Vis innlegg
|
Sider: 1 ... 23 24 [25] 26
|
721
|
Forum / Problemløseren / Sv: Omslipt veiv, brukbar til "High Performance" ?
|
på: desember 23, 2008, 14:08:39 pm
|
Omslipt og avbalansert er vel like godt som ny veiv med påsveiste motvekter? Denne er jo slipt til første underdimensjon allerede. Du må vurdere kostnader og leveringstid i forhold til å kjøpe ny. Husk å avbalansere svinghjul og trykkplate sammen med veiva! Sjekk og vektjuster rådene samtidig. (+- 1 gram)
|
|
|
724
|
Forum / Problemløseren / Sv: Startvansker
|
på: desember 18, 2008, 16:24:57 pm
|
Sjekk for kondens inne i fordelerlokk. (Sprayes med WD40 eller 556 innvendig for å drive ut fukt.) Sjekk også stiften. Skal starte med startgass hvis det er gnist.
|
|
|
725
|
Forum / Problemløseren / Sv: Sprekker mellom ventilsetene
|
på: desember 17, 2008, 12:57:51 pm
|
Ja, det er nok vanlig. Det kan bli et problem når sprekkene blir så store at setene slipper, eller hvis sprekkene går til tennpluggene. Hvis det bare er små riss kan nok toppene ha mange mil igjen før de er ferdige. VAG vurderer topper både på bensin og diesel etter bredden på sprekkene. (Vet ikke grenseverdiene) Jeg har ombygde topper fra Pauter i USA som også sprakk etter 10-15000 km. De fungerer fremdeles fint.
|
|
|
726
|
Forum / Problemløseren / Sv: weber 32/36 2,0
|
på: desember 10, 2008, 21:42:11 pm
|
412 er nok 1,7 liter. Du vil trenge dyser fra 2,0 liter. Vacumføleren er også justert for 1,7 liter. (Kan justeres, i bremsebenk) Ellers er det jo mye bedre med D-jetronic. Perfekt kaldstart og tomgang, trekker jevnt fra tomgang. Lavt bensinforbruk. Har dette på min 914. Problemfritt i bruk. Vil anbefale å bytte til sprut. Du må bruke fordeler, vakumføler, spjeldhus, bensinpumpe og rele for bensinpumpen fra 411.
|
|
|
727
|
Forum / Problemløseren / Sv: weber 32/36 2,0
|
på: desember 10, 2008, 20:15:13 pm
|
Høres ut som tette tomgangsdyser eller ising. Det er vel choke på den? Uten det vil du få problemer med å starte og kjøre sakte før motoren blir varm. Er det bare en sentral forgasser er den også ekstremt avhengig av forvarmet luft, særlig rett over frysepunktet. (Under 10 +) Ising er et problem i fuktig luft. Ikke så mye når det er kaldt. (Tørr luft)
|
|
|
728
|
Forum / Problemløseren / Sv: Bytte wire til varmespjell på 1300 67?
|
på: desember 10, 2008, 20:09:19 pm
|
Hvis wirene er rustet fast inne i rørene, kan du dytte inn en ståltråd som du fester i en drill. Kjør ståltråden litt frem og tilbake. Da vil den slå løs rustne biter i røret. Ny wire dyttes inn fra hendelen under håndbrekket. Hele hendelen må tas av først for å komme til. Pass på å sette alt tilbake i riktig rekkefølge og stram akkurat så mye at hendelen blir stående oppe med varmepottene tilkoblet.
|
|
|
729
|
Forum / Problemløseren / Sv: Senke fjærer 1303
|
på: desember 08, 2008, 16:20:24 pm
|
Jeg husker ikke hva det heter. Det ser ut som standard fjærbein, men de er kortet inn så mye at Golf (1 og 2) støtdempere passer rett inn. Fjærskåla sitter på en låsering og er justerbar i flere trinn. Jeg prøvde øverste innstilling med originale fjærer. Da syntes jeg bilen var alt for lav, i tillegg var støtdemperen helt ute, slik at hjulet løftet seg fra asfalten over dumper. Mildt sagt spennende kjøreegenskaper.
|
|
|
730
|
Forum / Problemløseren / Sv: Senke fjærer 1303
|
på: desember 08, 2008, 15:10:55 pm
|
Hei, har senket skåla som fjæra hviler på 4 cm. Resultat: nesten null fjæringsvei. Har nå kjøpt fjærer fra Top Line (Stivere). Har ikke fått prøvd de på bilen ennå. Det finnes også fjærbein som er kortere med justerbar fjærhøyde. Har prøvd et sett fra Top line som er alt for korte for kjøring på vei. Ligger og samler støv.
|
|
|
731
|
Forum / Problemløseren / Sv: Bensinlekkasje T1 1600 weber 40idf
|
på: desember 08, 2008, 08:56:40 am
|
Antar de er ganske like Dellorto. Løsne to muttere på topplokket som holder innsuget. Løft ut forgasser og innsug i en del. Fin anledning til å bytte alle pakninger og løsne justerskruene. Sett de inn med litt fett på gjengene så blir de lette å justere med fingrene.
