mai 16, 2024, 04:13:52 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Forstilling.  (Lest 1271 ganger)
OldBug
Seniormedlem
****
Innlegg: 386
Bosted: Bergen


74mod 1303s


Vis profil
« på: august 16, 2012, 10:34:20 am »

Hei, på bilen min stod det sveiste torsjonsrør på når jeg kjøpte den.
Fikk med original også men selve stengene som går igjennom har jeg bare ett sett av,
skal nå montere orig for eu kontroll og lurte på om torsjonstengene må inni i en spesiell stilling eller om det bare er til å dytte igjennom?

Setter stor pris på svar Glad
Loggført
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #1 på: august 16, 2012, 12:24:37 pm »

Hei, på bilen min stod det sveiste torsjonsrør på når jeg kjøpte den.
Fikk med original også men selve stengene som går igjennom har jeg bare ett sett av,
skal nå montere orig for eu kontroll og lurte på om torsjonstengene må inni i en spesiell stilling eller om det bare er til å dytte igjennom?

Setter stor pris på svar Glad
Samme her, ser lite til beskrivelse av "montering av torsjons fjerene" i både orginal forst. (begge typer; link /ball. og f.eks pumaforst. her på forumet.
Loggført
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #2 på: august 16, 2012, 13:44:50 pm »

Siden fjærene skal holdes fast i forstillinga med den lille "settskruen" som sitter midt på forstillingsstammen kan ikke disse fjærene settes feil inn..... Nesten.... Det vil si at du kan endesnu de slik at den siden som før var på høyre side havner på venstre, hvilket ikke er å anbefale. Er lettere at fjærene ryker hvis de plutselig etter 40 år på veien skal begyne å vri seg motsatt vei. De gangene jeg har gjort dette har jeg merket fjærene og satt de tilbake på samme plass (øvre eller nedre) og samme rettning igjen. Tilbake til dette med montering... Det lille "krateret" som er boret midt på fjæra skal treffe skruen som sitter midt på forstillingsstammen (eventuelt høydejusteringen hvis du har puma eller annet modifisert fjas)... Samme gjelder bærearmene. UMULIG å gjøre feil Glad

Lykke til. Et annet tips er å stripse sammen fjærpakken (med mindre den er av den gammle typen med sveisede ender). Da slipper du at den spriker og ikke treffer det firkantede hullet midt i forstillinga. Stripsene lar du bare bli inni forstillinga. Der gjør de ingen skade.

Lykke til Glad
« Siste redigering: august 16, 2012, 13:47:55 pm av Bablefish. » Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #3 på: august 16, 2012, 15:15:52 pm »

Gode opplysninger dette, men når berearmene skal monterest utenpå endene...går det an å sette disse på feil slik at fjerene blir for slappe?? og bilen eterpå blir liggende for lavt uten noen fjering eller helt nede? F.eks en "quart omdr". feil??
« Siste redigering: august 16, 2012, 15:23:56 pm av ovalt » Loggført
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #4 på: august 16, 2012, 17:14:56 pm »

Gode opplysninger dette, men når berearmene skal monterest utenpå endene...går det an å sette disse på feil slik at fjerene blir for slappe?? og bilen eterpå blir liggende for lavt uten noen fjering eller helt nede? F.eks en "quart omdr". feil??



Nei, ikke på boble. Bærearmene passer kun i en retning og fjærene skal ikke spennes opp. Mulig det er litt mere "ball" å tre de øvre bærearmene på en orginalbil med bumpstops, men dette er jeg ikke sikker på. Ville tro den øvre bærearmen ligger ganske trangt mot gummien når de tres på en orginal forstilling.
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
OldBug
Seniormedlem
****
Innlegg: 386
Bosted: Bergen


74mod 1303s


Vis profil
« Svar #5 på: august 16, 2012, 20:06:06 pm »

Tusen takk for hyggelig og godt utfyllende svar! Bare å komme seg i garasjen nå! Glad
Loggført
Lars Bratteng
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1156
Bosted: Son -Oslo Fjorden Perle


Senkepøbel


Vis profil
« Svar #6 på: august 16, 2012, 23:02:28 pm »

Siden det virker som noen kan litt om forstilling her så spør jeg her.

