mai 02, 2024, 23:30:30 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 90-100HK godkjent i type 1  (Lest 6534 ganger)
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« på: mai 06, 2009, 08:37:32 am »

I forbindelse med forestående motorbytte, har jeg søkt på forum her, og lest mye.
Finner fremdeles ikke noen klare konklusjoner på dette emnet. Har sendt en henvendelse selv til Møller i dag, (typegodkjenning@moller.no) og skal holde dere oppdatert.
Tar gjerne i mot tips om noen har informasjon som faktisk kan brukes til noe.
(Hjelper lite om noen kjenner en som pleide å jobbe hos Møller og fikk papir i 1998)
Noen mener 100hk bare går i 1303S, og at 90-95 går i 1300S med skivebremser, og andre mener du får bare godkjent 65 Hk.
(10-15% effektøkning).
Skal også henvende meg til Statens Vegvesen for å få en oppdatert tilbakemelding.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #1 på: mai 06, 2009, 10:19:07 am »

Her er svaret jeg fikk fra Statens Vegvesen når jeg spurte om effektøkning:

Sitat fra: Stor-Oslo Hallkontroll
Hei

Kjøretøy id: XX XXXXX

Ombygging av bil reguleres av Kjøretøyforskriften kap.7.
Det må gjøres en helhetlig vurdering av bilen og dokumentene før noe endelig svar kan gis.
Generelt ved ombygging tillates det effekt opp til hva bilen ble levert med som største alternativ fra fabrikk dersom
bilen bygges lik denne utgaven.
Vi innehar dokumenter fra importør som tillater inntil 100hk og maksimalt 165km\t toppfart for VW 1303 dersom
den utstyres med skivebremser foran. Ved motoreffekt utover dette må det fremlegges dokumentasjon fra
fabrikant eller kompetent uavhengig laboratorium som garanti for at kjøretøyet etter ombyggingen har
tilfredsstillende kjøreegenskaper og kan tåle de påkjenninger det kan regnes med å bli utsatt for KTK § 4 pkt.7.
Ombyggingen må være fagmessig utført og motoreffekten må dokumenteres.
Det må påses at bilen etter ombyggingen fortsatt tilfredsstiller det gjeldende avgasskravet og at det benyttes
eksosanlegg med tilfredsstillende støydemping.


Din henvendelse anses nå som ferdigbehandlet fra vår side.


Med hilsen
Statens vegvesen Stor-Oslo distrikt
Kjøretøy hallkontroll
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
.LP
Supermedlem
*****
Innlegg: 523
Bosted: Ranheim, Trondheim



Vis profil WWW
« Svar #2 på: mai 06, 2009, 13:36:53 pm »

Hm, kompetent uavhengig laboratorium, hvem er det montro?

Greit nok at man kjøper deler som har div godkjenninger fra leverandøren, Tüv osv,
men her snakkes det vel om den komplette bilen.

Lur veg å gå er vel å begynne å være konkret med BT, samt gå rette vegen, ikke spørre hva som må til for å få godkjent motoren på 180hk, men starte i den andre enden, med bremser, vegholdning, sikringsustyr, og så morosakene etterpå.

(ikke så moro da...)

.LP
Loggført

-65 T1 Panama beige
http://tvwk.tripod.com/
-------------------------------------------------------------
Jeremy Clarkson:
 “A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.”
VWdriver
Seniormedlem
****
Innlegg: 350
Bosted: Asker


VW 1303 Cab-78, VW 1302 Roadster-T4 2,0, P-911S-72


Vis profil
« Svar #3 på: mai 06, 2009, 14:12:10 pm »

Tùv er vel det uavhengige labratorie som er mest nærliggende for oss normenn.
Kerscher f.eks. selger da bremser forann og bak med godkjenning for 165 hk.

