mai 21, 2024, 04:57:30 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 ... 57 58 [59] 60 61 ... 64
1741  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Skjekkliste før EU-kontroll ? på: februar 22, 2009, 15:53:16 pm
Det beste er å sjekke at bilen din er registrert før 1960! Er den ikke det anbefaler jeg å bytte til en pre-60 bil Gliser
1742  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Stramming av fjæring i setene ? på: februar 22, 2009, 15:51:54 pm
eller du kan kjøpe nye ''paddinger''   vi selger de fra TMI    har de fleste typene på lager

Fatter har slike TMI paddinger i sin 61 modell. Dette kombinert med oppstrammede fjærer ble helt utrolig bra. Så nå vet jeg hvor nedsunkene setene i min 58  modell er! Forskjellen er astronomisk!
1743  Forum / Hva skjer? / Sv: HELGETRÅDEN- hva skjer på VW-fronten hos DEG i helga??? på: februar 22, 2009, 10:08:16 am
SNØMÅKING! Kom sikkert 25 cm med våt snø igår! Hvor i alle dager skal jeg gjøre av snøen nå? Hvis noen trenger litt er det bare å hente..... helt gratis Blunker
1744  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: smalne linkpin, uten å modde karosseri på: februar 21, 2009, 21:30:42 pm
6" eller mere er MYE. Vet ikke om 6" uten å "kødde" med karoseriet er så lett. Alternativet er jo å korte så mye at dempertårna havner der tanken egentlig skal være å da heller bygge eller sette inn en annen tank. Men jeg må bare spørre om hva slgs felger du skal ha på som krever en slik brutal innkorting? 20x10" bling-bling felger eller?Hæ? Blunker Gliser Øyerulling Hæ....
1745  Forum / Type 1 1958-1967 / Sv: plater mellom baksetet og gulv i en 59'? på: februar 21, 2009, 11:21:11 am
Vet ikke når disse platene kom, men fatters 61 har slike. Vet ikke om de hører til bilen, men de sto i den gangen han kjøpte den.
1746  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Stabstag plassering , virkemåte etc. på: februar 19, 2009, 16:18:37 pm


Slik jeg ville tenke mener jeg at hvis målet X blir lengere så blir også staget lettere å bøye. Kortere betyr stivere. Kan sammenlignes med å sette et Ø20 masivt jern i ei skrustikke. Hvis det stikker en bit på 80mm ut av stikka så kreves det en maskin for å bøye jernet, men stikker det derimot 1000mm ut  av stikka greier en person relativt lett å bøye jernet. Ville tro at forholdet her blir ganske likt. Men så er jo spørsmålet hvor stivt blir staget med et kort X mål? Kansje for stivt.
1747  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Bærearmsforinger forstilling king/link type 1 på: februar 19, 2009, 15:57:19 pm
Trolig er de linkpin forstillingene med nålelager ute dreid opp i endene før de i sin tid ble sveiset. Nålelagerene måler utvendig 46mm, mens den forstillinga du har er 45 mm innvendig. Bakelittlagerene jeg kjøpte fra unneberg måtte brotsjes etter montering. Det tenker jeg du slipper med disse. Men personlig mener jeg at materialet de foringene du har bestilt er laget av ikke har noe å gjøre til dette formålet. De er myke og det skal de ikke være.
1748  Forum / Snikk-snakk / Sv: lykte deksler på: februar 18, 2009, 20:34:19 pm
Oi det er lenge siden jeg var borti disse! Men søk  på cd-cardic feks...... Mener det var i en slik butikk jeg for ca 10 år siden kjøpte gule frontlykt glass og helrøde baklamper for en snau hundrings!
1749  Forum / Snikk-snakk / Sv: lykte deksler på: februar 18, 2009, 20:24:44 pm
Husker selv dette. Tror nok disse fortsatt et i handelen hos enkelte bilrekvisita forhandlere.
1750  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 54' 1200 Type 1 Texas Brown -> Retro-looker - oppstart s7 på: februar 18, 2009, 20:22:44 pm
folk har jo 7,5" osv, så føler heller ikke at 4" er overkill Glad


