mai 17, 2024, 18:05:33 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Mig sveis  (Lest 7087 ganger)
Frode
Supermedlem
*****
Innlegg: 973
Bosted: Ås



Vis profil
« på: februar 13, 2009, 13:34:08 pm »

Noen som har erfaring med Mig sveis fra Biltema?

Er det bruk bart til hjemme bruk?.....sveising av boble Hæ
Loggført
TEH
Supermedlem
*****
Innlegg: 507
Bosted: Hitra, Sør-Trøndelag



Vis profil
« Svar #1 på: februar 13, 2009, 13:38:59 pm »

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,2085.0.html
Loggført

Mob:92245040
Frode
Supermedlem
*****
Innlegg: 973
Bosted: Ås



Vis profil
« Svar #2 på: februar 13, 2009, 13:43:57 pm »

ok...så det er bare å styre unna altså:-)
Loggført
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #3 på: februar 13, 2009, 15:03:12 pm »

Det aller meste fra bil/båt/hus/sykkel/tema er bare å styre unna....
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
JOL
Nybegynner
*
Innlegg: 37
Bosted: Sør Trøndelag


Vis profil

« Svar #4 på: februar 13, 2009, 15:48:48 pm »

Det største Mig/Mag apparatet på biltema er helt kurant til hobbybruk.Flusstråd anbefales ikke på dette, kjøp/lei gassflaske med en gang. Har sveiset mye med dette og fungerer helt fint. Men skal du legge i litt penger, så er Kemppi Minarcmig 180 og anbefale, 16000.- med gass og trillevogn.. Har kjøpt dette nå.
Loggført
Lundby
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Ottestad/Hamar



Vis profil
« Svar #5 på: februar 13, 2009, 17:12:18 pm »

Det aller meste fra bil/båt/hus/sykkel/tema er bare å styre unna....

Så var det og tenke litt før man trykker enter igjen da.Dette er basert på dine,og selvsagt fleres mening.Hvis det hadde vært så dårlig hadde faktisk ikke denne kjeden overlevd,og for oss som er kommet litt oppi årene og skjønner forskjell på hobby og jobb sier mye her seg selv.Når dette er sagt tilbake til topic:jeg er utdannet sveiser og har grunnet min forrige jobb(pansrede militær kjøretøy) et av de "frakkeste"sveise brevene du kan ha på land.Jeg har som HOBBY apparat Biltema sitt største,og for sveising nå og da funker det helt greit,i det daglige sier det seg selv at dette blir for dårlig.MEN jeg kan sveise like pent og ikke få kantsår med dette som et Kempi til 7-8 lapper.Her må man bare tenke litt:hvor ofte skal det brukes,er det egentlig verd og kjøpe et som koster 4-5 lapper bare for og bruke det et par ganger i året.Selvsagt hvis man har mye penger tilovers:hvorfor ikke.Minuset her er at Biltema sine apparater har vært med i mange år uten fornyelse.Siste ting og tenke på:det hjeper ikke og ha dyrt fint apparat hvis du ikke kan og bruke det.Som skrevet over,styr unna flussfylt tråd,dette hører hjemme hos bonden som skal sveise harva si.
Loggført

bergrenner                     TLF 90910383
Frode
Supermedlem
*****
Innlegg: 973
Bosted: Ås



Vis profil
« Svar #6 på: februar 13, 2009, 19:09:14 pm »

ok.....takk  for svarene
Loggført
tezer
Supermedlem
*****
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken



Vis profil
« Svar #7 på: februar 14, 2009, 00:37:18 am »

Enig med lundby hadde kempi kempomat 180 mig før og ett dårligere apperat en da har jeg aldri vært borti i!
hadde det inn mange ganger for og sjekke det men Hatec fant aldri noen feil på det uansett hvor mange ganger dem målte alt på det!og mange andre prøvde det også som er utdanna sveisere men nå bytta jeg til biltema sitt største og det er en drøm og sveise med i motsettning til det kempi aperatet!virker til og med bedre og sveiser
finere med flush tråd en det kempi aperatet!!
Loggført

Vw 1302
Gaston
Supermedlem
*****
Innlegg: 681
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #8 på: februar 14, 2009, 00:51:39 am »

Jeg har trøbbel med pistolen på mitt temaapparat. Hvordan er det å sette på slangepakke fra annet merke? Fint om noen hadde giddi i hjelpe meg litt på vei. Får aldri ny på biltema (har bestilt reservedeler flere ganger før som aldri kommer).

Uten at jeg har prøvd andre apparater er jeg godt fornøyd med mitt, sett bortifra tilgang på reservedeler. Skaden på pistolen var kløneri fra min side, men kjipt at de ikke fører reservedeler. (biltemas største)
Loggført

1957 Type 2
Lundby
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Ottestad/Hamar



Vis profil
« Svar #9 på: februar 14, 2009, 08:11:12 am »

Enig med lundby hadde kempi kempomat 180 mig før og ett dårligere apperat en da har jeg aldri vært borti i!
hadde det inn mange ganger for og sjekke det men Hatec fant aldri noen feil på det uansett hvor mange ganger dem målte alt på det!og mange andre prøvde det også som er utdanna sveisere men nå bytta jeg til biltema sitt største og det er en drøm og sveise med i motsettning til det kempi aperatet!virker til og med bedre og sveiser
finere med flush tråd en det kempi aperatet!!


