mai 08, 2024, 18:20:40 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Veldig rart tenningsproblem, bilen trekker dårlig...  (Lest 2882 ganger)
Rakel
Nybegynner
*
Innlegg: 39
Bosted: Bergen


Vis profil

« på: mars 29, 2009, 20:06:02 pm »

Hei,

Har hatt problemer med tenningen på bilen min F motor 1300 fra 1970. Resultatet har vært at jeg har justert den etter øret.
Men dette er ikke riktig, da jeg har problemer med å starte, i tillegg kveles motor inn i kryss når motor blir varm.

Justerte idag fordeleren etter Haynes/BugMe. 7.5 grader BTDC med prøvelampe. Nå lyser prøvelampen når hakket 7.5grader treffer splitten i motorblokken. Bilen starter nå uten problemer, MEN den trekker vanvittig dårlig.

Både stiften, og ventilene er justert slik de skal.

Alle tenningsdelene er forøvrig nye.

Så oppsummert, stiller jeg etter øret trekker bilen veldig bra, men vanskelig å starte i tillegg til at den kkveles når den blir varm
Justerer jeg etter Haynes/BugMe, så starter den uten problemer, men trekker dårlig.

Har det noe å si om jeg justerer tenning på kald motor når jeg justerer med prøvelampe? Jeg vet at tenningslampe skal justere på varm motor, men trodde ikke det skulle det med en sånn "passiv" stillig av tenningen.

Har forøvrig justert med xenonlampe, men det skjer det samme, bilen trekke dårlig..
Loggført
Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #1 på: mars 29, 2009, 22:02:16 pm »

Har du sjekket sjåken og eventuelle ventiler?
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
Rakel
Nybegynner
*
Innlegg: 39
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #2 på: mars 30, 2009, 06:55:32 am »

Ja, dette har jeg sjekket... Greien er at bilen trekker godt hvis jeg bare justerer tenningen etter øret, men da har den en tendens til å stoppe inn mot kryss når den blir varm.

Det er enten lett start og dårlig trekk, eller vanskelig start, men god trekk.
Loggført
Varj
Supermedlem
*****
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #3 på: mars 30, 2009, 07:21:31 am »

Hvor stor klaring har ventilene dine da?
Loggført

BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #4 på: mars 30, 2009, 07:28:00 am »

Fungerer vakumklokken på fordeleren? Vakumslangen ok og fri for sprekker?

Dette kan du sjekke med tenningslampen. Når motoren går på tomgang skal fortenningen være ca 10 grader, mens når du gir gass skal den avansere opp mot 30 grader (husker ikke eksakt hvor mye..)

Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #5 på: mars 30, 2009, 08:54:12 am »

Ikke uvanlig at en gammal Boble-motor ikke lenger går skikkelig når den er justert etter boka, men går bedre når den justeres på gefühlen. Problemet er bare å ha den rette gefühlen - en kunstform jeg ihvertfall selv overlater til folk med god erfaring Glad
Loggført
Rakel
Nybegynner
*
Innlegg: 39
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #6 på: mars 30, 2009, 12:06:21 pm »

Hvor stor klaring har ventilene dine da?

Ventilene har 0,15mm slik det står at de skal være. Tror ikke problemet ligger her i og med at bilen går bra når tenningen justeres mer etter øret (dog den er vanskeligere å starte og stopper inn mot enkelte kryss når den er varm)

Tilsvarende med vakumklokken. Skulle bilen gått bra dersom den var defekt.

Jeg er nok mer mot PAN, at tenningen ikke skal være 7.5 grader på en gammel, slitt motor. Det er vel sikkert noen her som kan gi meg et tips, skal jeg prøve med fortenning, eller mer opp mot TDC? Er vel mye prøve og feile?

« Siste redigering: mars 30, 2009, 12:09:12 pm av Rakel » Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #7 på: mars 30, 2009, 12:27:38 pm »

Vakumklokken øker fortenningen din når du gir gass, hvis dette ikke skjer, går den dårlig. Når du stiller tenningen din opp går den fint når du kjører, men da går den ikke på tomgang, dvs tenningen er for høy for lavt turtall. Og motsatt. Sjekk at tenningen avanserer ved pådrag!!

