mai 16, 2024, 09:33:54 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Turtallsmotor  (Lest 1957 ganger)
Svang
Seniormedlem
****
Innlegg: 364
Bosted: Gol



Vis profil
« på: november 07, 2008, 23:29:44 pm »

Har en kompis som hadde en hustad-bil i bilcross i fjor. Det var en 2 liter type 4 motor. Her hadde det blitt påsatt to doble 48 dellorto gassere. Gikk perverst, men dro ikke før 3 til 4000. Men har aldri sett boble med så mye turtall, og 2 liter som dro unna drivstoffet fra to doble 48.

Er det mulig å bygge dette om til ett type1 motorbygg som holder til veibruk? Noen som har erfaringer med turtalls-maskiner?

Det viktigste er vel balansering av hele motoren, dysing og synkronisering av gassere, letta svinghjul, kvass kam, og doble ventilfjører som gjør jobben sin osv...
Loggført
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1 på: november 08, 2008, 09:40:48 am »

Såvidt jeg husker dro JPM denne motoren til 8500rpm på dyno'en.. Type 1 - 1603cc.


Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #2 på: november 08, 2008, 10:05:52 am »



195Hk@7700RPM Sjokkert Sjokkert Sjokkert


Loggført



Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #3 på: november 08, 2008, 10:20:03 am »

.
« Siste redigering: februar 20, 2011, 02:49:33 am av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #4 på: november 08, 2008, 17:05:29 pm »

Jeg er litt usikker på hva trådstarter egentlig vil vite?
Loggført
Svang
Seniormedlem
****
Innlegg: 364
Bosted: Gol



Vis profil
« Svar #5 på: november 08, 2008, 20:45:38 pm »

Jeg lurer på om det er verdt å påbegynne ett turtalls-motor prosjekt i forhold til at motoren skal holde til vanlig veikjøring. Oppbygningen på boblemotorene (boxer) er jo best til ett register hvor det er drag fra bunnen. Har ikke vært borti mange motorer som er laget for høye turtall.

For den lyden var noe for seg selv, synes lyden er halve opplevelsen jeg da..

Motorbygget til rallybugs på agderforumet var veldig fasinerendes.
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #6 på: november 09, 2008, 11:13:12 am »

Hva som er verdt noe er veldig relativt, det må du nesten finne ut av selv... helt umulig å si noe generelt. Beste er vel å begynne med et budsjett (ta godt i og gang med 2!) og ta det derfra? Du kan kjøpe ferdig motor (kanskje billigste løsning faktisk, f.eks. fra rallybugs eller jpm), gjøre det selv eller få noen til å bygge en til deg etter dine ønsker. Turtallsmotorer er jo herlig å høre på, men må jo som du selv sier, være godt balansert og blueprintet med kvalitetsdeler for å holde.
Loggført
Svang
Seniormedlem
****
Innlegg: 364
Bosted: Gol



Vis profil
« Svar #7 på: november 09, 2008, 11:37:20 am »

Om rallybugs sin 1599 har holdt mål, kan en vel trygt si at det er mulig å bygge en slik turtallsmotor uten problemer. Det er vel ikke mulig å få ett slikt 1600-bygg stort lettere.

Om det er billigere å kjøpe en ferdig motor har ikke noe å si, det er gleden å bygge opp en luftkjølt boxer motor som betyr noe.

Har vel egentlig fått svar på det jeg lurte på i denne tråden.. Takker
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #8 på: november 10, 2008, 15:08:11 pm »

Å bygge turtalls motor er ikke noe problem... det er heller ikke noe problem å få de til å holde...
JPM's motor har en orginalveiv uten på sveisede motvekter... men pga lette stempler og lavt slag så er kreftene mindre i denne motoren på 9500rpm en det er i en 2332 på 5500-6000rpm (ca).

Det er heller ikke noe problem å gire før rødstreken i en motor som drar til 9000, det er bare når du faktisk trekker den på turtallet slitasjen kommer...
Man kan safe ting på så mange måter... men hva er morsomt med det da?? Livet begynner ved 7700.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!