mai 03, 2024, 22:00:38 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 20
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Putte (Extreme Makeover Beetle Edition)  (Lest 143923 ganger)
Andersen Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 555
Bosted: Spydeberg


Vis profil

« Svar #120 på: januar 07, 2011, 14:29:56 pm »

hei
dette ser ut som en god løsning Eivind
det er alltid en fordel å a vent på toppdekslene så slipper du ut trykket og slipper lekasje
og desto større motor mer trykk må ut

Andersen Racing
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #121 på: januar 07, 2011, 14:48:37 pm »

Å lufte toppene er en flott måte å hindre oljens retur til sumpen. VW selv laget enveis ventiler på visse type 4 motorer. Da er dette lagt opp slik at luften bare kommer inn i toppen, dette var for å hindre at det oppsto vakuum i toppen (som vil hindre retur av oljen).

Dette med å lufte fra toppene er en gammel vane, og kommer kanskje av at det var lett å feste slanger der.

Eivind, når du legger opp ånding så er det lurt å måle opp størrelsene på den åndingen som er på originalmotoren og sette sikte på mer enn det. De aller fleste trim motorene jeg har sett har mindre fritt areal mot friluft enn originalmotorene, selv om de har alle verdens slanger og koblinger...
« Siste redigering: januar 07, 2011, 22:08:29 pm av JHU » Loggført

Speed is no substitute for direction
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #122 på: januar 07, 2011, 17:33:01 pm »

Vil det ikkje vera lika greit å opna opp ein orginal ånder/oljepåfyller og gå opp i størrelsen på porten?? Dersom det er fy fy med ventilerte toppdeksel altso.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #123 på: januar 07, 2011, 18:21:40 pm »

Gjør som alle andre og ventiler ventildekslene dine. Det du oppnår er at du tillater luften og oljen lettere tilgang til toppen og der vil du ikke ha oljen din... Eller? Hvorfor? Fordi oljen vil alltid følge den letteste veien.

Se hva JHU skriver over her. Så og si alle stormotorer har dårligere ånding en hva originalmotoren har med det resultat at det presses olje ut her og der. For å unngå dette så har folk i årtider åndet dekslene.

Jeg har den originale åndingen i dynamotårnet og såvidt jeg husker er den 18 mm. I tillegg har jeg en AN 10 fra fordelerhullet til åndeboksen. Selve boksen har et 30mm filter på toppen.


Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #124 på: januar 07, 2011, 18:45:19 pm »

BB, med din ånding på 34mm(an10+18mm) går det an å tenka seg att om ein opnar opp ein orginal ånder-oljepåfyller til 34(evt 35mm) Samt inntaket opp til luftfilteret - vil det få samme effekt som med ditt oppsett der du ånder ut fordelarholet? eller er det so mykje restriksjonar frå org ånder og ned i blokka att det ikkje er vits i å opna den opp i enden og vidare?

Eivind,beklagar roting her men spør sidan det alt var tatt opp på tema benken..
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #125 på: januar 07, 2011, 19:27:01 pm »

Det er riktig det JHU, JS og Beetlebug skriver Eivind, dropp ånding i toppdekslene.
Hvis man studerer hvordan trykket i blokka flytter seg, vil man se at det er mellom fremre og bakre "kammer". Dette trykket utjevnes delvis via støtstangrøra og vippekammeret, og er med på å drive oljen fra toppene tilbake i blokka. Ved ventilere toppdekslene slipper du det trykket som skal drive oljen tilbake, ut og oljen forblir lengre i toppdekslene.
Hvis man skal hjelpe åndingen i blokka, må dette gjøres ved å åpne mellom fremre og bakre kammer i blokka, enten ved såkaldt blokkporting, ekstra oljesump og lavere oljenivå, eller ventiler i toppen av blokka over hvert kammer.
Stort tema dette, sjekk motortråden til SCC bussen Blunker
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #126 på: januar 07, 2011, 20:00:30 pm »

Så hva bør jeg gjøre? Har allerede kjøpt og betalt for Csp åndeboks som monteres på dynamofoten.
Bruk denne uten ånding til ventildekslene?
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #127 på: januar 07, 2011, 20:51:24 pm »

Jeg har cb sin åndeboks på dynamofot, og hadde tenkt til å ånde ventildeksler og til høyre luftfiltertopp.
Men ble frarådet dette av min motor-ekspert ;-)

Jeg kommer til å bruke "orginalt" oppsett med slange ned under motoren fra åndeboksen:-)
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #128 på: januar 07, 2011, 21:00:41 pm »

Så hva bør jeg gjøre? Har allerede kjøpt og betalt for Csp åndeboks som monteres på dynamofoten.
Bruk denne uten ånding til ventildekslene?

