mai 05, 2024, 18:21:18 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 4 5 [6]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Fjerne bunnplata på rammehovudet  (Lest 26450 ganger)
Lasse
Supermedlem
*****
Innlegg: 507
Bosted: Våland - Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #150 på: juni 28, 2008, 13:48:54 pm »

De gamle er eldst. Punktum. Takk for at du hjelper, Svenole Glad
Loggført


california über alles
http://www.diekaeferloge.com/
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #151 på: juni 28, 2008, 14:35:51 pm »

Ja kjekt att det er nokon veteranar her óg Glad

All hjelp er god hjelp Blunker
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #152 på: juni 28, 2008, 17:09:38 pm »

Takk for sympati. Greit å ta med for en som er gått ut på dato. Blir vel et funn for en arkolog vil jeg tro. Jeg trenger i alle fal ikke å eksponere meg, er bare den jeg er.

En liten digresjon, utafor emnet forsåvidt.
Har ikke kommet i form ennå, så dataen er grei å ha. Foresten så er jeg og min  VW. født på våren i 1943.
I alle fall har jeg også glede av å følge litt med.
Å følge med her er rene mimrestunden for meg. Fint å få noen påminnelser. I alle fall jeg var 17 år i 1960 da jeg fikk tak i bil, det var en VW 1942. Når det gjelder dere var jeg nok ei sinke den gangen og full av rare spørsmål. Jeg ble kjendt med en biloppretter som hette Aune. Han var en av byens beste og jobbet hos VW forhandleren. Jeg fannt ut, at allt jeg lurte på om  VW. kunne han svare på i detalj. Ikke bare det, han slapp ungdommer som var skitten på fingra inn i varmen. Hadde alltid tid til å svare på våre manglende kunskaper. I 1961 løsna svinghjulet. Da fikk jeg vite det jeg trengte, men han skjønte at jeg ikke hadde penger til verktøy. Han dro fremm verktøykassa med proff verktøy og så fikk jeg noen koppnøkler. Dette skal du få av meg, fordi du trenger det. Å husk å dra til swimghjulsmuttern det du klarer, stå pån gut. Det er unødvendig å fortelle at Belzern har hengt på tavla gjennom alle år. Det er altid det første jeg tar når det mekkes. Han lærte meg ei lekse om å stille opp. En som jeg har prøvd å leve opptil. Han var glad i sine nærmeste og det var han som lanserte for meg at min VW kunne bli en kalket grav om jeg ikke tenkte sikkerhet

Tistlo har spiltta boksen, tøft.  Jeg var 21 før jeg måtte ty til den utveien på en 1943 modell.
« Siste redigering: juni 28, 2008, 18:55:52 pm av svenole » Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #153 på: juni 29, 2008, 13:47:07 pm »

Ein ting eg lurar på: Treng eg å ha med forstillingen?? vist dei skal kontrollmåle osv.. Hæ
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #154 på: juni 30, 2008, 07:33:51 am »

Jeg har full forståelse for at du har opplevd mye vondt med tanke på trafikken. Skader pga uvettig kjøring skjer uansett om man sveiser et rammehode.
Mye av det går vel mere på personen eller bilen, uten at dette er en diskusjon jeg vil inn på. Mitt påeng er at makan til pekefinger politikk skal man lete lenge etter. Ut i fra innleggene her virker det som ALLE kjærer helt godkjente biler. Jeg har vært med i dette for lenge til å stå bak slike holdninger. Vi har alle vært unge. Det at dere skal sette bort mye av jobben til fagfolk sier mere om dere. Selv er jeg av typen som gjør allt selv. Biltilsynet har godkjent mine sveisinger før, og di gjør det ennå.

Men om Tistlo skal gjøre dette selv er en annen ting, men la gutten prøve. Bilen skal jo faktisk godkjennes. Er jobben jævlig gjort blir den som regel ikke godkjent.

At statlige mennesker er inne her for å kikke, da er det mange andre som også sliter:) Tror faktisk ikke alle bilene på forumet her blir godkjent på første forsøk....Deriblant mine.



Det at ikke alle i denne tråden kjører godkjente biler er jeg også sikker på, men det og fortelle andre på ett nettforum at det er greit å blåse i regler, bare å skifte chassis nummer på en bil, osv det er vel ikke veldig smart.... Det å kjøre med litt senk eller uorginal dekk dim er noe annet enn å kjøre rundt med ett dårlig rammehode. Nå ser det ut som Tistlo får dette gjort på en skikkelig måte, ingenting er bedre enn det.
Hadde alle her inne hatt den holdningen at: "du er 15 år, gjør så godt du kan, stå på" er det ikke sikkert at resultatet hadde blitt det samme...

