mai 05, 2024, 11:45:32 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2] 3
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Boble med dieselmotor  (Lest 14783 ganger)
Fisk1
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted: Lillehammer/Gjøvik



Vis profil
« Svar #30 på: august 03, 2008, 23:37:46 pm »

Hei hei, la oss ta det med ro nå. Glad

håper: Det finnes da T2-motorer på med diesel? Ligger iallefall ute i den katergorien på nbfbildeler.no.
Legg merke til at jeg ofte bruker denne siden som referanse for hva som er å få tak i på høgger'n rundt omkring.

Ok, sålangt er vel komplett T2-oppsett det som er på toppen av lista.
Eller så har vi jo T3-motor. Denne gikk rett på boblekassa, som da ikke trenger å dreves om for å utnytte dreiemoment osv?

Jeg er glad for at folk tar interesse i ideen min, det er fint med tips fra erfarne boblefolk! Glad
Fortsatt mange tusen takk til alle som bidrar.
Loggført

Altfor mange planer og altfor lite penger...
håper
Nybegynner
*
Innlegg: 11
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #31 på: august 04, 2008, 00:03:28 am »

Hei
Jada men T2 er bare betegnelsen på at det er en buss,jeg er vant til å bruke typebetegnelsen som sier hvilken buss det er.
Mvh håper
Loggført
Fisk1
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted: Lillehammer/Gjøvik



Vis profil
« Svar #32 på: august 04, 2008, 07:29:43 am »

Hei
Jada men T2 er bare betegnelsen på at det er en buss,jeg er vant til å bruke typebetegnelsen som sier hvilken buss det er.
Mvh håper

Åja, jeg visste ikke at det var en sånn forskjell! Glad
Jeg trodde T2 og T3 bare var Caravelle og Transporter bare var VW-busser fra forskjellige tidsepoker. Hehe...
Hva er forskjellen da?

Interessant idé ang. dieselaggregat og strømmotor forresten, men jeg tror det blir litt for teknisk for meg desverre.
Men hvorfor tar ikke du opp ideen, hørtes jo ut som et spennende prosjekt det! Glad
Loggført

Altfor mange planer og altfor lite penger...
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #33 på: august 04, 2008, 09:01:25 am »

Et par ting bare:
T3 Caravelle finnes i diesel, motoren er en golf dieselmotor som er vippet over på siden, som gjør at den veldig bred til en side, allerede her sier motorrommet stopp, men alt kan fikses med vinkelkutter. Men pent blir det ikke, det var en på tuju som satte en vanlig golfmotor inn, det så heller ikke smidig ut, siden en slik firer er like lang nede ved veiva som oppe ved toppen.

Girkassen i Caravellen er større en boble kassa i samtlige retninger som krever kutting i alle bauer og kanter, også i det bærende. Og når du får den inn har du også gir velgeren på høyre siden av kassa, hvis kassa er femtrinns i hvertfall. dermed må gir velgeren din gå diagonalt fra siden av kassa til girvelgeren... som vil si at den går gjennom batteriet ditt. Men det kan flyttes. 

Så må du ha inn radiator i front, det er vanskelig å gjøre i en 03 uten å påkalle biltilsynets vrede. Pga inngrep i deformasjons sonene.

Mitt forslag er at du kjøper en type3, da har har du all allverdens plass. Alt blir mye lettere da.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Bjørnar
Supermedlem
*****
Innlegg: 693
Bosted: Byåsen Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #34 på: august 04, 2008, 15:21:00 pm »

... da vil jeg foreslå å kjøpe type 2 bay, ikke uvanlig å gjøre dette i england med bay...

http://vwkd.com/bb/profile.php?mode=viewprofile&u=532&sid=92595d7d8a44ce3d31f86d59ffd90758
Loggført

OTO
Supermedlem
*****
Innlegg: 1966
Bosted: Gjøvik



Vis profil
« Svar #35 på: august 04, 2008, 17:04:44 pm »

Et par ting bare:
T3 Caravelle finnes i diesel, motoren er en golf dieselmotor som er vippet over på siden, som gjør at den veldig bred til en side, allerede her sier motorrommet stopp, men alt kan fikses med vinkelkutter.

