VWNorge

Forum => Prosjektgarasjen => Emne startet av: N F på april 28, 2012, 22:22:02 pm



Tittel: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Fapril 28, 2012, 22:22:02 pm
Prosjektet:
Jeg kjøpte splittbussen til Rapidspeed for et par uker siden nå. Det er en 1967 modell militær splittbuss som har stått lagret på et jorde i masse år. Heldigvis har den holdt seg veldig bra. Her er et bilde av den når jeg hadde hentet den. Håper han lille tassen ikke er for stor når den er ferdig :)
[attachment=1]
Tak, sidepanel, ramme, alt det elektriske og vinduer er bra, men det er rust i kanalene (det som er igjen nå) og motoren trenger en liten overhaling. Det er også litt rust noen steder i innerskjermene og litt overflaterust på gulvet baki samt nederste del av dørene. I tillegg er det litt arbeid på frontplaten, men mest småsveising, litt banking og sparkling (håper jeg).

Planen
Jeg tenkte jeg skulle først og fremst få fikset kanalene og motoren, slik at bilen kan godkjennes og registreres hos biltilsynet. Deretter skal jeg gå over bilen og få vekk resten av rusten, spesielt dørene kommer til å ta litt arbeid. Jeg kommer til å beholde den original til å starte med, men kommer nok til å senke den, sette på skivebremser og slenge inn en litt kraftigere motor etterhvert.
Jeg skal forsøke å oppdatere tråden hver gang jeg har fått gjort litt, men har to barn og kone, så det blir nok noen pauser innimellom  :P


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: Gullikapril 28, 2012, 22:32:42 pm
Gratulerer med fint prosjekt, det er aldri feil med splittbuss


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: Ruggenapril 28, 2012, 22:42:06 pm
Fin start, bare litt arbe igjen nå da .......  ;)


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Fapril 28, 2012, 23:02:48 pm
.


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Fapril 28, 2012, 23:36:47 pm
Fikk faktisk jobbet litt i det fine været i dag, startet på kanalen på venstre side (den på høyre side er allerede fjernet av rapidspeed :))
Fant ut at jeg måtte ut med resten av platen nederst, var for mye rust innenfor.
Kuttet først med vinkelsliperen og borret punktene, først bakerste del:
[attachment=1]
Så forreste del:
[attachment=2]
Så banket jeg det løs med skrutrekker og hammer:
[attachment=3]
Det var mye rust inni kanalen:
[attachment=4]
Så banket jeg løs resten av platen, lurer på om ikke jeg bare må skifte hele kanalen:
[attachment=5]
Her er bakerste del, enda dårligere enn foran:
[attachment=6]


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: Sambabussapril 29, 2012, 05:52:31 am
Gratulerer som busseier!:-) liker også planen din om å få den godkjent med sterkere motor, senk & bremser.- Det er jo fullt mulig, noe vw-veterandeler hjalp meg med.
Ønsker deg lykke til med '67'n!


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Fapril 29, 2012, 14:39:42 pm
Takk og takk :)


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: unge lovendeapril 29, 2012, 19:48:19 pm
Gratulerer med buss ! Blir morro å følge med på noen i nærheten med samme sykdommen  ;)


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Fmai 13, 2012, 16:08:09 pm
Fikk slipt og sveiset litt i går og i dag. Satte på kanalen på høyre side og litt blikk + slipte vekk masse rust i bagasjerommet samt fikset låsemekansimen til bakluka. Må si passformen på disse delene ikke er helt topp  :P
Brukte det som var igjen her til å lage en mal for bruk på motsatt side:
[attachment=1]
Her skal malen på:
[attachment=2]
Etter sliping:
[attachment=3]
Etter sveising (ikke helt ferdig men heftet på):
[attachment=4]
Kanalen:
[attachment=5]
Og baki før sliping:
[attachment=6]
baki etter sliping/maling med Brunox:
[attachment=7]
Sveiste også på en av utriggerne til ramma foran, men har ikke noe bilde av det.
Jeg sveiste forresten ikke selv, kun noen av punktene på gulvplaten. Fikk hjelp av en kamerat til det :) Fint med venner som kan sveise.


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: t2panelmai 14, 2012, 22:09:07 pm
Gratulerer med flott prosjekt:)


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Fmai 15, 2012, 10:29:41 am
Takk takk :)
Jeg ser forresten at jeg trenger litt deler for å få den godkjent, fint hvis noen tar kontakt hvis de har noe liggende :)
- dobbelport innsug til enkel gasser (til 1303 1600 motor) + pakninger
- vinduslister til frontvinduene
- trekk til setene foran
- sommerdekk til orig felger med 14"


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Fjuni 01, 2012, 19:03:27 pm
Har jobbet ca 6 dager med bilen, litt sånn innimellom. Har ikke hatt tilgang til sveiseapparat, så har fått pusset en del rust rundomkring, samt fabrikert blikk til de stedene det var for mye rust :)
Skåret vekk rust bak:
[attachment=1]
Etter sandblåsing og sliping og lakkering med Brunox:
[attachment=2]
Så et før bilde der jeg har skåret vekk platen under batteriet:
[attachment=3]
Så etter sliping/sandblåsing og lakkering med Brunox:
[attachment=4]
Så stigtrinnet foran på høyre side:
[attachment=5]
Og etter fabrikkering av nye deler. Det fulgte med byttedel her, men jeg følte jeg kunne redde en del av det originale, så da går jeg for det (+ at det er moro å lage til nye deler da :) :
[attachment=6]
Så slipte jeg vekk overflate/gravrust på gulvet baki:
[attachment=7]
Og lakkerte med Brunox og etter på med en svart matt emaljelakk (hele gulvet ble lakkert ferdig etter dette bilde ble tatt):
[attachment=8]


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: Gullikjuni 01, 2012, 22:07:03 pm
Morro å se fremgangen din, kikka på denne bilen der den sto på lagring før du kjøpte den, skikkelig gromvogn med få mil på meteret :)


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: Rapidspeedjuni 07, 2012, 22:47:05 pm
sukk.... :'(


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Fjuni 28, 2012, 10:45:37 am
Litt dårlig på å oppdatere her gitt. Her er noen bilder fra gårsdagen. Har kjøpt meg sveiseapparat hos bilextra. Var litt spent på å teste det ut, men fungerte rimelig bra, men merker jo på resultatet at jeg er nybegynner :P


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Fjuni 28, 2012, 10:47:40 am
Før sparkling
[attachment=1]

Etter sparkling
[attachment=2]

[attachment=3]


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: pWolfjuni 28, 2012, 12:25:14 pm
Spennende å følge med på tråden din  :) Skal gjøre så å si samme jobben selv i vinter , bare på bay.
Stå på  :)


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Fjuni 28, 2012, 12:53:57 pm
takker :)


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: Daniel Ljuni 28, 2012, 21:51:13 pm
morro å se på, bra jobba :)


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: Ruggenjuni 29, 2012, 05:03:57 am
Moro å se at denne snart er på veien, kjør på ;)


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: Stijuni 29, 2012, 22:04:51 pm
hva brukte du da du slipte baki?:-)


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: Tistlojuni 29, 2012, 22:26:44 pm
skal du ikkje punkte deg ferdig langs sveisesaumen før du sparklar noko som helst? vist ikkje so skapar du deg ei perfekt rustfelle.. ikkje so lurt
og tips 2: fjern den svarte grunningen på sveisedelene heilt frå plata, den er ubrukelig og vil ødelegga for deg på sikt, når den slepper frå plata og tar med seg utvendig lakk i samme slengen


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Fjuli 01, 2012, 13:23:04 pm
Jeg slipte rust baki med vinkelsliper med overlappende sandpapir og sandblåser der jeg ikke kom til med vinkelsliperen. La en presenning under bilen når jeg brukte sandblåseren og silte restene med en av kjøkkensilene til kona, gjenbruk er supert :-). 50 liters kompressor med ett stempel fra proffpartner og sandblåsepistol fra biltema fungerte fint :-)

Tistlo skrev :
« Svar #21 på: Juni 29, 2012, 23:26:44 »
Sitat
skal du ikkje punkte deg ferdig langs sveisesaumen før du sparklar noko som helst? vist ikkje so skapar du deg ei perfekt rustfelle.. ikkje so lurt
og tips 2: fjern den svarte grunningen på sveisedelene heilt frå plata, den er ubrukelig og vil ødelegga for deg på sikt, når den slepper frå plata og tar med seg utvendig lakk i samme slengen.

Jeg hadde håpet at brunoxen skulle hindre rusten i sprekkene der jeg ikke fikk punktet det tett. Du har ikke trua? Den svarte grunninga, altså brunoxen, står det at skal brukes som grunning før lakking, hvorfor mener du at den kommer til å slippe? Har du dårlig erfaring med den? Jeg slipte den vekk der jeg skulle sveise, ellers fikk jeg ikke bra nok kontakt ved sveising.


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: Bj?rnjuli 01, 2012, 14:06:08 pm
Tistlo mente nok den svarte brenngrunninga på nye sveisedeler.
Den er av dårlig kvalitet..
Man merker det ofte bare man pusser på den med slipepapir, at den er ganske seig..

