mai 13, 2024, 18:31:40 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2] 3
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bytte av motor i Buggy, ikke lett. Vegvesenet forsøker alt for å kunne si NEI  (Lest 12873 ganger)
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #30 på: januar 10, 2013, 21:12:30 pm »

Du har jo ingen dokumentasjon Trond. Du starter søknaden med å anta...er vel ikke den beste argumentasjonen.
Loggført

Mvh

Marius
Bobletrond
Medlem
***
Innlegg: 152
Bosted: Ålgård, Rogaland



Vis profil
« Svar #31 på: januar 10, 2013, 21:30:48 pm »

Du har jo ingen dokumentasjon Trond. Du starter søknaden med å anta...er vel ikke den beste argumentasjonen.

Tror du må lese litt mer av saken.
Søknaden var utformet for å starte en dialog og for å få noe skriftlig. Hvis du tenker på 15kW regel, så har jeg fått det bekreftet muntlig, men ingen har gitt meg det skriftlig. Ble derfor anbefalt å henvise til dette fordi dette skulle være kjent for SFOOR, og at inn til 15KW/100kg kunne godkjennes av lokal SFOOR uten dokumentasjon. Hvis du ser siste avslaget så henviser også saksbehandler her til denne reglen, men jeg har enda ikke fått saksnummert på rundskrivet. Fikk opplyst at dette kun var beregnet for intern informasjon i SFOOR. Som du ser har de heller ikke gitt avslag pga at dette ikke kan benyttes.
Kan du fortelle hva jeg skal legge frem av dokumentasjon? De på biltilsynet/vegvesenet kunne ikke fortelle meg det.......
« Siste redigering: januar 10, 2013, 21:37:16 pm av Bobletrond » Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #32 på: januar 10, 2013, 21:36:44 pm »

Det er ikke krav om lisens for bur..

Kun at man bygger om til toseter  Øyerulling

Og at man ikke har dårligere rømningsvei enn orginalt (f.eks dørstrevere)

Er det i det hele tatt en regel om 15kW per 100kg? Er ikke det ett forslag for egenbygde biler?

Bytt BT og søk med bakgrunn i TÜV. Det hadde jeg gjort. Så hadde jeg heller klaget og bedt dem forklare hvorfor bremsene ikke kan brukes (og da også motoreffekt). Det er vel strengt tatt ikke du som har bevisplikt her. Det er de som må fremlegge bevis (hjemmel) for hvorfor de ikke vil godkjenne.


Er det noen som vet om TÜV har tatt for seg buggyer generelt?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Bobletrond
Medlem
***
Innlegg: 152
Bosted: Ålgård, Rogaland



Vis profil
« Svar #33 på: januar 10, 2013, 21:45:22 pm »

Det er ikke krav om lisens for bur..

Kun at man bygger om til toseter  Øyerulling

Og at man ikke har dårligere rømningsvei enn orginalt (f.eks dørstrevere)

Er det i det hele tatt en regel om 15kW per 100kg? Er ikke det ett forslag for egenbygde biler?

Bytt BT og søk med bakgrunn i TÜV. Det hadde jeg gjort. Så hadde jeg heller klaget og bedt dem forklare hvorfor bremsene ikke kan brukes (og da også motoreffekt). Det er vel strengt tatt ikke du som har bevisplikt her. Det er de som må fremlegge bevis (hjemmel) for hvorfor de ikke vil godkjenne.


Er det noen som vet om TÜV har tatt for seg buggyer generelt?

Har fått opplyst at 15kw pr 100kg bil er en norm SFOOR har innført at kan brukes for biler før 71 uten typegodkjenning, hvis du ser siste avslaget. Jeg fikk dette bekreftet fra en som satt i SFOOR i Trondheim. Er ikke en regel, men en norm som er satt som SFOOR kan bruke og godkjenne inn til denne effekten uten dokumentasjon. Bemerk kan bruke.
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #34 på: januar 10, 2013, 21:46:34 pm »

Finnes det noe dokumentasjon på at denne normen kan brukes, eller er det noe de hvisker i gangene?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7138
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #35 på: januar 10, 2013, 21:51:38 pm »

Nøkkelen her er vel at TUV-dokumentasjonen kun gjelder original-bil, så da må du enten får TUV til å gjøre samme vurdering av en Buggy (=kostbart) eller få dokumentert at buggyen din er stivere enn en original-bil, slik FormulaVee gjorde. Er enig med Trond Dahl her, at det mangler dokumentasjon, og det kan virke som det er et ufravikelig krav, og det forstår jeg egentlig godt.