4" er ikke overkill!
Med senkespindler som du også ønsker er det snakk om en 3" innkorting fra spindel til spindel. Sammenligner man dette da med en 2 innkorta med orginalspindler så er forskjellen kun 12,7 mm pr side, noe som igjen er next2nothing!
Kjør på med de delene du selv synes ser riktige ut! Glem oss andre "forstå seg påere" Blunker
1751  Forum / Snikk-snakk / Sv: lykte deksler på: februar 18, 2009, 17:07:39 pm
Lexan er relativt dyrt. Så hvis man feks måtte kjøpt ei hel plate for å lage disse, så er nok det MYE dyrere enn  å kjøpe ferdige. Du slipper da også å prøve å feile for mange ganger......
1752  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 54' 1200 Type 1 Texas Brown -> Retro-looker - oppstart s7 på: februar 18, 2009, 17:04:57 pm
Jeg vil anbefale deg 2" senkeforstilling - det er en utprøvd sak på alle felger jeg har sett i Norge - vet kun om et sett felger som krever mer enn 2". 4" korta forstilling har ikke noe for seg - samme hva andre "forståsegpåere" her på forumet sier - i rest my case  Kult

Kjøper du 4" og det kommer for langt inn i skjermen og ikke blir fornøyd og skal selge den her på forumet så tipper jeg at ingen av de som har tipsa deg om den forstillinga er kjøpere. Mulig jeg pisser i buksa her nå - men det er deilig med en gang - og jeg bryr meg lite om hva som skjer når det blir kaldere. Ikke lev ut andres våte drømmer med å kjøpe 4" korta forstilling - jeg vet IKKE om noen vw produserte felger som krever 4" korting og havner der de skal...

Du står fortsatt selvsagt fritt til å velge det du vil, men dette er mitt råd - lykke til med prosjektet videre Glad



Ikke for at resalg av forstillinga til denne bilen har noe med selve prosjektet å gjøre, men jeg kan forsikkre om at verken 3,4 eller 5" innkorta linkpin forstillinger er spesielt vriene å få solgt Blunker Det er faktisk noe av det som er LETT å selge til luftkjølt vw. Lettere en å få solgt feks bredda stålfelger. Kan ha noe med at det allerede finnes mange felger der ute og ikke fult så mange korta forstillinger.
1753  Forum / Snikk-snakk / Sv: Hva fikk du i posten i dag?? på: februar 18, 2009, 16:33:05 pm
Volksworld og en hemmelig pakke på posten fra en vw butikk jeg ALDRI har bestilt noe fra....... Det kan bli innteresant Hæ
1754  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Erfaringer med 17" på boble ? Hvilke dekk skal jeg handle ? på: februar 18, 2009, 12:00:07 pm
Duger disse??





1755  Forum / Snikk-snakk / Sv: lykte deksler på: februar 18, 2009, 11:39:14 am
Alt fint er dyrt..... bortsett fra selve bobla man kan sette de dyre delene på.
1756  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Hva gir best komfort av Kuleledd (Balljoint) og Kingbolt (Linkpin) forstilling? på: februar 17, 2009, 21:35:32 pm
Ser ut som at dette er en avstemning for de som kjører EKTE luftkjølt vw...... ikke de med spiralfjærer og annet moderne tøys Blunker Sånt liker jeg!
1757  Forum / Snikk-snakk / Sv: lykte deksler på: februar 17, 2009, 21:21:25 pm
trenger vel ikke vere tykk den lexan plata? 3-4 mm eller noe?

