mai 05, 2024, 10:43:35 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2] 3 4 ... 6
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Fjerne bunnplata på rammehovudet  (Lest 26437 ganger)
ahelgemo
Supermedlem
*****
Innlegg: 1597
Bosted:


Vis profil

« Svar #30 på: juni 23, 2008, 21:19:13 pm »

Grunnen til att eg har slått ifrå meg tanken om å kjøpe ei "ny" bunnplate, er fordi då er det ikkje den samme bilen... og når eg skal restaurera gamlebilen te mammo, så kan eg jo ikkje bytte "bilen" då kunne eg jo lika tidlig kjøpt ein rustfri for 5000 eller ka det var..

Ein an ting er jo att eg trur ikkje det er nødvendig med komplett rammehovud-bytte, for rusta ligg berre(?) på "bunnplata" av rammehovudet, men i morgo er det FRI og eg har som mål å få av den forbanna plata!! Så får me sjå kem som har rett.. eg håpar sjølvsagt att eg har rett, for eg vil helst sleppa å byta verken komplett bunnplate, eller heila rammehovudet Øyerulling
[/quote

etter noen år i redningsbil bransjen vet jeg litt om hva jeg snakker om ang sikkerhet.....for all del IKKE montere dette sammen selv hvis du er uskker !!!
til både ditt og andres beste mr
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #31 på: juni 23, 2008, 22:28:21 pm »

Foreløbig(?) er eg ikkje usikker Øyerulling
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #32 på: juni 23, 2008, 22:30:18 pm »

Bortsett frå korleis ein staver ordet som eg ville uttalt Fåreløpikt eller Fåreløbi, men det får verta ein an sak Rekker tunge
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #33 på: juni 23, 2008, 22:37:56 pm »

.
« Siste redigering: februar 20, 2011, 02:11:47 am av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #34 på: juni 23, 2008, 22:42:00 pm »

Takk for støtten, den treng eg Blunker

Planen er å sandblåse heile driten, deretter skifte det metallet som må skiftest, deretter grunne og lakke osv, deretter hulromsbeskyttelse i napoleonshatt, deretter sveise på ny plate.

Får eg dette til skal eg vera stolt over meg sjølv Osteaktig
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Karmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1057
Bosted: Kongsberg



Vis profil
« Svar #35 på: juni 23, 2008, 22:44:50 pm »

Jeg fikk skikkelig deja vú her nå....heter broren din fjoslukt og hadde ei boble med dårlig rammehode?
Han gjorde nemlig akkurat det du gjør...spør om råd, får det, nekter å følge de og spør videre i håp om å få det svaret han VIL ha, ikke det som er logisk, sikkert og riktig
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #36 på: juni 23, 2008, 22:47:52 pm »

Får eg dette til skal eg vera stolt over meg sjølv Osteaktig

Hvordan i all verden vil du være i stand til å vurdere om du har fått det til???

Kan du ikke gjøre oss en tjeneste og få en som kan det til å gjøre en så viktig jobb???

Du har pågangsmot og iver, og det er hundrevis av jobber på bilen din som du fikser helt greit, men ta i mot alle gode råd du får ang ting som går direkte på din og andres sikkerhet!

Loggført
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #37 på: juni 23, 2008, 22:52:55 pm »

.
« Siste redigering: februar 20, 2011, 02:12:10 am av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #38 på: juni 23, 2008, 22:54:05 pm »

Utruligt att det skal vera så vanskelig å få samtykke om å reparere detta sjøl Sjokkert

Så eg spør om lov til å sandblåse..


Vist alt går til helvete, så har eg jo den forsikringen att eg kan kjøpe ei "ny" bunnplate Øyerulling
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
RødeBaron
Supermedlem
*****
Innlegg: 1504
Bosted: Vevang



Vis profil WWW
« Svar #39 på: juni 23, 2008, 23:02:24 pm »

he he, stå på, dokumenter etterhvert.så får vi jo se hvordan det går,og komme med gode råd og tips, går det over alle støvelskaft,så får du nok beskjed.

sveising er en kunst, og bør jo helst læres på andre ting enn bærende konstruksjoner,

bare du ikke bruker taip. Glad


Loggført



original buddie                  Bugbuddies.no
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #40 på: juni 23, 2008, 23:33:27 pm »

Syns personlig att sveising ikkje er så vanskelig som eg hadde trudd, tok fram ein allerede kasta framskjerm som er full av rust, idag og skulle øva...synst det gjekk greitt bortsett frå att det tok ei stund å lage ein ny metall-profil - og att eg brant igjennom OFTA pga metallet var rusta og TYNT. Har ellers øvd meg på dei gamle golvplatene..

