mai 10, 2024, 16:56:36 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Dro av stabstag/krengningsstag ved tauing...:(  (Lest 2692 ganger)
Bettan
Nybegynner
*
Innlegg: 12
Bosted:


Vis profil

« på: april 13, 2014, 16:21:46 pm »

Ja så er våren her og "Bettan" skulle få lov å komme ut av vinterhiet.
Hadde problemer med å få start på motoren, så fikk hjelp av naboens traktor til å slepe den i gang.
Da var jeg litt kjapp i vendingen og festet slepetauet i fremre stabstag/krengningstag i stedet for akslingen, og vips, der står staget på venstre side rett ut i lufta.

Faén for, ja faén, for en idiot jeg er, osv...

Det kan se ut som den ikke er bøyd, men den har klart å vri seg slik at jeg må heve bilen ganske mye for å vri den tilbake.
Den sitter fast på høyreside, men er vridbar.

Så kommer jeg til spørsmålene. Er det bare å dytte den inn igjen, eller må man løsne/bytte gummiforingene som den skal tres inn i?
Bør den byttes når dette først har skjedd?

Kan man over hode kjøre bilen forsvarlig til et verksted uten at staget er på plass? Om man kjører, hva kan skje, det er nemlig ca 2 mil til nærmeste hjelp...

Har du et vertu svar å sende meg, ønsker jeg deg en riktig god "boble" påske Blunker

Mvh
sven-erik@anglagard.no
Loggført
Bettan
Nybegynner
*
Innlegg: 12
Bosted:


Vis profil

« Svar #1 på: april 13, 2014, 16:22:59 pm »

Glemte å legge til at "Bettan" er ei eldre dame - Boble fra 1965 Blunker
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #2 på: april 13, 2014, 21:15:51 pm »

Skru det av, det er ikke farlig å kjøre uten. Men vil nok bli mindre stabil i fronten. Du må nok løsne alle klemmene for å få det på igjen.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #3 på: april 13, 2014, 21:33:18 pm »

Min boble som er vel 10 år eldre har ikke stabstag, og har aldri hatt det. Null problem å kjøre uten.

Men skal du dra på verksted for å sette det på igjen? Du trenger vel bare en hammer og et flatjern for å løsne klemmene, og hele jobben er gjort på 10min om du er dreven / en time om du aldri har mekka før Glad
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #4 på: april 13, 2014, 22:05:55 pm »

Hmm, det var verken stabstag framme eller bak på min 1300 72 mod da jeg kjøpte den.
Kjørte Oslo-Fauske 12-1300km uten noe problem.
Meeeeen, har ikke tenkt på dette før jeg så dette innlegget, jeg må vel kjøpe nytt og montere før jeg leverer bilen på eu-kontroll?
Kansje litt rookie spørsmål, etter 4 år med renovering, men har ikke gjort stort med forstillinga før den siste måneden.  Øyerulling

Oppdatert:
Så et annet innlegg der en eldre boble fikk feil på eu-kontroll grunnet slark i ene stabstag-foringa, så da er vel saken grei  Rekker tunge
Hva er evt fordeler med de extra tykke versjonene? (ser Paruzzi har sett som er tykkere enn orginal)


* stonebeetle.jpg (16.22 KB. 275x183 - vist 189 ganger.)

 

« Siste redigering: april 13, 2014, 22:51:49 pm av FooZ » Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #5 på: april 14, 2014, 08:51:35 am »

Stabstag kan man kjøre uten, er kun for å hindre at bilen krenger ved sving. Om man skulle finne på å demontere det så er det ingen mangel ved pkk.
Ja, man kan få mangel ved en pkk om staget er defekt/knekt eller ved stor slakk i foringene.