Lykke til med prosjektet! Super bil du har fått deg!  :)


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: nobrakesjuli 01, 2012, 17:52:42 pm
det tistlo mener med sveisinga, er at sveisen må være helt tett før du sparkler, ellers vil sparkelen trekke fuktighet fra baksia, og du har rust på nytt i løpet av relativt kort tid, det sørger vanlig luftfuktighet for. samme gjelder hvis du legger repdelen oppå den orginale og punkter gjennom, da får du i tillegg veldig skjelden rustbehandla mellom de to platen skikkelig, noe som igjen fører til rust pga luftfuktighet...   ;)


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Fjuli 01, 2012, 21:57:46 pm
Ah, skjønner. Får vel kutte opp litt igjen da...


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: Tistlojuli 01, 2012, 22:35:36 pm
ja heilsveising er tingen så du får da tett og slepper problem med fukt og rust seinare. eit anna tips med brunoxen er å matta den ned litt før du lakkar over med noko som helst, så sitt det mykje bedre forøvrig er da bedre å bruka vanlig epoxy grunning framfor brunox, dersom underlaget ikkje er rusta..ikkje att brunox fjerner rust heller men..
skal du ha sånn overlapp sveis, med fals so ville eg ivertfall ha brukt sveisegrunning imellom. reis på ein volvo forhandlar og kjøp ein 400ml boks med sveisegrunning til ca 400kr bruk på begge plater og når du sveiser vil den koke opp og danna ein tett forsegling i skjøyten og ergo ikkje luft, ergo ikkje rustfelle. men kant i kant sveising er uansett bedre


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Fjuli 02, 2012, 09:02:59 am
Jeg skjønner, tusen takk for tipset :)


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Fjuli 22, 2012, 12:16:35 pm
Har fått sveiset litt mer de siste dagene nå.
Kuttet vekk rusten som var i kanalen på venstre side og sveiste på ny kanal:
[attachment=1]
Sveiste etterpå ny plate, kant i kant slik det er blitt foreslått her:
[attachment=2]
Til slutt slipte jeg ned, sparklet og lakket delene jeg har sveist + pusset ned og lakket støtfangerne:
[attachment=3]

Neste blir å starte på mansjetter bak og så motoren :)


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Fjuli 25, 2012, 07:38:10 am
Førerdøren var veldig rusten nederst på innsiden, så jeg kuttet vekk rusten og banket til en ny del og sveiset den på. Her er bilde etter sliping med vinkelsliper:
[attachment=1]


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Fjuli 25, 2012, 21:33:41 pm
Fikk satt på førerdøren i dag :). Sveiste også ferdig gulvet inni varerommet, så da håper jeg at jeg er ferdig med sveisingen for nå...
[attachment=1]
Det manglet visst et speil på denne døren. Noen som har det liggende tilfeldigvis?
Låsen til skyvevinduet er ødelagt på førerdøren, noen som har det også? Forsøkte å sveise det, men det er visst ikke vanlig stål :P
[attachment=2]


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: unge lovendejuli 25, 2012, 22:52:20 pm
Begynner å bli hel bil jo  :)
Kan snart kjøre sammen i høst regnet vi da  ;)


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: Ruggenjuli 26, 2012, 01:59:49 am
Med denne farten så må jo målet være scc, med enten røde eller hvite skilter ;)


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Fjuli 26, 2012, 07:43:59 am
Yepp, det er målet :) Skal starte på motoren i kveld. Skifte ut stempelringene og slipe ned ventilene. Den har visstnok dårlig kompresjon, så jeg regner med at en av de er årsaken.


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: t2paneljuli 28, 2012, 11:16:21 am
Artig å se framgangen her :D


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Fjuli 30, 2012, 20:37:31 pm
Har tatt av toppene og sylindrene og tatt av stemplene nå. To av stempelringene hadde røket og på det ene stempelet var det et merke. Noen som har noen formening om det må skiftes ut eller kan brukes en stund til?
[attachment=1]
[attachment=2]
[attachment=3]


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Fjuli 30, 2012, 20:38:22 pm
Skal selvsagt sette på nye stempelringer :)


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: Tistlojuli 31, 2012, 00:13:47 am
byt stempelet du har bilde av ivertfall, sjekk korleis sylindarveggane ser ut, må/bør honast, men den eine kan jo ha eit stort arr, må ha vert noko som har komt nedi sylindaren der ivertfall.


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: T2manjuli 31, 2012, 06:31:09 am
Fikk satt på førerdøren i dag :). Sveiste også ferdig gulvet inni varerommet, så da håper jeg at jeg er ferdig med sveisingen for nå...
[attachment=1]
Det manglet visst et speil på denne døren. Noen som har det liggende tilfeldigvis?
Låsen til skyvevinduet er ødelagt på førerdøren, noen som har det også? Forsøkte å sveise det, men det er visst ikke vanlig stål :P
[attachment=2]


Ca midt nedpå siden her ser du noen vinduslåser jeg har, som man kan se av bildet er de forsterket versjon da det er mere gods på dem.
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,10154.30.html
Disse er NOS og kan selges for kr 100 pr. stk.


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Fjuli 31, 2012, 07:43:04 am
Takk for tilbakemelding Tistlo, jeg skal sjekke sylinderen når jeg kommer hjem.
Tingen med gjenbruk her er at jeg har planer om å bytte ut 1500 motoren med en 1600 motor fra en 1303 som jeg liggende. Mest trolig kommer jeg til å bli ferdig med å sette opp den i løpet av vinteren og så bytter jeg den ut til neste år, så 1500 motoren trenger kun å vare et års tid. Tror du at du kanskje har en 1500 stempel/sylinder liggende jeg kunne bruke i stedet for denne ødelagte? Eller vil det funke å bruke denne et års tid? Jeg vet ikke hvor mye denne skaden har å si for effekten og evt om den kan sprekke opp mere slik at jeg får totalt motorhavari av det.

T2man, sender en epost til deg jeg :)


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: Tistloaugust 01, 2012, 00:27:00 am
du får den sikkert til å gå, for da virkar jo som den har gått med skaden, men fil-slip vekk grader og få på nye stempelringar oghon opp sylindarane so går da nok fint


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Faugust 02, 2012, 09:00:57 am
Hmh, bestilte time for visning av bilen på Jessheim trafikkstasjon nå, første ledige time er 14 september, så det blir nok ikke noe SCC tur på bilen. Ante ikke at det var så lange ventetider på visning, men det er vel ferien som er årsaken til det.


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: SixGunaugust 02, 2012, 09:18:21 am
Du kan sikkert få prøveskilter?


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Faugust 02, 2012, 09:33:28 am
Får prøve det :)


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: magsaugust 02, 2012, 09:48:22 am
Hva med lillestrøm da?
Oslo?


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Faugust 02, 2012, 09:53:57 am
Alle papirene på bussen ligger på Jessheim, dessuten er det vel normalt ikke noe mindre kø i Oslo og Lillestrøm?


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: Ruggenaugust 02, 2012, 19:00:55 pm
Kjøp deg røde for en helg, det er jo bare testing i nærmiljøet da ;D


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: vwracer - Ola Linnerudaugust 02, 2012, 19:20:38 pm
lillestrøm har kun oppkjøring og førerkort de nå... ;-)


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: Gilbertaugust 02, 2012, 21:49:20 pm
Grattis med buss, og takk for praten på mc.donald`s. Morro med flere busser på Jessheim. Og enda flere Jessheim gutter har splittbusser stående, som en dag sikkert kommer på vegen. Stå på videre!!!


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: t2panelaugust 03, 2012, 15:22:02 pm
Jo flere busser jo bedre er det :D


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Faugust 03, 2012, 21:52:52 pm
Takk takk :) Hyggelig med prat ja, fint at det er så mange i området som har splittbusser!


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Faugust 05, 2012, 20:07:00 pm
Har skiftet ut stempelringene, renset toppene, slipt ventilene ++ og satt sammen motoren igjen nå. Innsugene i toppene var rimelig tette, så det var vel greit at jeg tok det fra hverandre:
[attachment=1]
Noen som har noen formening om hvordan de ble slik?


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Faugust 15, 2012, 05:57:23 am
Har endelig fått motoren inn i bussen nå, samt skiftet olje på girkasse og motor. Har koblet til det meste av ledninger og slikt, men oppdaget at det mangler en nippel på inngangen til bensinpumpa (rød pil på bildet). Skulle vel ikke være noen som har en slik ekstra?
[attachment=1]
Blir veldig spennende å se om den starter og går greit når jeg bare får på denne :)


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Faugust 16, 2012, 16:44:30 pm
Fikk tak i nippel på Tess (etter et par forsøk) :). Men nå står jeg over et annet problem... Aner ikke hvor ledningene til regulatoren går... Jeg sjekket ledningsdiagrammene på thesamba, men regulatorene der likner ikke på den i min bil. Det står at det skal være 4 poler der, men min har bare 3. De står det DF, D+ og D- på, men i følge diagrammet skal det stå DF, D+, B+ og 61, utifra hva jeg skjønner. Er det noen her som har samme regulator som meg og kan fortelle meg hva som skal hvor? Jeg regner med at DF og D+ skal til dynamoen, men hvor skal D-? Og ledningen som vises på det siste bildet, den med en sirkel-kabelsko på, hvor skal den? Den kommer rett fra plusspolen på batteriet.

