VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: Endre S på desember 27, 2013, 23:12:00 pm



Tittel: porsche 915 kasse i 1303
Skrevet av: Endre Sdesember 27, 2013, 23:12:00 pm
Vet at noen har dette. Hvor mye må byttes? Er det en komplisert sak? Ønsker tips om hvor en kan få tak i.


Tittel: Sv: porsche 915 kasse i 1303
Skrevet av: BeetleBugdesember 28, 2013, 17:28:12 pm
Vet at noen har dette. Hvor mye må byttes? Er det en komplisert sak? Ønsker tips om hvor en kan få tak i.

Gå inn på German Look forumet og der vil du finne beskrivelser på hva som må til for å få på plass en Porsche kasse. Har ikke Turbo Haraune også 915 kasse i sin fine German Looker? Selv kommer jeg til å bytte 3de og 4de gir i min 1303 kasse til noen gir fra T2 buss for å få en mer cruisevennlig utveksling. 0.82 istedenfor 0.89 som er originalt.

-BB-


Tittel: Sv: porsche 915 kasse i 1303
Skrevet av: G.Ddesember 29, 2013, 00:13:56 am
Har 915 kasse i min 03. Synes Haraunes "915 montering i min 1302" fra prosjektgarasjen mars 09 dekker det meste. Mye arbeid, lenger bredere og tyngre.. Clutch som orginalt arbeider feil vei.. Ta gjerne kontakt hvis du ønsker mer info.


Tittel: Sv: porsche 915 kasse i 1303
Skrevet av: Turbo Haraunedesember 29, 2013, 14:59:15 pm
største problemet er egentlig giroverføringen. den går i bunn av tunellen med 915 mens boblekassen er på topp.
Da har du valget mellom spesialgirspak fra bug@5speed slik som jeg har eller orginal porshe spak som er enda vanskeligere å få tak i.
Bilen min står uten motor nå så du kan jo komme å se om du vil, hvor mye jobb det blir om du vil flytte kassen frem 10cm slik som jeg gjorde for å få bedre plass til motoren.


Tittel: Sv: porsche 915 kasse i 1303
Skrevet av: Endre Sdesember 29, 2013, 17:23:52 pm
Hørres ut som en god plan å ta turen til deg øyvind utpå nyåret. Ingenting er bedre enn å sjå det irl.


Tittel: Sv: porsche 915 kasse i 1303
Skrevet av: Endre Sdesember 29, 2013, 23:41:34 pm
Takker for mange gode tips. Det er mye å tenke på ang det ene og det andre. Men først å fremst for min del nå er hvor mye eg skal legge i dette. Det blir fort noen timer jobb, endel $$$, før det blir noe seriøst, men eg må bruke litt tid til å bestemme meg, å få lyst til å gjer det.
Det er sykt tøft å stå på sidelinja når Øyvind passerer med 02en sin, men det har til i dag vært nok for meg.


Tittel: Sv: porsche 915 kasse i 1303
Skrevet av: Kjetil Limadesember 30, 2013, 10:58:35 am
Takker for mange gode tips. Det er mye å tenke på ang det ene og det andre. Men først å fremst for min del nå er hvor mye eg skal legge i dette. Det blir fort noen timer jobb, endel $$$, før det blir noe seriøst, men eg må bruke litt tid til å bestemme meg, å få lyst til å gjer det.
Det er sykt tøft å stå på sidelinja når Øyvind passerer med 02en sin, men det har til i dag vært nok for meg.

Når jeg hadde porsche husker jeg 915 kassen som en utskjelt kasse med mye feil. Mulig det var overdrivelser på porsche forum.

Det skal mye til å finne en bra 915 kasse der ute, nettopp for de ofte må overhales pga slitte synk ringer m.m. Jeg hadde en slik kasse i min x 911 og den var ikke bra. Jeg levde med dobbeltclutching i gir nedover for jeg ikke ville spandere på den en overhaling.

Finner du en kasse må den stort sett uten unntak overhales og bare overhalingen av en slik koster normalt like mye som en ny kcr eller tilsvarende vw kasse. Men overhaler du selv er det nok penger å spare.

Og mener også å huske at det finnes både 4 og 5 girs varianter av 915 kassen, sjekk dette før du slår til.


Tittel: Sv: porsche 915 kasse i 1303
Skrevet av: Påldesember 30, 2013, 12:39:37 pm
Hva med en G50 kasse? De får du for ca 35.000-40.000, nyoverhalt.


Tittel: Sv: porsche 915 kasse i 1303
Skrevet av: Kjetil Limadesember 30, 2013, 15:39:29 pm
Må ikke hele torsjonen kappes da ? Så den videoen som var med en av scc dvd'ene som viste skinne bobla i detaljer. Hadde ikke de kappet hele torsjonen og montert kortere fjører ? Mulig jeg husker feil.


Tittel: Sv: porsche 915 kasse i 1303
Skrevet av: Jærvadesember 30, 2013, 18:39:06 pm
Må ikke hele torsjonen kappes da ? Så den videoen som var med en av scc dvd'ene som viste skinne bobla i detaljer. Hadde ikke de kappet hele torsjonen og montert kortere fjører ? Mulig jeg husker feil.

Stemmer nok det. G50-kassa er direkte uegnet å montere i ei boble. G50-kassa er jo kanon-god,tåler langt over 1000 hk og er en drøm å gire, men rett og slett helt uegnet å putte i ei boble, Som Kjetil skriver her er de fleste 915-kassene moden for overhaling. Dette ofte pga. litt "uvettig" bruk da mange putter den i 1. eller 2. gir gjerne i 150 kmt. Da får synkroniseringsringene en heftig jobb å gjøre! Bortsett fra synkroniseringsringene i all hovedsak 11. og 2. gir (og av og til 3.gir) så er 915-kassa bra, men du bør "kjenne" kassa for å gire godt med den.

Hvis du ikke skal ha veldig mye krefter i ei boble så hadde nok jeg også heller bygget en bra boble-kasse. Du får en bra tettsteget boblekasse som er nyovehalet for det du må betale for en sliten 915-kasse og da må du i tillegg brukke masse tid og penger på å få den inn i bilen.

CSP har jo ganske gunstige priser på kasser, så hadde jeg vært deg så hadde jeg heller fått dem til å bygge en tettsteget / forsterka kasse.


Tittel: Sv: porsche 915 kasse i 1303
Skrevet av: Tistlodesember 30, 2013, 19:05:03 pm
G50 er nok ikkje HEILT uegna å putta i boble, iogmed at da er gjort av han her: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,9935.0.html OG godkjent av tviltilsynet!!


Tittel: Sv: porsche 915 kasse i 1303
Skrevet av: t2-Splitwindowdesember 31, 2013, 12:08:08 pm
Montering og tips til 915 montering.

http://www.germanlook.net/forums/showthread.php?t=9153

Arnstein