mai 02, 2024, 21:08:45 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Avbalansering  (Lest 9957 ganger)
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« på: november 23, 2008, 20:57:41 pm »

Avbalansering er bra.
men hvilken avbalanserer stoler man på ??
Stoler man på den avbalanseringen som er gjort av ettermarkeds fabrikk som f.eks Scat,Bugpack etc
eller ett lokalt avabalanserings verksted.??
Hva med veiver fra DPR, Demello etc.??
eller med original veiv, stoler man på utstyret VW fabrikken hadde?
og hvilket lokale avbalansering sjappe er "best"


Hørt en "røverhistorie" om en veiv som var avbalansert på Rotorkontroll i "null" , så levert til sarpsborg motorverksted og da blei det tatt av MANGE gram til..



Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #1 på: november 24, 2008, 06:52:55 am »

Erfaringsmessig så er Scat og CB Performance sine ballanseringer ikke god nok.
Disse er avballansert fra produsent, men desverre ikke godt nok.
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: november 24, 2008, 06:55:04 am »

For å si hva som er godt nok, må man se på toleransekravet. Og det har sammenheng med RPM.

En motor som tøffer avgårde på 2000RPM trenger ikke samme balansering som en på 8500RPM.

Loggført
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #3 på: november 24, 2008, 08:54:49 am »

Da dukker jo det spennende spørsmålet opp - hvem hadde rett balansering i utgangspunktet:

- Rotorkontroll som kun driver med balansering
- Sarpsborg Motorverksted

Man har desverre ingen garanti for at jobben man får gjort er bra med mindre man leverer det til et anna firma til kontroll etter utført jobb.

Mvh
Tom R


Avbalansering er bra.
men hvilken avbalanserer stoler man på ??
Stoler man på den avbalanseringen som er gjort av ettermarkeds fabrikk som f.eks Scat,Bugpack etc
eller ett lokalt avabalanserings verksted.??
Hva med veiver fra DPR, Demello etc.??
eller med original veiv, stoler man på utstyret VW fabrikken hadde?
og hvilket lokale avbalansering sjappe er "best"


Hørt en "røverhistorie" om en veiv som var avbalansert på Rotorkontroll i "null" , så levert til sarpsborg motorverksted og da blei det tatt av MANGE gram til..




Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
Rune
Seniormedlem
****
Innlegg: 463
Bosted: Hamar


Tlf: 97753310


Vis profil
« Svar #4 på: november 24, 2008, 10:31:59 am »

Johannes stolte ikke på noen veivfabrikanter når det gjaldt balansering sa han til meg.. Heller ikke DPR eller Demello.. Vet ikke hvor han får balansert delene sine..
Loggført

Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #5 på: november 24, 2008, 10:51:51 am »

For å si hva som er godt nok, må man se på toleransekravet. Og det har sammenheng med RPM.

En motor som tøffer avgårde på 2000RPM trenger ikke samme balansering som en på 8500RPM.



Riktig nok det. Det spiller inn hva motorene skal brukes til.
En Formel 1 motor roterer opp til 18.000 rpm og de veivene er ballansert med en toleranse på 0.02 gram.
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #6 på: november 24, 2008, 11:28:06 am »

når jeg prøver å tenke meg om ,så er jeg ikke helt siker på om det var Sarpsborg motorverksted eller Sylinderservice..
cluet er att det var verksted som dreiv med avbalansering.
som mest sansynlig har bra utstyr.
hos mange verksteder er sikkert dette "gode penger" også... da menigmann sjelden har mulighet til å sjekke dette.
og de kanskje blir fristet til å tjene noen kjappe kroner.
selv er jeg i startfasen av å bygge en ny motor.. med veiv fra DPR som er avbalansert.....
skal jeg da levere denne til avbalansering her og ta av enda mere stål , eller stole på DPR.?

Hadde vårt artig å levert ÈN veiv til de respektive Avbalansererne og sett forskjellen.. Blunker
Førts f.eks Rotorkontrol...så EBB..så Sylinderservice og så ett siste verksted som f.eks Sarpsborg
sett om det blei noe igjen Osteaktig
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #7 på: november 24, 2008, 11:36:33 am »

Min Scatveiv var ferdig ballansert. EBB måtte ta bort 6 gram i hver ende.
Avballanser DPR veiven en gang til du.
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
BABOON
Supermedlem
*****
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås



Vis profil
« Svar #8 på: november 24, 2008, 11:53:50 am »

Jeg kjenner til en Okrasa ("kvalitetsveiv") som først var balansert hos Karterud i Ski. Meget mulig at han bruker sylinderservice til selve jobben. Samme veiva, etter kjørte 50 mil, ble levert Rotorkontroll for ny balansering. De dro av sykt mye denne gangen. Hæ, så mye ubalanse etter litt bruk? I første omgang er vi desverre nødt til å stole på at balanseringene er gjort riktig.
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #9 på: november 24, 2008, 11:55:58 am »

Min Scatveiv var ferdig ballansert. EBB måtte ta bort 6 gram i hver ende.
Avballanser DPR veiven en gang til du.

