EspenX
Supermedlem
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
|
« på: desember 01, 2008, 09:18:12 am » |
|
Hva er ulempene med å sette en turbo på en T1 eller T4-motor? Jeg ville tro det passet bra for eksempel på en bruksmotor i en relativt stor og tung buss, men det er sjelden jeg hører om folk som har det. Så er det ulemper med turbo jeg ikke vet om? Forkorter den motorens levetid/slitasje, eller er det andre gode grunner for å holde seg unna?
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #1 på: desember 01, 2008, 09:59:04 am » |
|
Norske fartsgrenser - men det er neppe turboen sin feil.
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #2 på: desember 01, 2008, 11:18:43 am » |
|
En av ulempene med en turbo motor i en buss er at det ligger i menneskets natur at vi gjerne bruker noe av den kraften som blir gitt oss. I en buss vil du alltid ligge å lade, dvs turbo'n vil alltid jobbe. Det gir mye varme i et allerede varmt motorrom. Dette er hva Johannes på JPM fortalte meg når vi lurte på en turbo motor til SCC bussen.
Personlig tror jeg at dette kan fikses med intercoolere og scwhære oljekjølere med vifte... men jeg har aldri prøvd... Det kan også hende at JPM har en helt annen standard for hva som er "ok" enn oss andre...
|
|
« Siste redigering: desember 01, 2008, 15:18:16 pm av JHU »
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #3 på: desember 01, 2008, 11:59:34 am » |
|
turboen vil ikke lade hele tiden . det er jo avhengig av hvordan motoren er konstruert anng exsoshus str, kamvalg , volum etc. har du en liten motor lite exsoshus , som trenger mye belastning for å dytte bussen forover , vil turboen slå inn, men igjen avhengig av oppsettet. stor sterk motor som går lett og vil ikke spinne opp turboen før du gir mye gass. hvor mye veier en buss....?? monterer du turboen utenfor motor rommet skal det ike bli noe spesiselt varmere inni der. intercooler er alltid å foretrekke. noe mer jobb med exsos og innusgsrør...men det får du igjen i bøtter og spann når det gjelder moment..som automatisk gir deg mere hester.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #4 på: desember 01, 2008, 12:03:19 pm » |
|
Så en stor sprek motor på 2,5 til 3 liter er å foretrekke... og en turbo på toppen som kommer inn når du gir litt skikkelig gass. Høres ut som i pose og sekk... og det er jo ikke feil
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Kormi
Seniormedlem
Innlegg: 368
Bosted: Oslo/Jessheim
|
|
« Svar #5 på: desember 01, 2008, 12:13:34 pm » |
|
Nåja.. trenger vel ikke 2,5-3,0L motor for å ha litt trøkk. 2L T4 Turbo tror jeg er et meget godt utgangspunkt for en god buss-traver som har godt med power når du ønsker det. Men som KUK (!) sier, så kommer alt ann på oppsettet av turbo. Ikkeno problem å finne en turbo som begynner å lade fra 800 rpm på en 2L, men veldig lite hensiktsmessig.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
|
« Svar #6 på: desember 01, 2008, 12:24:01 pm » |
|
Er det ikke slik at en turbo som begynner å lade på 2000, slutter på det dobbelte... dvs 4000? Dette er barnelærdom for meg, så jeg er ikke overbevist om at det stemmer...
Da vil jo dette ha litt med giringen å gjøre, hvis bussen cruser på 4500 i hundre, og den ikke skal lade noe på det turtallet så må jo turbonens arbeidsområde enten ligge under eller over?
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Martin
Supermedlem
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold
|
|
« Svar #7 på: desember 01, 2008, 12:32:36 pm » |
|
jeg har vurdert sterkt turbo i bussen min å der sitter det en 2 liter T4. men jeg kan jo ikke bygge rører til innsug å utblås er jo ikke noe prob. men jeg veit ikke hva slags gasser jeg skal bruke eller hvordan jeg skal sette denne. har lest om sugeoppset, men veit ikke så mye om hva jeg trenger.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jee
|
|
« Svar #8 på: desember 01, 2008, 13:51:51 pm » |
|
Det finnes ingen ulemper med turbo... Men ting blir bare litt mer avansert. Flere betar, Mer å holde styr på. Og ennå dyrere når det raser :-)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kormi
Seniormedlem
Innlegg: 368
Bosted: Oslo/Jessheim
|
|
« Svar #9 på: desember 01, 2008, 14:17:22 pm » |
|
Er det ikke slik at en turbo som begynner å lade på 2000, slutter på det dobbelte... dvs 4000? Dette er barnelærdom for meg, så jeg er ikke overbevist om at det stemmer...