Så må du ha inn radiator i front, det er vanskelig å gjøre i en 03 uten å påkalle biltilsynets vrede. Pga inngrep i deformasjons sonene.


Dette at T3 har skråstilt golf motor var ikke jeg klar over, trodde det bar en bokser, uansett hvis han beholder den originale kassen kan radiator plasseres over girkasse, bak baksetet. der er det plenty av luft til kjøling.
Loggført

-T1 58' Restolooker
-T1 58' Vintage speed Judson Superchaged
-T3 80' Transporter (solgt)
-T3 58' Reimo camper (solgt)
-T3 88' Westfalia


http://www.vwnorge.no/index.php/topic,808.msg8010.html#msg8010
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #36 på: august 04, 2008, 17:31:30 pm »

Nuvel,men du får gjerne uttrykke deg litt mindre sprøytete og litt mer konstruktivt.
Mvh håper

syns jeg har kommet med opptil flere konstruktive innspill, jeg, men jeg må få lov å påpeke direkte feil informasjon, for å hjelpe trådstarter i riktig retning.
Loggført
Fisk1
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted: Lillehammer/Gjøvik



Vis profil
« Svar #37 på: august 04, 2008, 19:15:23 pm »

JHU: Hm, ok. Så Golf/T3-motoren er vel stort sett ute av bildet siden det vil bli vanskelig å godkjenne en 1302 / 1303 med dette. Hm...
Ser ut som om det er T2-girkassa og motoren som gjelder da?
Eller er det samme "kutt og lim"-dritten der?

Bjørnar: Linken din funka ikke. Tvilende

Takker igjen for tips og råd!
Loggført

Altfor mange planer og altfor lite penger...
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #38 på: august 04, 2008, 20:52:05 pm »

Kanskje det var denne linken hain meinte:
http://www.vwkd.co.uk/HOWTO/VWKD_HOW_TO.PDF

??
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Bjørnar
Supermedlem
*****
Innlegg: 693
Bosted: Byåsen Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #39 på: august 04, 2008, 21:44:40 pm »

http://www.vwkd.co.uk/bb/
Loggført

Fisk1
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted: Lillehammer/Gjøvik



Vis profil
« Svar #40 på: august 04, 2008, 22:02:10 pm »

Ingen av de linkene virka. Rekker tunge
Kanskje det bare er meg.
Loggført

Altfor mange planer og altfor lite penger...
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #41 på: august 04, 2008, 22:09:52 pm »

Dårleg internett forbindelse? Blunker
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Fisk1
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted: Lillehammer/Gjøvik



Vis profil
« Svar #42 på: august 04, 2008, 22:46:41 pm »

Dårleg internett forbindelse? Blunker

Kan ikke påstå at det er noe i veien med den gitt, bare vwkd.co.uk som ikke kan nås. Rekker tunge

Sjekka linkene igjen nå kl 02:58, nå funker de. Spørs om VWKD hadde litt trøbbel med serveræn eller noe.
« Siste redigering: august 05, 2008, 01:58:22 am av Fisk1 » Loggført

Altfor mange planer og altfor lite penger...
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #43 på: august 05, 2008, 08:43:26 am »

JHU: Hm, ok. Så Golf/T3-motoren er vel stort sett ute av bildet siden det vil bli vanskelig å godkjenne en 1302 / 1303 med dette. Hm...
Ser ut som om det er T2-girkassa og motoren som gjelder da?
Eller er det samme "kutt og lim"-dritten der?

For å si det enkelt, VW laget bare en diesel motor på åttitallet. Den satt rettoppogned i Golf og annet, og vippet over i Caravelle/Transporter.