Hva med å grave litt i den dokumentasjonen som finnes fra de som produserer buggyer?
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #36 på: januar 10, 2013, 21:54:00 pm »

den "normen" er  vel hentet fra det svenske SFRO sitt regeverk.
De har jo hatt disse reglene  i maaaange år.
som sikkert blir kopiert og brukt som mal for det nye organet som forhåpentligvis kommer.

INNTIL 15kw/100kg er vel reglen der  
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #37 på: januar 10, 2013, 21:56:43 pm »

Det er ikke krav om lisens for bur..

Kun at man bygger om til toseter  Øyerulling

Og at man ikke har dårligere rømningsvei enn orginalt (f.eks dørstrevere)

Er det i det hele tatt en regel om 15kW per 100kg? Er ikke det ett forslag for egenbygde biler?

Bytt BT og søk med bakgrunn i TÜV. Det hadde jeg gjort. Så hadde jeg heller klaget og bedt dem forklare hvorfor bremsene ikke kan brukes (og da også motoreffekt). Det er vel strengt tatt ikke du som har bevisplikt her. Det er de som må fremlegge bevis (hjemmel) for hvorfor de ikke vil godkjenne.


Er det noen som vet om TÜV har tatt for seg buggyer generelt?

Har fått opplyst at 15kw pr 100kg bil er en norm SFOOR har innført at kan brukes for biler før 71 uten typegodkjenning, hvis du ser siste avslaget. Jeg fikk dette bekreftet fra en som satt i SFOOR i Trondheim. Er ikke en regel, men en norm som er satt som SFOOR kan bruke og godkjenne inn til denne effekten uten dokumentasjon. Bemerk kan bruke.

Hadde jeg vært deg Trond så hadde jeg ikke gått for den "15kw pr 100 kg" -regel da den er noe vag. Kjøper du bremser med TÜV, så har du noe mer konkret å vise til. Da må de bevise at det eventuellt ikke lar seg godkjenne på en "vw 1500" som er kortet. Faktisk så har jo buggyen din lavere vekt , noe som igjen gjør at den krever mindre bremser. Blunker
Som sagt vis bilen et annet sted med bremsesett med TÜV uten å nevne noe om at bilen er kortet inn. Bilen din er jo allerede godkjent med kortere bunnplate og annet karosseri.
« Siste redigering: januar 10, 2013, 21:58:36 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
ragazzata
Seniormedlem
****
Innlegg: 440
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #38 på: januar 10, 2013, 22:57:03 pm »

Hvis du vil få ting godkjent hos BT er det viktig at de forstår at du vil bygge en seriøs og fornuftig bil. Da bør man synliggjøre at man har tenkt gjennom alt. Dersom man øker effekten , så bør man også forbedre resten av kjøre egenskapene i forhold til denne effektøkingen.
Når man har argumenterer med 15kW pr 100 kg har trolig saksbehandleren gått i vranglås fordi han får inntrykk av et prosjekt som virker lite gjennomtenkt.
Dessuten hjelper det lite å si at man har hørt at dette er lov. Man bør heller vise til paragrafer og lovtekster som beviser at du vet hva du snakker om.
Jeg ville gått inn for en effektøkning med et bra Tüv-godkjent bremsekit.
Et skikkelig bur som både stiver opp ramma, og som gir betydelig økning av kollisjons-sikkerheten.
Jeg ville videre i detalj beskrevet hvordan kjøre egenskapene skulle forbedres for å oppnå både økt veigrep og bedre stabilitet.
Dessuten bør du gjøre rede for hvordan vektfordelingen i bilen blir etter at det ønskede motorbyttet er gjennomført.

