowen stopper opp ett øyeblikk eller 2.
der er vel ikke trykket som skaper klaringen mellom rådetapp og lager, men selve oljen. iom att den ikke kan komprimeres.
cluet er vel att filmen ikke blir så varm av friksjonen att den mister smøreegenskapene.
det å måle trykket i enden av en sløyfe er jo "Mere" rikitig men vil ikke gi noen indikajson på f.eks hvis man har ett slitt rådelager
har man f,eks ett rådelager som er slitt pga store klaringer vil jo mere olje forsvinne ut der enn de andre stedene, da også olje under trykk tar  tar letteste vei.så lenge pumpa klarer å opprettholde flowen riktignok.

WBX blokka er jo bra (også der), den har 2 stk uttak for oljebrytere/følere , en ved begynnelsen av sløyfa og en i enden (montert i kanalen til løfterene, mellom støtstengene)der kan man evt moneter en giver for å overvåke trykket i enden.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #71 på: september 22, 2010, 13:45:54 pm »

At oljefilmen i en moderne olje er skikkelig sterk er helt sikkert.
Nevnte min SAAB 95 2002modell 2,0T bensin 150hk tidligere i tråden.
Denne havarerte motoren på 147000km, av den grunn at åndingen i motoren er for dårlig orginalt og motoren har dermed gått lenge med dette før det ble utbedret, gjennom en service kampanje, da skulle bunnpannen taes av og vaskes sammen med sila inn på oljepumpa, dette ble nok ikke gjort på bilen min, misstenker slakke verkstedsrutiner, dermed har bilen min hatt tilnærmet tett sil over lengre tid antagelig mange tusen km, oljetrykket blir lavt som følge av tett sil, men ikke så lavt som at oljelampa lyste. Dette var ikke noe problem ved vanlig kjøring, men så skulle jeg teste litt en dag.... full øs ca 3km, og rådebanken kom brått og jævlig.....
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #72 på: september 22, 2010, 13:53:53 pm »

Angående det China snakker om så burde vi absolutt måle både her og der, både trykk og temp.
Og ha CSP filter for å kunne undersøke hva som følger med rundt i systemet.
Har selv tenkt tanken med bare ett instrument og en vippebryter for å få den ene eller andre verdien.
Det er bare det at slikt lager så mye ledningsvirrvarr, som veier,tar plass, kan ta fyr, ser stygt ut etc....
Men det er litt moro da..
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #73 på: september 22, 2010, 14:19:58 pm »

Ved og måle etter filteret, hva måler man da? motstanden videre utover i systemet eller gjennomstrøningen i filteret?
Er god gjennomstrømning i et filter det samme som god filtrering?

God gjennomstrømning= bare akkuratt det, god gjennomstrømning! Høy filtreringsgrad kan være med på å senke gjennomstrømningen om ikke arealet i filteret er stort nok
Er lite motstand gjennom filteret det samme som god filtrering?
Samme svar her lite motstand er lite motstand... kan selfølgelig også indikere ett filter med lav filtreringsgrad, eller ett jævlig bra filter av syntetisk oppbygning f.eks.

Tipper det ikke er mange av de som mener mye her som kan si så mye om dette...

Jeg har jobbet med folk fra Shell i et prosjekt om smøreoljer på motorer og kompressorer, når det gjelder vasking av filter innsatser kan jeg bare si det samme som dem, "no good", du flytter møkk fra møkkete side til renside... Men hva viste vel dem, de mente jo at synt olje gikk mineral olje en høy gang...
Slike filtre må uansett vaskes riktige veien og ikke bare en gang, her må brukeren være dedikert til det han/hun driver med og vite hvordan det skal gjøres. Men det er klart, ett filter med garantert filtreringsgrad som man kan stole på, er selvsagt bedre enn ett filter med tilsvarende filtreringsgrad som må vaskes.

Syntetisk olje eller mineralolje er diskutert i mente, og her er det kun ingrediensene som sier noe om resultatet. Husk at markedet har køddet med oss og det er kun noen få oljer som virkelig er Syntetiske, dvs de med baseolje fra gruppe 4 og oppover da snakker vi oljer som mobil 1 og dyrere.