Tilkoblingspunktene på regulatoren:
[attachment=1]

Regulatoren og ledningen jeg ikke vet hvor skal skrues fast, finner ikke noen skrue som ser ut som den trenger en ledning :). Dynamoen kanskje?
(motoren var tatt ut av bilen når jeg kjøpte den, så jeg vet ikke hva som gikk hvor av ledninger og evt hva som mangler)


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Faugust 16, 2012, 16:45:27 pm
Siste bildet i forrige kommentar :)

[attachment=1]


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: Tistloaugust 16, 2012, 19:35:03 pm
regulatoren der er til vekselstrøm. du kan ikkje bruka den på likestrømsdynamo

koksen i innsuget er pga ventilstyringane og foringane som vert utslete over tid, og undertrykket i innsuget suger inn olje frå toppane og inn i innsuget der olja vert brent pga varmen. heilt normalt på sletne motorar. lett å kjenna igjen når motoren ellers går klokkereint, men dabbar heilt av ved den minste motbakke.


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Faugust 16, 2012, 19:52:21 pm
Ah, så dette er en likestrømsdynamo?

[attachment=2]


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: Martinaugust 16, 2012, 19:58:53 pm
ja, den andre regulatoren du viste, passer hvertfall til Type4 motorer, har sånn i min bay med 2.0 T4


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Faugust 16, 2012, 20:12:06 pm
Kan stemme det, forrige eier hadde en annen motor i bilen en stund. Takk for innput :)


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: Martinaugust 16, 2012, 20:13:58 pm
Kan stemme det, forrige eier hadde en annen motor i bilen en stund. Takk for innput :)
ta vare på den, hvis den virker så er den kjekk og ha for de med T4 plutselig kjøper jeg den en gang hvis min ryker ;)


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: unge lovendeaugust 16, 2012, 20:51:34 pm
Går bilen da ? Må jo ikke ha lading for å eventuelt komme deg opp på scc , bare ett godt batteri  :)


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: atufteaugust 16, 2012, 21:11:05 pm
Knallfin bil, håper på en titt på SCC... ;D


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Faugust 17, 2012, 07:44:28 am
Takk takk, men den er ikke så fin nå altså. Men tipper det blir hellakkering til neste år eller året etter, da blir den fin ;).
Jeg kommer dessverre ikke til å få den med bort i dag siden jeg ikke har fått koblet ting riktig til tenningen ennå og mangler festeknotten til gasswiren, der den sitter på forgasseren, men skal forsøke å få tak i delene jeg trenger og titte litt på bussene på treffet i dag, så kanskje jeg skjønner hvordan ting skal sitte :) Får se hva jeg får til når jeg kommer hjem.


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: Espen/VW54august 17, 2012, 07:48:15 am
Takk takk, men den er ikke så fin nå altså. Men tipper det blir hellakkering til neste år eller året etter, da blir den fin ;).
Jeg kommer dessverre ikke til å få den med bort i dag siden jeg ikke har fått koblet ting riktig til tenningen ennå og mangler festeknotten til gasswiren, der den sitter på forgasseren, men skal forsøke å få tak i delene jeg trenger og titte litt på bussene på treffet i dag, så kanskje jeg skjønner hvordan ting skal sitte :) Får se hva jeg får til når jeg kommer hjem.

Få noen til å taue deg bort, så er den fiksa på treffplassen på nulltid..  Mye lettere.


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: SixGunaugust 17, 2012, 07:53:57 am
Hvis du vil så kan jeg sjekke om jeg har en sånn "festeknott" til overs?
Ellers trenger du bare + til coilen så er det bare å kjøre ;-)


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Faugust 17, 2012, 09:31:34 am
Ja gjerne ta med en slik sixgun :). Tauing er en idé, skal se om jeg får det til!


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: atufteaugust 17, 2012, 09:58:57 am
Takk takk, men den er ikke så fin nå altså. Men tipper det blir hellakkering til neste år eller året etter, da blir den fin ;).
Jeg kommer dessverre ikke til å få den med bort i dag siden jeg ikke har fått koblet ting riktig til tenningen ennå og mangler festeknotten til gasswiren, der den sitter på forgasseren, men skal forsøke å få tak i delene jeg trenger og titte litt på bussene på treffet i dag, så kanskje jeg skjønner hvordan ting skal sitte :) Får se hva jeg får til når jeg kommer hjem.

Få noen til å taue deg bort, så er den fiksa på treffplassen på nulltid..  Mye lettere.


Lurt, kanskje jeg skal ta med min også, hehe... ;D (bare noe småtteri, igjen)  ;D


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: SixGunaugust 17, 2012, 11:04:27 am
Har sjekket, og jeg har..Skal prøve å huske den.


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Faugust 19, 2012, 19:55:50 pm
Må si det var hyggelig å hilse på folkene fra forumet :)


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Faugust 27, 2012, 11:02:41 am
Heisann. Nå har jeg isolert litt i motorrommet, ble veldig bråkete inne i kabinen når jeg kjørte hjem fra SCC :P Kjørte på med asfaltmatter og isolasjonsmatter oppå der igjen. Nå går det i alle fall an å prate selv om motoren er i gang :)
Men jeg sliter med å få motoren til å gå rent på tomgang. Den starter fint, men når den har gått i ca 1 minutt og begynner å bli litt varm så må jeg ruse den litt for at den skal holde seg i gang. Jeg har forsøkt å justere tomgangsskruen litt opp, men det hjelper ikke. Forsøkte så å justere på blandingsskruen, men det så ikke ut til å hjelpe noe heller. Er det noen som har noe tips? Hva er utgangspunktet for blandingsskruen? Det er en solex 28 forgasser med fartsregulator montert.


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: SixGunseptember 05, 2012, 09:11:42 am
Hørte rykter om noen som holdt på med en "barndoor" ikke så langt unna, så når jeg allikevel var på besøk i nabolaget så kjørte jeg forbi for å se om jeg kunne få et glimt av det gamle klenodiet.... og riktignok stod det der en splitbuss, men det var rompa på bussen din som titta ut av garasjen... lurt igjen..haha, men da vet jeg ihvertfall hvor du bor  ;D


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Fseptember 05, 2012, 12:39:52 pm
haha  :D Stemmer bra det, driver og jobber med litt småting baki for få den klar til godkjenning neste uke. Er veldig spent på å se om det går på første forsøk... men de finner vel noe jeg ikke har sett. Men nå skal alle lysene fungere korrekt og motoren går fint. Skal ikke være noe rust heller. Men lurer på om bremsene er helt ok. Jon sa noe om litt skjevheter der. Skal jobbe litt mer med den tirsdag og onsdag neste uke, satser på å bli helt ferdig da :D


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Fseptember 12, 2012, 21:09:44 pm
Nå begynner bilen å bli klar, skal vise den på fredag morgen :) Var det noen som tilfeldigvis hadde dekk jeg kunne kjøpe eller låne til visning? Stemmer det forresten at det er dim 185R14 evt 205/70R14 som skal brukes på den originalt? Hvor nazi er egentlig biltilsynet på dekkdim?? De jeg har på nå er 175/65R14, ganske mye mindre enn originalt altså (ca 9%).


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Fseptember 14, 2012, 16:56:00 pm
Fikk bare to ting å fikse etter turen til BT i dag :) Bremsene tar skjevt fremme, så jeg må stramme til venstre trommel, det er alt gjort, men jeg vet ikke hvordan jeg får målt om det er passe i forhold til høyre side, før jeg kommer tilbake til BT for kontroll :P
Det andre er at det svetter fra hovedbremsesylinderen. Har faktisk ikke lagt merke til det før, så ble litt overrasket når jeg så det. Er dette noe som vanligvis kan fikses av et pakninssett eller bør hele saken byttes?

[attachment=1]
[attachment=2]


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: Tistloseptember 14, 2012, 17:00:24 pm
treng ikkje bremsetestar, for å testa bremsane. finn deg ein utraffikert veg(finst da i ditt destrikt egentlig?) og kjøyr deg litt opp i fart, nok med 2. giret. so slepper du rattet og trør på bremsen. bilen skal trekka so godt som rett fram, trekker den ut til ei sida må du justera meir.
sveittinga kan kanskje fiksast ved å prøva å stramma koblingane litt, men forsiktig vist dei er rusta. bruk helst ein dieselnøkkel/open ringnøkkel ellers er ofta gommiforingen på toppen problemet.


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Fseptember 14, 2012, 17:12:51 pm
Ja, det ser ut til at det lekker fremme der hvor stempelet fra bremsepedalen går inn i hovedbremsesylinderen. Får ta en nærmere titt i morgen og se om jeg finner ut hvor det kommer fra.
Jeg kan jo bare stikke bort på dragracebanen hvor SCC holdes ;)
Takk for tips Tistlo :)


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: Tistloseptember 14, 2012, 19:51:11 pm
vist da kjem der ifrå kan da rett og slett vera dårlige tettningar i sylindaren, då er løysinga å få tak i rep sett og fiksa den, eller kjøpa ny.
best å testa bremsar på grusveg forresten, då ser du om nokon av hjula ikkje bremsar i da heile tatt og du kan lett studera spora for å sjå om den går beint eller litt ut til sides


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: unge lovendeoktober 08, 2012, 18:14:22 pm
Var hos en kunde i dag og da jeg tippet ned bakken så jeg bussen din stå i garasjen .
Gjorde mandagen helt topp med ett sånt syn ! :)


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Foktober 09, 2012, 07:55:08 am
Hehe, koselig å høre :) Fikk byttet ut hovedbremsesylinderen i helgen og justert bremsene, så den skal være klar til visning på torsdag! Har også sveiset rammen på førersetet som var brukket og tatt av det ødelagte originaltrekket på førersetet. Setter på noe foreløpig skvip, så får jeg se hva jeg skal sette inn av seter etterhvert. Er moro med original setene, men de er jo ikke så supersikre eller behagelige, så blir nok noe med nakkestøtte og mer moderne setebelter :P Har fått kjøpt en 1300s girkasse fra Raaen nå, så blir litt jobbing etterhvert med klargjøring av akslinger for senking (straight axle kit) :)


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: atufteoktober 09, 2012, 12:35:42 pm
Høres bra ut, her blir det nok skilter ved neste tur vil jeg tro, lykke til...

