mai 16, 2024, 13:28:47 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 ... 7 8 [9] 10 11 ... 225
241  Forum / Problemløseren / Trenger hjelp av noen i nærheten av Mosjøen -Please! på: oktober 05, 2016, 07:53:50 am
Jeg har en veldig god nabo som har hjulpet meg med turboroadster-prosjektet mitt.
Jeg hentet bilen hans med henger i Juli i år, da skulle papirene følge med forsendelsen. Det gjorde de ikke.
Han restaurerer en 1931 Plymouth (Bygger hotrod) men selgeren fra Mosjøen klarer ikke å sende salgsmelding.
Naboen begynner å bli fortvila, fordi han har vært på flere kurs hos Unneberg, og allerede begynt å lage flotte karrosserideler.
Nå begynner motivasjonen å svikte da han er redd for at prosjektet kan strande på papirene.. Han har purret på selger maaange ganger.

Er det noen i nærheten av Mosjøen som kunne tenke seg å motta ferdig utfylt salgsmelding fra kjøper, og stikke innom til selger å spør om han vennligst vil signere? Og så hive en ferdig frankert konvolutt i posten til oss? Vi betaler gjerne benzin penger+.

Vi hadde satt veldig stor pris på dette.

Det er ingen konflikter eller oppheta situasjon dette her, så dere bør ikke være redd for å ringe på døra og spør.
Ingen grunn til å bli røffe eller uhøflige heller.  Selger er grei og sier ok og lover hver gang. Alle 15 ukene..
Kontakt meg på PM så får dere fullt navn og adresse.
242  Forum / Problemløseren / Sv: Subaru gearkasse i boble på: september 30, 2016, 12:25:27 pm
Viser vel greit nok på hjemmesidene deres.. http://www.subarugears.com/Mounts/Beetle%20Non-turbo.html
243  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Studenten som skal bygge muskler! Total overhaling, hint av porsche... på: september 30, 2016, 11:46:56 am
Liten oppdatering:

Hatt et veldig hyggelig møte med vegvesenet, de var særdeles fornøyd med bilen og byggekvaliteten og var meget positive til å få alt godkjent i løpet av vinteren.
Var flere andre kontrollører bortom og skrøt av bilen og min kontrollører var veldig fornøyd med å slippe å bli skitten på fingrene. Gliser
Vi får se hvordan vinteren og papirmøllen går men jeg er meget positiv til prosessen fremover.

Det høres jo bra ut! Lykke til!
244  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Bug Pack kamdrev 4067-10 på: september 26, 2016, 13:26:14 pm
Denne plukker du av med henda når du har varma nok.
Bør jeg kjøle veiva først?
245  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Bug Pack kamdrev 4067-10 på: september 26, 2016, 13:25:33 pm
Trenger den delen som skal stå på veiva. De har sluttet å selge, og den gamle sitter godt fast.
Eventuelt om noen vil hjelpe å ta den av i bytte mot penger. Har ødelagt den tersen jeg kjøpte til dette, men har ikke prøvd mye varme enda.


