mai 15, 2024, 15:18:45 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: funker det å sveise med dette??  (Lest 3667 ganger)
Nordtveit
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ålesund



Vis profil
« på: mai 08, 2012, 21:25:20 pm »

Funker dette biltema apparatet til å sveise karaosseriplater med? altså uten gass??
evt hvilken tråd skal jeg velge?

http://biltema.no/no/Verktoy/Sveising-og-lodding/MIG-sveis/Sveis-MIG-140-17173/
Loggført

"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo" Blunker
facebook.com/nordtveitsgarage
instagram: Nordtveitsgarge

1956 Oval---solgt---
1961 T1, Ratlook "Sjakkbrettet" ---solgt---
1964 Panelbuss "Gulbuss'n"
1958 T1, Ratlook "Rat'n"
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #1 på: mai 08, 2012, 22:40:38 pm »

Jeg har storebroren til det apparatet og er meget godt fornøyd(180E, som ikke er å få lenger). På mitt apparat er det 6 strøminnstillinger og det bør det minst være også. Så hvis det er færre steg på dette apparatet, ville jeg nesten anbefale deg å kjøpe et brukt "proffere" apparat for omtrent den samme prisen.
Flussfyllt tråd som du kan bruke på dette apparatet (uten gass) er brukelig, men lager mange fler sveiseperler som må fjernes etterpå og gir også endel mer varme i platene som sveises, med økt fare for å slå seg(platene). I tillegg kan det være vanskelig å få en porefri sveis med flussfyllt tråd.
Tenk også på ventilasjonen der hvor du sveiser, den avgassen du får ved bruk av flussfyllt tråd er mere helseskadelig enn ved bruk av homogen tråd og gass. Håper denne inormasjonen er verdt noe for deg Blunker
Loggført

Seaside VW Klubb
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #2 på: mai 08, 2012, 22:45:42 pm »

Helt enig med deg. Flusstråd er ikke egnet til tynnplate sveis. Det går, men er langt fra idielt.
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Nordtveit
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #3 på: mai 09, 2012, 10:31:54 am »

har ikke tenkt å sveise opp en hel bil med dette her, men noen rusthull har jeg tenkt å ta. så tolker det slik hen at jeg kan klare meg med dette til denne jobben, selv om det hadde blitt bedre med ett på gass...... Gliser
Loggført

"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo" Blunker
facebook.com/nordtveitsgarage
instagram: Nordtveitsgarge

1956 Oval---solgt---
1961 T1, Ratlook "Sjakkbrettet" ---solgt---
1964 Panelbuss "Gulbuss'n"
1958 T1, Ratlook "Rat'n"
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #4 på: mai 09, 2012, 11:11:29 am »

har ikke tenkt å sveise opp en hel bil med dette her, men noen rusthull har jeg tenkt å ta. så tolker det slik hen at jeg kan klare meg med dette til denne jobben, selv om det hadde blitt bedre med ett på gass...... Gliser

Joda , bare skjær ut nok rundt rusta, så du har så tjukt som mulig, og rent materiale å sveise i. Lykke til  Glad
Loggført

Seaside VW Klubb
Wheeler
Supermedlem
*****
Innlegg: 608
Bosted: Svarstad,Vestfold


Vis profil

« Svar #5 på: mai 09, 2012, 12:04:40 pm »

Hvorfor ikke låne et eller få noen annen til å gjøre jobben for deg ?
Slike kjøp ender stort sett på hylla ubrukt senere.
Loggført
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3452
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #6 på: mai 09, 2012, 13:00:30 pm »

Hvorfor ikke låne et eller få noen annen til å gjøre jobben for deg ?
Slike kjøp ender stort sett på hylla ubrukt senere.

støtter dette innlegget
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #7 på: mai 09, 2012, 13:35:43 pm »

Hvorfor ikke låne et eller få noen annen til å gjøre jobben for deg ?
Slike kjøp ender stort sett på hylla ubrukt senere.