BTW! Bruk denne guiden når du bygger deg straight axle kit, funker som en drøm...

http://www.volkszone.co.uk/VZi/showthread.php?p=7531961

 ;D


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Foktober 09, 2012, 14:07:55 pm
Helt genialt! Takk så mye :)


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Foktober 11, 2012, 11:31:48 am
Viste bilen på BT i dag, men bremsene fremme var fremdeles litt for ulike, så ble ikke godkjent gitt, men nå er det kun det som gjenstår, alt annet er ok. Kjørte bilen rett til Møller og de skulle få justert bremsene i dag eller i morgen, så blir det ny sjekk hos BT når det blir ledig tid... går sakte, men går fremover :P


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Fnovember 09, 2012, 09:01:52 am
Har glemt å oppdatere denne tråden gitt. Jeg fikk godkjent bilen hos BT i midten av oktober etter at Møller hadde byttet ut bremsebåndene fremme, kun halvparten av dem var skiftet, men nå fungerer de fint :)
Jeg fikk så beskjed om at jeg måtte ta EU kontroll på bilen før jeg kunne få skilter på den. Litt rart synes jeg, men leverte den uansett til et verksted for sjekk og fikk noen ting som måtte fikses før den ble godkjent. Oljelekkasje i motoren, for bråkete eksos og ujevne bremser på venstre trommel bak + vakkel i noe lys bak. Fikk dessverre ikke sett på dette før snøen kom, så nå står den i garasjen med sommerdekkene sine på. Lurer på om jeg skal fikse den ferdig nå eller bare utsette det til våren, kommer uansett ikke til å kjøre noe med den i vinter, så det er jo ikke så stress. Hadde bare vært kult å blitt ferdig med godkjenningen og fått skilter på den!


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: Tistlonovember 09, 2012, 17:54:58 pm
kva var grunnen til att den måtte eu godkjennast 2 gongar etter kvarandre sa du??


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: nobrakesnovember 09, 2012, 20:05:31 pm
kva var grunnen til att den måtte eu godkjennast 2 gongar etter kvarandre sa du??
biltilsynet utfører ikke eu kontroll... denne har sikkert vært vist for id kontroll  før reg som sivil bil etter at forsvaret har hatt den i sine ruller...


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: Tistlonovember 09, 2012, 20:54:00 pm
har vert snakk om feil og manglar fleire plassar i tråden, blandt anna svar 73, men fyrst no skal den på eu kontroll??


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Fnovember 11, 2012, 16:59:09 pm
Ja det var teknisk kontroll som jeg tok hos BT, og nå må den gjennom EU kontroll, sikkert fordi den aldri har vært registrert sivilt. Når den blir godkjent etterhvert, så kan jeg bestemme hva skiltene skal være og registrere den.


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: unge lovendeapril 11, 2013, 19:45:59 pm
Hvordan går det her da ? Blir det kjøring snart ?  :)


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Fapril 18, 2013, 17:21:49 pm
Håper på det :) Har fikset noe av det som manglet på EU kontrollen, må nå skifte ut ledningene til lysene bak. Vet ikke hvor mye jobb det blir, men regner vel med å bruke noen timer. Må bare få tid :P


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: Martinapril 18, 2013, 17:59:42 pm
Håper på det :) Har fikset noe av det som manglet på EU kontrollen, må nå skifte ut ledningene til lysene bak. Vet ikke hvor mye jobb det blir, men regner vel med å bruke noen timer. Må bare få tid :P
han unge og lovende er vel en klipper på ledninger.


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Fapril 21, 2013, 18:21:20 pm
Har byttet alle ledingene til baklysene nå. Funker mye bedre :). Er fremdeles en oljelekkasje i motoren som jeg ikke klarer å finne. Drypper litt når jeg starter motoren opp, stopper å dryppe når den ikke er i gang. Har vasket hele motoren for å se om jeg kunne finne lekkasjen, men kan ikke finne det. Har jo en annen motor stående, men den er dessverre ikke klar ennå, så får satse på at de godkjenner motoren slik den er, evt om det er noe de klarer å finne. Ellers tror ikke jeg det skulle være noe mer før den kan få skilter. Så mye småfuss :P


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Fapril 26, 2013, 18:14:59 pm
Fikk svar på kontroll i dag. Oljelekkasjen var en toerfeil, så må fikse den for å få godkjent bilen. De mente det kom fra støtstangrørene, så må ta av toppene og rense pakningene der for å se om det hjelper. Hvis ikke må jeg bare ta ut motoren og ta av blikket og se om jeg finner hvor det kommer fra. Starter i morgen :-)


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: Ruggenapril 26, 2013, 18:51:57 pm
Dette ordner du lett, så er du klar for sesongen  8)


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: unge lovendeapril 26, 2013, 19:32:46 pm
Hvor var det du viste den ?


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Fapril 26, 2013, 19:36:06 pm
Mekonomen på industrifeltet.


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: unge lovendeapril 26, 2013, 19:42:27 pm
Hatt to sånne biler denne uka han da  :) Han er veldig fornuftig så da var det vel en god grunn
til at du fikk 2r feil skulle jeg tro


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Fapril 26, 2013, 20:10:23 pm
Jepp, virket ryddig og fornuftig han. Kom med litt tips til hva jeg kunne gjøre for å fikse det og slikt. Kule karer.


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Fapril 27, 2013, 18:39:17 pm
Har tatt ut motoren i dag. Ser ut som det har lekket olje på oversiden av blokka, men ser tett ut ved oljekjøleren og blokka ser hel ut. Aner ikke hvor det kommer fra jeg, hvis ikke det har sprutet oppover på en eller annen måte.
[attachment=1]

Får prøve å sette i stand den andre motoren jeg har i stedet (AB778556). Er en 1600 twin port motor. Trenger dynamo til den hvis noen har, helst med tilhørende regulator. Er vel vekselstrøm man bør gå for. Aner ikke om denne motoren er noe tettere, men får bare teste. Dessuten er den jo nyere og skal være bedre da.
[attachment=2]

Går det an å få den til å gå rent med 1600 satser og to doble 44 gassere?


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: Tistloapril 27, 2013, 19:05:05 pm
uansett kva motor du vil bruka so lønnar da seg å skru av toppar og svinghjul og skifta pakningar på støtstangrøyrer og simringen bak svinghjulet. veldig kjekt og enkelt når motor er ute og demontert, men bale når du har akkuratt satt inn motor. ikkje noko must med vekselstraum, du kan jo isofall berre flytta over dynamo og fot frå den andre motoren.
oljelekkasjen på den andre motoren var foresten litt mistenksom, eg ville ivertfall ha vaska godt og sett at da ikkje er, mot all formoding, sprekk i blokka, eller lekkasje frå blokkskjøyten oppå der?
pakningsett kostar deg 200kr so for all del skift da mesta når motor er ute.


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Fapril 27, 2013, 19:13:23 pm
Jepp, godt tips, skal passe på å skifte alle pakningene :)


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Fapril 30, 2013, 19:03:59 pm
Gikk over 1600 motoren i dag og fant litt metallbiter i oljelokket under motoren når jeg tømte den for olje, så jeg måtte demontere motoren helt for å finne ut hva det var som var ødelagt.
[attachment=1]
Skal selvsagt benytte anledningen til å skifte en del ting samtidig. Tenkte å slenge inn en 110 Engle kam pluss skifte ut alle lagre og drev. Tok ca 1 1/2 time å ta den fra hverandre. Fant ikke noe galt noe sted :P Ingen ting som så ut til å mangle noen deler, så jeg aner ikke hvor delene kommer fra. Kan jo ha vært noe som har falt inn ved en overhaling en gang.
Så da blir det bare å vente pent på nye deler  :)


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: justandymai 01, 2013, 07:35:06 am
kjekt å ha litt ekstra deler inni motoren  ;D


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Fmai 30, 2013, 18:02:46 pm
Litt oppdatering her. Over de siste ukene har jeg vasket motoren, lakket blokka matt sort, porta toppene, fått avbalansert veiev, svinghjul og råder og bestilt opp et lite berg av deler til motoren. Delene skal forhåpentligvis være hos meg i løpet av et par dager.
To av boltene til feste av eksosanlegg på toppene måtte skiftes ut, den ene manglet helt, den andre hadde gjengene rustet bort på. Forsøkte å skru ut bolten som satt igjen, men det gikk ikke så jeg kuttet den av og boret opp med et 4 mm bor. Forsøkte så å skru det ut med en tapp som har gjenger motsatt vei, men den knakk selvsagt, så nå er det ennå værre å få det ut. Mye hardere metall i den plugge som sitter i nå enn bolten som var der før :P Får se hva jeg gjør med det. Aner ikke helt hvordan jeg skal få det ut.


