mai 15, 2024, 05:03:16 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: henting av bil fra sverige  (Lest 15674 ganger)
Even Kirknes
Supermedlem
*****
Innlegg: 795
Bosted: Midt utpå ett jorde, i gamle Andebu kommume, nå Sandefjord



Vis profil
« Svar #30 på: juni 12, 2008, 23:31:53 pm »

Når jeg handlet splitt fra sverige var det hvertfall ingen problem å kjøre inn på svenske skilter. Og ja, jeg spurte både tollvesen og biltilsynet. Eneste jeg måtte ty til var å levere dem inn til tollvesenet når jeg var innom der som måtte gjøres innen 3 virkedager eller no slikt.
Da hadde du griseflaks. Ifølge tolldirektoratet har du ikke lov. Har også selv blitt stoppet flere ganger på div kontrollstasjoner med svenskt vogntog uten at det har skjedd noe, men da det var noen som virkelig hadde satt seg inn i lovverket viste det seg og være ulovelig. Så det er det heller mangel på kompetanse som har kommet deg tilgode
Loggført
BABOON
Supermedlem
*****
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås



Vis profil
« Svar #31 på: juni 13, 2008, 07:34:46 am »

Hva er egentlig grunnen til at man må stoppe på grensa ved import av biler eller andre varer??? Jo nettopp fordi du deklarerer ufortollede varer ved innførsel. Gjør du ikke dette og blir stoppet innenfor grensen blir varene/bilen beslaglagt som et smuglingsforsøk. I det du deklarerer varene/bilen på grensen får du et transitteringsdokument. Dette dokumentet gir deg kjøretillatelse på den importerte bilen (også med utenlandske skilt) eller tillatelse til å frakte varene i Norge til hjemsted før fortolling på din lokale tollstasjon.

Når det gjelder midlertidig bruk av utenlandsregistrert kjøretøy i Norge er dette noe som strekker seg langt utenfor denne tråden. Her dreier det seg om kjøp av bil i utlandet for import til Norge. Selvfølgelig skal avgifter svares til Staten

Ellers er det så enkelt som:

25% merverdiavgift beregnes av prisen på bilen samt fraktkostnadene til norsk grense rett etter innførsel. Eksempel fra USA: pris på bil USD 5000,- + frakt USD 1500 = USD 6500,- x 5,11 (kurs) = 33215,- x 25% mva = 8304,-

Engangsavgiften kan ventes med å betale, men FØR registrering på Trafikkstasjonen. Engangsavgiften på en veteranbil er 3229,- + 1300 i vrakpant = 4529,-

Årsavgift ettersendes så fort bilen blir registrert med norske skilt
Loggført
Even Kirknes
Supermedlem
*****
Innlegg: 795
Bosted: Midt utpå ett jorde, i gamle Andebu kommume, nå Sandefjord



Vis profil
« Svar #32 på: juni 13, 2008, 10:06:41 am »

Hva er egentlig grunnen til at man må stoppe på grensa ved import av biler eller andre varer??? Jo nettopp fordi du deklarerer ufortollede varer ved innførsel. Gjør du ikke dette og blir stoppet innenfor grensen blir varene/bilen beslaglagt som et smuglingsforsøk. I det du deklarerer varene/bilen på grensen får du et transitteringsdokument. Dette dokumentet gir deg kjøretillatelse på den importerte bilen (også med utenlandske skilt) eller tillatelse til å frakte varene i Norge til hjemsted før fortolling på din lokale tollstasjon.

Når det gjelder midlertidig bruk av utenlandsregistrert kjøretøy i Norge er dette noe som strekker seg langt utenfor denne tråden. Her dreier det seg om kjøp av bil i utlandet for import til Norge. Selvfølgelig skal avgifter svares til Staten

Ellers er det så enkelt som:

25% merverdiavgift beregnes av prisen på bilen samt fraktkostnadene til norsk grense rett etter innførsel. Eksempel fra USA: pris på bil USD 5000,- + frakt USD 1500 = USD 6500,- x 5,11 (kurs) = 33215,- x 25% mva = 8304,-

Engangsavgiften kan ventes med å betale, men FØR registrering på Trafikkstasjonen. Engangsavgiften på en veteranbil er 3229,- + 1300 i vrakpant = 4529,-

Årsavgift ettersendes så fort bilen blir registrert med norske skilt
Her kom ett ganske fasitsvar i alle fall, og det har jeg ventet på Vegar. Du burde i alle fall kunne disse tinga rimelig godt.
Loggført
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #33 på: juni 13, 2008, 14:08:14 pm »

Og i VG i dag tar de opp akkurat mye av det som har vært diskutert her:

http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=513226
Loggført

1961 T1 - Custom
BABOON
Supermedlem
*****
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås



Vis profil
« Svar #34 på: juni 13, 2008, 15:02:01 pm »

Hva er egentlig grunnen til at man må stoppe på grensa ved import av biler eller andre varer??? Jo nettopp fordi du deklarerer ufortollede varer ved innførsel. Gjør du ikke dette og blir stoppet innenfor grensen blir varene/bilen beslaglagt som et smuglingsforsøk. I det du deklarerer varene/bilen på grensen får du et transitteringsdokument. Dette dokumentet gir deg kjøretillatelse på den importerte bilen (også med utenlandske skilt) eller tillatelse til å frakte varene i Norge til hjemsted før fortolling på din lokale tollstasjon.

Når det gjelder midlertidig bruk av utenlandsregistrert kjøretøy i Norge er dette noe som strekker seg langt utenfor denne tråden. Her dreier det seg om kjøp av bil i utlandet for import til Norge. Selvfølgelig skal avgifter svares til Staten

Ellers er det så enkelt som:

25% merverdiavgift beregnes av prisen på bilen samt fraktkostnadene til norsk grense rett etter innførsel. Eksempel fra USA: pris på bil USD 5000,- + frakt USD 1500 = USD 6500,- x 5,11 (kurs) = 33215,- x 25% mva = 8304,-

Engangsavgiften kan ventes med å betale, men FØR registrering på Trafikkstasjonen. Engangsavgiften på en veteranbil er 3229,- + 1300 i vrakpant = 4529,-

Årsavgift ettersendes så fort bilen blir registrert med norske skilt
Her kom ett ganske fasitsvar i alle fall, og det har jeg ventet på Vegar. Du burde i alle fall kunne disse tinga rimelig godt.
Stemmer Even. Jeg kan litt om temaet Gliser. Selv for tollere er midlertidig bruk et vanskelig tema.
Loggført
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #35 på: juni 14, 2008, 09:08:50 am »

http://www.nettavisen.no/innenriks/article1985439.ece
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #36 på: juni 14, 2008, 14:18:14 pm »

.
« Siste redigering: januar 29, 2011, 22:48:59 pm av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!