Der det blir surr er disse elendige typebetegnelsene, alle kassebiler kalles gjerne type2, ingen av de har vært levert med diesel, bortsett fra Caravelle/Transporter fra 83 og opp, som kalles T3... og de har den nevnte golf motoren.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Golfblau
Medlem
***
Innlegg: 111
Bosted: Horten



Vis profil
« Svar #44 på: august 05, 2008, 11:53:11 am »

Husker en reportasje i Bilsport for sikkert 15 år siden, der en litt halvgal svenske hadde bygd om en T1 (std boblemotor) til diesel-drift... Da slipper du jo både adaptere og alskens annet.
Lykke til!
Loggført

1960/61 T1
HaraldL
Seniormedlem
****
Innlegg: 250
Bosted:



Vis profil
« Svar #45 på: august 05, 2008, 13:16:01 pm »

Diesel er ut...myndighetene trodde lenge at piggdekkene var hovedårsaken til dårlig luft på ringveiene i Oslo...så viser det seg at utslipp fra dieselmotorer har mye av skylden. Det skaper mye svevestøv, og det er jo kjent at myndighetene ønsker å pålegge eiere av dieselbiler kostnaden av å ettermontere partikkelfilter (15.000,-kr). I tillegg ligger jo literprisen minst en krone over bensinen for tiden.

Om du ønsker å kjøre billig, hvorfor ikke sjekke ut konvertering til gassdrift?
Da kan du beholde originalmotoren....eller en god 1600 T1 motor f.eks.
Fant litt info i denne tråden; http://tomtom.nystul.no/forum/viewtopic.php?p=16634
Et problem jeg ser er at systemet visstnok bruker tempaturen i bilens kjølevann til å fordampe gassen.
http://www.gassdrift.no/ , http://www.gasspesialisten.no/
Loggført

x 1961 Type 1 Gulf Blue 'Hard Drop Bugs'
x 1984 Type 2 (T3) 1,6 TD
Fisk1
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted: Lillehammer/Gjøvik



Vis profil
« Svar #46 på: august 05, 2008, 14:18:59 pm »

JHU: Ok, med andre ord finnes det ikke noen andre motorer enn Golf-motoren da. Osteaktig
Da folkens, da etterlyser jeg en annen dieselmotor som kan passe inn her, for nå slipper jeg opp for idéer.
Finnes det ikke en tresylindra N/A-dieselmotor fra VAG der ute et sted? Som ikke sitter i en 2001-modell osv, de må jeg ut med masse masse penger for...

Golfblau og HaraldL: Dette er begge spennende alternativer, men jeg vil helst fortsette på motorskifte-planen.
Gassdriftkit er kostbart, dette har jeg sett på før. Dessuten blir det ikke billigere enn hvis jeg får til en prosess der jeg lager WVO-diesel'n min sjøl, helt gratis med brukt frityrolje jeg får gratis fra f.eks McDonalds, som finnes i begge mine nærområder. Glad
Hehe...
Det å bygge om en T1-motor til diesel høres for vanskelig ut. Var snakk om dette på vw2you og, noe med å bytte sylindersatser til 17xx cm og noen andre dyser eller noe. Men jeg frykter at det er mye anna rart som må skaffes til veie og/eller lages for at dette skal gå i boks.
Loggført

Altfor mange planer og altfor lite penger...
Boblund
Medlem
***
Innlegg: 147
Bosted: Orkanger Sør-Trøndelag


Alt kan modifiseres UGGUR CUSTOM


Vis profil
« Svar #47 på: august 05, 2008, 16:25:43 pm »

Daihatsu har en nett liten tresylindret 1000 kubikker diesel. Finnes både med og uten turbo og satt i Charade fra slutten på åttitallet og utover. Denne motoren er kortere,lavere og lettere enn VAG sin. De er litt late i utgangspunktet men med en liten cooler og litt mer mat/trykk blir de utrolig friske.
Loggført

1960 T1 Endeslakk ka e det??
1979 Singelhyttpickisen Tømmerbilen
TVWK
Uggur Custom
Talatut:93286715
Espen S. Andresen
Supermedlem
*****
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo

tlf 94 38 27 88


Vis profil

« Svar #48 på: august 05, 2008, 18:17:26 pm »

Den 3-sylindra vag-dieselen som ble nevnt kom først i Lupo, og var tydeligvis på markedet i 98 (om ikke enda tidligere), skal man dømme av denne artikkelen:
http://www.dinside.no/php/art.php?id=1408.