Det skal da ikke behøves å gjøre noe annet med bilen.(Selv om det er smart)

Tror også HotShop selger Porsche Bremser med godkjenning for mer enn 160hk. Men det koster å være kar.
Motoren må også kjøres i bremsebenk eller rullende landevei for å dokumentere HK.(Fin mulighet å fintune motoren).

100hk skal ikke være noe problem, kun å montere skivebremser fra 1302/1303 på hvilken som helst Boble mener jeg. En kompis gjorde dette på en 1300 69mod med motor fra K. Aaen.
Hadde fått papirer fra Møller. Ikke noe problem på BT

Marius K




« Siste redigering: mai 06, 2009, 14:15:00 pm av VWdriver » Loggført
Espen Sandbakken
Seniormedlem
****
Innlegg: 427
Bosted: Østre Toten ,Lena


Klubbløs #008


Vis profil
« Svar #4 på: mai 06, 2009, 20:33:45 pm »

Min T1 er godkjent med 149hk, bare skiver fremme:)
Loggført

- 51 T-1 Drag
- 55 T-1
- 66 T-1 cal-look
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #5 på: mai 06, 2009, 22:34:25 pm »

Tùv er vel det uavhengige labratorie som er mest nærliggende for oss normenn.
Kerscher f.eks. selger da bremser forann og bak med godkjenning for 165 hk.

Det skal da ikke behøves å gjøre noe annet med bilen.(Selv om det er smart)

Tror også HotShop selger Porsche Bremser med godkjenning for mer enn 160hk. Men det koster å være kar.
Motoren må også kjøres i bremsebenk eller rullende landevei for å dokumentere HK.(Fin mulighet å fintune motoren).

100hk skal ikke være noe problem, kun å montere skivebremser fra 1302/1303 på hvilken som helst Boble mener jeg. En kompis gjorde dette på en 1300 69mod med motor fra K. Aaen.
Hadde fått papirer fra Møller. Ikke noe problem på BT

Marius K

Min 1300S -73 har skivebremser som standard. De er vel like 1303? Og min motor blir bremset, justert på rullende landevei.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #6 på: mai 06, 2009, 22:36:27 pm »

Min T1 er godkjent med 149hk, bare skiver fremme:)
Vil du fortelle oss hvordan du fikk dette til?  Hemmelig
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #7 på: mai 06, 2009, 22:41:34 pm »

Skivebremsene er like ja! Ellers så er det jo forskjell på hjulopphenget da både foran og bak, tror TÜV foretrekker 02/03 med IRS - av en eller annen grunn er de regnet for å ha litt bedre kjøreegenskaper enn torsjonsrør og pendelaksler.
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #8 på: mai 06, 2009, 23:08:47 pm »

Kjøper den med kjøre egenskaper.. Men det som virker spesielt, er jo at det er så mye forskjellige vurderinger/håndteringer fra BT på denne saken?
En plass står det at de gjør en helhetsvurdering av kjøretøyet? Men da må du sette i "for stor" motor først, vise på BT og heller ta den ut igjen?
Nå har jeg sendt mail til BT og Møller, så får jeg se hva som skjer. Noen som vet om bremsinga må være attestert av et akkreditert organ? Sertifiserte/godkjente av BT for at det skal være gyldig? Og hvor nøye sjekkes da eventuelt målinga oppimot "finjustering"?
(Mulig feil stilt A/F, tenning, dyser etc)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Espen Sandbakken
Seniormedlem
****
Innlegg: 427
Bosted: Østre Toten ,Lena


Klubbløs #008


Vis profil
« Svar #9 på: mai 06, 2009, 23:17:13 pm »

Min T1 er godkjent med 149hk, bare skiver fremme:)
Vil du fortelle oss hvordan du fikk dette til?  Hemmelig
Bilen var godkjent da jeg kjøpte den, men jeg tror BERGER veit litt om det da han har noen kjenskaper til bil fra den tiden han var i "ungdomen"Glad og bilen ble byggd.
Men regler har sikkert forandret seg siden den tiden vill jeg tro.
Loggført

- 51 T-1 Drag
- 55 T-1
- 66 T-1 cal-look
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #10 på: mai 07, 2009, 09:27:51 am »

Det som slår meg mest når jeg leser tråder som dette, er at Biltilsynet, som jo burde være et offentlig serviceorgan, lar det være helt opp til bileier å grave frem dokumentasjon om alt.
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #11 på: mai 07, 2009, 14:01:03 pm »

Her er dagens fra Møller:

Hei,
 
En slik dokumentasjon har vi dessverre ikke.
 
