Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #2910 på: september 09, 2013, 10:42:39 am » |
|
Jeg planslipte først lokket. Deretter pumpehus for å få nullklaring.
Og så tynt lag med silikon.
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #2911 på: september 09, 2013, 12:16:19 pm » |
|
D-day er onsdag Da ser vi
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #2912 på: september 09, 2013, 12:39:56 pm » |
|
Når drevene blir for store, og de ikke er lagret i lokket så begynner drevene å separere ved ca 5000. Fra dette punktet og opp produserer de trykksatt skum. Er klaringen null til lokket så vil de da gnage og slipe på selve lokket også = spon i olja. Peter Köhmann har hold et lenger foredrag for meg og vist meg data logging fra oljepumpe utviklingen de nylig drev med, han fortalte at man ikke kunne ha større pumpe enn 24mm om man fortsatt ønsket å ha bra smørefilm.
Tror Johannes får komme å ta seg et kurs i motorbygging i Norge snart, han kan ikke engang sette opp en oljepumpe. Rart har kommet så langt han har gjort egentlig. For det er mye mer sannsynlig at han ikke kan sette opp ei pumpe enn at han ikke har justert justeringen.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Speed-Demon
Supermedlem
Innlegg: 869
Bosted:
|
|
« Svar #2913 på: september 09, 2013, 13:10:16 pm » |
|
var disse 5000 omdreiningene på pumpa eller veiva? pumpa går som kjent halvparten så fort rundt som veiva. og over 10 000 rpm i motoren er det ikke så mange som er Når drevene blir for store, og de ikke er lagret i lokket så begynner drevene å separere ved ca 5000. Fra dette punktet og opp produserer de trykksatt skum. Er klaringen null til lokket så vil de da gnage og slipe på selve lokket også = spon i olja. Peter Köhmann har hold et lenger foredrag for meg og vist meg data logging fra oljepumpe utviklingen de nylig drev med, han fortalte at man ikke kunne ha større pumpe enn 24mm om man fortsatt ønsket å ha bra smørefilm.
Tror Johannes får komme å ta seg et kurs i motorbygging i Norge snart, han kan ikke engang sette opp en oljepumpe. Rart har kommet så langt han har gjort egentlig. For det er mye mer sannsynlig at han ikke kan sette opp ei pumpe enn at han ikke har justert justeringen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #2914 på: september 09, 2013, 13:19:36 pm » |
|
Når drevene blir for store, og de ikke er lagret i lokket så begynner drevene å separere ved ca 5000. Fra dette punktet og opp produserer de trykksatt skum. Er klaringen null til lokket så vil de da gnage og slipe på selve lokket også = spon i olja. Peter Köhmann har hold et lenger foredrag for meg og vist meg data logging fra oljepumpe utviklingen de nylig drev med, han fortalte at man ikke kunne ha større pumpe enn 24mm om man fortsatt ønsket å ha bra smørefilm.
Tror Johannes får komme å ta seg et kurs i motorbygging i Norge snart, han kan ikke engang sette opp en oljepumpe. Rart har kommet så langt han har gjort egentlig. For det er mye mer sannsynlig at han ikke kan sette opp ei pumpe enn at han ikke har justert justeringen.
Jeg sier ikke at Johannes tar feil, jeg poengterer kun hva som fungerer hos meg
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #2915 på: september 09, 2013, 13:36:43 pm » |
|
var disse 5000 omdreiningene på pumpa eller veiva? pumpa går som kjent halvparten så fort rundt som veiva. og over 10 000 rpm i motoren er det ikke så mange som er Når drevene blir for store, og de ikke er lagret i lokket så begynner drevene å separere ved ca 5000. Fra dette punktet og opp produserer de trykksatt skum. Er klaringen null til lokket så vil de da gnage og slipe på selve lokket også = spon i olja. Peter Köhmann har hold et lenger foredrag for meg og vist meg data logging fra oljepumpe utviklingen de nylig drev med, han fortalte at man ikke kunne ha større pumpe enn 24mm om man fortsatt ønsket å ha bra smørefilm.
Tror Johannes får komme å ta seg et kurs i motorbygging i Norge snart, han kan ikke engang sette opp en oljepumpe. Rart har kommet så langt han har gjort egentlig. For det er mye mer sannsynlig at han ikke kan sette opp ei pumpe enn at han ikke har justert justeringen.
De fem var på veiva ja.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Jee
|
|
« Svar #2916 på: september 09, 2013, 13:36:53 pm » |
|
Når drevene blir for store, og de ikke er lagret i lokket så begynner drevene å separere ved ca 5000. Fra dette punktet og opp produserer de trykksatt skum. Er klaringen null til lokket så vil de da gnage og slipe på selve lokket også = spon i olja. Peter Köhmann har hold et lenger foredrag for meg og vist meg data logging fra oljepumpe utviklingen de nylig drev med, han fortalte at man ikke kunne ha større pumpe enn 24mm om man fortsatt ønsket å ha bra smørefilm.