Ja, bruk den uten ånding til ventildeksel. Hvis du skal ha elektrisk bensinpumpe, kan du ånde fra den platen du setter der orginalpumpen satt også.

Glad
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
sandvik996tt
Gjest
« Svar #129 på: januar 07, 2011, 21:47:27 pm »

Så hva bør jeg gjøre? Har allerede kjøpt og betalt for Csp åndeboks som monteres på dynamofoten.
Bruk denne uten ånding til ventildekslene?

Ja, bruk den uten ånding til ventildeksel. Hvis du skal ha elektrisk bensinpumpe, kan du ånde fra den platen du setter der orginalpumpen satt også.

Glad

+1. Bare tull å ventilere fra toppdeksler.
Loggført
Andersen Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 555
Bosted: Spydeberg


Vis profil

« Svar #130 på: januar 07, 2011, 23:17:37 pm »

når jeg starter motoren og tar av slangene på toppdekslene så føles ett lufttrykk mot hånden
dette består av oljefilm og luft dette må jo ett sted og tenk når motoren går på 4000 lenge på motorveien

har du lufting og en oljeopsamler som sitter høyere en utaket på  toppdekslene så vil noe av oljen nå
nå oljeoppsamleren sammen med luft dette gjelder når motoren går på høyt turtall og når motoren går på
lavere turtall vil oljen  renne tilbake

er dettte helt feil??

jeg har altid gjort dette og syntes det funker greit

mvh Andersen Racing
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #131 på: januar 08, 2011, 07:46:32 am »

Det er riktig at det er et lufttrykk i toppdekslene, og det trykket skal være der for å drive oljen tilbake til motoren. Trykket er egentlig en puls mellom vakum/trykk forårsaket av luften som flytter seg mellom fremre (veivpartiet til syl 1/3) og bakre kammer (veivpartiet til syl 2/4) i blokka.
Når man ånder fra toppdekslene, vil oljen i stedet blåse opp i åndeboksen og bruke lengre tid på å returnere til blokka.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #132 på: januar 08, 2011, 08:51:42 am »

Første oppstart av Puttes Motor

« Siste redigering: januar 08, 2011, 09:07:55 am av Eivind (Putte) » Loggført
zapperx (Glenn Andersen)
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1103
Bosted: Kråkerøy


CoolCruisers Medlem


Vis profil
« Svar #133 på: januar 08, 2011, 10:36:13 am »

Første oppstart av Puttes Motor



Håper du har forberedt putte på det her.........
Syns han fortjener å vite hva som sparker han i ræva når snøen går Gliser
Loggført

1974 "Fake Jeans" SOLGT...
1966 Rat-look SOLGT...
1982 Autohomes T3 Camper
2003 T4 Transporter (selvbygd camper) SOLGT...

Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #134 på: januar 08, 2011, 11:01:20 am »


Håper du har forberedt putte på det her.........
Syns han fortjener å vite hva som sparker han i ræva når snøen går Gliser

Ikke vær bekymret Glenn!

Putte har vært med på hele operasjonen, selv om han har vært tilkoblet respirator.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #135 på: januar 08, 2011, 11:58:10 am »

Gratulerer det der er en viktig milepæl i en slik jobb Glad

Men jeg lurte på et par ting: Du sier dette er første oppstart, bør ikke da kammen kjøres inn først? Hørtes for meg ut som denne sto på tomgang? Og med det samme, er det noen grunn til at du kjører uten kjøling? Ville tro det er lurt å sørge for at ting ikke blir for varmt under innkjøring av kammen..

Lykke til videre Glad
Loggført
Andersen Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 555
Bosted: Spydeberg


Vis profil

« Svar #136 på: januar 08, 2011, 12:11:22 pm »

Hei
dette kan jeg svare på
motoren gikk bare i ca 1 minutt og oljen var ikke varm
jeg hadde ikke riktig viftereim men det er kjøpt nå i dag så nå skal den gå ca 1 time
siden denne står inni garasjen så blir det mye exos

motoren skal grovjusteres og ventiler skal ettjusteres resten blir gjort på rulla sennere

har dere spørsmål om motor eller bil så er det bare å spørre

mvh Andersen Racing
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #137 på: januar 08, 2011, 13:47:34 pm »

Personlig bruker jeg å overfylle motoren med olje og sink tilsetning for å sikre at kam/løftere "bader" i olje ved første oppstart og deretter kjøre den inn ved ca 2000 omdr i 15-20 min eller i intervaller hvis jeg ikke har kjøling.

Etter oppstart undersøker jeg oljen og filteret nøye og fyller ny mineral olje før jobben med å kjøre inn ringene starter. Apropos ringer, er ikke disse tette så vil du oppleve at motoren ånder enda mer.

