mai 03, 2024, 01:28:05 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: passer kronhjul og halvmåner fra en 1300 kasse inn i en 1300s???  (Lest 4090 ganger)
alask
Supermedlem
*****
Innlegg: 1750
Bosted: viterbro/ås



Vis profil WWW
« på: april 14, 2009, 09:08:19 am »

må bytte kronhjul og halvmåner på 1300s kassa mi til helgen og lurer på om jeg kan bytte fra en 1300 kasse som jeg har liggende....

HASTER
Loggført
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #1 på: april 14, 2009, 12:03:34 pm »

Skal bli spennende å se svarene her. Kronhjul og halvmåner må byttes i denne kassa, etter 2 drivakselbrudd...  Og vi tenkte gjøre det til fredag.. Om de rette delene er på plass.
Loggført
alask
Supermedlem
*****
Innlegg: 1750
Bosted: viterbro/ås



Vis profil WWW
« Svar #2 på: april 14, 2009, 13:35:49 pm »

bump
Loggført
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #3 på: april 14, 2009, 14:07:33 pm »

Det er vel forskjellig utveksling på disse? Pinion og kronhjul er også matchede.
Loggført
alask
Supermedlem
*****
Innlegg: 1750
Bosted: viterbro/ås



Vis profil WWW
« Svar #4 på: april 14, 2009, 16:36:41 pm »

hva er det d sier ??
at de ikke passer pga utvekslingen?
eller at de er universale?
Loggført
alask
Supermedlem
*****
Innlegg: 1750
Bosted: viterbro/ås



Vis profil WWW
« Svar #5 på: april 14, 2009, 16:42:20 pm »

noen som har fra 1300s da?
lar det seg lett gjøre å ta ut på disse to kassene og sjekke om de er like?
Loggført
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #6 på: april 14, 2009, 18:33:29 pm »

Litt usikker på hva du kaller kronhjul her nå. Kronhjul er det store drevet som sitter rundt diffen.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #7 på: april 14, 2009, 18:50:37 pm »

Ok, vi snakker om de tannhjulene drivakslene sitter festet inn i. Jeg har alltid trodd de kalles kronhjul. Så mye vet jeg om innsiden av en gearkasse.  Øyerulling   Kan se om jeg finner ett bilde av hva jeg mener. Er min gamle kasse ting skal byttes i og det må byttes.
Loggført
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #8 på: april 14, 2009, 19:08:37 pm »

Er ikke noen mester i kasser jeg heller.
Drevene du mener har jeg byttet noen ganger, og det har gått greit uten problemer. Om det gjør noen skade pga at de ikke er matchet med planetdrevene vet jeg ikke. 
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
alask
Supermedlem
*****
Innlegg: 1750
Bosted: viterbro/ås



Vis profil WWW
« Svar #9 på: april 14, 2009, 20:49:04 pm »

det jeg mener og for utveksling og lignende ligger vel lenger frem i kassa?
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #10 på: april 14, 2009, 22:03:07 pm »

en 1300S har 3.88 i utveksling på kronhjul og pinjong
en 1300 kasse har vel 4.125 i utveksling.(mulig noen har lavere R/P)
sånn i praksis vil vel alle gira da bli "lavere" i = lavere hastighet ved samme turtall på alle gira.
Det skal passe over så lenge det er samme type piniong lager i de respektive kassene.
i følge boka "må" det shimses opp pinion lageret ved bytte, men noen luringer sier det viktigste er att de shimsene skal følge lageret.


Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #11 på: april 14, 2009, 22:04:12 pm »

kronhul og pinion skal være "matched set".
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
alask
Supermedlem
*****
Innlegg: 1750
Bosted: viterbro/ås



Vis profil WWW
« Svar #12 på: april 14, 2009, 22:10:37 pm »

vil det si at om jeg setter over pinion og kronhjul fra 1300 kassa så blir det det samme som på bygge om en 1300s til 1300?
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #13 på: april 14, 2009, 22:13:27 pm »

jepp.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #14 på: april 14, 2009, 22:14:13 pm »

Og kan noen legge ut bilder av delene vi snakker om, så vi VET at vi snakker samme deler?
Loggført
alask
Supermedlem
*****
Innlegg: 1750
Bosted: viterbro/ås



Vis profil WWW
« Svar #15 på: april 14, 2009, 22:15:05 pm »

trodde det var lenger inn i kassa dette satt jeg...
er det noen som har dette liggende ?
Loggført
alask
Supermedlem
*****
Innlegg: 1750
Bosted: viterbro/ås