Jeg tror saken ville stått mye sterkere hvis du hadde gjort dette, og til slutt ville du fått en fornuftig bil som ville vært mye morsommere å kjøre på alle måter.

Lykke til
Loggført

Oval ragtop - 54 Freak Power
1300 - 69
Baja Bug 1970
Bay buss 1977
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #39 på: januar 10, 2013, 23:09:42 pm »

Nøkkelen her er vel at TUV-dokumentasjonen kun gjelder original-bil, så da må du enten får TUV til å gjøre samme vurdering av en Buggy (=kostbart) eller få dokumentert at buggyen din er stivere enn en original-bil, slik FormulaVee gjorde. Er enig med Trond Dahl her, at det mangler dokumentasjon, og det kan virke som det er et ufravikelig krav, og det forstår jeg egentlig godt.

Hva med å grave litt i den dokumentasjonen som finnes fra de som produserer buggyer?
Du mente sikkert Marius? :-)
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
-Marius-
Supermedlem
*****
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal



Vis profil
« Svar #40 på: januar 10, 2013, 23:19:15 pm »

Nå kjenner ikke jeg dialogen på forhånd. Men ordlyden i ditt brev er jo "søknad om motorbytte". Ikke åpning for dialog. Når et brev/søknad utarbeides er det viktig å sette seg inn i hvordan mottaker kommer til og oppfatte budskapet. Det er jo de som skal tolke dine ord:). Her tror jeg ditt budskap er helt missforstått. Noe som vises i svar brevet. Det henvises faktisk til paragrafr. Noe som gjør at du stiller på helt bar bakke. Det gjør det ikke bedre at du ikke nevner noe om bremser da du ønsker en økning fra 44 hk til 112hk. Dette er en drastisk økning. Noe du også bør se, med mere objektive øyne enn egene;)

Slik jeg ser det Trond så datt du rett i fellen med første brev, og du kommer deg desverre ikke ut...

Formulering av brev/søknad mot offentlige myndigheter krever litt planlegging. For uansett hva folk måtte mene så kan de lovverket. Ofte bedre en oss. når de i dette tilfelle avviser søknaden med henvisning til paragrafer har de gjort en bedre jobb enn søkeren.

Mvh Marius
Loggført

Mvh

Marius
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7138
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #41 på: januar 10, 2013, 23:33:54 pm »

Nøkkelen her er vel at TUV-dokumentasjonen kun gjelder original-bil, så da må du enten får TUV til å gjøre samme vurdering av en Buggy (=kostbart) eller få dokumentert at buggyen din er stivere enn en original-bil, slik FormulaVee gjorde. Er enig med Trond Dahl her, at det mangler dokumentasjon, og det kan virke som det er et ufravikelig krav, og det forstår jeg egentlig godt.

Hva med å grave litt i den dokumentasjonen som finnes fra de som produserer buggyer?
Du mente sikkert Marius? :-)

Det gjorde jeg. Beklager
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7138
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #42 på: januar 10, 2013, 23:47:19 pm »

Nå har jeg lest hele saksgangen en gang til, men det må nok flere runder til før jeg får med meg alt, men her er slik jeg ser det:

-De bekrefter at det er de tekniske kravene fra lovverket fra 1967 som er gjeldende for din bil, men at kap 1-7, altså de administrative delene av forskriftene, der er det lovverket fra det tidspunkt bilen er førstegangsregistrert i Norge som gjelder. Dette var i alle fall en viktig avklaring for meg, for det er jo i disse kapitlene dette med om-/oppbygging beskrives fore eksempel.

-Bilen din er allerede godkjent på et unntak. Dvs de strenge kravene til å få akkurat en Buggy godkjent i Sverige har de norske myndighetene "kjøpt" og godkjent for å kalle bilen ombygd. Og det er jo positivt, for meg beviser det at de som sitter og jobber med disse tingene faktisk er åpne for gode argumenter og dokumenterte endringer.

