mai 02, 2024, 23:24:08 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Blyerstattning  (Lest 6108 ganger)
Tom_A
Medlem
***
Innlegg: 206
Bosted: Hamar


Ghost Riders


Vis profil
« på: mai 09, 2009, 17:16:52 pm »

Har en 1600 motor 74mod... Spørsmålet er om man trenger blyerstattning til denne? har fylt 95 blyfri uten blyerstattning. Etter at jeg har erstattet 95 blyfri med blyerstattning syntes jeg bilen lugger litt ved bånn gass noe det ikke gjorde før.Må sikkert justere tenning igjen siden den skyter litt, men er det behov med bly på en 74 mod motor?? Eller kansje 98 blyfri?
Loggført

1960 t1
1966 t1
VeteranBobla
Supermedlem
*****
Innlegg: 1000
Bosted: Hamar



Vis profil WWW
« Svar #1 på: mai 09, 2009, 17:23:29 pm »

Bilene ble i utgangspunktet laget for 87 oktan så 95 skal duge fint. Når det gjelder blyerstatning så er dette et tema der folk aldri blir enige med hverandre. Noen fyller blyerstatning hver gang de fyller, noen fyller det litt nå og da, mens andre aldri bruker dette. Dersom motoren din er nyoverhalt er nok dette et hetere tema, da bør du vel enten gå for å alltid fylle blyerstatning eller aldri. Motoren bør i allefall få samme suppe hver gang.

Men min erfaring er at en god gammel traver av en motor fra 1974 går helt greit uten blyerstatning.
Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil)
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #2 på: mai 09, 2009, 17:39:03 pm »

Mener det var fra 1974 av eller noe slikt at fabrikken garanterte at alle bilene skulle tåle blyfritt. VW-motoren har uansett ventilseter i en tøffere legering enn det du vanligvis finner i en gammaldags støpejernstopp. Ser allikevel ingen skade i å bruke blyerstatning - ikke koster det mye, og ikke har bilen noen katalysator som kan bli ødelagt av det.

95 oktan skal neppe være noe problem på en motor som er laget for å bruke 87 oktan eller 91 oktan - noe deromkring. Sjekk stiftåpning og finjuster tenning, evnt finjuster gasser, så ordner nok den saken seg. Kjører på 98 oktan selv og får landeveisforbruk på godt under 0,7 på mila - faktisk ned mot 0,6. Mulig det blir noe høyere med 95 oktan.
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #3 på: mai 09, 2009, 22:48:03 pm »

Jeg har hatt bobla mi i 19 år, og det var ikke lenge etter kjøpet at blyholdig bensin forsvant. Siden har 30 hestern gått på blyfri, og toppfarta er fortsatt den samme. Blir testet jevnlig. Gliser

Har lest litt på andre forum, og andre merker, de som har problemer er biler/motorer med støpejernstopp. Der kan ventilsetet t.o.m. være rett i støpejernet. På alutopper er det satt inn ventilseter, og disse ser ut til å holde bra uten bly.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #4 på: mai 10, 2009, 12:24:00 pm »

.

« Siste redigering: september 03, 2010, 22:53:17 pm av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Silver (Kristoffer Lindh)
Folkevognklubben
Seniormedlem
*****
Innlegg: 378
Bosted: Sarpsborg



Vis profil
« Svar #5 på: mai 11, 2009, 07:35:33 am »

Hvilken blyerstatning anbefales da Hæ
Loggført



kristoffer(at)lindh.no
Tlf: 92806127
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #6 på: mai 11, 2009, 08:47:22 am »

Hvilken blyerstatning anbefales da Hæ

Jeg kommer til å fortsette å ikke bruke noe. Blunker

Nå går ikke bobla så langt i året, men det er mye full gass. Har kjørt snaut 40.000 km med den, bilen har vært stabil på ventilene hele tida og går ikke dårligere enn da jeg kjøpte den.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Tom_A
Medlem
***
Innlegg: 206
Bosted: Hamar


Ghost Riders


Vis profil
« Svar #7 på: mai 11, 2009, 10:19:03 am »

Ok, da ser det ut til at jeg lar være å bruke blytillegg på bobla. Mange meninger her ja Blunker
Loggført

1960 t1
1966 t1
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #8 på: mai 11, 2009, 17:31:13 pm »

Nå går ikke bobla så langt i året, men det er mye full gass. Har kjørt snaut 40.000 km med den, bilen har vært stabil på ventilene hele tida og går ikke dårligere enn da jeg kjøpte den.

