mai 15, 2024, 12:00:36 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: trenger noe info anngående innstilling av stift og tenning :-)  (Lest 4619 ganger)
steppehamster
Nybegynner
*
Innlegg: 7
Bosted: Sandnes


Vis profil

« på: august 26, 2009, 22:24:32 pm »

hei!
har en boble 1500 67mod

lurte litt på om det er noen så vet stifteåpningen på denne?
trenger også ein tenningsjustering pga tenningsbank, hva er optimal justering/ verdien her?
eventuelle geniale innspill på  fremgangsmåter motas også med stor takk :-)
Loggført
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #1 på: august 27, 2009, 18:25:27 pm »

Først justerer du ventiler,0,15mm ved kald motor... Deretter justerer du åpningen på plugger,skal være 0,7 mm.
Så justerer du stiften,bør være 0,4...Nå justerer du tenning ved varm motor, sett den statisk på merker...
Testkjør og finn ut hvordan dette ble, ikke fornøyd etter dette,drei motor ca 8mm mot klokka og følg etter med å sette
fordeler på merker igjen. Men husk også å justere forgasser samtidig.... Fortsett slik til du blir fornøyd...

Justering av motor kan til tider være en tålmodighetstest Gliser
Loggført

Mvh
Reiel
steppehamster
Nybegynner
*
Innlegg: 7
Bosted: Sandnes


Vis profil

« Svar #2 på: august 27, 2009, 18:53:30 pm »

mange takk :-) i tilfellet bruk av strobelampe, hva verdi skal den da ha?
Loggført
Håkon88
Seniormedlem
****
Innlegg: 397
Bosted: Karmøy



Vis profil
« Svar #3 på: august 27, 2009, 21:30:44 pm »

trudde det var 7.5 grader før øvre døpunkt
Loggført

-1954 Vw boble

#1972 VW transporter dobbelkabiner 1600
#1965 Vw boble 1200
#1966 Vw boble 1600
#1973 Vw boble 1600
#1965 Vw notchback 1500
#1965 Vw pickup
#1976 Vw transporter
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #4 på: august 27, 2009, 21:41:01 pm »

trudde det var 7.5 grader før øvre døpunkt
Merket på veiva står på 7,5 grader før øvre dødpunkt, husker jeg riktig.
Mange stiller litt ekstra fortenning for å få motoren litt kvikkere. Så jeg har prøvd 5-10 grader ekstra, husker ikke hvor mye som er best. Men merkbart bedre enn på merket.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
vw93
Juniormedlem
**
Innlegg: 96
Bosted: Trønderlag


Vis profil

« Svar #5 på: august 31, 2009, 15:52:38 pm »

noen som har svar på åpningene på en 1600 73mod også ?

åpninger på stifter og ventiler Osteaktig
Loggført

Bor i Levanger
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #6 på: august 31, 2009, 16:20:23 pm »

Det her er ikke ment som en  klage, men et vennlig råd....

Hva med å skaffe seg en Heynes manual og evnetuelt how to rebuild...?

Koster next to nothing og en har infoen liggende i garasjen... Jeg bruker de omtrent hver gang jeg skrur... klart det går å spørr om alle mulige detaljer her når en holder på men det er jo mye lettere bare å slå det opp...
Loggført



Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #7 på: august 31, 2009, 19:11:33 pm »

trudde det var 7.5 grader før øvre døpunkt

En grad på veiva er ca 1 mm så da er jeg ikke så langt unna Blunker

1600 motor: Ventiler 0,10 eksos og innsug
                 Stift 0,4
Loggført

Mvh
Reiel
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #8 på: august 31, 2009, 21:26:42 pm »

trudde det var 7.5 grader før øvre døpunkt
Merket på veiva står på 7,5 grader før øvre dødpunkt, husker jeg riktig.
Mange stiller litt ekstra fortenning for å få motoren litt kvikkere. Så jeg har prøvd 5-10 grader ekstra, husker ikke hvor mye som er best. Men merkbart bedre enn på merket.

Synes denne tråden her er bra - det er faktisk en del forskjellige merker avhengig av motortype og fordelertype: http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=251672

Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!