Så du mener EBB har bedre utstyr enn Scat og DPR?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #10 på: november 24, 2008, 11:58:07 am »

Jeg kjenner til en Okrasa ("kvalitetsveiv") som først var balansert hos Karterud i Ski. Meget mulig at han bruker sylinderservice til selve jobben. Samme veiva, etter kjørte 50 mil, ble levert Rotorkontroll for ny balansering. De dro av sykt mye denne gangen. Hæ, så mye ubalanse etter litt bruk? I første omgang er vi desverre nødt til å stole på at balanseringene er gjort riktig.


det er sånne historier som får meg til å tvile.Så lenge en veiv ikke er utsatt for noe hinsides tennigsbank, knekt råde etc. blir den jo ikke ute av balanse bare ved å snurre rundt? man flytter liksom ikke 20gram stål runtomkring på veiva bare ved att motoren går.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #11 på: november 24, 2008, 12:01:14 pm »

her har kanskje EBB noe å kommentere? siden han har utstyr og erfaring.
Blir f.eks avbalanserings maskinen justert og kontrollert jevnlig? legger man inn ett "null" stykke for å calibrere maskinen ved slike kontroller.?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #12 på: november 24, 2008, 16:26:23 pm »

[

Så du mener EBB har bedre utstyr enn Scat og DPR?
[/quote]

Påstår ikke det, men det har litt på hvor tolleransegrensen går.
Har Scat grensen på 10 gram, var veiven meget bra ballansert den.
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #13 på: november 24, 2008, 17:28:34 pm »

John Maher har visst kjøpt inn state-of-the-art avballanseringsmaskin. Var en reportage om det i et av VW bladene tidligere i år. Der ble det vist i et diagram hvor mye vektforskjellen utgjorde ved forskjellig rpm. Verdt å lese i forbindelse med dette emnet.

Jeg spurte Demello om avballansering når jeg kjøpte veiv der, og svaret var at den var avballansert godt nok...
Så er spørsmålet om "godt nok" for en amerikaner er "godt nok" for en nordmann....?
Det var det for meg i alle fall
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #14 på: november 26, 2008, 11:12:31 am »

Det kan jo være grunner til at resultatet er forskjellig mellom de som ballanserer, hvis veiva var ballansert med svinghjul første gangen, gjerne kalt external ballansering, og uten svinghjul, gjerne kalt internal ballansering, er det mulig å få ganske så forskellige resultater. Det som er sikkert er at hvis det er gjort en external ballansering er det en forutsettning at samme svinghjul følger veiva, satt fast mot veiva på samme sted og kansje også råder og stempler. Om det er best å ballansere alle delene i "null" eller om det er best å ballansere alle delene sammen er vel kansje en annen diskusjon...
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #15 på: november 26, 2008, 11:20:14 am »

Rotorkontroll vet jeg tar å nuller alle deler (veiv, svinghjul og trykkplate) og tilslutt kontrollmåles sammen - no anna ville være usedvanlig klønete i mine øyne - da må man jo rive motor om man bytter trykkplate eller svinghjul. Alle deler i null - Glad
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
Tony China
Seniormedlem
****
Innlegg: 274
Bosted:


49% Motherfucker 51% Son of a bitch


Vis profil
« Svar #16 på: november 26, 2008, 12:25:01 pm »

Når man feks spør seg om man kan stole på ballanseringa som VW fabrikken har gjort må man først vite om dem har ballansert internally eller externally, jeg vet ikke hva VW gjorde men mange andre ballanserte exernally.... Og om alle delene er ballansert i null, blir da slutt resultatet null etter at det er skrudd sammen? Det er det delte meninger om...
Loggført

Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #17 på: november 26, 2008, 21:32:37 pm »

Søk ut noen som jobber på F16 motorverkstedet på Kjeller... og kjøp et vennskap.

Der balanserer de helt opp til 10000 rpm. Og dette utstyrer har de ikke råd til at er feilkalibrert.