Jeg ville vel tenkt fra 2-4 mm tykkelse.
Mindre enn 2 mm blir fort mykt og tykkere enn 4 mm blir vel litt panserkjøretøy.
Artig ide. Lexan er jo veldig formbart. Hvis det finnes gul lexan så kan man selv lett lage slike til liggende lykter også. Bare ta et lyktegass man ikke skal bruke, legg en grovkappet lexanplate over orginalglasset og inn i stekeovnen på ca 100 grader. Følg med! Den får FORT riktig form!
1758  Forum / Snikk-snakk / Sv: lykte deksler på: februar 17, 2009, 06:36:17 am
Hør med en glassmester om de ikke kan skaffe gul lexan. Og hvis ikke bruk vanlig klar. Har sett gul vindusfolie i noen engelske bilblader (max power/redline tror jeg). Da er det jo bare å sette igang selv!
1759  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Noen som har prøvd slike? på: februar 16, 2009, 21:59:12 pm
Var noen varianter av droppa fjærplater her!

http://www.red9design.com/type1.htm
1760  Forum / Rat-look / Sv: Prosjekttråd - denne bør dere følge med på... på: februar 16, 2009, 20:10:30 pm

Jøss så enkelt! Tenk så mye tid jeg har kastet bort i vinter!!
1761  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Noen som har prøvd slike? på: februar 16, 2009, 19:28:06 pm
Om fjærplata er helt horisontal så er spissingen riktig med denne klædden på, peker fjærplaten litt ned flytter denne løsningen hjulet litt ekstra bakover, og skrår fjærplaten oppover flyttes hjulet ekstra mye frem. Endringen i spissing gjennom fjæringsveien endres mye pga at man i praksis har flyttet akselen ut av sirkelen som fjæringen følger.
Funker helt likt som lengre fjærplater.

Enig.
Vet du om det finnes lengere/ bøyde fjærplater ala baybuss til T-1 å få kjøpt ferdig noe sted?
1762  Forum / Rat-look / Sv: Prosjekttråd - denne bør dere følge med på... på: februar 16, 2009, 15:58:32 pm
Jeg pgså har hørt dette, men kan ikke helt forstå hvilke modeller det gjelder.
1763  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Mig sveis på: februar 16, 2009, 06:50:55 am
Det aller meste fra bil/båt/hus/sykkel/tema er bare å styre unna....

Så var det og tenke litt før man trykker enter igjen da.



Jeg tenkte før jeg trykkte enter i dette tilfellet! Tro det eller ei.....
Min totale motstand er basert på div forsøk med et BT aparat. En kompiss kjøpte et meget bra, helt nytt i eske, esab aparat for bare et par tusenlapper mere en det største BT aparatet. Og jeg mener at for en nybegyner er det mest idielt å ha noe som virker ordentlig. Du derimot som har en tilhenger bak bilen full av sveisesertifikater og erfaring vil selvfølgelig også ha lettere for å få stilt inn BT apparatene enn hva en amatør vil. Sånn er det jo alltid. Proffer sveiser bra med det aller meste, det er mye derfor proffer er proffer, mens det er lettere for en amatør å bruke noe som er av bra kvalitet. Og det er her jeg mener at biltema apparatene ikke er av bra, men derimot av helt "grei" kvalitet. Ergo kjøp noe annet for å slippe frustrasjon.
1764  Forum / Rat-look / Sv: Prosjekttråd - denne bør dere følge med på... på: februar 16, 2009, 06:35:29 am
Godt å høre!
Er stor motstander av de man leser om fra det store utland som påstår at bare forstillinga er kortet nok så er ikke dempere lengere nødvendig. Det både høres dumt ut og er dumt!
1765  Forum / Rat-look / Sv: Prosjekttråd - denne bør dere følge med på... på: februar 15, 2009, 23:25:50 pm
Han her påstår at det skal gå... http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=285369

Men jeg er litt i tvil jeg også. Med orginal bredde er det jo ikke all verdens mellomrom til innerskjermene da eller. Men på denne forstillinga er jo støtdempertårnene "bøyd" ut, slik at det skal smette akkurat utenfor.

Er ikke noe problem. litt kjappe snitt meg vinkelsliper på utside og innside med tilsvarende knekking av plåt så kan du beholde dempertårn på beam som er korta over 4" Selv kjører jeg uten tårn på min Osteaktig da slipper jeg maset om plass..