Uansett: Taip skal eg ikkje bruke Osteaktig
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #41 på: juni 23, 2008, 23:38:07 pm »

.
« Siste redigering: februar 20, 2011, 02:12:38 am av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #42 på: juni 23, 2008, 23:43:49 pm »

Jeg synes du skal kjøpe deg den undre plata ny, da den gamle aldri blir seg selv lik igjen. Den er nok jevnt over tynn der den er overflaterustet. Jeg tror ikke at rammehodet vil slå seg ved å punktsveise på denne. Men finn deg er proff sveiser til å gjøre dette,  du må ha hundre prosent gjennombrenning på hver bidige sveis. Du kan trøste deg med at du da har et bedre rammehode enn de andre i tråden her når du er ferdig... Gliser
Loggført

Speed is no substitute for direction
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #43 på: juni 23, 2008, 23:47:32 pm »

Jeg synes du skal kjøpe deg den undre plata ny, da den gamle aldri blir seg selv lik igjen. Den er nok jevnt over tynn der den er overflaterustet. Jeg tror ikke at rammehodet vil slå seg ved å punktsveise på denne. Men finn deg er proff sveiser til å gjøre dette,  du må ha hundre prosent gjennombrenning på hver bidige sveis. Du kan trøste deg med at du da har et bedre rammehode enn de andre i tråden her når du er ferdig... Gliser

AHA!! Nå tente lyset mitt Osteaktig Det er gjennombrenningen dekan er redd for... Kan sikkert få fatteren til å sveise, han er tross alt utdanna mekanikar og har dusinvis av kurs bak seg (som eg har foran meg Osteaktig)

Og ja, plata skal kjøpast ny Gliser
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #44 på: juni 24, 2008, 00:05:44 am »

Nå begynner vi å komme noen vei. Takk Jon Hroar, han hører tydligvis mer på deg enn på meg,... ;-)
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #45 på: juni 24, 2008, 00:17:15 am »

Høyrer på deg og grelland, men Jon Hroar forklarte litt bedre Osteaktig

Eg viste berre ikkje ka dekan var så redd for, men vist det er att plata ikkje skal henga skikkelig fast, så skal eg nok få ordna det på eit vis Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Espen S. Andresen
Supermedlem
*****
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo

tlf 94 38 27 88


Vis profil

« Svar #46 på: juni 24, 2008, 08:58:31 am »

Det rammehodet får du et autorisert sveiseverksted til å bytte for deg. End of discussion.
Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #47 på: juni 24, 2008, 10:39:35 am »

Ramhovudet skal ikkje bytast Øyerulling

Plata skal...
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Espen S. Andresen
Supermedlem
*****
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo

tlf 94 38 27 88


Vis profil

« Svar #48 på: juni 24, 2008, 11:00:51 am »

Ramhovudet skal ikkje bytast Øyerulling

Plata skal...

Sorry, skrivefeil fra min side. Men få noen som virkelig kan sveise til å gjøre det. Fattern din høres ut som rette mann.
Og sjekk nøye at det _kun_ er overflaterust på resten av rammehodet. Platetykkelsen bør ikke være mye redusert.
Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #49 på: juni 24, 2008, 13:38:08 pm »

Men det er nokon plassar att tykkelsen er mye redusert... Dette er i nedre framkant. Se bilde...

Men dette er ei flat plate og er nokonlunde enkel å skifte Glad


* Ramma8.jpg (91.94 KB, 800x600 - vist 213 ganger.)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #50 på: juni 24, 2008, 13:45:07 pm »

Det man skal huske på når man sveiser er at man påvirker stålet på en oftest negativ måte.