-Hovedregelen er at man summerer hele tiden opp endringer slik at når summen av endringene overstiger en grense, så ser man ikke på den siste endringen isolert, men altså summen av alle endringer siden bilen var ny. Dette gir i alle fall meg mening... Tidspunktet for når man endrer ting er uviktig, det er jo resultatet av de samlede endringene som definerer hvordan bilen fremstår her og nå. Hvis dette prinsippet ble fravveket, ville vi i alle fall fått forskjellsbehandling...

Summa summarum synes jeg argumentasjonen og konklusjonen er helt grei. De har jo dokumentert hvilke lover og forskrifter de har begrunnet avslaget i, og også gitt litt "voksenopplæring" i form av å tydelig beskrive hvordan de forskjellige delene av KTF har og har ikke tilbakevirkende kraft.

Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #43 på: januar 11, 2013, 00:45:33 am »

-Bilen din er allerede godkjent på et unntak. Dvs de strenge kravene til å få akkurat en Buggy godkjent i Sverige har de norske myndighetene "kjøpt" og godkjent for å kalle bilen ombygd. Og det er jo positivt, for meg beviser det at de som sitter og jobber med disse tingene faktisk er åpne for gode argumenter og dokumenterte endringer.

-Hovedregelen er at man summerer hele tiden opp endringer slik at når summen av endringene overstiger en grense, så ser man ikke på den siste endringen isolert, men altså summen av alle endringer siden bilen var ny. Dette gir i alle fall meg mening... Tidspunktet for når man endrer ting er uviktig, det er jo resultatet av de samlede endringene som definerer hvordan bilen fremstår her og nå. Hvis dette prinsippet ble fravveket, ville vi i alle fall fått forskjellsbehandling...



Spikeren på hodet Grelland, alt står i siste svar fra dem. Dette er en konkret regel, dvs det skal noe til å få tilsidesatt den...

Løsningen kommer i form av de nye reglene som kommer, da denne bilen helst skal regges med annen motor for å passe inn under de.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #44 på: januar 11, 2013, 07:28:44 am »

<Nå har jeg bare skummet igjennom det du har lagt ut, men sa de ikke at den fortsatt skulle sees på som en '67 1500?

TÜV-bremser så søker du om motorombygging?

Var da fryktelige greier dette her da!  Må si med enig med Erlend her. Kjøp ett TÜV godkjent bremse-sett til 67 mod 1500 og sett det på  og VIS BILEN DIN PÅ ET HELT ANNET BILTILSYN.

Var selv i dialog med biltilsynet på Jessheim og dem ble halvsure med en gang dem
 hørte ordet effekt-økning, så ringte jeg biltilsynet på Kongsvinger og dem sa at hvis jeg hadde TÜV-godkjent sett så var det bare å ta med bilen og få det godkjent.

Tror jeg må få onkelen min til å ta frem vognkortet han har på en 1303 på 80-tallet  , hvor det står at den er godkjent med 429 hk!  Kult
(Riktignok ble dette gjort med Teknologisk institutt sine beregninger, den gang de fikk lov til å rettlede biltilsynet i slike saker.)
Ellers vet jeg at Lindvall har fått godkjent Caravellen sin nå med drøye 1100 hk var det vel, men han gikk veien om TÜV i tyskland da.

Nei, det enkleste er nok å kjøpe et bremse-sett med TÜV og vis den et sted dem ikke har sure oppstøt.  Osteaktig

Da mener jeg et sted hvor du ikke nevner noe om at bilen er kortet i det hele tatt og bare viser til vognkortet ditt som sier at det er en VW1500.
Jeg mener å huske at jeg så en kopi av et vognkort hos Hotshop for lenge siden hvor det var en buggy som var godkjent med 90 hk motor eller rundt der da kun med std. skivebremser foran.
Skulle like å vite hvor du har dette fra, for det er feil.
Loggført

Seaside VW Klubb
Bobletrond
Medlem
***
Innlegg: 152
Bosted: Ålgård, Rogaland



Vis profil
« Svar #45 på: januar 11, 2013, 07:50:05 am »

Det skal sies at jeg er ikke sur på selve avslaget.
Har lært mye selv i prosessen. Nå ligger det mer bak og rundt enn det som er lagt ut her.
Er klar over at bilen er i utgangspunktet en god del ombygget.