Det er gøy å høre at det finnes de der ute som lar bilen sin være et rullende test-laboratorium Glad Det er spesielt ved langvarig kjøring med høy belastning/full gass at motoren kan være sårbar for mikrosveising mellom ventil og ventilsete, så at du etter 40 000 km ikke merker noe, er oppløftende. I mer ekstreme tilfeller - mener det var med en Rover en gang tidlig på 90-tallet - har man testa uten blybensin, og da har motoren etter særdeles kort tid begynt å vise tegn på ventilskader.
Loggført
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #9 på: mai 11, 2009, 21:56:11 pm »

For dere som ønsker verdens beste BLYERSTATNING SÅ KJØP PRO LONG.Denne har jeg selv vært med å testet sammen med andre merker og denne er DESIDERT den beste...

Selv har jeg i alle år kjørt uten og kommer til å fortsette med det også(hørte jeg stein i glasshus osv Rekker tunge)
Loggført

Mvh
Reiel
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #10 på: mai 11, 2009, 22:14:31 pm »

.
« Siste redigering: september 03, 2010, 22:53:33 pm av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
torvw
Juniormedlem
**
Innlegg: 67
Bosted: FURNES



Vis profil
« Svar #11 på: mai 12, 2009, 02:19:47 am »

For dere som ønsker verdens beste BLYERSTATNING SÅ KJØP PRO LONG.Denne har jeg selv vært med å testet sammen med andre merker og denne er DESIDERT den beste...

Selv har jeg i alle år kjørt uten og kommer til å fortsette med det også(hørte jeg stein i glasshus osv Rekker tunge)
Hmmm... hvis man leser sintef sine tester på produktet pro long så stemmer dette dårlig reiel! solgte disse produktene for noen år tilbake selv og var hellig overbevist om at noen hadde finni opp hjulet på nytt! men sånn som med endel andre vidunder produkter viste det seg at også dette hadde ulemper! store sådan! snakker ikke kun om blyerstatningen nå men om hele serien av produkter fra pro long!
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #12 på: mai 12, 2009, 10:30:27 am »

Har googla Pro Long selv, og fant blant annet ut at de - i likhet med mange andre som selger lurium-produkter som oljetilsetninger og den slags - har gått på noen ganske heftige tap i det amerikanske rettssystemet fordi de ikke kan backe opp påstandene sine med fakta.
Loggført
TURBO
Gjest
« Svar #13 på: mai 12, 2009, 14:09:05 pm »

Hmmm,lurer litt på dette.Har kjørt med Pro long i min relativt korte boble-karriere,og syntes dette funker bra,brukte Sonax sin før Pro long,funka bra den å,men jeg har ikke så mye erfaring ennå jeg da Osteaktig  Følger spent med her Øyerulling
Loggført
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #14 på: mai 12, 2009, 18:04:12 pm »

Ikke no problem å bevise det egentlig.... Dere må bare ta dere en tur til Håvard Kirkerud på Biri... Han har testbenk...
Fikk prøve selv og det var ganske imponerende faktisk... Vi hadde mange forskjellige produkter å teste mellom.

Har også selv en Diesel-Audi som har fått mye oppmerksomhet fra Pro-Long... Må si forskjellen er betydelig.
Har fulgt alle retningslinjer som følger med produktet og bilen er ikke til å kjenne igjen. Brukt både olje og dieselerstatning...
Behandlingen har pågått over en lengre periode, ca 3 år... Bilen har i tillegg fulgt alle servicer og har idag passert 290.000 km...