Det får andre mekaniske egenskaper. De som sveiser i industrien kan sikkert si mere enn meg om forskrifter og prosedyrer for å unngå dette mest mulig, men det er viktig å ha i tankene når en sveiser på deler som er bærende/belastede.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #51 på: juni 24, 2008, 13:46:34 pm »

Ja dette hadde vert kjekt å høyrd meir om Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #52 på: juni 25, 2008, 20:58:48 pm »

eller få en som kan det til å gjøre det....  Øyerulling
Loggført
V-111
Medlem
***
Innlegg: 123
Bosted: Grong



Vis profil
« Svar #53 på: juni 25, 2008, 22:23:56 pm »

Jeg fikk skikkelig deja vú her nå....heter broren din fjoslukt og hadde ei boble med dårlig rammehode?
Han gjorde nemlig akkurat det du gjør...spør om råd, får det, nekter å følge de og spør videre i håp om å få det svaret han VIL ha, ikke det som er logisk, sikkert og riktig

Kan dette være fjoslukt's gammle?
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #54 på: juni 26, 2008, 11:05:56 am »

Jeg fikk skikkelig deja vú her nå....heter broren din fjoslukt og hadde ei boble med dårlig rammehode?
Han gjorde nemlig akkurat det du gjør...spør om råd, får det, nekter å følge de og spør videre i håp om å få det svaret han VIL ha, ikke det som er logisk, sikkert og riktig

Kan dette være fjoslukt's gammle?

Bilen?? Tviler, kun to eigarar på denne: Mammo og ein kar i Sogndal som kjøpte bilen ny...

Men kem er fjoslukt??
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #55 på: juni 26, 2008, 11:07:36 am »

Har fått sandblåst litt på rammehovudet, før regnet kom.. det er vist litt sveisearbeid ser eg.. men det skal gå bra!!

Har i tillegg bestilt meg ei ny plata frå unneberg, den kjem vel om 8 dagar Øyerulling
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
ola
Seniormedlem
****
Innlegg: 282
Bosted: Stavanger


Vis profil

« Svar #56 på: juni 26, 2008, 11:23:34 am »

Det man skal huske på når man sveiser er at man påvirker stålet på en oftest negativ måte.

Sveising gjør metallet varmt og når dette kjøler av får man restspenninger i metallet. Disse restspenningene kan redusere styrken i metallet og kan gi katastrofale følger om man får et sprøtt brudd. Et sprøtt brudd er at man får et brudd som går gjennom hele metallet på null komma svisj.
En lei sak om det skulle skje på rammehodet.

En hver sveis vil også etterlate små korn, utfellinger, "rusk" og fanteri inne i metallet. Disse kornene etc, vil gjøre det enklere for sprekker å starte vokse inne i metallet. Dette betyr at man øker sjansen for sprekkvekst i metallet med en gang man sveiser i det.

Det var en kort og sikkert ganske dårlig kommentar på hva sveising gjør med metall, men det er da noe.

Uansett må man jo huske på at å bytte rammehode har blitt gjort før, så lenge det er gjort av KYNDIG PERSONELL. Ingen grunn til panikk.

Men jeg må si grelland har et veldig godt poeng
Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #57 på: juni 26, 2008, 11:29:03 am »

Takk for infoen, men eg skal ikkje bytte rammehovudet.. kun plata!!

Det virker som det er ein stor risiko å sveise...
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
ola
Seniormedlem
****
Innlegg: 282
Bosted: Stavanger


Vis profil

« Svar #58 på: juni 26, 2008, 12:03:53 pm »

jeg formulerte meg litt feil i den siste setningen.
Det jeg skrev over går generelt på sveising uansett om det er stål, aluminium, MIG eller TIG.


Du har rett. Det er en stor risiko å sveise deler av den bærende konstruksjonen i bilen når du ikke er dyktig nok. Det er farlig for den som kjører bilen og alle andre i trafikken.
Loggført

Karmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1057
Bosted: Kongsberg



Vis profil
« Svar #59 på: juni 26, 2008, 12:10:22 pm »

Takk for infoen, men eg skal ikkje bytte rammehovudet.. kun plata!!

Det virker som det er ein stor risiko å sveise...

Kan du gi meg et enkelt og greit svar, på et offisiellt norsk skriftspråk, på hvorfor du med dine 15 år tror du vet dette bedre enn andre med lang erfaring i denne hobbyen?  

NB. Referansen til fjoslukt var i forhold til det å være ung og verdensmester, ikke til selve bilen selv om det faktisk dreide seg om et rammehode i et av tilfellene. Han var akkurat som deg, påståelig så det ble latterlig og totalt uten peiling....og ikke minst, nektet å ta til seg gode råd fordi han selv visste mye bedre enn alle andre.
Loggført
Sider: 1 [2] 3 4 ... 6
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!