Det som jeg vil fremheve er holdningene og viljen man blir møtt med, samt måten lovene blir tolket og brukt på. De har gitt en ganske motsigene forklaring på hvorfor de bruker reglene som de gjør. Det står faktisk ikke noen steder at det regelverket de viser til skal brukes på min bil. Denne kjøretøysforskriften er gyldig for biler 1. gang registrert i 1995, og de har jo selv sagt at min bil er en 1967. De bruker noen regler fra dagens kjøretæyforskrift p.g.a. at bilen er tatt inn fra Sverige i 2006, men sier så at kravene fra 1967 skal benyttes. Ingen jeg har snakket med har klart å redgjøre hva som er rett, det er dette som gjør meg sur. Advokaten i KNA og jeg er ikke enige i utredningen og forklaringen de har brukt i det siste avslaget. Ja det er helt klart, hvis bilen er en 1995 eller nyere er det helt rett. Hva bortfaller av regler når bilen er en 1967 modell? Hele kjøretøysforskriften eller bare noen enkelte paragrafer? Kan de tolke reglene og lovene slik de vil?

Når man ser tiden det har tatt, over ett år. Hadde jeg ikke kontaktet sivilombudsmannen hadde jeg ventet enda. Dette er jo helt galskap.....

At ordlyden i første søknaden kan bli noe feil er jeg fult klar over. Men jeg har forsøkt å tilføye at jeg er villig til å gjøre flere endringer med bilen for å forbedre både bremser og stivhet. Både bur, forsterkninger og bremser med TuV er blitt diskutert. Men også dette har blitt lagt på lista over ombygging som totalt gir resultatet oppbygging.

Har ikke lagt ut dette for å bevise at jeg har rett, men for å vise hvor vansklig det kan gjøres hvis Vegvesenet ikke er villige i samarbeid i utgagspunktet. HOLDNINGEN VAR JO AT BUGGY IKKE SKULLE KUNNE BYTTE MOTOR. Alle henvendelser ble besvart med å finne en regel eller paragraf som sa at dette ikke kunne gjennomføres. Flere mail med spørsmål har jeg enda ikke fått svar på. Disse henvendelsene ble sendt på mail før søknaden ble sendt inn, og jeg har fått bekreftelse på at saken er oversendt postmotak og vidresendt saksbehandler.

Endriger av denne bilen er og blir en oppbygging...

« Siste redigering: januar 11, 2013, 19:30:16 pm av Bobletrond » Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #46 på: januar 11, 2013, 09:13:40 am »

Enig med Trond, denne saken viser tydelig holdningen i dette systemet. Så lenge det finnes noen regler de kan dekke seg bak for å avslå, så gjør de det. Selv om det strider med logikk og praksis i andre saker. Det ender med ordkløyveri og ikke saklig behandling.
Ja, de har rett i mange av sine begrunnelser, men det er ingen av begrunnelsene som holder mål hvis man vurderer hva det faktisk søkes om.
Sammenligner man to like biler, den ene importert fra Sverige og den andre solgt ny i Norge, er det ingen tvil om at disse burde behandles likt ut i fra et teknisk synspunkt. Det er ingen prinsipiell forskjell på hvordan disse oppfører seg. Så dette er paragrafryttere som ikke ønsker å hjelpe eller ta ansvar. Det verste er at det er vi som betaler lønna deres!  
« Siste redigering: januar 11, 2013, 09:16:01 am av BERGER » Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #47 på: januar 11, 2013, 09:46:40 am »

Det som er problemet er den regelen som blir nevnt i første avslag der motorskifte til en annen type endrer bilen såpass mye fra slik den ble godkjent ombygget.
Det enkle vil jo her være å beholde motoren som sitter der eller motor av samme type og trimme den. JPM har jo klart å få nesten 200hk ut av en 1600. Veier mindre gjør den også.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Bobletrond
Medlem
***
Innlegg: 152
Bosted: Ålgård, Rogaland



Vis profil
« Svar #48 på: januar 11, 2013, 10:06:33 am »

Det som er problemet er den regelen som blir nevnt i første avslag der motorskifte til en annen type endrer bilen såpass mye fra slik den ble godkjent ombygget.
Det enkle vil jo her være å beholde motoren som sitter der eller motor av samme type og trimme den. JPM har jo klart å få nesten 200hk ut av en 1600. Veier mindre gjør den også.