Gå på VW clubbens nettsider og se om de har lagt ut noe fra tidligere prosjekter.
 
mvh
Kenneth Rombo Oddaker
Typegodkjenning
Harald A. Møller AS
Telefon: 24 03 33 88
Direkte: 95 14 44 18
Fax: 24 03 33 26
mailto:typegodkjenning@moller.no

Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #12 på: mai 07, 2009, 14:55:43 pm »

Denne avdelingen hos Møller kan sikkert hjelpe deg...om du vil ha 19" felger på din Golf V Blunker Slutt på den luftkjølte tiden der i gården, tydeligvis.

Biltilsynet opererer vel bare utfra tesen om at det er du som vil ha noe endret, og da faller "bevisbyrden" på deg. Henvisninger til andre biler vil jo også bli underordnet skjønnsmessig siden det er sjelden at to biler er identiske? F.eks. er det vel ikke nok å sette på Kerscher sitt 160 HK bremsesett, og en inn med motor som matcher?

Lurer på om ikke Kerscher har noen fotnoter der i forhold til hva godkjenningen gjelder for. Hva med stivere dempere og fjærer, stabilisatorstag, bredere dekk, osv.. Det er jo skrudd sammen tusenvis av trimmede Type1 gjennom årene, med like store variasjoner i ytelse som i oppsett ellers.
Tror det beste en kan gjøre om en vil ha ting etter boken er å kontakte biltilsynet og sette opp en liste over de endringene en planlegger, bestille en "pakkeløsning" fra forhandler som gir deg TÜV-papirer (f.eks. Jøran skaffer på det meste fra CSP), dokumentere når dette monteres og så bestille time for visning.

Eller be saksbehandler på Biltilsynet om å sende deg på mail en liste over selve saksgangen slik de ønsker den... sikkert aller tryggest.
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #13 på: mai 07, 2009, 18:55:12 pm »

Jeg sendte en mail til BT hvor jeg la det ganske åpent frem at jeg gjør det de ønsker, bare de vet hva de ønsker.
Så får vi håpe at det ikke blir for mye arbeid for dem. Det enkleste er jo å få det ferdig tygd, så de heller kan svare JA eller NEI.
Men håper de yter god service. Får jeg ikke svar innen neste uke, prøver jeg en annen kontaktform.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 724
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #14 på: mai 25, 2009, 13:18:59 pm »

Det som slår meg mest når jeg leser tråder som dette, er at Biltilsynet, som jo burde være et offentlig serviceorgan, lar det være helt opp til bileier å grave frem dokumentasjon om alt.

Det som er mye av problemet er at BT faktisk allerede sitter på det meste av dokumentasjon på en del ombyggninger. Og med det sitter de også på mange av svarene som vi som "kunder" må bruke masse av tid og krefter på fordi bevisførselen ligger i våre hender.