Jeg har kjøpt ett sett med høyde justrings sett til 68 boble med justering som skal sveises inn på midten.

problemet mitt er: klarer man å få ut den "bøssingen" som sitter i midten og holder fjærpakka ut uten og kappe i filler forstillingsrøra?
                         for eksempel ved å kappe/borre ut sett skruen som er der, og dra ut torsjonstavene med bøssingen hengende på?

Har kjøpt settet på Unneberg, og vet at en del andre sett må du kappe ut en del av røra og sette inn justerings delen,
her følgte det bare med "bøssingen",sett skrue, justerings skruen som står ut gjennom røra og mothake delene som skal sveises utenpå røra.

Håper på en fornuftig svar hilsen Noob på Vwsenking!!

                         
Loggført

Kjør Hardt Kjørt Stil, Kjør Turbo Boble Bil

79  - T2 Ratlooker Doka -Solgt
93 -  T4 Ratlooker Multivan - Solgt
68 -  T1 RatLooker med snurre
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #7 på: august 17, 2012, 06:08:38 am »

Siden det virker som noen kan litt om forstilling her så spør jeg her.

Jeg har kjøpt ett sett med høyde justrings sett til 68 boble med justering som skal sveises inn på midten.

problemet mitt er: klarer man å få ut den "bøssingen" som sitter i midten og holder fjærpakka ut uten og kappe i filler forstillingsrøra?
                         for eksempel ved å kappe/borre ut sett skruen som er der, og dra ut torsjonstavene med bøssingen hengende på?

Har kjøpt settet på Unneberg, og vet at en del andre sett må du kappe ut en del av røra og sette inn justerings delen,
her følgte det bare med "bøssingen",sett skrue, justerings skruen som står ut gjennom røra og mothake delene som skal sveises utenpå røra.

Håper på en fornuftig svar hilsen Noob på Vwsenking!!

                         


Mulig det går på nyere forstillinger... På eldre så er det meget store preger som holder fast "bøssingen". Hvis du sliper bort disse er også forstillinga praktisk talt delt....... Den gangen jeg monterte Avix justering på en standard bredde link-pin så endte jeg opp med å dreie to rørstumper som jeg felte inn justeringen i og sveiset på forstillinga akkurat som man gjør med Sway Away typen. Litt jobb, men resultatet ble en forstilling som er konvertert til Puma (og du ser faktisk ingen forskjell) Glad. På bla Bay så er disse pregene som holder "bøssingen" mye mindre og der går det faktisk å bore ut disse å løsne "bøssingen". Men den vil aldri gå særlig lett ergo blir bilen vanskelig å justere høyden på. På Martin sin bussforstilling ble derfor "Bøssingene" plukket ut og dreid ned noen tiendeler for å ungå dette.
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
OldBug
Seniormedlem
****
Innlegg: 386
Bosted: Bergen


74mod 1303s


Vis profil
« Svar #8 på: august 17, 2012, 21:36:35 pm »

Et skikkelig  noob spørsmål herfra! Når bærearmene skal av fra torsjonsrørene
så løsner man muttrene oppå armene også???
« Siste redigering: august 17, 2012, 21:43:09 pm av OldBug » Loggført
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #9 på: august 18, 2012, 08:45:48 am »

Et skikkelig  noob spørsmål herfra! Når bærearmene skal av fra torsjonsrørene
så løsner man muttrene oppå armene også???

....og så løsner man skruen som mutteren sitter på..... Glad Mulig man ikke ser det ved første øyekast pga skitt og smuss men det er et "umbrako" hode nedi der Glad
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
OldBug
Seniormedlem
****
Innlegg: 386
Bosted: Bergen


74mod 1303s


Vis profil
« Svar #10 på: august 18, 2012, 09:05:52 am »

Ah! Takker, da forstår jeg!  Gliser
Loggført
Lars Bratteng
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1156
Bosted: Son -Oslo Fjorden Perle


Senkepøbel


Vis profil
« Svar #11 på: august 19, 2012, 23:14:25 pm »

Takk for svar, ble litt klokere. Får komme meg ut på verkstedet en dag å forske videre og bli ferdig med senking
Loggført

Kjør Hardt Kjørt Stil, Kjør Turbo Boble Bil

79  - T2 Ratlooker Doka -Solgt
93 -  T4 Ratlooker Multivan - Solgt
68 -  T1 RatLooker med snurre
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!