Jeg har ingen spesielle erfaringer fra bil, men skip og kompressorer har jeg mer erfaring fra, og der er det store forskjeller på forskjellige oljer noe som er lett å se ganske fort ettersom disse går så og si hele døgnet.
På skip er det vanlig at de som har peiling bestiller olje til motorene med spesielle tilsetningspakker.
På kompressorer er det vanlig med diverse problemer, og ved å bytte til en annen type mineralolje kunne det løse alle problemene.

Vanligvis er ihvertfall "mineralolje" mye bedre til å transportere varme enn syntetisk basert olje. Dette er enkelt og greit pga varme koeffesienten i oljene.  Men klarer man ikke å bli kvitt nok varme og olja blir for varm, ja da må man inn med en olje som tåler mer varme uten å bli brent, og da blir det ofte "syntetisk" olje.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #74 på: september 22, 2010, 14:30:10 pm »

Når alt dette er sagt, vil jeg si det igjen.
Jeg kjører nå store filtre for å være sikker på at jeg har nok åpent areal slik at ikke overstrømningsventilen må åpne som følge av for stor motstand i filteret. Filtreringsgraden i de fleste bilfiltre ligger vistnok på omtrent det samme, ca 30-50 my..  bedre enn dette er grisedyrt. og unødvendig i mine øyne.. derfor blir det for meg store filtre av passe bra kvalitet, dvs kjente merker kjøpt i nærheten..
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #75 på: september 22, 2010, 16:30:17 pm »

Enig i veldig mye av det du skriver, god gjennomstrømning og lite dp over filteret sier veldig lite/ingenting om hvordan et filter filtrerer.

Når det fremstilles tidligere i tråden at et høyere oljetrykk etter filteret betyr bedre filter, mener jeg det er en håpløs påstand, det kan være riktig, men ved og sette inn et filter uten innmat oppnår man også samme resultat... Noe som burde være unødvendig å diskutere om filtrerer bra eller ikke.. Glad

Uten og mene noe om Fram filter er bra eller ikke, bytter man filter ofte nok er det neppe kvaliteten på filteret som avgjør levetiden på motoren, man bør heller bruke litt tid på å finne riktig olje med riktige egenskaper. Det kan gjøre STOR forskjell.
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #76 på: september 22, 2010, 18:43:45 pm »

Vanligvis er ihvertfall "mineralolje" mye bedre til å transportere varme enn syntetisk basert olje. Dette er enkelt og greit pga varme koeffesienten i oljene. 

Dette er i bestefall en godt skjult sannhet, det man finner på nettet er lite, men det som står er det motsatte. Syntetisk blir oppgitt til å være 10% bedre på thermal conducticity (å ta opp, og gi fra seg varme)

Her er en liten quote fra Amsoil (tro jeg det var)
"The remarkable ability of synthetic oils to reduce internal operating
temperatures is far too important to ignore, since high operating
temperatures contribute directly to premature failure of mechanical
components and gaskets and seals.  Coolant (i.e. water/antifreeze) cools
only the upper regions of an engine.  The task of cooling the crankshaft,
main and connecting rod bearings, the timing gear and chain, the
camshaft and its bearings, and numerous other components must borne
entirely by the oil.  There are three identifiable reasons why
synthetics do a better job of cooling an engine: (1) Because of both the
oil's lubricity (slipperiness) and it's stable viscosity, less
friction-- and thus less heat-- is generated in the first place; (2)
The
molecular structure of the oil itself is designed to more efficiently
transfer heat, even compared against the thermal conductivity properties
(ability to absorb and dissipate heat) of an identical-viscosity
petroleum oil
"

Så har du tall som sier det motsatte er jeg klar for å se dem.
Loggført

Speed is no substitute for direction
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #77 på: september 22, 2010, 22:00:26 pm »

sørger syntestisk olje for mindre friksjon/(varme)  også kanskje?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #78 på: september 22, 2010, 23:17:28 pm »

@ JHU. Lest litt og tror jeg må trekke meg fra det med Thermal conductivity.. men dette misstenker jeg å ha noe med åssen syntetisk man velger.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #79 på: september 23, 2010, 06:29:47 am »

Så langt jeg kan forstå er alltid synt bedre enn mineral, luftkjølt eller ikke, men det er vel egentlig en annen diskusjon, som har vært oppe ett utall ganger før og begynner og nærme seg utdebatert Blunker
 
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #80 på: september 23, 2010, 06:47:37 am »

Så langt jeg kan forstå er alltid synt bedre enn mineral, luftkjølt eller ikke, men det er vel egentlig en annen diskusjon, som har vært oppe ett utall ganger før og begynner og nærme seg utdebatert Blunker
 

Ja vi har vel diskutert det før Gliser Blunker Tar den pånytt ved en senere anledning hehe! Bare så det er sagt så tror jeg også synt er bedre bare den er dyr, men nødvendig... det er noe annet...