støtter dette innlegget
Hadde det spørsmålet vært stillt, hadde heller ikke jeg svart som jeg gjorde. Følelsen av å være sjølberget står sterkt i den norske mann. Og jeg har ingenting med hvordan andre vurderer fornuft, eller mangel på sådan i det jeg eller andre tar seg til med hobbyen sin. Her var det et spørsmål direkte på hvorvidt dette apparatet kunne brukes, hvor jeg på grunnlag av egen erfaring forsøkte å svare. Om Nordtveit føler han fikk noe konstruktivt å forholde seg til på grunnlag av mitt svar, får han uttale seg om, hvis han gidder. I tråd med de to foreløpig siste svar, kunne "selg dritten og kjøp en ny Hyundai isteden" vært et like givende svar. Og det er vel strengt tatt ikke derfor vi har et VW forum, er det?
Loggført

Seaside VW Klubb
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #8 på: mai 09, 2012, 13:47:55 pm »

Hvorfor ikke låne et eller få noen annen til å gjøre jobben for deg ?
Slike kjøp ender stort sett på hylla ubrukt senere.

støtter dette innlegget
Hadde det spørsmålet vært stillt, hadde heller ikke jeg svart som jeg gjorde. Følelsen av å være sjølberget står sterkt i den norske mann. Og jeg har ingenting med hvordan andre vurderer fornuft, eller mangel på sådan i det jeg eller andre tar seg til med hobbyen sin. Her var det et spørsmål direkte på hvorvidt dette apparatet kunne brukes, hvor jeg på grunnlag av egen erfaring forsøkte å svare. Om Nordtveit føler han
fikk noe konstruktivt å forholde seg til på grunnlag av mitt svar, får han uttale seg om, hvis han gidder. I tråd med de to foreløpig siste svar, kunne "selg dritten og kjøp en ny Hyundai isteden" vært et like givende svar. Og det er vel strengt tatt ikke derfor vi har et VW forum, er det?

Støtter dette innlegget! Blunker
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Nordtveit
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #9 på: mai 09, 2012, 16:51:33 pm »

Som Gullig sier, så ønsker jeg å fikse dette selv. kunne godt ha lånt meg et aparat, men man er vel ikke mann uten å eie et sveiseapparat Blunker
Desuten har jeg good plass på hylla, og dette går på stasj kvoten, kjekt å ha  Gliser
Loggført

"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo" Blunker
facebook.com/nordtveitsgarage
instagram: Nordtveitsgarge

1956 Oval---solgt---
1961 T1, Ratlook "Sjakkbrettet" ---solgt---
1964 Panelbuss "Gulbuss'n"
1958 T1, Ratlook "Rat'n"
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #10 på: mai 09, 2012, 17:36:32 pm »

Bruk heller engangsflaske med blandgass en flusstråd..Selges på Felleskjøpet for eksempel
Holder jo en stund.. og om du ikke skal sveise så mye så...

Det er også noen som selger CO brannslukker flasker som er trykktested og fylt med CO
Jeg har en slik fra et firma som selger brannvern utstyr på Forus. Mener jeg betalte rundt 900 for den (en del år  siden ja) og at det gikk til ansatt kassen :-)
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Igor
Juniormedlem
**
Innlegg: 86
Bosted: Aremark


Vis profil

« Svar #11 på: mai 09, 2012, 18:00:24 pm »

Som Gullig sier, så ønsker jeg å fikse dette selv. kunne godt ha lånt meg et aparat, men man er vel ikke mann uten å eie et sveiseapparat Blunker
Desuten har jeg good plass på hylla, og dette går på stasj kvoten, kjekt å ha  Gliser

Gi en tilbake melding på hvordan det fugerte?? Blunker
Loggført

1960 T1
1969 T1
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu


Luftkjølt? Ja takk!


Vis profil
« Svar #12 på: mai 09, 2012, 18:04:12 pm »

Jeg og en lofoten hadde det apparatet og vi sveisa med flusstråd da vi delte verksted. Både på eksos, bil og litt mc.. Funker jo.. Men etter jeg fikk meg ett større apparat med gass, natt og dag.. Selv om mitt "nye" apparat ikke er noe veldig bra, så ble det merkbar forbedring..