Kjører du uten dempere eller har du festet de i innerskjemene??
1766  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Forstilling Splitbuss spm. på: februar 15, 2009, 22:18:17 pm
Det der så rart ut! Har virkelig de som produserer mine favorittbiler laget noe slikt?
1767  Forum / Problemløseren / Sv: forstilling..... på: februar 15, 2009, 01:16:20 am
Vanskelig? Nei, det er utrolig enkelt!
1768  Forum / Problemløseren / Sv: forstilling..... på: februar 15, 2009, 00:47:58 am
Egentlig ikke. Sett inn fjæra og pass på at stilleskruen i senter "tar tak" i fjæra. Hvis du setter den feil inn så vil ikke senterskruen treffe det lille hullet i fjæra, men det er teoretisk mulig å sette den inn hvilken vei du vil og med hullene i fjæra alle mulige gale retninger, men da får du jo også bærearmene alle mulig rare veier så det skal MYE til.
1769  Forum / Problemløseren / Sv: forstilling..... på: februar 14, 2009, 22:19:35 pm
Enkelt!
Når skruen til justeringen står øverst i sporet sitt blir bilen høy og jo lengere du justerer skruen jo lavere blir bilen.
I fjærene er det tre hakk. Et i hver ende som du bruker for å låse fast bærearmene og et i midten for å holde fast fjæra. Stilleskruen til høydejusteringen fungerer i dette tilfellet også som "låsing" åv fjærpakka sideveis. Ergo skal stilleskruen treffe det lille hakket i midten av fjærpakka.

Hjalp det??
1770  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 54' 1200 Type 1 Texas Brown - Original, men går for retro looker. :) på: februar 14, 2009, 14:16:33 pm
Det er det du beskriver som noen mener er en resto looker. Men så er det en gang sånn at mange resto lookere av såkalt verdensklasse har feks moderne/ hi teck interiør greier inni osv. Så et eksempel i et av de siste utgavene av enten ultra vw eller volksworld hvor man hadde laget til noen aldeles feilplaserte paneler med skinn og annet ræl under lokket foran. Så ikke helt restogreia der. Men i bladet sto det at dette var den fineste resto lookeren i england. Så da var vel looken avgjort?
Så en retro looker bør enkelt kunne forklares som du gjør.
Retro: Gammel, tidsriktig i forhold til tidsepoken bilen ble produsert.
Look: Senking, glam hjul og andre ødelegelser av "skaperverket".

Kansje tiden nå er inne for å avskaffe disse lookene? Cal look er grei da den liksom har en historie og mange håndfaste normer innenfor sine forskjellige tidsepoker. German look er vel også relativt klar i sim "utforming". Men resten av disse lookene er jo bare til for å skape missforståelser og diskusjoner, samt laaaaange diskusjoner ang hvilken look bilen passer inn i.
Rat Look er feks. en problem look. Er feks falsk patina rat? Og hvor dårlig er egentlig en bil man skal kalle en rat? Flere mener feks. at bobla mi er for "fin" til å kalles en rat. Men de samme folkene synes også at bilen er veldig stygg på en kul måte. Da detter jeg av lasset. Og kan en resto looker ha BRM felger? Har vel lest et sted at flere mente det ikke gikk. Ikke spør meg hvorfor ikke en BRM kan være like resto som en raderfelg. Alt handler jo om hvilken felg som ser rett ut på den bestemte bilen. Tenk hvis en resto looker med BRM felger måtte kalles en cal looker isteden fordi felgene var feil til bilens look. Og noen kaller også en bil med resto stuk og 17" ESCRA for en resto look? Sprøtt! Det kan jo kjappt ses på som en blanding av en german looker og en resto eller en cal looker fordi felgene er så altfor store Blunker.

Alt dette jeg har skrevet nå er satt jævl.... på spissen og jeg står nok ikke selv for alt dette, men det er faktisk slik kona mi opplever det når hun leser her på forumet og i bladene mine. Tenkte det kunne være artig for entusiastene her å lese hvordan andre med begrenset interesse for disse tingene oppfatter dette.
Hun kaller det for total forvirring!
Sider: 1 ... 57 58 [59] 60 61 ... 64
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!