En ting alle som har interesse av gamle og ombygde biler burde skjønne er at vi kun får holde på med dette så lenge det gjøres ordentlig. Den dagen ombygde eller gamle biler utmerker seg på ulykkesstatistikker er det for slutt på muligheten til å få slike biler godkjente.
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #155 på: juni 30, 2008, 07:53:47 am »





En ting alle som har interesse av gamle og ombygde biler burde skjønne er at vi kun får holde på med dette så lenge det gjøres ordentlig. Den dagen ombygde eller gamle biler utmerker seg på ulykkesstatistikker er det for slutt på muligheten til å få slike biler godkjente.


Bra skrevet!
Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #156 på: juni 30, 2008, 09:25:09 am »

Ein ting eg lurar på: Treng eg å ha med forstillingen?? vist dei skal kontrollmåle osv.. Hæ

Ingen som veit??
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Christopher
Medlem
***
Innlegg: 198
Bosted: Jessheim



Vis profil
« Svar #157 på: juni 30, 2008, 21:18:48 pm »

Morsom siskusjon, men vel mye dobbeltmoral inne i bildet. Her er noen påstander
a) Det er bytet mange rammehoder fra >65 til 65< rundt omkring i det ganske land uten at autoriserte sveisere har vært i nærheten
b) Det er sveist inn mange senkere rundt omkring i det ganske land uten at autoriserte sveisere har vært inne i bildet
c) Mange kjører biler som er senket fremme og hevet bak: Ulovlig!
d) Det er skiftet mange chassienummer uten godkjenning. Også omsatt i åpne kjente forum.
e) Mange vwT1 kjører rundt med mye rust
f) Mange vw T1 kjører med ulovlige dekksimensjoner, smal forran bred bak osv
g) Mange vwT1 kjører rundt med 1915 motor og orginale bremser

Greit nok at gutten er 14 år, men han har faktisk klart å plukke ned bilen, kanskje sitter han med nok innsikt til at dette kan bli like tryggt som mye annet rart som ferdes rundt omkring på norske veier. Jeg synes ikke at gammle vw's er direkte overrepresentert i ulykkesstatistikken. Gammle vw's er entusiastbiler, og entusiastbiler kjøres deretter, sjåfører skaper ulykker, ikke biler!
Skulle vi luke ut trafikkfarlige biler er jeg redd Bobla hadde blitt luket ut av trafikken rimelig greit, den har jo særegenheter som bumpsteer etc.


Kunne ikke vært mer enig...

Ja, nå må vi se til å bli kvitt alle disse fæle Kællookerne...   Gliser
Livsfarlig!

Lenge leve dobbeltmoralen.. Og alle de gromme "farlige" bilene med den..
Loggført
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #158 på: juli 01, 2008, 11:27:44 am »

Korek rep. sveises i jigg. Bør kontrollmåles. Gamle forstillinger har ofte sjevheter (Eventuelt bøyde Rør, skade.) så de bruker nok en ny.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #159 på: juli 01, 2008, 12:03:41 pm »

Betyr det att eg må kjøpe ein ny, eller er det noko dei har sjølv?
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #160 på: juli 01, 2008, 12:48:42 pm »

Snakk med dei - ikkje oss. Vi veit ikkje, vi gissar. Dei derimot, dei veit.
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #161 på: juli 01, 2008, 14:50:29 pm »

Har kontakta nokon verkstad i dag, deriblant liahagen mek og rep. Han eg snakka med sa det var så mykje bal så dei ville ikkje prøve eingong Sint

Men eg skal ta nokon bildet og senda til bilskadesenteret og vist ikkje dei klarar/giddar å reparere, så veit eg ikkje kven som kan det Tvilende
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Lasse
Supermedlem
*****
Innlegg: 507
Bosted: Våland - Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #162 på: juli 01, 2008, 17:04:09 pm »

Så da ender du opp med ny flyndre?
Loggført


california über alles
http://www.diekaeferloge.com/
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #163 på: juli 01, 2008, 17:17:30 pm »

Vist ingen kan reparera, så JA Trist
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
vwrc
Seniormedlem
****
Innlegg: 301
Bosted: Østfold


Vis profil

« Svar #164 på: juli 01, 2008, 17:31:29 pm »