Det er mange tilfeller der "kunden" (oss) har gravd frem riktig dokumentasjon, hvorpå BT har sammenlignet denne med dokumentasjonen de har. BT har lagret mange dokumentasjoner og avgjørelser fattet av Statens vegvesen. Til eksempel er skrivet om maks 100 hk og 165 km/t med skivebremser på en boble eldre enn 71 godt kjent som står i de fleste permer rundt omkring......bare de gidder å sjekke.
Loggført
tezer
Supermedlem
*****
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken



Vis profil
« Svar #15 på: mai 25, 2009, 23:07:06 pm »

Ja det som er det største problemet med biltilsynet er att om det hadde gidda og gjort jobben sin!
nå er det ganske mange luftkjølte vw her i norge som er godkjent med større motor,så logiskt og praktisk tenkt
så skulle det ikke være noe problem,ett raskt søk på data systemet demmes hadde gitt dem alle dem svara det trenger!
men så er det store spørsmålet hvem er det du møter på biltilsynet
da du skal godkjenne!det desverre er det stor forskjell på da du skal godkjenne,noen har ikke noe problemer med og få godkjent
ombyggningen mens andre må slite og jobbe for og få til det ,som mange andre har gjort før dem!skal ikke være sånn,men i realiteten
så er det sån biltilsynet oppererer i norges land!men hær er skrivet en fikk fra møller bil,kan tolkes på mange måter det sikker også!

* 100hk.pdf (69.78 KB - lastet ned 148 ganger.)
Loggført

Vw 1302
roadster72
Folkevognklubben
Seniormedlem
*****
Innlegg: 490
Bosted: halden


jørn fra ostore Halden


Vis profil
« Svar #16 på: mai 26, 2009, 20:14:53 pm »

dt som er med b.t nå om dagen er at dem ikke vil sette navnet sitt på noe som kan falle tilbake på dem. for min del så har jeg porsche 993 turbo bremser(som er godkjent ombygd) rundt om og fikk ikke godkjent 139 hk på hjula.. dem sa møller anbefalte bare 100hk.. da var det og få tak i noen andre som hadde godkjent me mer hk på papiret... det hjalp ikke for nå om dagen godkjente dem bare bil for bil.. da fikk jeg tak i tuv papirer på kærsher sinne store bremse kit... det hjalp litt og det var vel og bra det..men.. da skulle det også være et tuv papir på at bobla var tuv godkjent for 200hk utenom dem papirene som fulgte med bremse kita.. så...det skal ikke være lett vist en ikke har en kjempe kompis som kjenner en som kansje jobber på b.t.. hehe..
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #17 på: mai 27, 2009, 11:26:51 am »

Har prøvd to ganger hos møller, der ser det ikke ut til at jeg får mer hjelp...
Venter på behandling hos bt.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #18 på: mai 27, 2009, 11:32:58 am »

TÜV papirene angir vel at bremsekittet på den og den bilen er godkjent for xxx hk, og ikke bare at bremsene tåler det?

Siste er jo i tilfelle helt latterlig, da tyngden på bilen har mye å si for hvordan de dimensjoneres, og det er kun bremsedelene på en biltype man kan vurdere, ikke bremsene alene.
Man kan jo videre vurdere om selve bilen tåler dette, men det skal vel være tatt hensyn til i TÜV papirene. At disse tyskerne skulle godkjent bilen for masse hester uten å tenke på at bilen skal tåle det høres helt feil ut.

Så virker som om biltilsynet ikke har lest papirene slik de skal leses ut i fra det jeg har forstått.
Loggført
roadster72
Folkevognklubben
Seniormedlem
*****
Innlegg: 490
Bosted: halden


jørn fra ostore Halden


Vis profil
« Svar #19 på: mai 27, 2009, 16:23:51 pm »

det er fult mulig det altså at det står i dem papirene,men min tysk strekker seg til øyen bryna...så den er ikke noe og skryte av,,hehe..kansje noen her som har lest dem papirene nøye og om det står der spesifik at bobla tåler det???
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #20 på: mai 27, 2009, 16:26:56 pm »

det er fult mulig det altså at det står i dem papirene,men min tysk strekker seg til øyen bryna...så den er ikke noe og skryte av,,hehe..kansje noen her som har lest dem papirene nøye og om det står der spesifik at bobla tåler det???

Scanner du dem og sender meg så kan jeg alltids lese litt. Synes det jo er litt interessant dette temaet.