Bare komme med veiven til meg.
Fint det Thomas :-) Jeg prøver selv først da, hvis det er så enkelt.. :-) Så kommer jeg heller til deg om det IKKE var enkelt allikevel..
246  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: 12V starter på: september 23, 2016, 08:45:41 am
Da har jeg fått min starter, du kan få bruke den og skaffe meg en ny om du har det travelt.
247  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Bug Pack kamdrev 4067-10 på: september 23, 2016, 08:43:36 am
Trenger den delen som skal stå på veiva. De har sluttet å selge, og den gamle sitter godt fast.
Eventuelt om noen vil hjelpe å ta den av i bytte mot penger. Har ødelagt den tersen jeg kjøpte til dette, men har ikke prøvd mye varme enda.
248  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Retro Rallycross Div. 2 turbo 4wd på: september 15, 2016, 09:25:19 am
Ohhh... Den bilen har hatt et røft liv! Kjekt å se den blir bra igjen Glad
249  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: tmbryhns "H2O - O2"-konvertering - Aka. "Oxyboxer" + DBW på: september 15, 2016, 09:22:48 am
Forkortelser er satans påfunn, hva pokker er DBW-modul... Hæ
OMG!  Øyerulling
250  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: 12V starter på: september 14, 2016, 07:33:00 am
Jeg kjøpte en kliss ny på finn i går kveld. Han har en igjen, med ny foring til girkassen. kr 1200,-
Jeg kan få den hjem for deg, har noen servicefolk som kanskje skal forbi på mandag.
251  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Retro Rallycross Div. 2 turbo 4wd på: september 14, 2016, 07:24:54 am
Men nå kan vi vel få se noen bilder?  Glad
252  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: tmbryhns "H2O - O2"-konvertering - Aka. "Oxyboxer" + DBW på: september 14, 2016, 07:10:08 am
Bare å stå på med testinga med ecu 2.0 og dbw. Får vi/du det til som kommer nok begge deler i boblen min...
Prøv å tenke tanken på Stand alone dbw også? Etter hvert?
253  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Noen som har slengende en Pauter råde? på: september 13, 2016, 14:36:20 pm
Trenger en ny Pauter råde til T1 med 2" Chevy og 5.6" lang. Noen som har ødelagt deler av et sett og kan selge en hel?
254  Forum / Snikk-snakk / Sv: Forum interesse? på: september 13, 2016, 14:32:17 pm
Ser og trenden med at mange legger ting på FB, og noen argumenterer med at det er så vanskelig å legge inn bilder på VW Norge, hadde samme problemet før, konvertering og endring av størrelser på bilder for å legge inn.
Kjøpte ny I-Pad og problemet var løst..... den legger bildene rett inn uten noen form for ekstraarbeid :-)  Samtidig fikk jeg muligheten til å bli litt teknisk oppgradert og ha en god plattform til å lagre byggebilder !
Løsningen er at jeg har lagt inn en endring i softwaren som gjør dette automatisk for brukerene, og er nå enkelt uavhengig om du bruker telefonen eller iPaden :-)
Men så fint å høre, da får vi mye nye bilder i prosjektråden din fremover :-) Gleder meg
  Gliser
255  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: tmbryhns "H2O - O2"-konvertering - Aka. "Oxyboxer" + DBW på: september 13, 2016, 14:25:29 pm
Jan Olav treffer så klart spikeren på hodet Blunker

Kalle, litt i rekken av det vi snakket om: Jeg tapet igjen og fylte plenumkammeret med vann for å måle volumet.
Hvert kammer har et volum på 1075ml, og siden det er to av dem blir totalvolumet på 2150.
Det er 101,9% av motorvolum.
Faller såvidt innenfor regelen din på 100-150% Blunker

Eller tror du det er andre konstanter som ligger til grunn når man har to helt separate plenum?

Gulvstående BMW-pedal på vei. Er så greit med skrotforhandlere i Øst-Europa som har hele sjappa lagt ut på eBay  Gliser
300,- shippa - bånnlinja begynner å vitne om et nokså kostnadseffektivt oppsett.


[attachment=1]



Seff, når innkjøpskostnaden er 0kr på delebilene.. Osteaktig
De kommer vel ikke unna ferjebilletten og bensin..

Dette blir bra! Spennende
256  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: tmbryhns "H2O - O2"-konvertering - Aka. "Oxyboxer" + DBW på: september 13, 2016, 08:02:06 am
Bra fremdrft Glad

Er planen å ha ett sentermontert spjellhus?
I følge video på fjesboka tror jeg det kan bli to spjeldhus "drive-by-Bluetooth" (Der har du neste prosjekt)  Gliser
257  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: prosjekt 02 roadster på: september 12, 2016, 07:17:53 am
Skjedd noe mer her da?
258  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Hjelp, jeg overhaler Type 4 motor på: september 12, 2016, 07:14:50 am
Du har antageligvis omtrent nå merket fordelene og ulempene med å bygge motor på forum, sveinongen  Glad
Jeg pleier å suge til meg mest mulig info/inntrykk, ta et skritt tilbake og tenke: Hva virker fornuftig for meg? Det blir sjeldent helt feil.  Blunker
Det er heller ingen som alltid har rett, men så er det som regel ingen som har alltid feil heller...
259  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Turboroadster -vi gir gass mot SCC (2017) med nye greier! på: september 09, 2016, 10:48:04 am
Selv om det er gunstig å starte motorer uten inntrykt clutch så tåler de såpass å bli startet med clutchen inntrykket. Tror ikke det hadde noen direkte årsak.

