mai 02, 2024, 13:34:19 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Lystgass  (Lest 3060 ganger)
pWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar



Vis profil
« på: september 04, 2015, 22:57:25 pm »

Jeg blir mer å mer nysgjerrig på Lystgass annlegg til min 1915 ( eller fremtidig type 4 prosjekt ) å lurer på om noen har erfaringer å dele, både mtp installering / tilpasninger og type system .

Ut ifra det jeg har lest meg frem til så er det mange som foretrekker wet / direct port systemene , blant annet pro fogger.

Loggført

pWolf - Part of the AirWolf crew

http://www.facebook.com/pages/AirWolfs/153115064754266



1965 t1
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #1 på: september 05, 2015, 06:51:33 am »

Gass gass gass funker som fint som bare F. Har du ikke injection så er eneste løsning ett såkalt vått system og da aller helst med to separate fuel system for kontroll hvis du skal skyte en del. Du kommer unna med ett hvis du "bare" skal skyte 40-50 hk. Husk at det er fuelen som lager effekten og ikke gassen. Retter du gassen mot ett bål så slukker det.

Jeg kjørte gass i to-tre sesonger og kan anbefale det på det aller varmeste. Utfordringen er å få fylle flaska samt at det ikke er lov å kjøre med gass i street legal.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
pWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar



Vis profil
« Svar #2 på: september 05, 2015, 14:18:03 pm »

Kult! Jeg tenker at hvis jeg først skal ha NOS så får jeg gå all inn å kjøpe ett system som man kan ha over en lengre periode. Dyse 100 først å så ha mulighet til dyse større etterhvert som man føler seg tryggere.

Hva slags system brukte du Kalle? Evt link..

En løsning jeg ser for meg er en switch bryter plassert lett tilgjenglig som aktiviserer og deaktiviserer, trigger knapp på ratt. Leser også at noen har lagt opp at det kun aktivisereres ved full spjell åpning, men det er kanskje for mer ren race bruk.

I hvilke klasser er lystgass tilatt ?
Loggført

pWolf - Part of the AirWolf crew

http://www.facebook.com/pages/AirWolfs/153115064754266



1965 t1
vw61
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Sande


61 boble


Vis profil
« Svar #3 på: september 05, 2015, 18:34:47 pm »

Jeg hadde lystgass på en 1835 for mange år siden, (kjøpte ett komplett sett fra Hot Shop) men må si det ikke var noen stor suksess for meg.
Fikk det nesten aldri til å virke skikkelig, verken på stripa eller gata Sint
Virket som den var veldig kresen på rett dysing/bensintrykk etter hvordan været var
Men nå skal det sies at dette var for 20-30 år siden og at jeg var/er en lykkelig amatør  Gliser
« Siste redigering: september 05, 2015, 19:53:15 pm av vw61 » Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #4 på: september 05, 2015, 21:52:55 pm »

Jeg følger opp med mer info når jeg er vel hjemme igjen fra Gardermoen. Lystgass er lov i mange klasser men du må nok skaffe deg og bilen lisens. Begge lisensene koster omtrent det samme som ett par fotballsko og keeperhansker så ingen stor investering når alt kommer til alt.

40-50 hk er ett reelt spark i ræva. Gassen kommer fort og brutalt med mindre du har en kontroller.

Kald flaske = lavt trykk = liten effekt.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
pWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar



Vis profil
« Svar #5 på: september 05, 2015, 22:40:01 pm »

Jeg følger opp med mer info når jeg er vel hjemme igjen fra Gardermoen. Lystgass er lov i mange klasser men du må nok skaffe deg og bilen lisens. Begge lisensene koster omtrent det samme som ett par fotballsko og keeperhansker så ingen stor investering når alt kommer til alt.

40-50 hk er ett reelt spark i ræva. Gassen kommer fort og brutalt med mindre du har en kontroller.

Kald flaske = lavt trykk = liten effekt.