En enkel ting du kan gjøre er jo å se om det står Käfer, 1200,1300 etc noe sted.
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #21 på: mai 27, 2009, 16:30:53 pm »

dt som er med b.t nå om dagen er at dem ikke vil sette navnet sitt på noe som kan falle tilbake på dem.

Og der er problemet. BT skal jo nettopp være det offentlige organet i Norge som tar ansvar for godkjenning av kjøretøy.
Loggført
roadster72
Folkevognklubben
Seniormedlem
*****
Innlegg: 490
Bosted: halden


jørn fra ostore Halden


Vis profil
« Svar #22 på: mai 27, 2009, 18:58:02 pm »

sitter me det papiret på bremser fra kerscher her nå tror jeg så skal prøve og få skreve her der jeg tror det er om at bobla er prøvd ut me det eller noe..hehe

Verwendungsbereich

fahrzeughersteller  :volkswagen
fahrzeugtyp/u.-ausfÛhrung   :11,13,15
handelsbezeichnung  :käfer
ABE-NR   :11:2180
(einschl. Nachträgen)  :13:8203
                                 15:2004,1/2/3/4/5

weitere erforderliche angaben oder  - nur für fahrzeuge mit 2 -kreiserbremsanlage
einschränkungen zum verwendungs bereich an fahrzeugen  -  nur für fahrzeuge mit scheibenbremsen an der vorderachse.


sånn starter det hvertfall... er mye og skrive..hehe
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #23 på: mai 27, 2009, 19:58:56 pm »

Verwendungsbereich - Bruksområde

fahrzeughersteller  :volkswagen - Kjøretøysfabrikant
fahrzeugtyp/u.-ausfÛhrung   :11,13,15 - Vogntype - utførelse
handelsbezeichnung  :käfer - Handelsbetegnelse / hevdnavn - Boble
ABE-NR   :11:2180
(einschl. Nachträgen)  :13:8203                       (inkluderte innskrenkning / supplement)
                                 15:2004,1/2/3/4/5

weitere erforderliche angaben oder  - nur für fahrzeuge mit 2 -kreiserbremsanlage
einschränkungen zum verwendungs bereich an fahrzeugen  -  nur für fahrzeuge mit scheibenbremsen an der vorderachse.

Videre nødvendige angivelser eller innskrenkninger i bruksområder -
bare for kjøretøy med 2 krets bremseanlegg - kun for kjøretøy med skivebremser på forakslingen
« Siste redigering: mai 27, 2009, 20:01:14 pm av JTWE » Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #24 på: mai 27, 2009, 19:59:20 pm »

Tror det står at det forutsettes 2 krets bremsesystem og skivebremsene på foraksel..  Blunker

EDIT: Her var det et kryssende innlegg ja...
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

roadster72
Folkevognklubben
Seniormedlem
*****
Innlegg: 490
Bosted: halden


jørn fra ostore Halden


Vis profil
« Svar #25 på: mai 27, 2009, 20:31:43 pm »

for og si det sånn... det her er på 7 sider så vist jeg skal sitte og skrive det her så er jeg kansje ferdi neste uke... hehe.. og har ikke noe skænner heller:/
Loggført
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #26 på: mai 27, 2009, 23:15:42 pm »

Hei.

Det har vært en og annen tråd om dette emnet tidligere, hvor jeg selv har blitt noe varm i toppen og revet med pga BT`s uforstålige oppfatninger av hvordan verden fungerer, og derav skrevet lange innlegg om emnet. Har hatt en god del med BT og TÜV papirer å gjøre både i jobbsammenheng og forsåvidt i privat sammenheng, så helt i blinde famler jeg vel ikke, selv om jeg har fått negative tilbakemdlinger på pm for at noen ble såra av uttalelsene mine den gang ( jobba kansje hos BT? )

Nok om det. Nå har jeg ikke lest alle innlegga i denne tråden, og ordlegger meg derfor på generelt grunnlag. Dersom du har et papir på et bremsesett som TÜV etter overbevisende tester og dokumentasjon fra fabrikant / sammensetter av kittet har fremlagt for TÜV med de krav dem har for denne prosessen, så betyr det at disse bremsene er godkjent til bruk på kjøretøyet som er nevnt i papirene under de forutsetninger som der står forklart.