Men for all del, dette er mine erfaringer. Andre har sine... Så folk får gjøre seg opp sine egne erfaringer, basert på innspill fra de som
har prøvd eller lest og googlet Blunker
Loggført

Mvh
Reiel
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #15 på: mai 12, 2009, 18:06:32 pm »

For dere som ønsker verdens beste BLYERSTATNING SÅ KJØP PRO LONG.Denne har jeg selv vært med å testet sammen med andre merker og denne er DESIDERT den beste...

Selv har jeg i alle år kjørt uten og kommer til å fortsette med det også(hørte jeg stein i glasshus osv Rekker tunge)
Hmmm... hvis man leser sintef sine tester på produktet pro long så stemmer dette dårlig reiel! solgte disse produktene for noen år tilbake selv og var hellig overbevist om at noen hadde finni opp hjulet på nytt! men sånn som med endel andre vidunder produkter viste det seg at også dette hadde ulemper! store sådan! snakker ikke kun om blyerstatningen nå men om hele serien av produkter fra pro long!

Hvilke ulemper har produktene da?Blyerstatning,olje-diesel-bensintilsetning f.eks. Kunne vært morro å vist sånne ting også...
Belyse alle sider av saken liksom Glad
Loggført

Mvh
Reiel
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #16 på: mai 27, 2009, 21:01:01 pm »

.
« Siste redigering: september 03, 2010, 22:53:58 pm av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #17 på: mai 27, 2009, 23:06:16 pm »

Den var fin Gliser

Jeg bruker Statoil sin... noen som har noe negativt å si om den, eller er den grei?
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
nk
Supermedlem
*****
Innlegg: 1011
Bosted: Hønefoss



Vis profil
« Svar #18 på: mai 28, 2009, 08:11:33 am »

Kjører blyfri på min 1300. Har nå kjørt i 12 år og ca. 70000 km. kjører lange turer, vestlandsturer med Lillebror og tunge lass. Har aldrig hvert problemer med blyfri. Fyller Jet 92 når jeg har anledning.
Loggført

tlf: 40843606
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #19 på: mai 28, 2009, 09:01:14 am »

Microsveising oppstår ved tung belastning... så kjører du fullpakket camper med tung høyrefot fyll blyerstatning...
Loggført

Speed is no substitute for direction
nk
Supermedlem
*****
Innlegg: 1011
Bosted: Hønefoss



Vis profil
« Svar #20 på: mai 29, 2009, 20:52:24 pm »

Det finnes et skriv fra Møller som ble sendt ut til alle VW verksteder på 70tallet hvor det står at alle luftkjølte VW kan gå blyfri. Dette husker sikkert mange som jobbet med VW på den tiden.                  Har selv fått vite dette fra en som var verksmester hos VW i mange år.
Loggført

tlf: 40843606
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #21 på: mai 29, 2009, 21:42:01 pm »

.
« Siste redigering: juli 29, 2010, 11:05:44 am av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #22 på: juni 04, 2009, 19:46:41 pm »

Den var fin Gliser

Jeg bruker Statoil sin... noen som har noe negativt å si om den, eller er den grei?

Bruker den selv jeg, og har egentlig bare positive erfaringer.

Kan ta en episode; Når jeg på lørdagen som var skulle til Bug Camp, på torget i Hamar fylte jeg opp tanken og tok i blyerstatning (Ble litt mye, hadde på nok for ca 5 liter bensin til) Kjørte i 80-sona mot brenneriroa, og plutselig smalt det litt baki motorrommet, faen tenke jeg, ikke nå!!
Også gasset jeg på igjen, og dæven jeg merket forskjell!! bilen hadde mye bedre akkselerasjon (spes i 4gir, rundt 70km/t og opp) Jeg tror selv at en ventil kan ha søtti fast, og blyerstatninga kan ha smurt opp, og fått denne til å løsne..
Det er da min teori..
Tror ikke fattern glemmer gliset mitt når dette skjedde, måtte jo prøve speedoen på høyresida også, så det var bra ikke onkel politi sto like ved der da  Gliser Osteaktig


Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
nk
Supermedlem
*****
Innlegg: 1011
Bosted: Hønefoss



Vis profil
« Svar #23 på: juni 04, 2009, 20:46:00 pm »

Riktig Race-buggy, dette var da de nyere motorene kom på 70 tallet, men skrivet gjalt alle luftkjølte også tidligere modeller.
Ingen grunn til bekymring hvis du ikke har støpejærntopper.
Loggført

tlf: 40843606
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #24 på: juni 04, 2009, 20:46:52 pm »

Det finnes et skriv fra Møller som ble sendt ut til alle VW verksteder på 70tallet hvor det står at alle luftkjølte VW kan gå blyfri. Dette husker sikkert mange som jobbet med VW på den tiden. Har selv fått vite dette fra en som var verksmester hos VW i mange år.

Det støttes av Rob & Dave (http://www.vw-resource.com/), som sier: "Volkswagen has stated that all of their heads from about 1966 on have been made with hardened valves, seats, and valve guides. For this reason the aircooled VW engine does not need lead (or lead replacement) to protect the engine from Valve Seat Recession (VSR) and so the octane number is the only consideration".

Les hele artikkelen her. Den er lang, men interessant, og forklarer hvorfor bly ble brukt, og hvorfor oktanvalg er viktig.
http://www.vw-resource.com/leaded.html


« Siste redigering: juni 04, 2009, 20:50:26 pm av JFP » Loggført
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #25 på: juni 04, 2009, 21:24:43 pm »

Skulle likt å låne denne test maskinen for å se om det er lurium det jeg kjøper på benserten og fyller på.
Det var jo bly i tilsetninga på den gamle besinen. Det som er på lerke nå er noen erstatnings stoffer for bly. Flybensin har blytilsetning, men det er ikke lett å komme til pumpa der uten vinger.

Om disse stoffene funker vet jeg ikke, men det er varmt nedi 25 Hk-eren min fra 1943. Så jeg fyller med den tanke at tilsetning er bedre enn ingen ting.

Er det mere erfaring her?


* Sven Ole.jpg (27.17 KB, 500x170 - vist 161 ganger.)
« Siste redigering: juni 05, 2009, 13:50:06 pm av svenole » Loggført
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #26 på: juni 04, 2009, 21:44:51 pm »

.
« Siste redigering: september 03, 2010, 22:54:59 pm av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #27 på: juni 04, 2009, 22:01:12 pm »

.
« Siste redigering: september 03, 2010, 22:55:28 pm av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
nk
Supermedlem
*****
Innlegg: 1011
Bosted: Hønefoss



Vis profil
« Svar #28 på: juni 04, 2009, 22:11:15 pm »

Var jo ikke bly i bensinen fra starten av. Dette kom først for fullt utover i 50 årene da kompresjonen økte på motorene. Det var for å redusere tenningsbank ( høyere oktantall)
Lenger holdbarhet på ventiler og seter på gamle jærnmotorer var noe de fikk på kjøpet.
« Siste redigering: juni 04, 2009, 22:13:56 pm av nk » Loggført

tlf: 40843606
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #29 på: juni 04, 2009, 22:46:36 pm »

En arbeids kollega har et Motorisert seilfly, motoren er en Limbach type 4 som har gått på bil bensin siden den var ny på tidlig åttitall, helt i henhold til Limbachs formaninger. På et tidspunkt ble reglene rundt slike flymotorer endret så Limback sendte ut et skriv om at alle motorene nå kunne gå på flybensin. Min kollega begynte å fylle fly bensin men etter en stund røk en ventil. Motoren ble åpne og man kunne konstatere at det var betydelig mer møkkete/slag/sot i motoren etter at den hadde gått på denne flybensin dietten. Etter det har den gått utelukkende på bilbensin og lever i beste velgående.
« Siste redigering: juni 08, 2009, 09:45:45 am av JHU » Loggført

Speed is no substitute for direction
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!