Helt enig.

Jeg valgte 2,1 vannnboxer pga at det var kjent godkjent i Speedsteren, og jeg så disse bilene som like. Den har deler av det originale kasosseriet under skallet, men min buggy har også mer forsterket enn hva mange andre buggyer har, den har ei ekstra stålramme oppe på bunnplata. Meg bekjent var Speedsteren også godkjent med originale skivebremser pga at bilen var lettere enn ei boble, men den ble seinere påmontert og godkjent med TuV godkjente bremser. Om dette kommer av krav etter visning eller saksbehandling kjenner jeg ikke til.  Det er jo dette som er galskapen i det hele, han kan bygge men ikke jeg....

Som man ser i min klage og svaret fra både Vegvesenet og Vegdirektoratet så er det flere spørsmål og tiltak jeg har kommet med som det ikke er tatt stilling til, eller besvart. Å henvise til andre biler godkjent uten papirer kunne jeg ikke fordi alle saker var individuelle, og mange godkjenninger som var gjort tidligere var feil. Skulle hans bil blitt godkjent?

Det er funnet en "knagg" som heter oppbygging og den er brukt.
« Siste redigering: januar 11, 2013, 10:21:30 am av Bobletrond » Loggført
Bobletrond
Medlem
***
Innlegg: 152
Bosted: Ålgård, Rogaland



Vis profil
« Svar #49 på: januar 11, 2013, 10:16:42 am »

Finnes det noe dokumentasjon på at denne normen kan brukes, eller er det noe de hvisker i gangene?

Har ikke fått annet dokumentert enn det jeg har lagt ut.

Reglen er vel ment for å begrense effekt i Amcar/Hotrod og ikke ment brukt for trimming.

Regner vel med at det er derfor de ikke vil ut med hva som er sendt ut av informasjon før reglen er endret......
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #50 på: januar 11, 2013, 11:26:20 am »

Lover og regler er ikke ment som trumfkort som kan benyttes når kontrolanten er sur?!?
De er skrevet for å følges alltid, hadde denne bilen vært en 2007 modell hadde saken vært krystallklar, ikke sant?
Eneste veien rundt regler er å finne en måte hvordan man ikke faller inn under den... Slik som en kortet NORSK plate... Her er det nok rom for å være kreativ...  Lykke til
Loggført

Speed is no substitute for direction
Bobletrond
Medlem
***
Innlegg: 152
Bosted: Ålgård, Rogaland



Vis profil
« Svar #51 på: januar 11, 2013, 11:59:57 am »

Lover og regler er ikke ment som trumfkort som kan benyttes når kontrolanten er sur?!?
De er skrevet for å følges alltid, hadde denne bilen vært en 2007 modell hadde saken vært krystallklar, ikke sant?
Eneste veien rundt regler er å finne en måte hvordan man ikke faller inn under den... Slik som en kortet NORSK plate... Her er det nok rom for å være kreativ...  Lykke til

Enig

De kan faktisk kalle det oppbygging og enda godkjenne det. Oppbygging kan vurderes, de kan si at motorbytte er oppbygging, men siden bilen er registrert og har ID i Norge er det oppbygging av eksisterende kjøretøy, og regler og krav skal følge bilens førstegangs registrering. Da er man også fritatt fra avgift.

Dette har jeg ikke fått svar på.

De kan hvis de vil, men her var det tydelig avklart at SFOOR har bestemt at Buggy ikke skal kunne bygges om. Dette står ikke skrevet, men det er helt tydelig "snakket om i gangene"........