Men det som hadde vært litt interessant hadde vært å kikket på loggen i sprutet ditt hva slags turtall du hadde når du dro opp bakken :-D
Vi vet jo hvor langt vi kom på registeret mht. mapping
Ja, men tenker og på at høyt turtall og trampe inn og ut clutch i 3 gir med bakkestart kan ha gitt svinghjulslageret et sjokk..
260  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Studenten som skal bygge muskler! Total overhaling, hint av porsche... på: september 09, 2016, 09:53:17 am
Hvis du først skal lese deg opp på noe som er relatert til et eller annet fag, er det vel generelt ikke nettet som er kjent for å være den beste kilden uansett Blunker Kanskje enklest og lett tilgjengelig, men dessverre ikke alt for presist Blunker
Med unntak av vwnorge.no da seff.
261  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Turboroadster -vi gir gass mot SCC (2017) med nye greier! på: september 09, 2016, 09:41:53 am
Haha.. Skulle prøve å forklare til min kjære kone i går, hva som hadde gått galt i motoren.
Og da! Forsto jeg det selv.. Rett og slett bruker feil mener jeg.

"Hendelsesforløp":
Startet bilen med den nye maks justerte stage 4 clutchen inntrykt. (gammel vane)
Måtte ha mye turtall for å holde bilen i gang. (Ikke mappet ferdig pga strøm og clutchproblemer)
Fikk litt panikk når jeg rygget ut på frieksos og flere naboer kom i vinduet, en sto ute og filmet.
Klarte å sette bilen i 3.gir og prøvde bakkestart. Clutchen er sterk, og ga nok turtall til at bilen flyttet seg fremover, men stoppet når jeg slapp clutch helt ut.
Prøvde flere ganger, men med jernteppe var jeg overbevist om at første gir var rett opp til høyre..
Når jeg endelig fant 1. gir, ble det to svarte striper opp bakken, da jeg har ca 20mm vandring på gasspedal fra stengt til WOT.
Når jeg slapp gassen, hørte jeg raslingen.  Flau

Så når jeg ser på delene i motoren nå, har pinnen i blokka ved svinghjulslageret flyttet seg ca 4mm, og hullet til pinnen i lageret er revet opp ca 4mm. Dette gjør at lageret har rotert 8mm og så godt som stengt oljetilførsel til rammelageret, samt til råde 1 og 3.
Lageret i råde 1 har blitt banket ut, delene har havnet i dypsumpen, blitt sugd opp i pickup og fylt oljepumpa.
Det gjorde at resten av motor fikk for lite olje og resten av lagrene viser tegn til det.

Så nå har jeg bestilt ny veiv og svinghjul, reparerer blokka(reparerer ødelagt hull og setter i en ekstra stift), gjør rent og setter sammen igjen.
Det blir nye sylinderbolter, svinghjulsbolt, veivsett(fordelerdrev), Reimskive for V-reim på veiv og generator, oljepumpe (26mm), ny plassering oljetrykkgiver, oljekjøler med bypass termostat og elektrisk termostat for vifte.
Videre CSP sine JPM style støtstangrør for 12mm, og nye pakninger rundt om. Ja, trenger forresten enda et sett med sånne Pauter råder.
Har også kjøpt inn 3" lydpotte med rett gjennomgang og vil montere denne før neste bremsing. Har tro på at det er enklere å høre eventuell ulyder da, i tillegg er jo dette bilen som kona og jeg tar til kinoen i godt vær  Glad

Men det begynner å tære en smule på lommeboka da..