Har aldri hørt om at en gammel motor krever mer fortenning enn en ny ??
« Siste redigering: mars 30, 2009, 12:29:38 pm av BERGER » Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #8 på: mars 30, 2009, 13:46:41 pm »

Sjekk merket på svinghjulet. Er det 7,5 før øvre dødpunkt?
Du kan også prøve å lage et merke 30 grader fødp. Rus motoren over 2500 omdreininger med alle vakumslanger på plass. Sjekk at du da har ca 30 grader. Hvis alt annet er i orden burde motoren gå ok.
Disse motorene er veldig følsomme for ising, dvs at de skal ha forvarmet luft i temperaturer under 10 +. Hvis ikke vil de ha en tendens til å stoppe ved første lyskryss.
Loggført
Rakel
Nybegynner
*
Innlegg: 39
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #9 på: mars 30, 2009, 14:39:29 pm »

Er det noen som vet om linker til gradskive som jeg kan printe ut og teile på reimhjul.. Skulle hatt merke for 30 grader nemlig
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #10 på: mars 30, 2009, 14:48:49 pm »

Gammel/slitt fordeler pluss mulig endeslakk kan gjøre det vanskelig å finne rett justering. Jeg vet at min bil, som etter boka også skal ha 7,5 grader fortenning, knapt har vært kjørbar på denne justeringen. Det kan være veldig lite som utgjør forskjellen på en motor som trekker godt, men stopper inn mot kryss og denslags, og en motor som bare rett og slett går godt. Moderne 98-oktan bensin som jeg kjører på, spiller nok også en viss rolle for hva riktig tenningsjustering blir.

Men ja - sjekk at fordeleren gir riktig tenningskurve, og ta det derfra.
Loggført
roarrag57
Seniormedlem
****
Innlegg: 380
Bosted: dokka



Vis profil
« Svar #11 på: mars 30, 2009, 16:11:04 pm »

du har sikkert testa det alt????men jeg hadde litt samme problem på 1600 jeg hadde i splittbussen. justerte alt å det ble aldri bra. motorn gikk fint med hadde ikke noe godt drag... viste seg å være en dårlig pluggledning så den gikk på bare 3 sylindre.. bytta plugger, pluggledninger og justerte tenninga å den gikk som et olja lyn:)
Loggført

bumblebee
Rakel
Nybegynner
*
Innlegg: 39
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #12 på: mars 30, 2009, 19:13:47 pm »

Jada, det har jeg sjekket... Byttet pluggledningene også!

Men den går jo bra når trenningen er "feil" hvis jeg kan skrive det..

Skal teste vakumklokken nå etterpå (når barnevakten kommer)

Ellers skulle jeg hatt en slik gradskive til å lime på..
Loggført
Fjøslukt
Juniormedlem
**
Innlegg: 54
Bosted:


Vis profil

« Svar #13 på: mars 31, 2009, 08:30:43 am »

Her:

http://www.tavia.com/free_degree_wheel.jpg
Loggført
Rakel
Nybegynner
*
Innlegg: 39
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #14 på: mars 31, 2009, 13:04:02 pm »

Nå jeg har lest et langt innlegg på thesamba og har tenkt å undersøke litt med bilen.

Det stod at gamle motorer sannsanligvis ikke fungrer på standard innstilling (7.5 BTDC) og må justeres på en annen måte.

Det som stod var at jeg skulle varme motoren opp, gi gass til over 3500rpm og teste med 28 grader BTDC, så skulle jeg kjøre på idle 800/900 og se om den gikk greit.

Deretter skulle jeg teste ved å gi gass og se om 32 grader BTDC var bedre. Og igjen teste på idle.

Det jeg lurer på er hva jeg skal gjøre med vakumslangen når jeg tester.

Er det rikitg logikk at slangen skal være på når jeg skal gi gass over 3500rpm, men at jeg tar den av og plumberer den når jeg tester på idle?

Og har jeg forstått logikken bak testen, eller har jeg mistorstått noe vesentlig.

Hvordan skal jeg vite om 28 grader er bedre enn 32 grader (hvordan merkes det)?
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!