Loggført

You'll never walk alone


                  Proud member of Senkemafia'n
Nordtveit
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #13 på: mai 09, 2012, 19:31:09 pm »

Om jeg kjøper dette, så vil det komme tilbakemelding på hva jeg synest om det.. Men har muligens mulighet for å bruke et gassapparat, men ikke med det første. har forløpig ikke noe plater til å lappe hullene med heller.. så tar det etterhvert.. bilen kan absolutt brukes alikevel  Gliser
Loggført

"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo" Blunker
facebook.com/nordtveitsgarage
instagram: Nordtveitsgarge

1956 Oval---solgt---
1961 T1, Ratlook "Sjakkbrettet" ---solgt---
1964 Panelbuss "Gulbuss'n"
1958 T1, Ratlook "Rat'n"
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #14 på: mai 09, 2012, 19:57:00 pm »

Hvis ikke det er store mengder med plate som må byttes, så har biltema stålplater også på 1meter x 0,5meter i forskjellige tykkelse
Loggført

Seaside VW Klubb
Nordtveit
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #15 på: mai 09, 2012, 20:54:09 pm »

Hvis ikke det er store mengder med plate som må byttes, så har biltema stålplater også på 1meter x 0,5meter i forskjellige tykkelse
takk for tips Blunker
Loggført

"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo" Blunker
facebook.com/nordtveitsgarage
instagram: Nordtveitsgarge

1956 Oval---solgt---
1961 T1, Ratlook "Sjakkbrettet" ---solgt---
1964 Panelbuss "Gulbuss'n"
1958 T1, Ratlook "Rat'n"
mcmad
Medlem
***
Innlegg: 135
Bosted: Strømmen


RESTAURERT ER IKKE LENGER ORGINALT


Vis profil
« Svar #16 på: mai 09, 2012, 23:18:30 pm »

JEG VILLE NOK KJØPT BRUKT APARAT SVEISER SELV MED ET DANSK LOKEAPPERAT 3 FAS KJØPT PÅ EKEBERGMARKEDET FOR 300 KR FOR MANGE ÅR SIDEN. HAR ALDRI FUNNET OPLYSNINGER OM DETTE.
HAR OGSÅ TELVIN RØRTRÅDAPPARAT MEN VILLE IKKE BRUKT DETTE PÅ EN VETERANBIL.
KJØPER MYE PÅ BILTEMA OG TROR DU KAN FÅ MYE GLEDE AV DETTE APARATET MEN BRUK DEKKGASS.
JULA HAR ENGANGSFLASKER MED GASS OG TILKOBLINGSVENTIL TIL DISSE  Art.nr: 210029.
HAR KJØPT ETT SELV TIL MITT 3 SVEISEAPPERAT TELVIN 150 A (KOMPISSEN SKULE KASTE DET OG GREIT MED ET I HVER GARAGE) MEN HAR IKKE PRØVD MED ENGANGSFLASKE ENDA.
KJØPTE EIEFLASKE I SVERIGE 10 LITER (BULTEN I CHARLOTTENBERG) OG SPARTE MYE I FORHOLD TIL I NORGE ,MEN ER JO IKKE SÅ LANG VEI FOR MEG.
LYKKE TIL Glad
Loggført

Member of mandagsklubben
CAPSLOCKMONSTERET

1957 panel overhode ikke til salgs uansett pris [CC 83410)
15 stk Opel 1930-1993, 4 Dodge 1944-1976    7+ Tempo 1948-1975 Wauxhall Viva 1970, Volvo 144 1967, Volga 1964, NSU Konsul 500 1953, IFA 125 1953, PANTHER 250 VILLIERS 1959, Suzuki gs 750 1977, 8 traktorer 1952-1982 og diverse veterantilhengere og for lite plass.....
Eva: 2x 1952 Opel Kapitan, 1966 Kadett, 1972 Dart, 1978 Rekord, 1981 HiAce,3x Tempo, AMBASADOR TRI STAR 200 1964, 89 Kadett Cab og 2 leyland traktor
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #17 på: mai 10, 2012, 06:24:45 am »

har sånn aapparat fra biltema og det fungerer,har sveisa endel med vanlig m.gass.Er litt anderledes å sveise med men du lærer etterhvert.Kan være greit å øve på noen plater først så en finner ut av det før klattingen på bilen starter.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!