|
|
|
734
|
Forum / Problemløseren / Sv: Støtstangrør
|
på: desember 03, 2008, 14:28:04 pm
|
Foldene i støtstangrørene komprimeres ytterligere og sikrer god press på pakningene. Delte rør med fjær og o-ringer er bare for reparasjon. (Du slipper å ta av toppen) Du introduserer et lekkasjepunkt ekstra når du bruker delte rør. Jeg vil anbefale å bruke originale rør, eller ettermarked repro som stikker lenger inn i blokka. (Skal hindre olje i å slynges ut mot toppene når du svinger)
|
|
|
736
|
Forum / Problemløseren / Sv: Støtstangrør
|
på: november 27, 2008, 13:32:51 pm
|
Er de til Type 1 motor? De skal strekkes ut til xxx mm. og komprimeres når toppene trekkes til. Har ikke hørt at rørene kan være for lange.
|
|
|
737
|
Forum / Problemløseren / Sv: Synkro' problemer T1
|
på: november 20, 2008, 10:50:50 am
|
Oljen er helt sikkert god nok! Hvis skrapelyden kommer når du slipper klutsjen ut, er det ikke synkroniseringen som er defekt, men noe med klutsjen. Når det gjelder å kjøre med slitt synkronisering, så har jeg kjørt en 914 som helt mangler synk på 1. og 2. gir siden 1998 uten at det har forverret seg. Må stoppe helt for å legge inn 1. og andre går bra når giret er varmt hvis jeg girer sakte. Klutsjen på 914 koblet ikke helt fri, det reparerte jeg sist vinter, og bilen ble mye lettere å gire.
|
|
|
740
|
Forum / Problemløseren / Sv: Motorbytte
|
på: november 05, 2008, 08:16:06 am
|
Ville prøvd å få tak i innsprutdetaljer. Eneste store forskjell på 1,7 og 2 liter er vakumføleren og dysene. Har dette systemet på min 914. Hadde 1,7 liter hvor eksosventilen knakk, satte inn en 2 liter. D-jetronic på begge. Fungerte helt topp på begge motorene.
|
|
|
741
|
Forum / Problemløseren / Sv: Spenningsregulator 12v
|
på: november 03, 2008, 08:38:41 am
|
Porsche-generatoren har vel innebygget regulator? Kun to tilkoblinger: B+ og Df ? I så fall må B+ kobles til + på batteriet via den tjukke kabelen på starteren. Df kobles til ladelampen. Ledninger til 6V regulator må frakobles og isoleres/fjernes. Hvis Porsche generatoren har ekstern regulator, finner du B+, Df, D+, D- på den. Da må du ha en regulator ved siden av generatoren. Df, D+, D-, kobles mot tilsvarende på regulatoren, B+ kobles mot starteren. Ledningen mellom B+ og starter bør være minst 10-16 mmq.
|
|
|
742
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: as versus ad blokk
|
på: oktober 29, 2008, 08:45:47 am
|
Blokka er skrudd sammen før linjeboring. Hvis du blander halvdeler fra to blokker, må du bore opp alt på nytt. Rammelager, kamlager, oljepumpe.
|
|
|
744
|
Forum / Problemløseren / Sv: Få vekk plagsom dugg på rutene, tips?
|
på: oktober 22, 2008, 12:07:39 pm
|
Det er vanlig at slangen fra dørkanalen opp til vinduet har tettet seg av at indre papir har svellet opp og løsnet pga. fukt. Litt vanskelige å skifte. Jeg måtte lage litt større hull i sidepanel nede ved kanalen. På min 1302 har jeg hjemmelaget friskluftvifte. Denne hjelper mot fukt. Ellers så iser sidevinduene til under kjøring, og tiner når jeg stopper. For dårlig sirkulasjon av luft forbi vinduene. -10 > God varme fra originale varmevekslere ved landeveiskjøring, utilstrekkelig ved bykjøring.
|
|
|
745
|
Forum / Problemløseren / Sv: justere tankmåler/giver
|
på: oktober 22, 2008, 02:18:21 am
|
På 1302 går det an å bøye armen på giveren inni tanken. Prøv å ta giveren ut av tanken og koble den til ledningene. Beveg flottøren til begge ytterposisjonene. Hvis måleren viser hhv full og tom, må du bøye armen slik at når flottøren er helt i bunnen vises tom tank. Alternativt: sving innom hver eneste bensinstasjon for oppfylling av tanken.
|
|
|
749
|
Forum / Problemløseren / Sv: Spjeld,sommer og vinterstilling.
|
på: september 23, 2008, 11:21:58 am
|
Bryter? kan du legge ut et bilde? Trodde det bare var et vacumspjeld. Spjeldet er tilkoblet med slange til termostat på toppen av luftfilteret, og videre ned til stuss under forgasser på innsuget. Funksjon: ved tomgang eller ved kjøring med liten spjeldåpning, vil det være vakum i manifolden, dette suger opp spjeldet så lenge termostaten er åpen. Termostaten stenger ved en viss temperatur. (Vet ikke temp) Ved full spjeldåpning stiger trykket i manifolden, og spjeldet stenger for varmluft. Da vil motoren få kald luft og maks effekt.
|
|
|
|