Da har man jo tapt........... Det er jeg fult klar over......

Må bare finne en ansatt som tørr å gå mot flokken å ta ansvar.......
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #52 på: januar 11, 2013, 13:40:06 pm »

Man kan jo sveise kjølekappe på T1 motoren og OMbygge den til vannkjølt...
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #53 på: januar 11, 2013, 19:06:41 pm »


Jeg aner en ny turtall villig liten motor her :-)
Avbalansering får du gjort i Vennesla
Buggy med 9000rpm på Revebanen blir kult det
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Bobletrond
Medlem
***
Innlegg: 152
Bosted: Ålgård, Rogaland



Vis profil
« Svar #54 på: januar 11, 2013, 20:36:24 pm »

Nå kjenner ikke jeg dialogen på forhånd. Men ordlyden i ditt brev er jo "søknad om motorbytte". Ikke åpning for dialog. Når et brev/søknad utarbeides er det viktig å sette seg inn i hvordan mottaker kommer til og oppfatte budskapet. Det er jo de som skal tolke dine ord:). Her tror jeg ditt budskap er helt missforstått. Noe som vises i svar brevet. Det henvises faktisk til paragrafr. Noe som gjør at du stiller på helt bar bakke. Det gjør det ikke bedre at du ikke nevner noe om bremser da du ønsker en økning fra 44 hk til 112hk. Dette er en drastisk økning. Noe du også bør se, med mere objektive øyne enn egene;)

Slik jeg ser det Trond så datt du rett i fellen med første brev, og du kommer deg desverre ikke ut...

Formulering av brev/søknad mot offentlige myndigheter krever litt planlegging. For uansett hva folk måtte mene så kan de lovverket. Ofte bedre en oss. når de i dette tilfelle avviser søknaden med henvisning til paragrafer har de gjort en bedre jobb enn søkeren.

Mvh Marius
Kunne nok ha laget søknaden anderledes, men jeg hadde en dialog med de før søknad ble sendt.
Det fikk jeg veldig lite ut av.

Fikk beskjed om at jeg skulle sende søknad om hva jeg ønsket, så skulle de se på det, og så kunne vi ta eventuelle krav til dokumentasjon og oppgraderinger når en formell søknad var på plass. Bremser og forsterkinger ble ikke tatt med i søknaden fordi jeg ble fortalt at for mange endriner ut over det som allerede var gjort med denne bilen ville kunne gi oppbygging. Originale skivebremser burde holde fordi bilen var lettere enn originalt.

Derfor søkte jeg om kun om bytte av motor.

Etter at søknaden var sendt, var det ingen mer diskusjon, saken skulle behandles.

Lovene kan de ikke........ Svaret på søknaden var jo knyttet mot Svenske regler og inneholdt mange feil. Er enda ikke avklar om lovene er brukt rett i det siste avslaget. Dette har jeg nå advokat i KNA på.

Før jeg sendte klagen nyttet det ikke å diskutere avgjørelsen, den var satt og det var bestemt at i Buggy kan man ikke bytte motor.
Mine argumenter og forslag ville de ikke høre på. Saken var ferdig. Når Speedsteren ble nevn til sammenligning så kom svaret: Den var godkjent etter andre regler. Det er bare tull, og han kunne/ville heller ikke forklare hva som var forskjellig, men min var importert fra Sverige og skulle følge andre regler, Svenske. Den bilen følger samme regler som min, med tanke på oppbygging. At måten han endret karosseriet på ikke gav oppbygging den gang, er noe annet, men kombinasjonen kortet bunnplate, endring av karosseri og motorbytte skulle ikke kunne blitt gjort på den heller hvis loven skal brukes slik den ble gjort mot meg, men han har vel fynsegoder......
Etter at klagen var sendt veidirektoratet var det ingen som ville kommentere saken..... Sakbehandler i Vegdirektoratet fikk jeg ikke snakket med, og han svarte ikke på mail eller telefon... Sendte han flere henvendelser og meldinger om at jeg ønsket en dialog og en samtale.