Jeg mente ikke at det var dårlig,det er jo et annerkjent merke.Spørs om du var uheldig med ditt,Hatec kunne vel bare bytta det så hadde det sikkert ordna seg.Cato
Loggført

bergrenner                     TLF 90910383
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #10 på: februar 14, 2009, 08:19:06 am »

Det som er greit med BT sine sveiseapperater er at slangepakke fra andre merker passer fint på, litt mod på påregnes. Da får dy et MYE bedre apperat:) Jeg har et 150A fra BT, her bruker jeg gass. Det gjør meg vondt å si, men dette fungerer bra:)
Loggført

Mvh

Marius
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #11 på: februar 14, 2009, 08:57:10 am »

Det aller meste fra bil/båt/hus/sykkel/tema er bare å styre unna....

Jeg tror heller det er flusstråd man skal styre unna...
Vi har hatt et bt apparat i verkstedet i kanskje 10 år. Fungerer helt fint og har vært med på ganske mange restaureringer etter hvert.
Bt slangepakken er ikke det helt store, må byttes hvert 2-3. år med vårt bruk. Koster nesten ingenting.
Og JA, et kempi eller esab til 15000 er mye bedre. Noe annet hadde vært litt merkelig.  Glad

Marius, hvordan slangepakke har du brukt på ditt bt apparat? Husker du pris?
Loggført
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #12 på: februar 14, 2009, 09:20:21 am »

Jeg kjøpte slangepakke fra Esab hos Fyksen på Lillehammer. Mener jeg betalte 4-500 kroner. Denne er også litt lenger.
Loggført

Mvh

Marius
Anders Peder
Supermedlem
*****
Innlegg: 1276
Bosted: Brumunddal



Vis profil WWW
« Svar #13 på: februar 14, 2009, 10:09:58 am »

Jeg har trøbbel med pistolen på mitt temaapparat. Hvordan er det å sette på slangepakke fra annet merke? Fint om noen hadde giddi i hjelpe meg litt på vei. Får aldri ny på biltema (har bestilt reservedeler flere ganger før som aldri kommer).

Uten at jeg har prøvd andre apparater er jeg godt fornøyd med mitt, sett bortifra tilgang på reservedeler. Skaden på pistolen var kløneri fra min side, men kjipt at de ikke fører reservedeler. (biltemas største)

Jeg har et telmig 150/1  . på dette satt det slik jalla fastmontert slangepakke på 1.5 meter. denne bytta jeg ut. slik kit med slangepakke m/euro kobling, eurokobling til å skru fast i MIG´n og gassventil .  ganske enkelt å koble opp automatikken ..anbefales veldig ..nå har jeg 4m slangepakke:)
Loggført

Vw Boble type 1 1965
Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007

tlf: 90738323
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #14 på: februar 16, 2009, 06:50:55 am »

Det aller meste fra bil/båt/hus/sykkel/tema er bare å styre unna....

Så var det og tenke litt før man trykker enter igjen da.



Jeg tenkte før jeg trykkte enter i dette tilfellet! Tro det eller ei.....
Min totale motstand er basert på div forsøk med et BT aparat. En kompiss kjøpte et meget bra, helt nytt i eske, esab aparat for bare et par tusenlapper mere en det største BT aparatet. Og jeg mener at for en nybegyner er det mest idielt å ha noe som virker ordentlig. Du derimot som har en tilhenger bak bilen full av sveisesertifikater og erfaring vil selvfølgelig også ha lettere for å få stilt inn BT apparatene enn hva en amatør vil. Sånn er det jo alltid. Proffer sveiser bra med det aller meste, det er mye derfor proffer er proffer, mens det er lettere for en amatør å bruke noe som er av bra kvalitet. Og det er her jeg mener at biltema apparatene ikke er av bra, men derimot av helt "grei" kvalitet. Ergo kjøp noe annet for å slippe frustrasjon.
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Lundby
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Ottestad/Hamar



Vis profil
« Svar #15 på: februar 16, 2009, 09:21:53 am »

Det aller meste fra bil/båt/hus/sykkel/tema er bare å styre unna....

Så var det og tenke litt før man trykker enter igjen da.



Jeg tenkte før jeg trykkte enter i dette tilfellet! Tro det eller ei.....
Min totale motstand er basert på div forsøk med et BT aparat. En kompiss kjøpte et meget bra, helt nytt i eske, esab aparat for bare et par tusenlapper mere en det største BT aparatet. Og jeg mener at for en nybegyner er det mest idielt å ha noe som virker ordentlig. Du derimot som har en tilhenger bak bilen full av sveisesertifikater og erfaring vil selvfølgelig også ha lettere for å få stilt inn BT apparatene enn hva en amatør vil. Sånn er det jo alltid. Proffer sveiser bra med det aller meste, det er mye derfor proffer er proffer, mens det er lettere for en amatør å bruke noe som er av bra kvalitet. Og det er her jeg mener at biltema apparatene ikke er av bra, men derimot av helt "grei" kvalitet. Ergo kjøp noe annet for å slippe frustrasjon.

Helt enig i tankegangen din her her.Kikka mest på din vurdering av "det aller meste"
Loggført

bergrenner                     TLF 90910383
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!