Da vil jo dette ha litt med giringen å gjøre, hvis bussen cruser på 4500 i hundre, og den ikke skal lade noe på det turtallet så må jo turbonens arbeidsområde enten ligge under eller over?
Nja, ikke helt enig i den påstanden, men kan fungere som et ca. mål Dette med eksakt utregninger av riktig turbo-trim og arbeidområde er ganske avansert. Mange faktorer som spiller inn. Volum, turtall, kam +++ Turbo'n spinner som kjennt etter hvor mye eksos som kommer/eksostrykk. Ligger man på motorvei i 90 kmt så regner jeg ikke med at alle buss-eiere har flatt jærn!? Man har vel kanskje tråkka ned pedalen ca 30-40 %... om man går utifra at dette er en 2L i god stand. Da har motoren liten motstand og genererer heller ikke store eksostrykket. Møter du motbakke og klemmer inn pedalen genereres det mer eksostrykk og turbo'n lader... Enig med Jee.. ingen ulemper
|
|
« Siste redigering: desember 01, 2008, 14:29:33 pm av Kormi »
|
Loggført
|
|
|
|
Jærva
|
|
« Svar #10 på: desember 01, 2008, 21:04:55 pm » |
|
Hvis dette er i en buss med brukbar plass baki´, så hadde jeg gått for en annen løsning som funker mye bedre.... KOMPRESSOR! Jeg har hatt biler med både turbo og kompressor, og jeg er IKKE i tvil om hva som fungerer best.... En kompressor begynner å lade fra tomgang og slutter ikke før motoren ikke gidder mer. Saken her er jo å finne en bra kompressor. Har selv en sprengt kompressor liggende på hylla, men det var pga. dårlig overhaling og jeg fikk en ny i erstatning... Skal se om jeg ikke klarer å finne igjen kurvene fra bremsinga på denne motoren (Corrado G60), men noen tall her er :
208 drivhjul hk ved 6500 o/min. 225 nm allerede ved 2000 o/min maks moment ved 4100 o/min og da 332 nm. Dette på en 4 syl, 1784 ccm med kun 8 ventiler.... Denne dro som et tog! Er du flink til å skifte olje og har et bra luftfilter, er kompressor minst like holdbart som turbo. De historiene du har hørt om G-ladere som har gått dukken, skyldes hovedsaklig mislighold av en eller annen sort..
For ikke å snakke om mye mindre behov for kjøling, du kan bruke eksosanlegg som du har og er heller ikke SÅ avhengig av intercooler som med turbo.
|
|
« Siste redigering: desember 01, 2008, 21:08:17 pm av Jærva »
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
Pål
Supermedlem
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
|
« Svar #11 på: desember 01, 2008, 21:24:28 pm » |
|
Hvordan er prisene på en kompressor i forhold til turbo? Overhalte G60 kompressore må vel være en grei sak å oppdrive? hmmm, 2,7 liter T4 motor med G60 lader og CB sprut hadde sikkert vært saker
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
|
« Svar #12 på: desember 01, 2008, 22:26:57 pm » |
|
Matt "Turbo" Keene i Volksworld har vel bygget en god del turbomotorer for buss og anbefaler dette spesielt til busser. Kanskje mer uvanlig her hjemme men i england er det etterhvert blitt nokså vanlig. Et godt profilert eksempel er bussen til Nigel Isted fra "Camper van crisis" som fikk turbo - sjekk ut den og du får gjerne noen ideer. Han var gjennom noen turboer før han fant en som faktisk fungerte, mye flett nye (men kasserte) turboer å få på eBay.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo
|
|
« Svar #13 på: desember 01, 2008, 23:16:41 pm » |
|
Jærva: Nå har ikke jeg sjekket prisnivået på verken turboer eller kompressorer, men jeg har fått inntrykket av at kompressorer er mye dyrere..?