Når du kan få en brukt Lupo ned i 30.000, så kan da en motor fra en skrotbil ikke koste allverden?

(Seat Arosa er visstnok samme bil, men om den ble levert med 3-syl dieselen er jeg usikker på)

Loggført

Fisk1
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted: Lillehammer/Gjøvik



Vis profil
« Svar #49 på: august 05, 2008, 20:54:47 pm »

Boblund: Der har vi en kandidat som kanskje kan benyttes ja! Glad
Her må det undersøkes...

Espen S. Andresen: Tja, jeg tipper nok de fleste høggere vil ha noen gode tusenlapper for en slik motor i god stand.
Men, kanskje. Får vurdere det. Problemet med slike hightech nymotens motorer er jo all elektronikken som må dilles og dalles inn før det i det hele tatt kan prøvestartes. Tvilende

Etter rask sjekk ligger det ingen dieselmotorer fra hverken Lupo eller Daihatsu Charade på nbfbildeler.
Ser skummelt ut for prosjektet, siden jeg ikke vil kutte i bærende konstruksjoner osv. for å buksere Golf-motoren inn i ei boble.
« Siste redigering: august 05, 2008, 20:58:15 pm av Fisk1 » Loggført

Altfor mange planer og altfor lite penger...
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #50 på: august 05, 2008, 20:59:19 pm »

hva skal til for å kovertere en luftboxer til diesel...................   Rekker tunge

høyere komp.
modifisere topper
montere dieselpumpe
dyser i topp...

noe annet


hmmmmm
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Fisk1
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted: Lillehammer/Gjøvik



Vis profil
« Svar #51 på: august 05, 2008, 22:16:09 pm »

hva skal til for å kovertere en luftboxer til diesel...................   Rekker tunge

høyere komp.
modifisere topper
montere dieselpumpe
dyser i topp...

noe annet


hmmmmm

Som nevnt tidligere i tråden ble dette diskutert på vw2you. Kanskje det var du som var frempå med det da og? Glad
Montere dieselpumpe, greit nok. Men; hva slags modifikasjoner er det snakk om på toppene, hvordan få inn dyser og hvordan får høyere kompresjon? Høykompresjonsstempler?
Dysene må vel erstatte innsuget til forgasseren?

Er det mulig å få godkjent en slik hjemmelaga motor da? Tviler på at BT vil ha noe av det... Rekker tunge
Loggført

Altfor mange planer og altfor lite penger...
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #52 på: august 06, 2008, 09:41:49 am »

hva skal til for å kovertere en luftboxer til diesel...................   Rekker tunge

høyere komp.
modifisere topper
montere dieselpumpe
dyser i topp...

noe annet


hmmmmm


glødeplugger
helt annen kam skulle jeg tro
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
Fisk1
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted: Lillehammer/Gjøvik



Vis profil
« Svar #53 på: august 06, 2008, 20:49:10 pm »

glødeplugger
helt annen kam skulle jeg tro

Begynner å balle på seg nå, om jeg skal bygge om fra forgasser til dyser, tennplugger til glødeplugger.
Og en ny kam, sylindre og topp... Hm. Tvilende
Loggført

Altfor mange planer og altfor lite penger...
HaraldL
Seniormedlem
****
Innlegg: 250
Bosted:



Vis profil
« Svar #54 på: august 07, 2008, 16:40:44 pm »

Lanserte ikke Subaru verdens første serieproduserte dieselboxer for noen uker siden?  Glad

« Siste redigering: august 07, 2008, 16:43:51 pm av HaraldL » Loggført

x 1961 Type 1 Gulf Blue 'Hard Drop Bugs'
x 1984 Type 2 (T3) 1,6 TD
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #55 på: august 07, 2008, 17:45:18 pm »

Ikke for å være spydig, men utfra spørsmålene dine virker det ikke som kunskapene er helt på høyde med viljen. Du har jo ikke kommet med et eneste forslag selv ennå:) Bare basert på andre.