Vis profil WWW
« Svar #16 på: april 14, 2009, 22:20:03 pm »

http://www.unneberg-bil.no/mab/webshop_frame_hoved?p=i&id=1228#

noe av dette vi snakker om?
ikke det jeg hadde planer om å bytte i allefall
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #17 på: april 14, 2009, 22:23:22 pm »

ja
MEN du må vite om du har tidlig aller sein girkasse.
fra når til når var 1300S produsert==??
drevsatsen inni er forskjellig.
gammel kasse har "keyed" feste anordning hvor man bruker kile
mens nyere type kalt "002" drevsats bruker splines.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
alask
Supermedlem
*****
Innlegg: 1750
Bosted: viterbro/ås



Vis profil WWW
« Svar #18 på: april 14, 2009, 22:34:09 pm »

dette blei mye...

det er i utgangs punktet kun den ytterste delen inni kassa ved drivakselen som bør byttes
altså den delen som har spor for "spaden" på drivakselen på ene siden og tenner på andre siden...
hvordan finner man ut om man har tidlig eller sen kasse?
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #19 på: april 14, 2009, 22:37:36 pm »

er det differnetialen din som er defekt??

du kan se på nr på kassa som er banket inn( ikke støpt inn) så kan man prøve sjekke når den er laget.
trur du skal knipse et par bilder jeg...
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
alask
Supermedlem
*****
Innlegg: 1750
Bosted: viterbro/ås



Vis profil WWW
« Svar #20 på: april 14, 2009, 22:42:31 pm »

det som er skjedd med kassa er at det er blitt knekt et par drivaksel "spader" på den kassa pga mye senking og stor motor...
så det er den delen som drivakselen står i som som sitter fast med 2 halv runde metall biter..
har prøvd å skrible litt....


* kasse.jpg (6.79 KB, 315x152 - vist 129 ganger.)
« Siste redigering: april 14, 2009, 22:47:56 pm av alask » Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #21 på: april 14, 2009, 22:46:50 pm »



pek
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #22 på: april 14, 2009, 22:48:11 pm »

Det som tenkes byttet er kanskje delen #12 i bildet her:?

Loggført
alask
Supermedlem
*****
Innlegg: 1750
Bosted: viterbro/ås



Vis profil WWW
« Svar #23 på: april 14, 2009, 22:49:59 pm »

jepp der har du den.. den som sitter igjenn i kassa om man tar ut drivakselen.....

nr 12 på spreng skissen



pek
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6111
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #24 på: april 14, 2009, 23:15:58 pm »

Da tror jeg du burde ta sakene fra 1300 kassa di...

Det er selve "differensialen" vi prater om her + halvmånene som holder akslingen på plass...

Men jeg ville vel tatt en telefon til feks Morten (Karmann). Han kan nok det meste om innmaten i disse kassene...

Er dette forøvrig en 1300S kasse som opprinnelig kom fra Fommern?
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
alask
Supermedlem
*****
Innlegg: 1750
Bosted: viterbro/ås



Vis profil WWW
« Svar #25 på: april 14, 2009, 23:19:00 pm »

så disse vil passe over uten å forandre noe av utvekslingen o.l.`?
Loggført
Finn-Erik DeLuxe60
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2890
Bosted:



Vis profil
« Svar #26 på: april 14, 2009, 23:21:25 pm »

så disse vil passe over uten å forandre noe av utvekslingen o.l.`?

Passe over: Ja.  Forandre utveksling: Nei
Loggført

58`mod Type1
60`mod Type1 Deluxe
61`mod Type1
64`mod Type1
65`mod Type1
68`mod Type1
+ et par til på lur...(pensjonsparingen min Blunker )

Eier av Harry Von Kaaten Racing Team.
Rammekroken Fredrikstad
alask
Supermedlem
*****
Innlegg: 1750
Bosted: viterbro/ås



Vis profil WWW
« Svar #27 på: april 14, 2009, 23:23:55 pm »

godt da beklager jeg alle forklarings problemene og feil betegnelser...

men det tyder på at vi har fått svar på det vi lurte... TAKK
Loggført
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #28 på: april 15, 2009, 05:56:23 am »


Er dette forøvrig en 1300S kasse som opprinnelig kom fra Fommern?

Jepp det er det også.
Loggført
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #29 på: april 16, 2009, 05:32:11 am »

Det er Solhjul(som spaden går inn i) og planethjul(sitter inni diffen) dere snakker om. Det skal i utgangspunktet gå greit å bytte, MEN det er forskjell på tykkelsen på spaden og halvmånene, disse er tilpasset tykkelsen tilhverandre, så om mulig så bør dere beholde disse som par men er disse defekte også så børe dere prøve litt om det går greit å bevege spaden fritt uten at det er slark. Mange som har gjort dette uten om å bry seg om dette uten at det har ført til problemer.

Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!