mai 12, 2024, 17:39:39 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: AS41 eller Alu.blokk  (Lest 1269 ganger)
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« på: mai 13, 2015, 10:34:17 am »

Dette blir sikkert ett vepsebol..... har lest en del på Samba og andre forum ang. hva som er best, AS41 eller ny Alu blokk.

Hvis en ser bort fra det åpenbare, Alu blokk er tynger og blir litt varmere...... men hvordan er livslengden på de forskjellige når en har en stor motor som skal kunne brukes daglig, samt turer på 50mil eller mer,  jeg skal ikke bygge motor for stripa, men en og annen rivstart kan ikke utelukkes.
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #1 på: mai 13, 2015, 10:46:42 am »

Se på det på en annen måte:

Hvor idiotisk er det ikke å trimme en motor som har så få lagerflater og en svak magnesiumsblokk? Det hindrer allikevel ikke folk å presse ut over 100hk pr sylinder. JPM har mange interessante tanker om dette og har komme en del lengre en de fleste med å gjøre det aller beste med det grunnlaget vi har.

En alublokk er tyngre og "går" ca 10 grader varmere men er også mer massiv og solid.

Valget er ditt. VW tok sitt valg for en del år siden med sin WBX blokk.

Mvh
BB

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2 på: mai 13, 2015, 13:12:25 pm »

Jeg leste meg opp på blant annet denne tråden http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=186023&postdays=0&postorder=asc&highlight=magnesium++aluminium&start=180
før jeg tok et valg, der har de diskutert i 6 år over 10 sider.. Vanskelig å trekke noen konklusjon foruten at det er viss enighet om at alu er sterkere enn 41% magnesiumlegering.
Finnes og AS21 med 21% på de siste/nyeste boblene med innsprøyting.
Jeg valgte aluminium til 500hk, bruker AS41 til 160hk.

Og Kai, skal du bygge en motor til?  Glad
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #3 på: mai 13, 2015, 13:27:11 pm »

Jeg leste meg opp på blant annet denne tråden http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=186023&postdays=0&postorder=asc&highlight=magnesium++aluminium&start=180
før jeg tok et valg, der har de diskutert i 6 år over 10 sider.. Vanskelig å trekke noen konklusjon foruten at det er viss enighet om at alu er sterkere enn 41% magnesiumlegering.
Finnes og AS21 med 21% på de siste/nyeste boblene med innsprøyting.
Jeg valgte aluminium til 500hk, bruker AS41 til 160hk.

Og Kai, skal du bygge en motor til?  Glad

AS41 = 4% aluminium og 1% silikat av noe slag
AS21 = 2% aluminium og 1% silikat av noe slag

Etter hva jeg har lest.

Her blir det turbomotor på AS41 Glad
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #4 på: mai 13, 2015, 13:29:55 pm »

Hadde bestemt meg for Alu blokk...... men ville bare ha litt nyere innput, har lest den samme lange tråden på Samba, men fikk ikke mange gode svar foruten Tysklands problemer med metaller i VW2, samt strukturer på Alu og Magnesium  :-)  
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #5 på: mai 13, 2015, 14:18:36 pm »

Hadde bestemt meg for Alu blokk...... men ville bare ha litt nyere innput, har lest den samme lange tråden på Samba, men fikk ikke mange gode svar foruten Tysklands problemer med metaller i VW2, samt strukturer på Alu og Magnesium  :-)  
Da er vi like opplyste :-) Fikk og en anbefaling fra Beetle Bug og fulgte den ganske nær..
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!