Tror Johannes får komme å ta seg et kurs i motorbygging i Norge snart, han kan ikke engang sette opp en oljepumpe. Rart har kommet så langt han har gjort egentlig. For det er mye mer sannsynlig at han ikke kan sette opp ei pumpe enn at han ikke har justert justeringen.
CSP Peter forsker på gammelt nytt dessverre. Det er bare å starte produksjon. Volkswagen fant ut dette i ca 1973 ref. type 4 oljepumper og Bugpack på tidlig 80 tall. Det er nettopp dette som gjør at en type 1 oljepumpe har begrenset levetid. All belastning går på akselen som går inn til kammen. Og hullet blir fort slitt. Hjelper litt med de hatede Melling pumpene. Men de vil vi jo ikke bruke av andre grunner. Angående spon etter møte med lokk er det ett problem allerede på orginalmotorer med fabrikkspecs. OG på de lagrede pumpene. Det er ingenting som hindrer drevene fra og treffe "veggen". Men såklart uheldig om drevene treffer lokket på skjeiva. Det med skum skal jeg ikke uttale meg nevneverdig om. Men om det skummer suger pumpa luft. Og da har enten, ikke oljen fått roet seg nok, eller falskluft i pick up'n. I begge tilfeller kan høyere oljenivå bedre resultatet. Å kjøre med sump for så og minke oljenivå på pinnen er sikkert vel utprøvd og enkelte har gode forklaringer på hvorfor. Men det faktum at kammen får mindre smøring på lober og at oljen ikke får luftet seg like lenge kan ikke diskuteres. Uttalelser som "Tror Johannes får komme å ta seg et kurs i motorbygging i Norge snart, han kan ikke engang sette opp en oljepumpe." blir jo bare helt tåpelig. Det er lov å spille på mer enn bare en hest. Selv om Rex Rodney stiller til start. Gene Berg gjorde også stor fremgang for vw hobbyen. Og hadde også engang ett gudestempel. Mye av det han sa var rett. Men heldigvis var det noen som ikke fulgte bibelen hans til det fulle. Derfor har vi utvikling. Så vidt jeg vet fant ikke Johannes heller noen feil på denne motoren bortsett fra noen korte topplokksbolter. Og alt ble satt sammen som det var bortsett fra en justering av kamdrev. Og når den nå produserer lavere trykk enn den gjorde uten lagerspon i oljen. Hvor eneste endring på oljesystemet er større pumpeklaring. Burde det ihvertfall gi en pekepinn i hvilken retning man bør begynne. Justeringen er ifølge Eivind via telefon ikke blitt rørt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #2917 på: september 09, 2013, 13:40:57 pm » |
|
Ka er dealen med at folk frivillig velger å kjøre mineral olje på dyre racing motorer? Syntetisk olje er da mer stabil og kan ha mye bedre EP verdier osv. Ikke skjønner eg hvorfor det skal være noe problem med oljetrykk her heller, motoren er jo bygget tre ganger og to ganger av svært oppegående folk.. Jeg kjører med planslipt pumpe med pakning, 26mm, har mange ekstra olje mods som bruker ekstra olje, har org overtryks ventil løsning uten justering og har pleid å kjøre 10w40 olje langt nede i tyskland i 40 varmegrader med henger på slep, ingen problem med oljetrykk selv om tomgangen var 700 rpm. Men hvis alle klaringene i motoren er store så kan eg skjønne det begynner å balle på seg..?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #2918 på: september 09, 2013, 13:55:06 pm » |
|
Valvoline lager 20w-50 fullsynt, bare å handle. selv kommer jeg alltid til å khøre fullsynt. Akkurat nå bruker jeg Castrol Edge 10w-60
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jee
|
|
« Svar #2919 på: september 09, 2013, 13:59:55 pm » |
|
Det største problemet nå er at vi har ett mye høyere tempo her på forumet enn Eivind har i garasjen. Dette løser seg. Når det kommer til Syntetisk vs Mineral kan jeg ikke nok. Men bruker syntetisk med stort hell selv. Men når det er sagt finnes det fortsatt ett veldig anerkjent motorverksted i Norge i dag som kun gir garanti på maskinering ved bruk av Mineralolje. Oljetrykket blir høyere ved bruk av tykkere mineral olje. Det har vi konstatert gang på gang her i verkstedet. Men om syntetisk olje gir en så mye bedre oljefilm at den ikke har behov høyere trykk har vi ikke tatt sjansen på å finne ut av.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #2920 på: september 09, 2013, 14:12:18 pm » |
|
Når drevene blir for store, og de ikke er lagret i lokket så begynner drevene å separere ved ca 5000. Fra dette punktet og opp produserer de trykksatt skum. Er klaringen null til lokket så vil de da gnage og slipe på selve lokket også = spon i olja. Peter Köhmann har hold et lenger foredrag for meg og vist meg data logging fra oljepumpe utviklingen de nylig drev med, han fortalte at man ikke kunne ha større pumpe enn 24mm om man fortsatt ønsket å ha bra smørefilm.