Dette er en ganske omfattende jobb. Holmen nevnte noe vesentlig allerede i det første innlegge, det med utveksling. Du vil ikke få særlig fart på denne farekosten med standard girkasse og diesel. De jobber jo på litt forskjellige turtall.

Skal du ha noe som passer under luka må du ha en 3 sylindra sak, og det er det vel bare nye poloer og lupo som har, er det er jo for dyrt sier du. Hva har du egentlig tenkt dette skal koste?

Mvh Marius
Loggført

Mvh

Marius
Low67
Medlem
***
Innlegg: 173
Bosted: Hamar


Vis profil

« Svar #56 på: august 07, 2008, 18:20:04 pm »

Står en Lupo på Finn til 12 lapper. Må være perfekt den. Får sikkert solgt litt deler også...
KEP har adapter..(om lupo og golf har samme flens,noe jeg tror)
Med "S" kasse vil det sikkert funke helt greit.
Loggført
Fisk1
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted: Lillehammer/Gjøvik



Vis profil
« Svar #57 på: august 07, 2008, 20:40:09 pm »

HaraldL: Det er nok heller ikke sannsynlig at jeg skulle ha lyst til å bruke et stort antall tusen på den motoren i ei boble. ^^
Hvis man i det hele tatt får kjøpt den "løs", uten bil på.

-Marius-: Det har du vel strengt tatt rett i, men jeg visste ikke at det var noe krav om å visse kunnskaper før man kunne poste en tråd om et evt. motorbytte. Glad
Noe av det første jeg sa i denne tråden var dette:
Sitat
Dette er en idé i planleggingsstadiet. Jeg vil bare se om noen har flere ideer som jeg har glemt.
Har du lest det første innlegget mitt? Hele poenget med tråden var å finne ut om en Golf-motor kunne brukes med adapter fra KEP e.l.

Altså; dette er ikke noe prosjekt jeg skal sette igang med ASAP og så må bli ferdig innen da og da.
Ta det helt med ro. Dette med kostnad er ikke noe jeg har skrevet ned på papiret heller, men å kjøpe en Lupo til 32 000 kr (bruktbil fra Autodb) for å bruke den som delebil er ikke aktuelt.

Low67:
Dette er jo et objekt som kunne brukes. Notert!

Men jeg er fordømt sikker på at det finnes en tresylinder der ute som ikke satt i hverken noen nyere Lupo eller Polo.
Hm. Tvilende
Loggført

Altfor mange planer og altfor lite penger...
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #58 på: august 09, 2008, 11:42:36 am »

kubota traktor kan kansje brukes?
å det finnes ett vrak av en subaru dieselboxer i norge den traff en elg i norsverige bilen tilhørte "farmen mikkel"
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Fisk1
Medlem
***
Innlegg: 120
Bosted: Lillehammer/Gjøvik



Vis profil
« Svar #59 på: august 09, 2008, 17:57:24 pm »

kubota traktor kan kansje brukes?
å det finnes ett vrak av en subaru dieselboxer i norge den traff en elg i norsverige bilen tilhørte "farmen mikkel"

Kubota-traktor sier du? Hva er dette for noe rart? Glad
Haha, så han har vraka en alt ja. Ja, da veit jeg om en da iallefall. Hehe...
Loggført

Altfor mange planer og altfor lite penger...
Sider: 1 [2] 3
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!