Rotorkontroll ser ut til å ha en meget fin benk i forhold til den EBB bruker f.eks. (ikke det at den trenger å være bedre) Men jeg liker ikke måten ei reim skal rotere massen... i forhold til et massivt feste. Uansett turtall.

BABOON.. målte du den Okrasa veiva for retthet? 2 hundringser feil kan utgjøre mye.

Loggført

Pål A.F.
Supermedlem
*****
Innlegg: 631
Bosted: Vestfossen



Vis profil
« Svar #18 på: april 01, 2009, 16:13:28 pm »

Noen som har gode erfaringer med et firma som kan gjøre en avbalanseringsjobb, helst i Buskerud, Vestfold eller Osloområdet.

Pål
Loggført

1958 T1 boble.
1960 T1 boble ragtop.
vw racing
Medlem
***
Innlegg: 125
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #19 på: april 01, 2009, 17:31:55 pm »

Engs auto i trøgstad har jeg god erfaring med.
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #20 på: april 01, 2009, 19:13:49 pm »

Rotorkontrol på vinnes regner jeg du vet om pål.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Pål A.F.
Supermedlem
*****
Innlegg: 631
Bosted: Vestfossen



Vis profil
« Svar #21 på: april 01, 2009, 19:58:20 pm »

Vet om de Jørn, men vet ikke om det er rette plassen, virker som om de driver mest med større ting?
Har du hatt noe til avbalansering der?
Loggført

1958 T1 boble.
1960 T1 boble ragtop.
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #22 på: april 01, 2009, 20:00:14 pm »

nei.men flere her som har hatt.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
tezer
Supermedlem
*****
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken



Vis profil
« Svar #23 på: april 01, 2009, 20:29:39 pm »

rotorkontroll balanserer alt fra små ting sån som spindelen på en hardisk eller noe sånt tror jeg det stå på sidene demmes,
og til store skips propeller,veiva jeg bygger på nå er balansert på rotorkontroll,
virker bra men var litt trege!!
Loggført

Vw 1302
Pål A.F.
Supermedlem
*****
Innlegg: 631
Bosted: Vestfossen



Vis profil
« Svar #24 på: april 01, 2009, 21:48:27 pm »

Hadde håpet å få gjort dette etter påske, hvis de er trege vet jeg ikke om jeg tar sjansen. Motordeler til private blir kanskje ikke prioritert først.

rotorkontroll balanserer alt fra små ting sån som spindelen på en hardisk eller noe sånt tror jeg det stå på sidene demmes,
og til store skips propeller,veiva jeg bygger på nå er balansert på rotorkontroll,
virker bra men var litt trege!!
Loggført

1958 T1 boble.
1960 T1 boble ragtop.
tezer
Supermedlem
*****
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken



Vis profil
« Svar #25 på: april 01, 2009, 21:51:41 pm »

Avtalt med dem att veiva kunne sendes med posten og vart lovet att dem skulle ta den
førstkommene mandag!"veiva vart sent på fredag!"men lå en uke før dem henta den neste mandag!
men etter det så gikk det fort!
Loggført

Vw 1302
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #26 på: mai 26, 2009, 13:15:53 pm »

Oslo Sylinderservice.

De balansert til under 0.1 g ved 1500RPM.

Pris: 1750+mva

Motor Teknikk (Økern)

De balanserer til 0.5 g ved ca 850 RPM
Pris: ca 1700+mva (inkl verkstedsmateriell etc)

Rotor Kontroll

De balanserer ved 450 RPM såvidt jeg skjønte, usikker på vekten. Skal få den med meg når jeg drar innom.
Valget falt her når jeg så på referanselisten, burde være egnet til å balansere veivakslingen min også.
http://www.rotorkontroll.no/Fotogalleri/Fotogalleri.htm
« Siste redigering: mai 26, 2009, 13:25:27 pm av JTWE » Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #27 på: mai 26, 2009, 13:26:51 pm »

I forhold til det som er nevnt her oppe

Det å balansere alle delene hver for seg og så sette sammen - er det da i null?

Det å balansere alt sammen - dette vil neppe gi null hver for seg?

Litt interessant dette, og fant følgende oversikt:

80-300 gmm : standard produksjonsmotor
60-100 gmm : sportsbilmotor
40 gmm       : konkurranse?bilmotor
26 gmm       : F1 motorer
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #28 på: mai 26, 2009, 13:31:30 pm »

Hvordan balanserer man en boksermotor? Likt som en V eller rekkemotor?
Loggført

Speed is no substitute for direction
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #29 på: juni 03, 2009, 10:08:10 am »

Er det noen forskjell på det da?
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!