Hva er egentlig grunnen til at man må stoppe på grensa ved import av biler eller andre varer??? Jo nettopp fordi du deklarerer ufortollede varer ved innførsel. Gjør du ikke dette og blir stoppet innenfor grensen blir varene/bilen beslaglagt som et smuglingsforsøk. I det du deklarerer varene/bilen på grensen får du et transitteringsdokument. Dette dokumentet gir deg kjøretillatelse på den importerte bilen (også med utenlandske skilt) eller tillatelse til å frakte varene i Norge til hjemsted før fortolling på din lokale tollstasjon.
Når det gjelder midlertidig bruk av utenlandsregistrert kjøretøy i Norge er dette noe som strekker seg langt utenfor denne tråden. Her dreier det seg om kjøp av bil i utlandet for import til Norge. Selvfølgelig skal avgifter svares til Staten
Ellers er det så enkelt som:
25% merverdiavgift beregnes av prisen på bilen samt fraktkostnadene til norsk grense rett etter innførsel. Eksempel fra USA: pris på bil USD 5000,- + frakt USD 1500 = USD 6500,- x 5,11 (kurs) = 33215,- x 25% mva = 8304,-
Engangsavgiften kan ventes med å betale, men FØR registrering på Trafikkstasjonen. Engangsavgiften på en veteranbil er 3229,- + 1300 i vrakpant = 4529,-
Årsavgift ettersendes så fort bilen blir registrert med norske skilt
Her kom ett ganske fasitsvar i alle fall, og det har jeg ventet på Vegar. Du burde i alle fall kunne disse tinga rimelig godt.