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: Gullikmai 30, 2013, 21:51:43 pm
Om du er skikkelig stø på labben og har riktig utstyr går det an å borre det ut. Medisinen er et nytt betongborr med innloddet hardtmetallskjær, utfordringen er at disse stort sett er fra 8mm og oppover. OBS, det funker ikke med de betongborra som kun er smidde i skjæret.
I værstefall må du sette inn helicoil etter at du har fått vekk svineriet.


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Fmai 30, 2013, 21:56:52 pm
Bra tips, skal se om jeg får tak i det i morgen!


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Fjuni 01, 2013, 20:02:11 pm
Har ikke fått ut bolten fra toppen ennå, men har fått nye deler! Her er det meste av motoren og delene som skal sammen:
[attachment=1]
Her er veiva klar til å få på lagre:
[attachment=2]
Lagrene er på:
[attachment=3]
Og så rådene:
[attachment=4]
Går litt sakte fremover med to småttiser som må lekes med samtidig, men er jo en hobby dette da :)


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Fjuni 02, 2013, 08:24:34 am
Ser nå at jeg har fått tak i feil pakningssement. Den jeg har er silikonbasert. Er det noen i Jessheimområdet som har korrekt type liggende? Det er pakningen som er mellom de to delene av blokka jeg trenger.


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Fjuni 02, 2013, 08:32:25 am
Her er dagens jobb sålangt:
Veiva jeg gjorde klar i går er satt inn i venstre halvdel av blokka, sammen med kamfølgere og kam:
[attachment=1]
Og høyre halvdel er klar:
[attachment=2]
Nå må jeg bare ha noe pakningssement så kan jeg smelle blokka sammen.


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: Ivarjuni 02, 2013, 10:17:38 am
Fikk svar på kontroll i dag. Oljelekkasjen var en toerfeil, så må fikse den for å få godkjent bilen.......
Dette må vel vera ein av årets dyraste 2er feil på oljelekk ;)

Blir jo fint å få ein trofast maskinist likavel!


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Fjuni 02, 2013, 19:15:02 pm
Haha :) Jo det kan stemme. Men det er som du sier, greit å ha en motor man kan stole på når man skal ha en turbil ;)
Ellers fikk jeg slipt ventilsetene og satt inn helicon skrue i toppene i dag + byttet til nye stempelringer. Må bare få på ventilfjærene så skal toppene være klare til å gå på.


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Fjuni 02, 2013, 20:13:09 pm
Her er noen bilder av jobben med å få fikset toppen:
Borret masse småhull rundt bolten først med et par-tre 2mm bor og slo ut resten med en dor:
[attachment=1]
Så boret jeg det opp med et 12mm bor for å få jevne kanter:
[attachment=2]
Og så utvidet jeg hullet litt så jeg såvidt klarte å skru inn heliconen, og slipte til slutt forsiktig over med en vinkelsliper:
[attachment=3]


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Fjuni 05, 2013, 21:26:15 pm
Fikk endelig satt motoren sammen i går :). Bestilte pakning og noen andre deler fra Unneberg dagen før og fikk det dagen etter, knallbra!
[attachment=1]
Fikk også satt på stemplene i går, men når jeg skulle sette på sylindrene så knakk det av en bit på en av dem, så må bestille nytt set i morgen... De var gamle, så det er helt greit, hadde bare tenkt at de skulle vare litt lenger.  


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: Jeejuni 05, 2013, 22:31:17 pm
Målte du over blokka før du monterte den? Synes den bakre lagerbukken mot svinghjulet så rimelig banket ut  :D

Ellers er det artig å se at det blir flere vw's på Jessheim...


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Fjuni 06, 2013, 11:18:51 am
Skjønner ikke helt hva du mener jeg. Sylindrene satt på denne motoren fra før av så de skulle passe, men det er kanskje noe annet du mener?


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: Jeejuni 06, 2013, 22:39:07 pm
Med lagerbukk mener jeg "hullet" der lagerne til veiva sitter inne i, i blokka. Disse "hullene" har veldig lite toleranse før de blir for store. Er snakk om hundredeler. På bildet ditt ser det ut som det har vært bevegelse mellom lager og lagerbukk på lageret bak svinghjulet. Måtte du presse det nye lageret ned i blokkhalvdelen med håndmakt. Eller datt det rett nedi?

Ett annet sted det ofte blir slitasje på blokker med 10mm topplokksbolter, er ved foten av sylinderen. Og i toppen av sylinderen mot topp. Ved visuell inspeksjon ser man ofte godt avtrykk av sylinderen i magnesiumen/aluminiumen. Er det avtrykk vil ikke sylinderen ligge som den skal. Og sylinderen/blokk/topp blir feilbelastet ved tiltrekking. Og i værste fall kan sylinderne bli urunde = mindre effekt pga blowby. Eller ennå værre lekke mellom sylinder og topp. Svart sot gugge vil svette ned under hver topp.


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Fjuni 07, 2013, 08:13:47 am
Vel, det splitta lageret i midten gikk greit på plass og når jeg satt inn veiva med de nye lagrene montert så gikk det også helt fint, men jeg testet ikke å montere de nye lagrene før jeg satt dem på veiva. Hadde monteringsfett på begge sider av lagrene når jeg satte de på.

Jeg la merke til at stemplene hadde soting på to av sidene og sylindrene var veldig skitne, så det kan være som du sier at sylindrene har blitt feilbelastet og litt ovale. Må det maskinering av blokk/topper til for å forhindre at det samme skjer med de nye sylindrene jeg har bestilt, eller holder det med kopperpakninger eller liknende?


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: Jeejuni 07, 2013, 08:43:06 am
Vanskelig å si uten å se delene. Men kobberpakningen er for hard til å ta opp eventuelle skjevheter. Så om det er utbanking er det maskinering som gjelder for å få det helt hundre.

Men når det er sagt er det mange motorer som fungerer tilfredstillende selv med med de største skavanker. Boble motoren er veldig tilgivelig. Prøver ikke med noen skremselspropaganda.

Første motoren jeg satt sammen som 17 åring var av kaliberen bytte lager og kam. For deretter å kun rengjøre resten. Ingen måling av noe slag. Følte selv jeg hadde overhalt den. Motoren startet og gikk greit. Kom helt til Tjøme på treff. På veien hjem ble jeg forbikjørt av en gammel Scania Vabis snutebil opp Lierbakken. Og skjønte da at jobben jeg hadde gjort ikke var av råeste sort. Vel hjemme ble motoren tatt ut igjen. 4mm endeslakk og ødelagt veiv og blokk. Nedkjørt kam (brukte gamle løftere) og sprekker i to stempler. Fra dengang har det bare gått bedre. Og tiden jeg nå legger ned pr motor er 20 ganget fra den gang. Og lærer fortsatt noe nytt hver dag.

Men om du sliter bor du veldig godt til. Med hele Jessheim Liga'n, Reierstad motor og undertegnede i bakgården blir ingenting umulig med en slik motor.



Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Fjuni 07, 2013, 10:44:34 am
Hmm. Har jo brukt en del tusen på å kjøpe nye deler til denne blokka nå, så er jo ikke fysen på å ødelegge det på første turen. Men føler vel at jeg har gjort det meste jeg kan for å bygge den opp riktig. Men har ikke gjort noen målinger på blokka, det har jeg ikke instrumenter til. Men er vel en god ide å kjøre en del forsiktige prøveturer til å begynne med og bytte oljen ganske kjapt etter første kjøring. Sjekke at den ikke blir for varm og ikke lekker noen stedet.
Men jeg takker alltid ja til hjelp :) Planen er å få motoren inn i bilen i helgen og hvis alt ser greit ut, vise den til uka. Nytt stempelsett kom i posten i dag fra Unneberg, så skal ha delene klare for siste innsats i alle fall.
Appropos det, er det noe jeg bør gjøre med stemplene for å hindre dem i å ruste utvendig med en gang? Vet at jeg må vaske dem med silikon rens for å få vekk det som er tatt på fra fabrikken, men etter det? Eller ruster de ikke noe særlig? Er det noe poeng i å lakkere dem med varmebestandig lakk?


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: Erlend / bug66juni 07, 2013, 11:55:57 am
Stemplene er i aluminum  :)

Sulinderene kan du enten rense og lakke, eller rense og bare montere.


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: Hot Owljuni 07, 2013, 14:13:36 pm
Det er en god ide å åpne opp igjen å få målt veiv og blokk.


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Fjuni 07, 2013, 17:40:10 pm
Ja, mente sylindrene :P Litt dumt å lakke stemplene, hehe :)
Det hadde kanskje vært en ide å tatt den fra hverandre igjen. Men hva er det som skal måles egentlig? At ikke lagerbanene er ujevne eller noe slikt? Linjeborring som må til i så fall? Hvem gjør slikt og hvor mye koster det? Må vel ha spesielle lagerbaner etterpå også da? Er rimelig klar for å få bilen i gang nå må jeg si, så er litt fristet til å bare satse på at det går bra :P


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: Jeejuni 07, 2013, 19:52:10 pm
Linjeborring = 1000,-  Både jeg og Reierstad gjør dette i nabolaget ditt. Om det trengs å borres må du ha overdim lager.