Mvh
BB
Takk Kalle, jeg aventer ...😉
Gratulerer med ny pb å lykke til imorgen !
Loggført

pWolf - Part of the AirWolf crew

http://www.facebook.com/pages/AirWolfs/153115064754266



1965 t1
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #6 på: september 07, 2015, 12:30:10 pm »

Takk takk.

Tilbake til gass:

Er ambisjonene dine høyere en 40-50hk så må du bygge to fuelsystem slik at lystgassen har sin egen pumpe og regulator. Du må også ha en form for tenningsretard og tommelregelen er 2gr avtrekk pr 50hk. Dette kan for eksempel enkelt løses med MSD Digital 6 og en knapp for lystgass som også trigger retard i MSD boksen. Jeg gjorde det enkelt og hadde to Holley black pumper montert fremme i reservehjulsbalja på min 67. En Holley rød regulator for forgasserne og en Holley blå for gassen;

NB; bildene er tatt med lenge før telefonene ble smarte, hadde blitz og millioner med pixels:



Deretter monterte jeg en Hobbs switch som er en trykkbryter på fuelkretsen til gassen. Hvis trykket da synker under ett satt nivå så kutter den strømmen til lystgass solenoiden. Sterkt anbefalt:



Jeg hadde også "min egen" løsning på solenoidene for å slippe å bytte dyser nede ved manifolden. Jeg drillet opp gassdysene til oversize der nede (1.5mm) og deretter dro jeg teflonslanger opp til solenoidene som jeg monterte bak viftehuset. Der hadde jeg en fordelingsblokk hvor jeg hadde en dyse for gass og en dyse for fuel. Altså kun to dyser istedenfor 8. Jeg ganget da bare opp størrelsen. Skeptikere vil da hevde at gassen vil nå sylinderne mye før bensinen siden den har mye høyere trykk (1000psi vs 5psi) Dette stemmer sikkert men jeg valgte å heller ikke purge slik at jeg hadde kald, klar gass i slangene. Dermed var det varm, ueffektiv gass som kom ett lite brøkdel sekund frem før bensinen. Korrekt teori eller ikke, jeg opplevde aldri noen problemer og dysebytte gikk enkelt og raskt.

Slik så systemet ut i min bil på en 2.3 liters motor:



Motoren bremset 207hk uten gass og 253hk med ett 40hk skudd. Så byttet jeg til 75hk men da ga clutchen opp. Husker jeg fikk skryt av JPM for at motoren gikk så utrolig reint med gass. 10:1 i komp, FK47 kam og CE topper.

Dem endret reglene mens jeg holdt på med dette slik at dem krevde brannslukking i kupe samt motorrom hvis du brukte lystgass. Nå er ikke dette noen dum ide uansett men vær klar over dette før du dukker opp på ett race uten dette. Kollevold selger slike system fra OMP til en grei sum. En annen regel var/er at det skulle være remote fullgasstrigger på gassen. Altså en armeringsbryter og deretter en fullgassbryter. Dette mener jeg også er en god ide istedenfor å ha den på rattet, enten ved gasspedalen eller ved gasserstaget. Du skal KUN fyre av gassen på fullgass og over ca 4000 omdr. Lenger ned og du bygger MYE sylindertrykk som igjen kan skade motoren. Armeringsknappen må du enkelt nå fra førerstolen. Jeg hadde flaska i kupeen og likte å skru den på mens motoren gikk. Da hørte du med engang om den endret karakter hvis det var en lekkasje. Det skjedde aldri. En annen løsning er å feste den i fremre bagasjerom med en remote trigger.

Mvh
BB
« Siste redigering: september 07, 2015, 12:35:48 pm av BeetleBug » Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
pWolf
Supermedlem
*****
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar



Vis profil
« Svar #7 på: september 09, 2015, 19:31:22 pm »

Takk for gode svar og forklaringer ! Glad

Jeg må bruke vinteren til å tenke meg grundig om. Det kan hende lystgass blir en annen bil/ prosjekt .
65 'ern vil jeg gjerne bruke til så mange street legal løp som mulig til neste år.
Loggført

pWolf - Part of the AirWolf crew

http://www.facebook.com/pages/AirWolfs/153115064754266



1965 t1
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!