Hmmm ,,,, Jeg skjønner virkelig ikke hva som er sååååå farlig her . Plata under rammehodet er fjerna og delene er sandblåst og sjekka for rust .
 Hvis han tar med seg delene på ett karosseri verksted og får gutta der til og sveise inn ei ny plate forsiktigt . Hva er så farlig med det H&aelig; Skjevt ? dårlig sveis ? Er sikker på at gutta der tar noen enkle mål for og sjekke at d er rett . Alt prat om jigg er vel litt overkill på en 40 år gammel veteranbil . Har jobbet på karosserversted i snart 15 år , bytter ut deler på karosseriet hver dag uten no form for jigg.
 Selv ved bruk av caroliner , dvs karosserijigg , så går jo ALT ut på bruk av mål . Enten lasermål eller linjalsystemet på carolineren .
Dette har tatt helt av  Glad Glad Glad
Tistlo , ta med bunnplata di og den nye delen under rammehodet så fikser gutta på karosseri verkstedet ditt dette uten no trøbbel. Dem skjønner hva som skal til . Lykke til .... Kult Kult Kult Kult Kult
Loggført
Lasse
Supermedlem
*****
Innlegg: 507
Bosted: Våland - Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #165 på: juli 01, 2008, 18:08:59 pm »

Nu var vel heller problemet at gutta på verkstedet ikke gadd?
Loggført


california über alles
http://www.diekaeferloge.com/
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #166 på: juli 01, 2008, 20:58:11 pm »

Det var eit av verkstadene. Han eg snakka med var ikkje noko hyggelig heller Sint
Men eg trur ikkje han var heilt med heller, når eg snakka om rammehovud og chassis osv.. han svarte berre att dei ikkje ville bala med sånne ting og att eg skulle plaga nokon andre Sint

Så for å overbevisa folk kor lite som skal til, så skal eg senda ein epost med bilder... for å forklara detta, virkar langt meir avansert enn da eigentli er..

Har eg flaks kjem den nya plata i morgo og Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #167 på: juli 01, 2008, 22:08:03 pm »

Er det ikke et VW atorisert verksted eller bilskole som kan hjelpe? Det jeg er tenker på er vridning. Altså at forstillinga di blir høyre på den ene siden og lavere på den andre etter innsveising. Det meste kan justeres. Men ikke dette, når sluttresultatet er der. Når oppjust. av forstilling er på gang kommer en ikke i mål med slike sjevheter. Heldigvis har jeg sluppet denne jobben. Men måtte jeg, så hadde turen gått til en flink bilopretter, med spørsmål om prosessen og videre med gode råd. Det hadde i så fall ikke blitt den første gangen for min del. Vil vel tro at bakdelen må vatres i sammenheng med rammehodet. Ramma må stemme. Videre med heft sveising, mål og kontroll av ramme mål. I det vidre arbeidet vil lengre sveiser også sette i gang store krefter.
Er enig med flere på forumet at slike proffjobber ikke passer til oppæring gjenom et diskusjonsforum. Men at de enkle gjør det selvjobber passer bedre.
« Siste redigering: juli 01, 2008, 22:11:57 pm av svenole » Loggført
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #168 på: juli 01, 2008, 22:21:46 pm »

Jeg hadde bytta hele plata (kr 1500) og søkt tilsynet om bytte av identitet.

Tenk deg litt om, det blir mye billigere og sikkert mye bedre også. Har selv sveist opp ett rammehode når jeg var ung og resultatet ble etter min mening på det tidspunktet bra, men i ettertid så tenker jeg at jeg hadde litt problemer med hjulvinkler og slikt etterpå  Sjokkert

Litt flau av hele greiene nå men den bilen er nok uansett spiker nå.
Loggført

1961 T1 - Custom
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #169 på: juli 01, 2008, 22:34:31 pm »

Kanskje er eit nytt understell billigare enn det koster å sveise i den plata, men det er forsøket vert Blunker
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
.LP
Supermedlem
*****
Innlegg: 523
Bosted: Ranheim, Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #170 på: juli 04, 2008, 13:13:28 pm »

+ den tiden du har brukt her på forumet, ikke for å snakke den tid alle andre har brukt på dette emnet, så har hele gjengen kunnet sykle til nærmeste tilgjengelige flyndre, sykle den tilbake til deg, og montere den!

.LP
Loggført

-65 T1 Panama beige
http://tvwk.tripod.com/
-------------------------------------------------------------
Jeremy Clarkson:
 “A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.”
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #171 på: juli 04, 2008, 13:42:34 pm »

Ja.. denne tråden er omtrent lika lang som heile prosjekt-tråden min &Oslash;yerulling
Fårhåpentligvis kan eg snart stenge den, for idag ankom den nye plata, som forøvrig vil verta posta litt på prosjekttråden min  Kult
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #172 på: juli 05, 2008, 00:06:53 am »

Ting Sjer Kult

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,1078.msg58769.html#msg58769
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Sider: 1 ... 4 5 [6]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!