mai 09, 2024, 02:38:17 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ta ut strøm fra dynamo til el bensinpumpe?  (Lest 2436 ganger)
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« på: februar 25, 2009, 17:19:24 pm »

Hei.
Kan jeg ta strøm direkte ut i fra dynamoen for å drive bensinpumpa?
Usikker på om det er likeretter innebygd i 1300S -73
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1 på: februar 25, 2009, 19:13:19 pm »

Ingen?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #2 på: februar 25, 2009, 19:21:40 pm »

Kan jeg spørre hvorfor du må koble den der?
Kjøp universal bensinpumperele på din lokale bilrekvisita, og koble den opp via tenning.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #3 på: februar 25, 2009, 19:39:42 pm »

Kan jeg spørre hvorfor du må koble den der?
Kjøp universal bensinpumperele på din lokale bilrekvisita, og koble den opp via tenning.
Tenker på sikkerheten ved eventuell kollisjon
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #4 på: februar 25, 2009, 19:58:52 pm »

Kan jeg spørre hvorfor du må koble den der?
Kjøp universal bensinpumperele på din lokale bilrekvisita, og koble den opp via tenning.
Tenker på sikkerheten ved eventuell kollisjon

Blir sikkert nok med ett slik rele. Pumpa stopper når motor stopper. Blir på samme måte som når lading opphører det da.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #5 på: februar 25, 2009, 20:02:05 pm »

Kan jeg spørre hvorfor du må koble den der?
Kjøp universal bensinpumperele på din lokale bilrekvisita, og koble den opp via tenning.
Tenker på sikkerheten ved eventuell kollisjon

Blir sikkert nok med ett slik rele. Pumpa stopper når motor stopper. Blir på samme måte som når lading opphører det da.
Går denne på oljetrykket eller ladelampa da? Hvor henter den signal fra?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

K.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 979
Bosted: Verdal



Vis profil
« Svar #6 på: februar 25, 2009, 20:08:02 pm »

For sikkerhet ved kollisjon kan du jo montere en Inertia switch, en slik bryter som løser ut ved kraftige støt. Finnes fremme i motorrommet eller bak i bilen.
Bare å plukke på huggern. http://cgi.ebay.co.uk/INERTIA-SWITCH-CRASH-FUEL-CUT-OFF-DEVICE_W0QQitemZ200297023582QQcmdZViewItemQQptZUK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM?hash=item200297023582&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=72%3A1700
Loggført
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #7 på: februar 25, 2009, 20:16:03 pm »

Kan jeg spørre hvorfor du må koble den der?
Kjøp universal bensinpumperele på din lokale bilrekvisita, og koble den opp via tenning.
Tenker på sikkerheten ved eventuell kollisjon

Blir sikkert nok med ett slik rele. Pumpa stopper når motor stopper. Blir på samme måte som når lading opphører det da.
Går denne på oljetrykket eller ladelampa da? Hvor henter den signal fra?

Ganske valgfritt, kan også bruke minus på coil.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #8 på: mars 02, 2009, 13:01:35 pm »

Du kan bruke rele med vekslende kontakter. (Ekstralysrele el)
Bruk et kontaktsett som er lukket (NC) når spolen er spenningsløs. Hent + fra klemme 15 på coil til a1 og den ene NC kontakten på releet.
a2 kobles på oljetrykksbryteren. Den andre NC kontakten kobles til + på bensinpumpen. - på pumpen kobles til chassis.
Funksjon: Tenning på og 0 oljetrykk: Bensinpumpe står. Tenning på og motor igang: Bensinpumpe går.
Ulempe: Hvis forgassere er tomme, vil du måtte kjøre starteren til du får oljetrykk før det kommer bensin. Kan jukses ved å ta av ledningen på oljetrykksbryteren. Da kommer det bensin når tenning er på.
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #9 på: mars 02, 2009, 15:26:47 pm »

Du kan bruke rele med vekslende kontakter. (Ekstralysrele el)
Bruk et kontaktsett som er lukket (NC) når spolen er spenningsløs. Hent + fra klemme 15 på coil til a1 og den ene NC kontakten på releet.
a2 kobles på oljetrykksbryteren. Den andre NC kontakten kobles til + på bensinpumpen. - på pumpen kobles til chassis.
Funksjon: Tenning på og 0 oljetrykk: Bensinpumpe står. Tenning på og motor igang: Bensinpumpe går.
Ulempe: Hvis forgassere er tomme, vil du måtte kjøre starteren til du får oljetrykk før det kommer bensin. Kan jukses ved å ta av ledningen på oljetrykksbryteren. Da kommer det bensin når tenning er på.
Nå har jeg koblet den til midlertidig. Har lånt en stor Facet med regulator mens jeg venter på deler fra junaiten. Må si at det er litt kjekt å høre at pumpa stresser litt noen sekunder før jeg drar i gang. Bygger liksom opp trykket... Er det uansvarlig å la den gå på tenninga, og ferdig med det? Hva pleier folk flest å gjøre? Dette er jo en halvsnill gatebil som blir kjørt av halvsnill halvsenil..
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #10 på: mars 06, 2009, 10:13:02 am »

Jeg pleier bare å koble den til tenninga....
Loggført

Mvh
Reiel
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #11 på: mars 06, 2009, 17:17:03 pm »

Jeg pleier bare å koble den til tenninga....

x2
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #12 på: mars 06, 2009, 18:07:12 pm »

Kan jeg spørre hvorfor du må koble den der?
Kjøp universal bensinpumperele på din lokale bilrekvisita, og koble den opp via tenning.
Tenker på sikkerheten ved eventuell kollisjon

Hva er da feilen med originalpumpa. Den stopper når motoren stopper...
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!