Det er faktisk ikke jeg som ikke har villet samarbeide, jeg har forsøkt å få til en god dialog.
« Siste redigering: januar 11, 2013, 20:42:00 pm av Bobletrond » Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7138
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #55 på: januar 11, 2013, 20:56:52 pm »

Tror du skal lese avslaget og lovanvendelsen en gang til....
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #56 på: januar 11, 2013, 21:58:40 pm »

Strengt tatt så var intensjonen med den rullende 30-årsregelen, med avgiftsfritak, å ha en regel for å kunne ta inn originale/tidsriktige veterankjøretøy til fritidsbruk, ikke for å ta inn moderniserte kjøretøy. Og det ligger vel også til grunn her, siden motorbytte til større motor avslås. Nå har jeg jobbet med mc i mange år, og når vi skulle bygge opp et vrak, kunne bare 1 av 3 hoveddeler byttes: enten ramme, motor eller svingarm bak. BT regner nok med at de 3 hoveddelene på bobla er ramme, karosseri og motor. Her er karosseriet allerede byttet, og gir ikke rom for å bytte en annen hoveddel til en helt annen.

En annen ting er at hvis jeg tolker avslaget rett, vil man måtte betale oppbyggingsavgift hvis man blir tatt med større/annen motor enn det som står i vognkortet, hvis man har en buggy eller annen bil som er registrert i Norge på 30-årsregelen, og ellers har godkjenning fra SFOR som er brukt ved registrering i Norge.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #57 på: januar 11, 2013, 22:01:35 pm »

Hadde dette vært lettere om vi bodde i Sverige?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #58 på: januar 11, 2013, 22:11:32 pm »

Som Kjell Roar sier, det er akkurat dette som menes med regelen i første avslag.
Du skal nok ha problemer om du gjør noe annet enn det de kaller å "økonomitrimme"
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Bobletrond
Medlem
***
Innlegg: 152
Bosted: Ålgård, Rogaland



Vis profil
« Svar #59 på: januar 11, 2013, 23:55:29 pm »

Tror du skal lese avslaget og lovanvendelsen en gang til....


Har lest det mange ganger. Ja, det er helt klart at det er rett i forhold til de regler de bruker og dagens kjøretøysforskrift. Bruker du da 2006 som registreringsår så er det ingen tvil, da er det riktig.

Men, bilen er en 1967 og skal registreres som en 1967. Hvis du da leser hele innledningen, første del i kjøretøysforskriften så er den gyldig for biler første gang registert etter 1995. Er da paragrafene de viser til de rette for min bil? NEI. Saksbehandler hevder det...... Dette har saksbehandler ikke redgjort for.
Det står også at hvis det innføres krav i den nye forskriften som er strengere enn tidligere krav så er det kravene til årsmodellen som skal benyttes. Det står også skrevet at forskriften er gyldig for ombygging når kjøretøyet bygges om til annen kjøretøygruppe. Det skal jeg ikke.

Det er Veidirektoratet som hevder at paragraf 1-7 skal benyttes, mens 8 utgår pga unntaket for bruktimportert bil. Jeg er av den oppfattningen at hele forskriften utgår og at forskriften fra 1967 skal benyttes. Da var ikke begrepet oppbygging kommet, da var alle endringer en ombygging. Derfor kan ikke denne bilen havne under kategorien en oppbygging. Alle endringer er en reparasjon eller ombygging.
Kjøretøysforskriften har ikke tilbakevirkende kraft. For å finne regler og krav som har tilbakevirkende kraft må man inn i forskrifter om godkjenning av bil og tilhenger til bil. Det er pga regler her som er knyttet mot EU-direktiv som gjør at Buggy kan registreres. Her vises det også til flere punkter i veitrafikkloven ved oppbygging og ombygging, men her går det også igjen at det er kravet til første registreringsår som er skal benyttes.

Dette er ikke helt enkelt å sette seg inn i...

Dette er helt klart å dra det helt på kanten............
« Siste redigering: januar 12, 2013, 00:35:51 am av Bobletrond » Loggført
Sider: 1 [2] 3
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!