mai 02, 2024, 23:19:20 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ulemper med turbo?  (Lest 10618 ganger)
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #30 på: desember 04, 2008, 11:00:45 am »

Har ikke stålpeiling på dette, men du øker vel risken for isdannelse jo lenger vekk du plasserer både turbo og dermed forgasser. I alle fall opplevde jeg det på 1600 med standard innsug, IHI RHB5 og Weber 45 DCOE plassert over dynamoen. Men det var sikkert mye nybegynnerproblemer som kunne vært løst enkelt.
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #31 på: desember 04, 2008, 11:06:34 am »

Jeg lurer litt på, hvis man skal ha "sugeturbo" med forgasser, er det da noen begrensning på avstand forgasser <->turbo<->innsug? Eller for å spørre på en annen måte, kan man ha turboen liggende utenfor motorrommet hvis man skal bruke forgasser?

Vet  ikke, men da kan du jo ikke kjøre intercooler noe som igjen gjør att innsuglufta di kan bli veldig høy.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
RSA (nitewlkr)
Juniormedlem
**
Innlegg: 69
Bosted: Skedsmo


for lite fritid


Vis profil
« Svar #32 på: desember 04, 2008, 12:48:37 pm »

Hvis dette er i en buss med brukbar plass baki´, så hadde jeg gått for en annen løsning som funker mye bedre.... KOMPRESSOR! 
Jeg har hatt biler med både turbo og kompressor, og jeg er IKKE i tvil om hva som fungerer best.... En kompressor begynner å lade fra tomgang og slutter ikke før motoren ikke gidder mer. Saken her er jo å finne en bra kompressor. Har selv en sprengt kompressor liggende på hylla, men det var pga. dårlig overhaling og jeg fikk en ny i erstatning...
 
Skal se om jeg ikke klarer å finne igjen kurvene fra bremsinga på denne motoren (Corrado G60), men noen tall her er :

208 drivhjul hk ved 6500 o/min. 225 nm allerede ved 2000 o/min maks moment ved 4100 o/min og da 332 nm. Dette på en 4 syl, 1784 ccm med kun 8 ventiler....  Denne dro som et tog!
Er du flink til å skifte olje og har et bra luftfilter, er kompressor minst like holdbart som turbo. De historiene du har hørt om G-ladere som har gått dukken, skyldes hovedsaklig mislighold av en eller annen sort..

For ikke å snakke om mye mindre behov for kjøling, du kan bruke eksosanlegg som du har og er heller ikke SÅ avhengig av intercooler som med turbo.
Hva gjør du med wastegate på disse? Og fester du kompressor på dynamofoten? Og lager dobbelt reimhjul? Holder det med èn gasser? Brukbart på god 1600?

Trenger ikke WG på G60 kompressoren... er eget "returløp" for overskuddsluft på denne.... det går originalt tilbake til gasspjeldet  som har ett eget spjell som slipper ut denne luften når innsugsspjeldet til motoren er stengt.
Jeg personlig ville valgt en annen kompressor enn G60 kompressoren pga deletilgang,pris og effektivitet/holdbarhet
Loggført

-63 1200
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #33 på: desember 04, 2008, 19:06:06 pm »

Vet det er et slags retur-omløp-system på G60´en, men det jeg siktet til var en ventil som jeg byttet ut da den ble trimmet som satt ved gass-spjeldet(mener denne heter idle-valve). Når det gjelder G-laderen, så finner du nok mer driftsikre og effektive ladere, men jeg prøvde en Golf G60 som var konvertert til turbo, og det ble rett og slett en skuffelse spør du meg.... Smatidig vet jeg det var noen som satte på kompressor fra Roots, og den fungerte bra. Om den ga så mye mer effekt vet jeg ikke, men den var nok mer holdbar.

Jeg fikk tunet g-laderen min til G72 lader som var navnet den gang (senere kallt RS-lader) samt dobbel-reim. Dette var ikke veldig vanlige greier i 96/97 , men 3-4 år senere drev Christian Aas  (Drammen) med dette i stor stil. Jeg vet ihvertfall hvordan lyden av en G-lader som blir sprengt er ...  Gliser (Dette var i en annen bil..)
Det er denne reima som driver de to halvdelene i G-laderen som ofte er grunnen til at dem ryker + noen elendige "sportluft-filtere" som slipper i gjennom for mye fint støv som igjen blander seg med tettemassen inne i G-laderen og gjør den til slipepasta. Disse "åpne" luftfilterne er ikke tingen med G-lader. Jeg kjørte med KN innsatsfilter innsauset i luftfilterolje, og det funka fint det.
« Siste redigering: desember 07, 2008, 11:20:56 am av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #34 på: desember 06, 2008, 21:40:29 pm »

Her er ventilen som jeg nevnte over beskrevet som idle-stabiliser-valve. Denne måtte erstattes med en annen da g-lader ble drevet om og jeg fikk 1,2 bar da denne ventilen som nevnt i videoen slipper gjennom alt ladetrykk over 0,8 bar. Ergo har G60´en en slags wastegate...
Det spjeldet som sitter i direkte tilknytning til gass-spjeldet(boost-control-valve) er den som har med tilbakeføring av trykk til laderen ved lav belastning.
Er ganske godt beskrevet her:

« Siste redigering: desember 06, 2008, 21:49:55 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Sider: 1 [2]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!