Tror Johannes får komme å ta seg et kurs i motorbygging i Norge snart, han kan ikke engang sette opp en oljepumpe. Rart har kommet så langt han har gjort egentlig. For det er mye mer sannsynlig at han ikke kan sette opp ei pumpe enn at han ikke har justert justeringen.
CSP Peter forsker på gammelt nytt dessverre. Det er bare å starte produksjon. Volkswagen fant ut dette i ca 1973 ref. type 4 oljepumper og Bugpack på tidlig 80 tall. Det er nettopp dette som gjør at en type 1 oljepumpe har begrenset levetid. All belastning går på akselen som går inn til kammen. Og hullet blir fort slitt. Hjelper litt med de hatede Melling pumpene. Men de vil vi jo ikke bruke av andre grunner. Angående spon etter møte med lokk er det ett problem allerede på orginalmotorer med fabrikkspecs. OG på de lagrede pumpene. Det er ingenting som hindrer drevene fra og treffe "veggen". Men såklart uheldig om drevene treffer lokket på skjeiva.
At han forsker på ting VW viste for neste 40 år siden er det nok ingen tvil om. Vanlig praksis er fortsatt at man kjørt med for store pumper.. Det med skum skal jeg ikke uttale meg nevneverdig om. Men om det skummer suger pumpa luft. Og da har enten, ikke oljen fått roet seg nok, eller falskluft i pick up'n. I begge tilfeller kan høyere oljenivå bedre resultatet. Å kjøre med sump for så og minke oljenivå på pinnen er sikkert vel utprøvd og enkelte har gode forklaringer på hvorfor. Men det faktum at kammen får mindre smøring på lober og at oljen ikke får luftet seg like lenge kan ikke diskuteres.
Godt han forsker litt på slikt da, fenomentet kalles kavitering. Det har ingenting med at sumpen går tom å gjøre. Her er en film som viser hva som skjer når man suger mer enn olja tåler: Uttalelser som "Tror Johannes får komme å ta seg et kurs i motorbygging i Norge snart, han kan ikke engang sette opp en oljepumpe." blir jo bare helt tåpelig.
Ja det er tåpelig, tror ikke han hadde kommet heller Tror ingen blander han med Gud heller... Så vidt jeg vet fant ikke Johannes heller noen feil på denne motoren bortsett fra noen korte topplokksbolter. Og alt ble satt sammen som det var bortsett fra en justering av kamdrev.
Nei han sa de endringene han gjorde, som å kompen lik på alle sylindrene, og time kammen ikke ville påvirke mer en bittelitt. Min gjettning 5 hester. Så motoren var i orden også før den kom til han. Så hva som skjedde under bremsingen?? Gud vet. Og når den nå produserer lavere trykk enn den gjorde uten lagerspon i oljen. Hvor eneste endring på oljesystemet er større pumpeklaring. Burde det ihvertfall gi en pekepinn i hvilken retning man bør begynne. Justeringen er ifølge Eivind via telefon ikke blitt rørt.
Ok så det er som alltid i denne tråden, halve sannheten på nett og andre halvparten på bakrommet Kan vi håpe at man velger å skru på justeringen når pumpa har blitt friskmeldt?
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #2921 på: september 11, 2013, 12:21:13 pm » |
|
Blir en spennende kveld med testing av 20w50 mineralolje, justering av trykkventil, testing av oljetrykk med mekanisk meter osv.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hans
Supermedlem
Innlegg: 1409
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #2922 på: september 11, 2013, 13:12:22 pm » |
|
du tar en ting av gangen så du finner årsaken ?
|
|
|
Loggført
|
o 1958/64 T1 Ragtop o 1957 T1 o 1989 T3
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #2923 på: september 11, 2013, 13:12:49 pm » |
|
du tar en ting av gangen så du finner årsaken ?
Så klart!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jærva
|
|
« Svar #2924 på: september 11, 2013, 17:19:06 pm » |
|
Blir en spennende kveld med testing av 20w50 mineralolje, justering av trykkventil, testing av oljetrykk med mekanisk meter osv.
De to siste der er greie nok, men at en motor MÅ ha tykk mineralolje for å få et greit nok trykk...... Den kjøper jeg ikke.
|
|
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
|
« Svar #2925 på: september 11, 2013, 17:24:05 pm » |
|
Blir en spennende kveld med testing av 20w50 mineralolje, justering av trykkventil, testing av oljetrykk med mekanisk meter osv.