Av og til tenker jeg på at jeg kjøpte bilen for kr. 8000,- og lovte meg selv at jeg skulle bruke den som den var , kun koste på kr 5.000,- på interiør.  Osteaktig
Men for å sitere en kjent moderator: Du glemmer fort pengene du HAR brukt.  Gliser
262  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Turboroadster -vi gir opp SCC (2016) på grunn av metalldeler i oljen på: september 09, 2016, 09:09:26 am
Bra du står på! Imponerende!

p.s.: bytt tittel på tråden! Du er over med "vi gir opp"! nå bygger du opp! Blunker Lykke til!
Takk for tips! Utføres omgående :-)
263  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: september 08, 2016, 14:55:25 pm
Jeg har problem med ta støtstengene kun tar i på midten.
Men har nå kjøpt CSP "JPM" style rør som skal være 22mm på innsiden, og klargjort for 12mm stenger. Får se om de klarer seg.
Skal og modde glemmeblekket litt, det ligger som regel og kneger på rørene.
264  Forum / Problemløseren / Sv: Clutch løser ikke ut. på: september 08, 2016, 11:16:29 am
Men det er jo viktig at lageret er helt nok til å holde akslingen i senter av veiv/svinghjul, hvis ikke kan du risikere at clutchlamell ikke setter seg i senter på svinghjul når du slipper pedalen, og du vil vibrasjon/skjev belastning på lageret i girkassen.
265  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Turboroadster -vi gir opp SCC (2016) på grunn av metalldeler i oljen på: september 08, 2016, 10:48:38 am
Aha.. Kom på nå at jeg har sånn oring på GB pumpa som jeg brukte. Skal sjekke den nye 26mm og.
266  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Turboroadster -vi gir opp SCC (2016) på grunn av metalldeler i oljen på: september 08, 2016, 09:33:08 am
Kjipt at du måtte bestille alt nytt. Var det ikke anbefalt å slipe den gamle?

En annen ting du bør kikke litt på er oljepumpen. Du har alu blokk ikke sant? På wbx er det også alu blokk og det er en issue der med at det lett kan bli litt for mye klaring mellom pumpe og blokk når motoren er varm. Det igjen kan resultere i at pumpen suger falsk luft mellom blokk og pumpe, som igjen gir dårlig trykk når du trenger det som mest.
Siden man ikke får ettermarkedspumper bestillt i forskjellige utvendig mål, er det to måter å sikre dette.

En kan gå for en o-ring løsning, enten få det maskinert eller kjøpe ferdig feks her : http://www.lowbugget.com/oil_pumporing.html

Eller man bruke et egnet tettemiddel mellom blokk og pumpe (altså på flaten der inn og utløpet er) i et tynt lag. Jeg fikk anbefalt dette produktet av Tor Øyvind i denne sammenheng: http://www.kenteurope.com/en/products/rapid-gasket Kjøpte det hos Berner.no, men nå finner jeg det ikke igjen i nettbutikken. Tilsvarende anaerobic tettemasse kan sikkert brukes.

Begge disse løsningene krever at pumpen monteres før du sette sammen blokkhalvdelene, altså må en ha bolter eller pinnebolter til pumpa som tas ut.
DPR sier at herdingen bare er noen tusendeler dyp. Maskinverkstedet ville nå slipe råden til 0.75 under. Det kan gå å herde den på ny, men det tippet akkurat utenfor komfortsonen da jeg får beskjed om at det kan oppstå spenninger etter herding som gjør at veiva havner litt ut av mål..
Har også skrotet den dyre 30mm GB pumpa mi, og kjøpt en standard 26mm. Vurdere også å bruke pumpelokk uten 5bars ventil. Videre vil jeg montere ekstern oljekjøler som bypasser før motor er varm, gå opp et par tiendeler på endeslark, reparere skaden i blokka, og aldri starte motoren med clutchen inne.

