633
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Bytte reimhjul - shimse svinghjul?
|
på: juni 10, 2009, 07:54:44 am
|
VW type 1 og 4: Endeslakk på veiva justeres ved trustelageret som er ved svinghjulet. De andre rammelagrene tar ikke aksial last. På type 1 motor er det bare et gjengespor på reimskiva og en skive (oljen slynges av inne i blokka) som hindrer oljen i å renne ut. På type 4 motor er det en simmerring rundt reimskiva. Du endrer ikke på endeslakken ved å bytte skive.
|
|
|
637
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: WBX tenning på T1 motor, montering
|
på: juni 04, 2009, 22:21:05 pm
|
Den hvite saken er tomgangsstabilisering. Passer bare til wasserboxer innsprøytningssystem. Du trenger coil, fordeler og tenningsmodul. Har tenkt på å bruke dette selv, da gnisten er veldig kraftig på disse. (Det ser jeg på avbrenning på tennplugger og fordelerlokk/rotor)
|
|
|
638
|
Forum / Problemløseren / Sv: Varmeapparat - wirer?
|
på: juni 04, 2009, 11:04:53 am
|
Kan bekrefte at repro varmepotter fungerer dårlig. Husker godt at jeg satte inn en repro på min 1302 på 80-tallet. Plutselig var det bare lunken luft på den ene siden, og varmt på den andre. Sveiste på en rørstuss på den rustne originale og satte den på plass igjen. Da kom det varm luft på begge sider. Varmepottene fungerte ok ned til ca 12-15 minus. Ga ikke ordentlig varme hvis jeg ikke kjørte fort på landeveien når det var kaldere. Godt og varmt på vinterferietur til Golsfjellet i 25 minus. (Landeveiskjøring i god fart).
|
|
|
641
|
Forum / Problemløseren / Sv: Motoren vil stoppe når jeg trår gassen fort i bånn..?
|
på: juni 02, 2009, 09:40:52 am
|
Ta av luftfilteret og trykk gassen ned. Se om det spruter bensin fra et rør ved chokespjeldet. Hvis ikke, er nok røret tett. Det sitter på kon, og kan løsnes ved å vri og dra med en tang. Settes på tilbake, slå lett på kraven nederst med en liten dor og hammer. Da sitter den fast igjen.
|
|
|
642
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Enkel forgasser på T4-motor...?
|
på: juni 01, 2009, 22:59:38 pm
|
Hvis forgasserne ikke er utslitt bør du synkronisere de ved hjelp av en luftmengdemåler. Still tomgang og choke etter manual. Ved ombygging til en forgasser kan du få problemer med ising pga de lange innsugrørene. Bussmotorer (T4) med en forgasser har elektrisk oppvarming av manifold i tillegg til varmluft.
|
|
|
643
|
Forum / Problemløseren / Sv: Får ikke fortenning fra vakumklokken
|
på: mai 31, 2009, 16:11:41 pm
|
Vacumet forsvinner når spjeldet åpnes. Ved tomgang og cruising med nesten stengt spjeld er vacumet der. Når du møter en motbakke og gir mere gass, øker trykket i manifolden/forgasseren (vacumet forsvinner). Har fordeleren bare vacum pådrag? Ikke vekter?
|
|
|
645
|
Forum / Problemløseren / Sv: 1600 clutch i 1200 kasse?
|
på: mai 28, 2009, 18:59:54 pm
|
Du trenger trykkplate med "ring" som på 1200 motoren. Hvis du bruker den trykkplaten på bildet, risikerer du at utløsearmen knekker fordi utløselageret vris til siden. På girkassene som denne trykkplata passer til er det en hylse som styrer utløselageret. Burde finnes mange trykkplater av den gamle sorten. (Nye og gamle)
|
|
|
646
|
Forum / Problemløseren / Sv: Skivebremsesett foran (4 x 130) T1 1302/1303 lovlig?
|
på: mai 28, 2009, 11:10:59 am
|
På en ellers original bil kan jeg ikke tenke meg at BT vil sjekke om dette er originalt/godkjent. De vil eventuelt sjekke bremsene for jevnhet og kraft. Jeg skiftet til skiver for mange år siden på min 1302, og ble skuffet over at bremsene føltes svakere i forhold til tromlene (Original spindler og tidlig T3 calipere). Jeg har nå satt på Kerscher bremser, men ikke fått testet ennå.
|
|
|
651
|
Forum / Problemløseren / Sv: Bremser fra porsche 924 på 1302?
|
på: mai 25, 2009, 18:03:51 pm
|
Tror det er "bolt on". Skiver og tromler er mindre enn på 1302. Spindel må byttes på foraksel. Usikker på om 924 passer. De første 924 hadde boble bærearmer og fjærbein, men tromler og skiver hadde mindre diameter for å passe inn i mindre felger. Hovedpumpe hadde nok også vakumforsterker.
|
|
|
658
|
Forum / Problemløseren / Sv: olje temp, grader og plassering
|
på: mai 16, 2009, 10:35:38 am
|
Prøv med føler i peilepinnehullet. (Erstatt peilepinnen med en føler) Jeg prøvde først en føler som erstattet tappepluggen. Fikk nesten ikke utslag på måleren. Peilepinnen stiger raskt til 70-80 grader og stopper der, for da åpner termostaten mot ekstern kjøler. Stiger mot 90-100 grader ved langvarig fullgasskjøring.
|
|
|
|