Filter.. har vi kommet til noen enighet?
Enige med meg i at stort av grei kvalitet holder i de fleste tilfeller?
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #81 på: september 24, 2010, 15:39:07 pm »

for å komme tilbake on topic, så var jeg innom min FLAPS (Friendly Local Auto Parts Store) i dag, og skulle ha mahle oc47 filter, men de (bileXtra) hadde mare et annet merke, WIX eller noe. De hadde overgangstabell, og påsto det var det samme.

Er det det, eller bør jeg gå et annet sted å få riktig "brand"?

Roy
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #82 på: september 24, 2010, 17:37:07 pm »

sørger syntestisk olje for mindre friksjon/(varme)  også kanskje?

Ja. Da jeg jobbet med mc, brukte vi Motul 300V Competition på motorsykler med f.eks store kamproblemer (les Honda VF-modeller), med stort hell. Den Motul'en er esterbasert (ikke basert på råolje), og er en lettløpsolje også.
Jeg kan nevne to klare eksempler på mindre friksjon med den olja.
Første var en Honda CXB1000 (rekke-sekser,24 V, altså masse deler) som kun hadde gått pent 12000 km.
Da 300V blei fylt på, måtte eieren skru ned tomgangen 300 omdr.
Den andre klare, var en ny Golf 16V -90 modell, gått 6000 km.
Han måtte skru ned tomgangen 400 omdr. Det må tillegges at det er på nye/nesten nye motorer dette merkes best, fordi de fortsatt er trange i toleransene.
Og Motul 300V er en meget spesiell olje, eller faktisk en syre. Andre råoljebaserte synt. oljer har ikke samme spec.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #83 på: september 24, 2010, 18:09:54 pm »

for å komme tilbake on topic, så var jeg innom min FLAPS (Friendly Local Auto Parts Store) i dag, og skulle ha mahle oc47 filter, men de (bileXtra) hadde mare et annet merke, WIX eller noe. De hadde overgangstabell, og påsto det var det samme.

Er det det, eller bør jeg gå et annet sted å få riktig "brand"?

Roy

Uten og vite noe om kvaliteten, har jeg hørt at dette er ett bra filter, VIX er en gammel og annerkjent produsent, og det var faktisk dem som fant opp de modere "skru rett på" oljefilterne.
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #84 på: september 25, 2010, 20:33:07 pm »

sørger syntestisk olje for mindre friksjon/(varme)  også kanskje?

Ja. Da jeg jobbet med mc, brukte vi Motul 300V Competition på motorsykler med f.eks store kamproblemer (les Honda VF-modeller), med stort hell. Den Motul'en er esterbasert (ikke basert på råolje), og er en lettløpsolje også.
Jeg kan nevne to klare eksempler på mindre friksjon med den olja.
Første var en Honda CXB1000 (rekke-sekser,24 V, altså masse deler) som kun hadde gått pent 12000 km.
Da 300V blei fylt på, måtte eieren skru ned tomgangen 300 omdr.
Den andre klare, var en ny Golf 16V -90 modell, gått 6000 km.
Han måtte skru ned tomgangen 400 omdr. Det må tillegges at det er på nye/nesten nye motorer dette merkes best, fordi de fortsatt er trange i toleransene.
Og Motul 300V er en meget spesiell olje, eller faktisk en syre. Andre råoljebaserte synt. oljer har ikke samme spec.

Motul 300V er vel i gruppe 5 altså esterbasert, og helt klart blandt de beste oljene som er å få kjøpt. Tror ikke man finner dårlige ord skrevet om den olja noe sted.
Annet enn at motorer sikkert lekker med den... Gliser
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Sider: 1 2 [3]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!