Jeg hadde tatt av staget og kjørt til nærmeste verksted i din situasjon, Bettan.
Ha en flott påske! Gliser

Fordelen med et stivere/tykkere stag er at bilen vil krenge mindre uten å sette på stivere fjærer (som ødelegger noe av kjørekomforten)
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Bettan
Nybegynner
*
Innlegg: 12
Bosted:


Vis profil

« Svar #6 på: april 14, 2014, 09:40:25 am »

Takk til alle svarene, men til deg LOBO, legger ved et bilde som viser foringene; er bare usikker på hvordan man løsner og fester dette.
Du skriver: "Du trenger vel bare en hammer og et flatjern for å løsne klemmene, og hele jobben er gjort på 10min om du er dreven / en time om du aldri har mekka før".

Vel, jeg er sistnevnte, kan du gi en mer detaljert beskrivelse?
Og tusen takk Glad



* Stabstag+foring.JPG (71.98 KB, 800x600 - vist 398 ganger.)
Loggført
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #7 på: april 14, 2014, 21:41:17 pm »

Forklaring skal du få, selv om det er lenge siden jeg har mekka på "nybil" med stabstag Gliser

Stabstaget er montert slik (skyt meg om jeg husker noen detaljer feil): staget er tredd inn i 4 gummiforinger, to på hver side. Foringene og stabstaget blir holdt på plass av 4 jernklemmer rundt foringene, en på hver foring. Klemmene er det spor i, og festes med låseplater som bankes på over sporene og dermed tvinger/holder klemme sammen. Du ser alt på bildet, og legger du deg under bilen skjønner du patenten. Ikke særlig innviklet.

På bildet ser det ut som den nærmeste klemma er ødelagt. Den nærmest hjulet er intakt med låseplate. Du må derfor kjøpe nytt sett med stabstag-fester, og helst foringer i samme slengen. Vil tro du får kjøpt alt i komplett pakke fra Unneberg til en billig penge.

Og i tilleg til hammer og flatjern blir selvfølgelig jobben enklere med en jekk Glad
Lykke til!
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
vw56
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1567
Bosted: Darbu


Rust is not a crime..


Vis profil
« Svar #8 på: april 14, 2014, 22:01:14 pm »

Hvis du ikke får de av så bruker du vinkelsliper å kapper av de gamle klemmene. For de kan sitte noe helt f... jævlig.. Blunker..

For da bruker du kortere tid...
Og kjøpe nye gummier og klemmer Glad
Gjorde det på min da jeg skulle bytte bærekuler. <Siden de hadde sittet der siden bilen var ny . Dvs min er en 1300 fra 1970 Glad

Lykke til
Mvh Erik
Loggført

Erik Andersen 3322 Darbu
tlf: 46813220
----------------------------------------------------------

Røyken og Omegn Aircoolers

Arrangement Ansvarlig




------------------------------------------------------------------------------
1967 Notchback
1989 Transporter syncro bruksvogn Solgt
1969 Variant Solgt
1956 Oval Solgt
1973 1303S SOLGT
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #9 på: april 14, 2014, 22:02:13 pm »

Og en tvinge/stor tang til å holde bøylen sammen mens du trer låseklemmen innpå..
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Andersen VW56
Supermedlem
*****
Innlegg: 1986
Bosted: Østfold


Min urestaurerte 66 1300


Vis profil
« Svar #10 på: april 16, 2014, 08:54:26 am »

Glemte å legge til at "Bettan" er ei eldre dame - Boble fra 1965 Blunker

Du skriver at Bettan er en 65 mod, men utifra bilde av forstillingen din så er den nok en 66 mod som er førstegangsregistrert i 65,
65 modellene har kingbolter og din har bærekuler som kom på 66 mod, Kan være greit og vite om du bestiller deler til bilen en seinere gang. Stabstagfestene og foringene er like på både 65 og 66 så denne gangen er det jo greit om du har bestilt til 65.
God påske og kos deg med bilen
Loggført

Dette er bilparken min, alle er kjørbare og registrert
1959 VW 1200 boble, Resadagrønn (arvegods fra oldeforeldrene mine)
1966 VW 1300 boble, sjøblå.
1965 Fiat 1100D beige.
1972 Simca 1100 LS, turkis.
1973 Simca 1100 LS, Rød.
1971 Daf 55, brun
1973 Lada 1500S beige
1983 Mazda 323 automatic lysblå.
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!