Har tenkt på et par ting som ikke jobber så godt sammen.. Når oljetrykkgiver står på filteret, (rett ut av pumpa) og jeg har 5bars ventil på oljepumpelokket, vil olje trykket vise 5 bar, OGSÅ når svinghjulslageret roterer 10mm og stenger olje kanalen.   Sjokkert
Går det å sette giveren i "enden" av dette løpet? Eller en plass som viser faktisk oljetrykk på lagre?

Så får vi prøve igjen..
267  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Turboroadster -vi gir opp SCC (2016) på grunn av metalldeler i oljen på: september 08, 2016, 07:23:32 am
Ja, da har jeg igjen bestilt ny veiv, svinghjul, lager og prøver å få tak i 1stk Pauter 2" 5,6.
Så blir det balansering igjen, reparering av blokk, rengjøring og montering.
268  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Turboroadster -vi gir opp SCC (2016) på grunn av metalldeler i oljen på: september 02, 2016, 06:48:41 am
En ting jeg har vurdert feil når vi er inne på om noe kan bende fra girkassen og inn på veiven:

Jeg måtte slipe litt av splines på utgående aksel fordi jeg syntes marginene var veldig små når jeg målte.
Da målte jeg fra blokka sin kontaktflate til splines på lamell, og sammenlignet med girkassa`s kontaktflate til enden av splines på aksel.

Jeg fant vel at det var en snau millimeter klaring, så slipte en halv millimeter til.
Det jeg ikke kom på: Når jeg trykker inn clutchpedalen, kommer lamellen enda lengre ut.. Eller tenker jeg feil?

Men: Jeg kunne vel bare maskinert 2-3millimeter fra lamellen? Vurderer det når jeg setter sammen.

Anyway; dette kan også ha vært en årsak som flere har vært inne på.

Så lenge clutchen frikobler ser jeg ikke problemet her.
Derimot om utgående aksel butter i enden av veiva vil du jo få et problem med varmegang, men det har jeg aldri hørt om har skjedd..
Utgående aksel hadde 11mm klaring til bunn mutter når jeg målte. Sjekket også at rullelageret og mutter lot aksel gå fritt gjennom.
269  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Turboroadster -vi gir opp SCC (2016) på grunn av metalldeler i oljen på: august 31, 2016, 15:33:38 pm
Hvilken sylinder var det rådelager var gått?
Sylinder 1, men sylinder 3 hadde også merker.  Begge får olje fra svinghjulslageret, som hadde rotert nok til å nesten stenge smøringen.
Skinne snakket om at jeg burde kikke på at rådene fikk nok olje gjennom store nok deler av veivens rotasjonsvinkel, at det er spor i lager som sørger for smøring også når ikke veiva "liner opp" i forhold til oljehull i blokk og lager.
Så jeg skal kikke på det også.

Slikt kan du få dreid når veiva skal inn å slipes uansett. Blunker
Du tenker på dreie spor på baksiden på lagrene?
Hva skjer om oljeforsyningen blir "for god"? Kan trykket bli for lite andre plasser?
270  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Turboroadster -vi gir opp SCC (2016) på grunn av metalldeler i oljen på: august 31, 2016, 15:32:18 pm
En ting jeg har vurdert feil når vi er inne på om noe kan bende fra girkassen og inn på veiven:

Jeg måtte slipe litt av splines på utgående aksel fordi jeg syntes marginene var veldig små når jeg målte.
Da målte jeg fra blokka sin kontaktflate til splines på lamell, og sammenlignet med girkassa`s kontaktflate til enden av splines på aksel.

Jeg fant vel at det var en snau millimeter klaring, så slipte en halv millimeter til.
Det jeg ikke kom på: Når jeg trykker inn clutchpedalen, kommer lamellen enda lengre ut.. Eller tenker jeg feil?

Men: Jeg kunne vel bare maskinert 2-3millimeter fra lamellen? Vurderer det når jeg setter sammen.

Anyway; dette kan også ha vært en årsak som flere har vært inne på.
Sider: 1 ... 7 8 [9] 10 11 ... 225
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!