|
|
« Siste redigering: desember 02, 2008, 00:02:00 am av Filip/purity »
|
Loggført
|
1967 1300 (solgt) 1971 1302 (solgt) 1967 1200
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #14 på: desember 01, 2008, 23:19:14 pm » |
|
Hvis dette er i en buss med brukbar plass baki´, så hadde jeg gått for en annen løsning som funker mye bedre.... KOMPRESSOR! Jeg har hatt biler med både turbo og kompressor, og jeg er IKKE i tvil om hva som fungerer best.... En kompressor begynner å lade fra tomgang og slutter ikke før motoren ikke gidder mer. Saken her er jo å finne en bra kompressor. Har selv en sprengt kompressor liggende på hylla, men det var pga. dårlig overhaling og jeg fikk en ny i erstatning... Skal se om jeg ikke klarer å finne igjen kurvene fra bremsinga på denne motoren (Corrado G60), men noen tall her er :
208 drivhjul hk ved 6500 o/min. 225 nm allerede ved 2000 o/min maks moment ved 4100 o/min og da 332 nm. Dette på en 4 syl, 1784 ccm med kun 8 ventiler.... Denne dro som et tog! Er du flink til å skifte olje og har et bra luftfilter, er kompressor minst like holdbart som turbo. De historiene du har hørt om G-ladere som har gått dukken, skyldes hovedsaklig mislighold av en eller annen sort..
For ikke å snakke om mye mindre behov for kjøling, du kan bruke eksosanlegg som du har og er heller ikke SÅ avhengig av intercooler som med turbo.
Hva gjør du med wastegate på disse? Og fester du kompressor på dynamofoten? Og lager dobbelt reimhjul? Holder det med èn gasser? Brukbart på god 1600?
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #16 på: desember 02, 2008, 00:13:29 am » |
|
Så en stor sprek motor på 2,5 til 3 liter er å foretrekke... og en turbo på toppen som kommer inn når du gir litt skikkelig gass. Høres ut som i pose og sekk... og det er jo ikke feil
Når det gjelder motorstr er jo alt relativt 2,o L er relatvit stort. fordi det er relativt. Jeg må ta et par exsempler som jeg har hatt i praksis 2,1L wbx med org kam. T3 turbo fra SAAB 9000. fullt ladetrykk ved 2800. Dro til ca 6300. da var det turtallstopp. er vel greit arbeidsområde da er det 0,85 ladetrykk som er vel medium trykk for gatebiler mye. Som også kormi sier er det kun når man belaster motoren , dvs nok eksosflow til å spinne opp turboen. Men hva er galt med att turboen går ofte?? Nesten alle moderne dieselbiler går jo med turbotrykk nesten konstant. nå er jo diesel mindre påvirket av innsugsluft enn benzin..men Hva er bekjymringene?? levetid på turbo? 150.000km for en god turbo er jo vanlig eller innsugstemp?? tempen på innsugslufta øker jo kun betraktlig under ladtrykk og høyere ladetrykk gir høyere innsugstemp. Klarer man seg med 0.4-0.5 bar i ladetykk har man kjapt 40-50% moment/effektøkning. i en litt frisert 2.0L type 4 med ca 100hk i utgangspunktet (med innsprut, 1800 topper og litte bitt høyere komp. 8.5-9.0 , .98 oktan ) er det fullt mulig, har man 140-150hk....og ett bredt effektregister2500-2800- 5500-6000rpm samtidig somman holder innsugstemp nede. på turbo motoren i varianten har jeg logget litt insugstemp. På SCC etter børnings, 1,25-1,3bar i ladtrykk og bånn gass ned hele stripa , er det oppi ca 55 grader. Det er vel ikke så værst sammenlignet med støvsuger gassermotorer som suger innsugsluft rett fra motorommet
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
riskyer
Supermedlem
Innlegg: 824
Bosted: Skien
76 bay
|
|
« Svar #17 på: desember 02, 2008, 19:21:44 pm » |
|
Jeg kommer også til å gå for turbo etterhvert,men har for lite greie på det enda.Må sette meg mer inn i sakene,men det er jo utvilsomt at det funker bra på en 2 liter.Så noen tall på Thesamba en gang,std motor 0,6 ladetrykk,112hk på hjula,med en Holly gasser med 1 mengde skrue,det vil jeg ha
|
|
|
Loggført
|
Alt MÅ ned!!