Du gjør såklart som du vil. Og det er jo bare du som har inspisert blokk og målt at veiva er rett ;)   Spørs hvor glad du er i å gamble.

Om jeg sier jeg har demontert 100-150 slike motorer så juger jeg nok ikke. Og kan telle på to hender de som ikke har trengt en linjeborring etter normale 50000+ km. Det sier litt.


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Fjuni 10, 2013, 21:58:00 pm
Jeg takker for tips men satser på at det går bra for en stund, så får jeg heller følge med på motoren og vurdere om jeg skal ta linjeborringen hvis jeg får noen ulyder.
Fikk satt sammen en del i helgen, venter på noen deler til, manglet mye av de eksterne delene til denne motoren og ikke alt fra 1500 motoren jeg kan bruke opp igjen.
Har satt på sylindre og topper, noe av kjøleblekket, oljekjøler, viftehus svinghjul, reimhjul oljepåfylling og forgassere med innsug:
[attachment=1]
Som dere ser måtte jeg skjære ut litt på viftehuset for å få plass til den bredere oljekjøleren. Skal fabrikere og sveise på ny del i morgen.


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Fjuni 11, 2013, 14:02:09 pm
Har fått jobbet litt med viftehuset i dag.
Kuttet og bøyde til blikket som går fra doghouse og til trakten som leder ut av motorrommet:
[attachment=1]
Sveiste på nye plater og pusset ned:
[attachment=2]
Kuttet og bøyde til plater til viftehuset:
[attachment=3]
Sveiste det på og slipte over og sveiste så på "lokket" som var der originalt:
[attachment=4]
Sjekket passformen på motoren slik at det blir tett når jeg er ferdig:
[attachment=5]
Og fortsatte å sveise resten av skjøten. Fikk ikke kommet lenger før jeg måtte på jobb i dag, men blir vel ferdig med dette neste gang jeg får tid. Tok ca 2 1/2 time totalt dette her:
[attachment=6]


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Fjuni 13, 2013, 07:17:36 am
Ferdig sveiset og lakket :) Gadd ikke å legge så mye jobb i den siste finishen siden det ikke synes uansett, men slipte og pusset ned slik at grunning og lakk skulle få bra feste og jeg ikke kutter meg opp på skarpe kanter :P
[attachment=1]


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Fjuni 16, 2013, 22:22:12 pm
Har satt sammen motoren ferdig nå, men har noen småproblemer. Reimskiva på dynamoen er offset i forhold til reimskiva på veiva. Er det vanlig, eller kan jeg ikke bruke dynamoen fra en 1500 uten hundehus oljekjøler på en 1300 med hundehus oljekjøler?
I tillegg er den nye reimskiva mindre enn den originale. Den originale er ca 16 cm i diameter, den nye er ca 14,5 cm. Er dette et stort problem? Vifta og dynamoen vil jo gå saktere rundt da.
[attachment=1]


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Fjuni 16, 2013, 23:48:06 pm
Med offset så mener jeg at skiva på dynamoen er lenger bak, i forhold til den på veiva. Den stikker ut med ca 1 cm. Kanskje det går an å få tak i en annen skive? Det er ganske god klaring mellom skiva og dynamoen, men ingen skims der. Den originale på veiva stikker like mye ut, så det hjelper ikke å bytte den.


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: Jeejuni 17, 2013, 01:07:47 am
1cm var unormalt mye. Er du sikker på at reimhjulet er dratt helt inn til oljekasteringen på veiva?

Hva har du byttet ut i forhold til orginal delene som satt på motoren fra før?


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Fjuni 17, 2013, 07:30:34 am
Reimhjulet på veiva er helt inntil, men hadde det kunnet gå lenger inn så ville de bare blitt mer offset. Det er reimhjulet på dynamoen som trenger å gå mer inn.

Det manglet dynamo, fordeler, bensinpumpe, forgasser og innsug, viftehus og litt blikk her og der på motoren som jeg har fikset opp. Kjøpte det meste nytt, men tenkte at jeg kunne bruke opp dynamoen fra den gamle motoren. Dynamofoten er den originale som fulgte med motoren.


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: vwsollijuni 17, 2013, 18:03:45 pm
ikke lest hele tråden men er vel forskjell på dynamoer,lengden altså


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Fjuni 17, 2013, 18:14:03 pm
Tok et bilde av dynamoen som viser avstanden fra blikket som dynamoen er festet i og ut til reimhjulet. Til ytterkanten er det 21 cm og til midten av reimhjulet så er det ca 19,3 cm. Bildet viser også tydelig hvor mye lenger det går ut. Tror jeg vil slite ut reima fort hvis jeg kjører med dette. Hadde vært supert om noen som har en vekselstrømdynamo på en boble kunne måle den samme lengden. Tror kanskje at det er det jeg må kjøpe meg.


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: Reieljuni 17, 2013, 22:35:23 pm
Kan skifte reimhjul... Finnes de som ikke bygger så mye ut, mener at dynamo fra T-3 har hjul du trenger.


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: Hot Owljuni 27, 2013, 12:26:54 pm
Tipper du har feil bakplate på dynamoen.


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Fjuni 27, 2013, 15:09:15 pm
Kan være det. Men de hadde ikke noen mål på dette i de butikkene jeg sjekket og fikk ikke noe respons på bildet jeg la ut over her, så kjøpte meg like så godt kit for utskifting av dynamoen til vekselstrøm. Venter på at den skal bli levert så blir det å skifte den ut og håpe at det passer bedre da :)
Har også bestilt 32 mm halsringer til forgasserne og nye dyser for å få ned volumet litt, ettersom jeg har 1600 sylindre. Skal gå litt greiere å få den til å gå pent da. Blir spennende å se.


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Fjuli 11, 2013, 22:04:30 pm
Har satt på vekselstrømdynamoen og den passet flott :)
Men møtte på et problem når jeg skulle sette motoren inn i bilen. Den gikk ikke helt inn og skrapet borti noe når jeg dro den rundt på reimskiva. Fikk litt tips her på forumet og det viste seg at svinghjulet er for stort for girkassa. Mest trolig kommer dette av at bilen originalt har hatt 6V starter og tilsvarende svinghjul. Løsningen er da enten å sette på mindre svinghjul, eller å slipe litt på innsiden av girkassa og bytte til 12V startmotor. Jeg tok derfor og slipte litt der jeg så at svinghjulet hadde tatt borti girkassa og tok ut startmotoren. Jeg ble veldig overrasket da jeg renset den, for det viste seg at det var en 12V starter som sto i allerede! Jeg skjønner ikke dette, men i morgen så kommer en erstatningsstarter på 12V, så får jeg sammenlikne dem for å se om de er ulike. Hvis de er like så ser jeg bare tre muligheter. Enten så har bilen kjørt til nå med en startmotor med for lite drev, eller så er det nye svinghjulet mitt enda større en det originale 12V svinghjulet eller så finnes det 12V startmotorer med større drev som da passer for 6V girkasser. Får se i morgen når jeg sammenlikner med den andre startmotoren.


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Fjuli 19, 2013, 07:08:06 am
Har endelig fått motoren på plass nå. Måtte slipe vekk litt på innsiden av girkassa, men startmotoren som sto i var 12V og passet med det nye svinghjulet (har testet). Får dessverre ikke start på motoren, går rundt, men er ikke tegn til at den skal tenne. Jeg tipper fordeleren står litt feil, slik at den får gnist på feil sted. Det lukter i alle fall bensin når jeg drar den rundt på starteren, så den får drivstoff.
[attachment=1]


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: Tistlojuli 19, 2013, 10:01:48 am
tenninga er ein fordel å stilla inn statisk for å få gang på bilen. ta ein prøvelampe og sett på minus på coilen. vri motoren til tenningsmerket på reimhjulet står parallellt med blokkskjøyten og sjekk at rotor pekar mot sylinder 1 kabelen. sett på tenninga og sett prøvelampen mot jord på blokka. vri fordelaren til der lyset akkuratt kjem på/slokner, fest fordelaren og du er klar. men hugs på at du har ein 009fordelar og dei er generelt i veldig dårlig kvalitet om da er kinakopien..so ikkje forvent å få optimal tenning på bilen.


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Fjuli 22, 2013, 09:56:47 am
På coilen står det 1 og 15. Hvilken er minus?
Jeg testet å koble til en strobelampe og dro motoren rundt på starteren, men det blinket ikke, så det ser ikke ut til at den får noe strøm. Mulig jeg har koblet noe feil. Alle ledningene ser ut til å være koblet korrekt og coilen fungerte på den forrige motoren, så vet ikke hva det kan være.


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Fjuli 22, 2013, 14:44:57 pm
Har testet mer nå. Skrudde av gasserne og sjekket at den fikk bensin. Skrudde ut plugger pg sjekketat det var gnist. Lurer på om strobeskopet er ødelagt så kjøper et nytt nå og tester tenningen med den.


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Fjuli 22, 2013, 15:27:12 pm
Kjøpte ny strobelampe og fikk satt timingen korrekt. Den var bare litt off. Fremdeles ikke tenning. Skjønner ikke dette jeg. Den får bensin og det kommer gnist, så det burde jo tenne?