De to siste der er greie nok, men at en motor MÅ ha tykk mineralolje for å få et greit nok trykk...... Den kjøper jeg ikke. Enig. Det er ikke feilen, men symptomet på feilen.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Hans
Supermedlem
Innlegg: 1409
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #2926 på: september 11, 2013, 20:19:04 pm » |
|
du skal ha kred for tålmodighet
|
|
|
Loggført
|
o 1958/64 T1 Ragtop o 1957 T1 o 1989 T3
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #2927 på: september 11, 2013, 20:30:55 pm » |
|
Så var nok en garasjesession over. Da med kyndig hjelp av Dewil. Følgende ble gjort. Sjekket først oljetrykket med 15w50 synt olje med mekanisk meter. Nøyaktig oljetrykk og temp husker jeg ikke. Men Dewil tok bilde. Så byttet vi til 20w50 mineralolje og nytt filter. 50 graders olje og 1200-1300 rpm gir 3 bar.
01.jpg (51.92 KB. 800x600 - vist 316 ganger.)
02.jpg (89.45 KB. 800x600 - vist 307 ganger.)
03.jpg (88.94 KB. 800x600 - vist 299 ganger.) 95-98 grader olje og 1200-13000 rpm gir 1 bar.
04.jpg (38.46 KB. 800x600 - vist 280 ganger.)
06.jpg (50.59 KB. 800x600 - vist 270 ganger.)
05.jpg (39.81 KB. 800x600 - vist 296 ganger.)
|
|
« Siste redigering: september 11, 2013, 21:16:50 pm av Eivind (Putte) »
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #2928 på: september 11, 2013, 20:33:21 pm » |
|
Å så kommer rosinen i pølse Med VDO oljetrykksinstrumentet og giveren så blir resultatet litt anerledes... 85-87 grader olje, 1200-1300 rpm gir 0,5 bar...
IMG_5224.jpg (31.23 KB. 800x600 - vist 278 ganger.)
IMG_5225.jpg (51.08 KB. 800x600 - vist 297 ganger.)
IMG_5226.jpg (37.33 KB. 800x600 - vist 288 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #2929 på: september 11, 2013, 21:14:57 pm » |
|
Liker at den varver 13.000rpm Jeg klarte tydligvis ikke å få tatt bilde. Ny tlf og fingertrøbbel :-P Men trykket på "kald" motor (40°c ca) med 15w40 var noe lavere. Ned mot 1,8Bar ved 1200rpm og måleren var noe mer urolig med denne oljen. Spørs om det er no rart med instrumentet i bilen også.
|
|
« Siste redigering: september 11, 2013, 21:20:39 pm av Dewil »
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #2930 på: september 11, 2013, 21:17:05 pm » |
|
Liker at den varver 13.000rpm Rettet
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #2931 på: september 11, 2013, 21:17:57 pm » |
|
Noe forskjell med justering av dingsen?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #2932 på: september 11, 2013, 21:22:29 pm » |
|
"Dingsen" har vi ikke rørt. Delvis fordi den er noe knot å komme til med sumpen i veien og trykket er såpass bra ved varm motor at det har liten hensikt å justere. Trykket "peaker" på 3,5Bar ved 4-5000rpm. Over det har vi ikke testet.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #2933 på: september 11, 2013, 21:28:29 pm » |
|
3,5bar med 20W50 olje?
Hva er neste steg?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #2934 på: september 11, 2013, 21:30:29 pm » |
|
3,5bar med 20W50 olje?
Hva er neste steg?
Få bilen ned til JPM hadde vært ett stort steg.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #2935 på: september 11, 2013, 21:32:12 pm » |
|
Er vel bare å få tak i henger det?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #2936 på: september 11, 2013, 21:33:52 pm » |
|
Er vel bare å få tak i henger det?
Beetlebug er sjåfør og stiller med henger. Du og Speed-Demon har snakket om å leie bil for å ta en dagstur på Dyno Day@JPM
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #2937 på: september 11, 2013, 21:38:21 pm » |
|
Konge Jeg stikker nok ned lørdag morgen ja
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
|
« Svar #2938 på: september 11, 2013, 21:40:10 pm » |
|
Konge Jeg stikker nok ned lørdag morgen ja Hadde vært flott om jeg og Putte kunne ha hengt med dere ned til Helsingborg.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
|
« Svar #2939 på: september 11, 2013, 21:55:08 pm » |
|
3,5bar med 20W50 olje?
Vil ikke si at det er gruelig lavt. Den stiger fremdeles oppover i registeret. Det er viktig å pumpe olja gjennom motoren også, trykk er ikke alt, man må ha litt flow også. ;-)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|