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
|
« Svar #18 på: desember 02, 2008, 20:22:16 pm » |
|
Største ulempen må vel være at du lurer motoren til å tru at den er helt værst.... Blir litt som å stupe i badekaret, i den trua at det er ett basseng..
|
|
« Siste redigering: desember 02, 2008, 20:51:14 pm av H-MEK »
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
|
« Svar #19 på: desember 02, 2008, 20:48:05 pm » |
|
Sto vel noe om sjåføren her oppe... er vel helst der problemene ligger!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
V-111
Medlem
Innlegg: 123
Bosted: Grong
|
|
« Svar #20 på: desember 03, 2008, 00:01:17 am » |
|
En kompressor begynner å lade fra tomgang og slutter ikke før motoren ikke gidder mer.
For ikke å snakke om mye mindre behov for kjøling, du kan bruke eksosanlegg som du har og er heller ikke SÅ avhengig av intercooler som med turbo.
En kompressor lader vel heller ikke maks i hele registret. er vel varierende grad av effektivitet her også. Bortsett fra det åpenbare med større overflate på varmeavgivende flater i forhold til kompressor, vil man ha samme varmeutvikling som med turbomotorer
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jærva
|
|
« Svar #21 på: desember 03, 2008, 00:24:27 am » |
|
En kompressor begynner å lade fra tomgang og slutter ikke før motoren ikke gidder mer.
For ikke å snakke om mye mindre behov for kjøling, du kan bruke eksosanlegg som du har og er heller ikke SÅ avhengig av intercooler som med turbo.
En kompressor lader vel heller ikke maks i hele registret. er vel varierende grad av effektivitet her også. Bortsett fra det åpenbare med større overflate på varmeavgivende flater i forhold til kompressor, vil man ha samme varmeutvikling som med turbomotorer En kompressor lader progressivt med turtall, dvs. jo høyere turtall, jo høyere ladetrykk. Den G60´en jeg hadde lada ca. 0,5 bar ved 2000 o/min og ca. 1,2 bar ved 7000 o/min. En kompressor blir ikke varmere enn at du kan ta på den etter kjøring, prøv det på en turbo
|
|
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #22 på: desember 03, 2008, 00:35:05 am » |
|
cluet er att luften blir oppvarmet når den komprimeres.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Jærva
|
|
« Svar #23 på: desember 03, 2008, 18:31:34 pm » |
|
cluet er att luften blir oppvarmet når den komprimeres.
Med all type trykkmating så vil lufta bli varmere pga. komprimering, men alikevel mindre på en kompressor enn på turbo. Med kompressor så er det en bypass-ventil på samme måte som wastegate , sånn at motoren vil kun få overlading ved behov, akkurat som på turbomotor.
|
|
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #24 på: desember 03, 2008, 18:47:23 pm » |
|
smart
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #25 på: desember 03, 2008, 22:43:10 pm » |
|
Satte i 1985 ett "bolt on" turbosett fra IHI til min opel rekord -77 2,0 med komp 9:1. (Monterte det mens dama mi satt i bilen å venta en søndag..) Desverre "bolta jeg det off" en 2,0 med komp 7:1. Gikk som et uvær med lastebil eksos jeg fant i kontaineren ved siden av, stempelet ble satt fri 3mnd senere.. Har funnet ut at det kan være en god plass å begynne å senke komp om du skal overlade. (Om ikke maskinen er kjent for å være spesielt solid)
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #26 på: desember 04, 2008, 00:09:52 am » |
|
Staisk kompresjon er bare ett tall som egentelig har noe relevans, før man setter det i sammenheng med bl.a kamvalg, tennings styring , oktanvalg ,ladtrykk etc.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
|
« Svar #27 på: desember 04, 2008, 00:27:09 am » |
|
Jeg har ikke kompetanse på dette. Vet bare at motoren yter mer med tvangsmating. Og " i like".
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
|
« Svar #28 på: desember 04, 2008, 00:30:08 am » |
|
me2!! Turbo er sterkt vanedannende
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
BERGER
|
|
« Svar #29 på: desember 04, 2008, 08:21:09 am » |
|
Jeg lurer litt på, hvis man skal ha "sugeturbo" med forgasser, er det da noen begrensning på avstand forgasser <->turbo<->innsug? Eller for å spørre på en annen måte, kan man ha turboen liggende utenfor motorrommet hvis man skal bruke forgasser?
|
|
|
Loggført
|
This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
|