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: Ziggy66bugjuli 22, 2013, 17:41:11 pm
Tennings rekkefølge korekt ? 1-4-3-2 . Er det kina 009 så kan det hende att den skiva med 2 usentrerte tapper står 180 grader feil og kan forvirre, gjorde det på min ( enkelt å rette opp) Bare ett forslag ;) Lykke til !


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Fjuli 22, 2013, 22:29:08 pm
Er kina 009 ja, men vet ikke hvordan platen du nevner skal stå. Det ser korrekt ut... Tenningsrekkefølgen er korrekt ja, fulgte Haynes boka. Den tenner litt innimellom, kanskje hver tiende gang. Er jo mulig at fordeleren er sykt dårlig, men kjennes ikke slik ut.


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: Ziggy66bugjuli 23, 2013, 16:41:53 pm
Prøv å start med startgass , så finner du hvertfall ut om det er bensin eller tenning som er feil ;) Lettere å ta det derifra.


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Fjuli 23, 2013, 19:33:58 pm
Testet med startgass, ikke noe tenning.


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: Ziggy66bugjuli 23, 2013, 21:26:54 pm
Fulgte du med på når ventilene var åpnet / lokt når du fant tenn rekkefølge ? Ta av ventildeksel til syl 1 og 2 , sjekk att begge ventiler på syl 1 er stengt, samtidig som exsos ventil på syl 2 har opnet.

Dit rotor peker nå er hvor plugg kabel 1 skall være, følg så på med de andre og juster tenning på vanelig måte. Det var her min kina 009 var litt rar og kunne forvirre, altså rotoren pekte 180 grader feil i forhold til hva som er vanelig (Normalt frem litt mot høyre, sån Ca)

Om det er feilen er det lett å snu den "skiva" jeg snakket om, men er egentlig ikke nødvendig da du bare kan sette kablene etter hvor rotor peker... har du sjekket stift åpning ? kansje den ikke åpner nokk (husk fett på bakkelitten)

Tviler ikke på dine evner til å sette kablene riktig , bare vet det er lett å gjøre enkle feil i blant, har jo gjort det selv....

Lykke til videre, her har du hvertfall noen tips ;)


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Fjuli 23, 2013, 23:20:42 pm
Tusen takk, skal teste det når jeg kommer hjem :-)


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Fjuli 28, 2013, 10:45:06 am
Har testet å rotere pluggledningene 180 grader på fordelerlokket nå. Når jeg forsøker å starte bilen fyrer den ikke, men innimellom slår det flammer opp av forgasserne, så tipper det ble feil også. Skal derfor ta av toppdeksellokket på høyre side og sjekke åpningen på ventilene. Bare lurer på om jeg må tømme motoren for olje før jeg tar av lokket? Eller er oljenivået lavere enn støtstangrørene?


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: Ziggy66bugjuli 28, 2013, 11:06:00 am
Bare å åpne , kan komme noe olje ut men ikke mye .


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Fjuli 28, 2013, 20:49:53 pm
Åpnet topplokkdekselet og ventilene står korrekt når rotoren peker mot kablen som går til sylinder 1 og merket på reimhjulet er flush med skjøten på blokken. Skjønner ingenting jeg.
[attachment=1][attachment=2][attachment=3]
Det eneste jeg kan tenke meg er at dysene er for store og motoren får for mye bensin. Er jo doble 44 gassere, med 32 halsringer. Men den burde vel tenne allikevel? Har bestilt nytt dysesett, så får se om det hjelper.


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: Ziggy66bugjuli 30, 2013, 18:23:00 pm
Du burde fått den til å gå med feil dysing også....
Nå er du vertfall 100% sikker på hvor kabel nr 1 skall og da er jo det i orden, med justert tenning og riktig stift åpning nå så burde den fyra... men er jo fler ting som kan være feil.
Start med å finne ledning i motorrom som har spenning 12V med tenning på , denne skall sitte på +/ 15 på coil (du kan jo kansje måle om du har 12v på denne kabelen også når du kinner, mangler du det så er feilen her). -/1 der skall da den grønne kabelen fra fordeleren sitte.
Om du har tilgang på tenningslampe (kan kjøpes på biltema) så er det veldig lett å se om du har gnist.


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Faugust 01, 2013, 19:59:41 pm
Tenkte kanskje gnisten var for svak eller noe, så jeg kjøpte en blå 12V Bosch coil. Målte så spenningen som jeg ble anbefalt fra +/15 til jord når tenningen var på og den var på 12 Volt, så det ser korrekt ut. Fyrer allikevel ikke. Skal skifte dysene i morgen, ligger på postkontoret og venter. Men må si jeg har lite tro på at det hjelper. Men har sjekket alt med tenningen og timingen nå, så det skal stemme. Har sjekket at det kommer bensin fra forgasserne, så da er det liksom ikke så mye annet som jeg ser kan være galt.


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: Squarebackaugust 01, 2013, 21:59:45 pm
Du får tape en plugg til gods og ta pluggledningen fra syl 1 på fordelerlokket ned til denne pluggen.

Bruk en plugg som du har liggende.

Du kan jo begynne med å dreie rundt med tenningen på...Da bør det slå gnister...




Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Faugust 01, 2013, 22:34:45 pm
Har testet det, slår gnister som et uvær :). Tror jeg bare må rive ut motoren og sende den til en av guruene her på forumet. Finner ikke ut av feilen jeg.


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: Squarebackaugust 01, 2013, 22:51:47 pm
bytt kondensator og kontakt lokale ekspert(er).


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: Nordtveitaugust 01, 2013, 23:10:37 pm
..


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Faugust 02, 2013, 05:31:31 am
Ser hva du mener, din er rotert mer med klokka enn det min er, kan teste det og se om den tenner da. Men har testet med strobepistol og skulle være korrekt rotert nå :P


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: Squarebackaugust 02, 2013, 08:37:43 am
Du får vri til seinere tenning da...

bilde 1 som viser reimhjulets posisjon og at da peker rotoren på merket i metallet i fordeleren for sylinder 1 - stemmer det?

sett på tenningen og drei for hånd til du faktisk hører gnisten. eller bruk en helt enkel prøvelampe.

da skal det starte. om begge punktene flukter.

VIKTIG!
legg vekk stroboskopet. den har du først bruk når først motoren virkelig går - og du skal justere?
-

ventilene er justert? har ikke lest langt bakover i tråden.


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Faugust 04, 2013, 20:14:34 pm
Starter ikke allikevel gitt. Har justert ventilene ja.
Kan ikke skjønne annet enn at kamdrevet må stå feil. Får ta fra hverandre motoren igjen og sjekke for jeg kommer ikke noe videre. Har en ekstra girkasse som jeg lurer på å lage motorbukk av slik at jeg kan teste og justere motoren på før jeg setter den inn i bilen igjen.


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: Ziggy66bugaugust 04, 2013, 22:39:09 pm
Sansynligvis står cammen riktig , med tanke på att når reimhjuls merket fluktet med blokk kjøten var ventiler på syl stengt og exsos på nr 2 var åpen . 

Og du er helt siker på att den ikke starter på startgass ?


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Faugust 05, 2013, 11:45:46 am
Startgass har jeg bare testet etter å ha justert tenningen med strobelampen og satt da tenningen til å være på TDC, men det skal vel være litt før? 10 grader eller noe?


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Faugust 31, 2013, 19:42:36 pm
Får legge inn en liten oppdatering.
Kjøpte for noen uker siden et par 1600 dobbelport motorer.
Bestemte meg for å ta ut motoren i bilen og overhale en ev de andre for å se om jeg fikk liv i den. Skiftet pakninger til oljekjøler, støtstenger, topplokkdeksel, bensinpumpe, bunnpannelokk og dynamofot. Motoren var veeeeldig skitten, så jeg vasket den samtidig. Har satt den på plass i bussen og fått den til å starte. Ladingen fungerte ikke først, men kjørte dynamoen litt på batteriet for å polarisere den korrekt og da ladet den fint etterpå. Fordeleren er en kina 009 fordeler som sto i den motoren jeg hadde i bilen.
Problemet er, for det er selvsagt et problem, at den ikke vil gå på tomgang  :-\. Skal forsøke å justere litt til, men går ikke det så vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre videre. Skal uansett ta fra hverandre den motoren jeg har jobbet med i sommer, for tror det må være noe jeg monterte galt inni kassa. Kanskje drevet til kammen er feil i forhold til drevet på veiva. Leverer den samtidig inn til linjeboring tenkte jeg.


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Fseptember 06, 2013, 18:26:06 pm
Fikk et tips fra Erik (Jee) om å sjekke tomgangsdysa på motoren og det hjalp :) Fikk den endelig til å gå på tomgang, så nå er den forhåpentlivis klar til EU kontrollen på mandag.
Har også satt inn en kran i torpedoveggen for bensinslangen, slik at jeg slipper å dynke motoren med bensin hver gang jeg tar den ut. Satt også inn et bensinfilter etter kranen. Vet noen har nevnt at det bør settes foran torpedoveggen i tilfelle det skulle falle av, men pratet med en mekaniker om det og han mente det var veldig liten sjanse for at det skulle skje, har aldri opplevd det sa han.