Tistlo, jeg mener det er vanskelig å få til en bedre ånding en den originale åndingen/åndeboksen på våre motorer.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #138 på: januar 08, 2011, 15:50:09 pm »


har dere spørsmål om motor eller bil så er det bare å spørre

mvh Andersen Racing

var akkurat det jeg gjorde )
Loggført
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #139 på: januar 18, 2011, 21:07:02 pm »

Da har jeg og min far vært innom garasjen til Andersen Racing.
Motoren har nå fått kjørt seg inn i ca. 1 time, og eksosanlegget er blitt montert (dæven så bra csp anlegget er).
Legger ut en filmklipp så snart den er blitt lastet opp hos youtube. Så stay tuned!

Fikk også en litt lei nyhet. Putte har begynt å bli gammel. Så ny bakplata, eller rustsveising må til stakkars. Å jeg som trodde Putte var 100 % rustfri. 99,5 % rustfri er han i alle fall :-)


* IMG_1056.jpg (90.65 KB. 800x600 - vist 273 ganger.)



* IMG_1057.jpg (96.57 KB. 800x600 - vist 228 ganger.)



* IMG_1058.jpg (82.54 KB. 800x600 - vist 223 ganger.)



* IMG_1059.jpg (84.06 KB. 800x600 - vist 235 ganger.)



* IMG_1061.jpg (89.66 KB. 800x600 - vist 235 ganger.)



* IMG_1062.jpg (97.24 KB. 800x600 - vist 214 ganger.)

Loggført
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #140 på: januar 18, 2011, 21:15:22 pm »

Legger også ut noen bilder av motoren

* 1.jpg (97.8 KB. 800x600 - vist 320 ganger.)



* 2.jpg (97.12 KB. 800x600 - vist 316 ganger.)



* 3.jpg (98.76 KB. 800x600 - vist 322 ganger.)



* 4.jpg (89.83 KB. 800x600 - vist 292 ganger.)



* 5.jpg (74.36 KB. 800x600 - vist 280 ganger.)



* 6.jpg (35.61 KB. 800x600 - vist 225 ganger.)

Loggført
Kajknoz
Folkevognklubben
Medlem
*****
Innlegg: 214
Bosted: Rygge


Nøtte -59


Vis profil WWW
« Svar #141 på: januar 18, 2011, 21:23:23 pm »

Ser griserått ut Eivind!!! Osteaktig

Putte er jaggu heldig!! Blunker
Loggført

"Nøtte" (-59)
Custom Car Audio
pvwg
Seniormedlem
****
Innlegg: 275
Bosted: Hedmark, Elverum



Vis profil
« Svar #142 på: januar 18, 2011, 21:31:30 pm »

Heftig eksos  Kult
Loggført

-58  1200  T1 capri  L335
-67  1600 Notchback. ( custom prosjekt)
-68  1300- Black   (cal. prosjekt)
-68  1500s Beach buggy - Black/Rainbow flake
-74  1303s Big - Ontario blue
-74  1303s - White ( Rullende, German looker prosjekt)
-93  Suzuki DR 800 Big -Black(verdens største 1 sylindra mc 105mmx89mm luftkjølt)
-99 Chevrolet Thaoe
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #143 på: januar 18, 2011, 21:32:32 pm »



Film av motoren. Nå med eksosanlegg.
Loggført
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #144 på: januar 18, 2011, 21:41:17 pm »

Heftig eksos  Kult

Über deilig lyd!
Loggført
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #145 på: januar 18, 2011, 21:42:56 pm »

Ser griserått ut Eivind!!! Osteaktig

Putte er jaggu heldig!! Blunker

Takk Kaj!
Føler meg ganske heldig selv  Øyerulling
Loggført
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu


Luftkjølt? Ja takk!


Vis profil
« Svar #146 på: januar 18, 2011, 21:50:07 pm »

Gåttabanen!  Sjokkert  Gliser

Vinner jeg i Lotto skal jeg bestille en sånn motor jeg og!
Loggført

You'll never walk alone


                  Proud member of Senkemafia'n
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #147 på: januar 18, 2011, 22:03:12 pm »

kan anbefale den eksosen ja  Glad
Loggført
billit1
Medlem
***
Innlegg: 132
Bosted: Tromsø, men av og til Kongsvinger.



Vis profil
« Svar #148 på: januar 18, 2011, 22:11:18 pm »

Oh Lord... Nesten så man blir sittende med en halvfeit en..   Øyerulling  Grattis..
Loggført

VW 1300S -74 Automat
Volvo 740 -89
Suzuki GSF 600n
Er det godt nok for VW, så er det godt nok for meg..
Sander
Seniormedlem
****
Innlegg: 284
Bosted: stavenger


Das Auto...


Vis profil
« Svar #149 på: januar 18, 2011, 22:14:02 pm »

Heilt rått Gliser Gliser Gliser
Loggført
Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 20
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!