Dersom det må foretas noen forsterkninger eller forbedringer av kjøretøyet eller dets komponenter ved bruk av bremsekittet, som f.eks at mekanisk bremsekraftforsterker må monteres i sammenheng med ombyggingen, så skal dette stå i papirene. Dersom det ikke står noen notiser om krav til diverse utbedringer, eller at "kan bare benyttes i sammenheng med" osv, så betyr det at kjøretøyet er med disse bremsene godkjent "as is". Må du gjøre om på noe ifølge papirene, så må du selvsagt gjøre det etter beskrivelsen som der da står. Godkjenningen i papirene betyr at disse bremsene er godkjent til bruk på kjøretøyet og at kjøretøyet i seg selv tåler de påkjenninger som disse bremsene og motorkreftene dem er oppgitt til å "holde igjen" kan påvolde, når alt er riktig montert og evt. merknader / krav til endringer eller forbedringer i henhold til papirene er gjort på kjøretøyet. Det er jo akkurat DET som er godkjent av TÜV.

Det er en grunn til at deler med TÜV papirer er dyrere enn bare selve delene løst uten papirer. For en produsent eller en "kit sammensetter" om du vil, så er det å få noe godkjent av TÜV fra sratch en tidkrevende, kostbar og omfattende prosess.

Det at denne prosessen og dens påfølgende godkjenning av TÜV skal kunne overprøves og ikke kunne aksepteres av Statens Vegvesen oppe i steinrøysa er for meg direkte uhørt, og er ifølge konkurransetilsynet og annen lovgivning stridende, meg bekjent. Noen har fått avslag på søknader om ombygginger til tross for tilstrekkende dokumentasjon med mappevis av TÜV papirer, og fått beskjed av BT om at kun kjøretøyets fabrikant kan gå god for dette, og at TÜV papirene ikke betyr en dritt. Da bryter altså Statens Vegvesen loven. Dem har tapt saker på dette før. Jeg vet personlig om en, og har hørt om mange flere.

Men, hva kan en gjøre når en får problemer med dette hos BT? En kan klage, men det hjelper sjeldent, desverre. En bedre men dog drastisk løsning er å gjøre som jeg har gjort, flytte til Tyskland der dette FUNGERER slik det skal Glad


Lykke til i papirmølja Blunker
Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #27 på: mai 28, 2009, 07:30:59 am »

Veldig godt beskrevet og oppsummert. Mulig jeg ikke klarer å løse denne saken, men jeg velger å bo i Norge  Blunker
Vil anta at det er en folk som har funnet egne kreative løsninger på dette, de er velkomne til å sende meg en PM under full diskresjon.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

roadster72
Folkevognklubben
Seniormedlem
*****
Innlegg: 490
Bosted: halden


jørn fra ostore Halden


Vis profil
« Svar #28 på: mai 29, 2009, 21:50:03 pm »

hmmm... kansje jeg bare skal gå videre med det da:) moro og dratt det helt ut..hehe
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #29 på: mai 29, 2009, 23:27:45 pm »

Hadde noen klart å skape presedens, og tilgjengelig dokumentasjon for effektøkning som er av slik karakter at 90% av BT`s kontorer hadde godtatt/godkjent det, tror jeg du ville skapt historie og blitt hyllet i miljøet til evig tid.  Blunker

Tar du utfordingen? Jeg har en sekretær som er tysk. Send meg kopi av dok, så skal jeg få det oversatt. Alle 7 sidene.  Osteaktig
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!