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: unge lovendeseptember 06, 2013, 19:16:04 pm
Ut å kjøre snart da jo  :) :)


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Fseptember 11, 2013, 08:35:55 am
EU kontrollen gikk fint, null feil denne gangen :) Var innom biltilsynet i går og fikk den lagt inn og registrert forsikring, og skiltene blir levert en av de nærmeste dagene fra skiltfabrikken, så da er det snart ut og "rulle" :)


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Fseptember 12, 2013, 20:52:01 pm
[attachment=1]

:)


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: Nordtveitseptember 12, 2013, 21:02:47 pm
Gratulerer med godkjent buss :)


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: MariusRseptember 12, 2013, 21:24:30 pm
 :)


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: Jeeseptember 13, 2013, 00:43:46 am
Ennå en gammel Volkswagen i Jessheims gater  :)   Me like!!


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Fseptember 13, 2013, 07:29:45 am
Takk takk :) Og takk for hjelpen til sånn ca halve forumet, hehe. Fantastisk morsom bil å kjøre må jeg si.


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: Squarebackseptember 15, 2013, 22:09:07 pm
Der er den jo! sett fredag på E6!

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,8942.msg543800.html#msg543800


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Fseptember 16, 2013, 12:28:02 pm
Hehe, måtte jo ta en tur med den. Kjørte tur - retur Jessheim - Hokksund i helgen. Fungerte fint  :D Men må seriøst gjøre noe med styresnekka, litt for upresist, spesielt i 80-90 når man blir kjørt forbi av store vogntog eller det kommer vindkast og ved sporete veibane. Lurer på å gå for løsningen til creative engineering som "unge lovende" og "nordtveit" har satt på sine busser, men får vel gjøre som "tistlo" foreslår først å overhale den originale og se hvor bra jeg kan få den. Også er det litt støyende inne i kupeen :P. Skal se om det finnes noe stillere eksosanlegg pluss at jeg skal legge inn masse mer lydisolering.


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: unge lovendeseptember 17, 2013, 06:09:02 am
Har du mye slakk på snekka da ? Og har du stabstaget montert ?
Jeg prøvde å gå over snekka mi først men fant fort ut at det ikke var noe vits.. Ble en god hyllevarmer i verkstedet :)


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Fseptember 17, 2013, 07:39:28 am
4-5 cm på rattet i slark, har forsøkt å stramme skrua, men da blir det hardere å svinge. Har ikke kjøpt meg stab stag ennå, må gjøre det og nye dempere, vil nok hjelpe en del det også, men passer alt dette hvis jeg kjøper en annen styremekanisme da?


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: unge lovendeseptember 17, 2013, 10:32:06 am
Stabstag hjelper masse , kjørte litt uten på min til å begynne med og
det var ordentlig ufint 😃 Og ja det passer fint sammen med ny styremekanisme .


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: Nordtveitseptember 17, 2013, 14:48:40 pm
kan også bekrefte at med stabstag så bussen myye bedre å kjøre..
Her er bide fra montering på min. ser også deler av tannstangstyringa...
[attachment=1]


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Foktober 18, 2013, 07:31:45 am
Merker interessen for å jobbe videre med denne bilen begynner å dabbe litt av. Litt teit ettersom den endelig er godkjent og kjørbar nå, men har fått lyst til å kjøpe meg en original boble cabrio i stedet. Hvis dere kjenner til noen som er interessert i bytte så gi beskjed :) Kan evt selge bilen for hbo 75.000. Burde vel være verdt såpass nå? Er helt original, utenom at motoren er en 1600 i stedet for 1500.


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: unge lovendeoktober 18, 2013, 17:07:16 pm
Tenk deg godt om nå før du selger  :) Når våren kommer så er interessen 110 % igjen ! Og gode busser vokser ikke på trær ;)
Satte min i verkstedet for vinteren i dag og gleder meg som en unge alt nå til å kjøre igjen i 2014 :D


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: Nordtveitoktober 18, 2013, 17:38:47 pm
Tenk deg godt om nå før du selger  :) Når våren kommer så er interessen 110 % igjen ! Og gode busser vokser ikke på trær ;)
Satte min i verkstedet for vinteren i dag og gleder meg som en unge alt nå til å kjøre igjen i 2014 :D

tommel opp ;)


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: Martinoktober 19, 2013, 08:49:46 am
Tenk deg godt om nå før du selger  :) Når våren kommer så er interessen 110 % igjen ! Og gode busser vokser ikke på trær ;)
Satte min i verkstedet for vinteren i dag og gleder meg som en unge alt nå til å kjøre igjen i 2014 :D
Helt riktig... la den stå og gogjøre seg til sesongen starter igjen. Buss er tingen (de seine og er bra)  ;D


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Foktober 19, 2013, 09:35:26 am
Ja, kan være greit med en pause. Har jobbet en del med den i sommer så blir jo litt lei etterhvert. Men får se det an, er jo moro med boble også :)


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: unge lovendeoktober 19, 2013, 09:47:39 am
Alle har down perioder , ikke gi opp   ;)


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Foktober 20, 2013, 19:11:06 pm
Har tatt litt bilder av bilen for de som har sendt meldinger. De områdene jeg sveiset har jeg lakkert med en to-komponent lakk fra bilextra og har en litt annen nyanse enn originallakken. Bilen trenger mer arbeid for å bli fin, men går an å bruke nå og ser grei ut. Det er fortsatt noen områder som må pusses for litt flekk-rust, men den skal være ferdig sveiset. Når jeg sparklet fronten ble det noen luftbobler i sparklen så lakken har løsnet litt midt på. Dette må tas på nytt. Motoren starter fint, men har begynt å fuske når den blir varm. Vet ikke hvorfor. Gikk fint til å begynne med. Regner med at det er noe som må justeres. Bilen er registrert for 8 personer, det er helt nye setebelter til 4 personer, kjøpt på Unneberg. Den ekstra seteraden har jeg, men ligger i garasjen.
[attachment=1]
[attachment=2]
[attachment=3]
[attachment=4]
[attachment=5]
[attachment=6]
[attachment=7]
[attachment=8]


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: N Foktober 25, 2013, 17:45:24 pm
Da er bilen solgt. Den går til Bolsøya, til Lobopappa her på forumet. Håper han kommer til å trives med den :)


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: LOBOoktober 25, 2013, 19:44:03 pm
Jippi! Grattis til gammern! Var trivelig å se på buss i dag :)


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: Rapidspeedjanuar 16, 2014, 22:57:00 pm
Grisemorro å se den med skilter a gitt, ekstra festlig at du har brukt nr den gikk med den gang den var forsvarsbil.. nemlig 1415..
Innsiden av bilen var originalt trekt med lakkerte finerplater.
Men de var pill råtne i bunn så de tok jeg ut og kastet dengang jeg dro den ut av skauen.. det var vel høsten 2010 om jeg husker rett...
Finnes det noen ny tråd på bilen nå?


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: LOBOPAPPAjanuar 18, 2014, 12:10:17 pm
Nye finerpaneler er kjøpt inn fra England. Vurderer å behandle med klarlakk for å gjøre kantene mindre utsatt for flising. Bilen står trygt forvart i garagen. Skraper is på T4 campern hver morgen , for den må vike plass for splitten ;)


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: Splittbussjanuar 18, 2014, 12:42:37 pm
Nye finerpaneler er kjøpt inn fra England. Vurderer å behandle med klarlakk for å gjøre kantene mindre utsatt for flising. Bilen står trygt forvart i garagen. Skraper is på T4 campern hver morgen , for den må vike plass for splitten ;)


Kjøpte du ferdig kappa finerpaneler? Hvor?

Mvh
Fredrik


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: Rapidspeedjanuar 18, 2014, 12:46:30 pm
De originale som stod i var lakkerte... De er faktisk en del av m-koden..:) platene altså..;)


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: LOBOPAPPAjanuar 18, 2014, 13:42:48 pm
Skal vel være samme gråfargen som dørpanelene foran, men der er det tynnt grått vinyltrekk på papp. Kjøpte mine på Ebay.


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: Rapidspeedjanuar 18, 2014, 13:46:47 pm
Nei... De er kun lakkerte... ... Kikka igjennom her om jeg hadde noen bilder, det hadde jeg ikke.. Men har m-kodedebrifinga fra automuseum wolfsburg på 1415..
M013 Middle and rear seats plus Woody trim in loss area.


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: Rapidspeedjanuar 18, 2014, 13:48:17 pm
Forresten er 1415 produsert 24 november 1966..;)


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: Rapidspeedjanuar 18, 2014, 13:50:56 pm
Dessuten skal lykteringer, fangere dørhåndtak osv være grønne...
M149 With painted trim instead of chrome..


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: LOBOPAPPAjanuar 18, 2014, 14:06:55 pm
 ;)


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: Rapidspeedjanuar 18, 2014, 14:10:09 pm
Foran var den med grå vinyl på dørtrekkene.. Bak med lakkerte plater..;)
Jeg har bilder fra da jeg hentet 1415 på Uvdal.. Der den hadde stått siden -73-74
Facebookprofil Jan Syncro bergman


Tittel: Sv: 67 Splittbuss
Skrevet av: LOBOPAPPAjanuar 18, 2014, 14:17:18 pm
Har de bildene. Utrolig artig historikk på vogna ja ;) takk for ny info med prod dato!