mai 02, 2024, 19:20:11 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Trenger litt hjelp ang varm olje !  (Lest 3611 ganger)
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« på: juli 12, 2010, 22:10:48 pm »

Ok.. Trenger litt hjelp om hva som "hjelper" oljen å bli varmere enn den skal være! Er ikke det helt elementære med hvordan en motor fungerer jeg er ute etter, men litt VW-lære Glad

1641SP
portede mexico topper
34 ITC'er
9,51 i komp
009 fordeler Rekker tunge

Hva kan være feil innstilt for at oljen skal bli varmere enn 100' ?

har alt av kjøleblekk, doghouse, nye gummilister i motorrom,

Har laget en liten liste om hva som kan være synderen:

- For høy tenning
- For tynn blanding
- Stramme ventiler??
- Motoren drar inn varm luft til viften


Noen som har noen fler punkter ?


Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6111
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #1 på: juli 12, 2010, 22:56:53 pm »

Og du har gummitetninger rundt pluggledningene mot kjøleblekkene?
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #2 på: juli 12, 2010, 22:58:17 pm »

Og du har gummitetninger rundt pluggledningene mot kjøleblekkene?

jepp Glad
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #3 på: juli 12, 2010, 23:01:25 pm »

Og du har gummitetninger rundt pluggledningene mot kjøleblekkene?

jepp Glad

Om dette er feilen blir jeg litt overrasket, da jeg aldri har sett så høye temperaturer på min motor med ettermarked topper og innsug, mao ingen tettinger. Den er dog litt større, uten at jeg tror det gir lavere oljetemp...
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #4 på: juli 12, 2010, 23:06:18 pm »

er ingen åpenbare "hull" i blekkene så er litt i villrede :S
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #5 på: juli 12, 2010, 23:33:47 pm »

Hvilken type bruk av bilen fører til oljetempen? Full køl på motorvei, eller køkjøring? Nå er det jo ikke akkurat kaldt om dagen heller..
Hva måler du tempen med?
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #6 på: juli 12, 2010, 23:36:46 pm »

Var akkurat det jeg ville spør om.. Selv med dypsump og stor oljekjøler kommer motoren min opp i 100 grader hvis jeg ligger lenge over 4500.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #7 på: juli 12, 2010, 23:52:24 pm »

Hvilken type bruk av bilen fører til oljetempen? Full køl på motorvei, eller køkjøring? Nå er det jo ikke akkurat kaldt om dagen heller..
Hva måler du tempen med?

kjørte til kongsberg her om dagen, og da gikk den opp mot 130 grader. var sikkert litt rampekjøring (3000-4500) men mest i 80kmt i 3000 eller noe Rekker tunge men når lett 100 grader

har vdo i oljepeilern og vdo viser

Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #8 på: juli 13, 2010, 06:27:08 am »

Jeg måler med akkurat samme, og skal tyne motor mye for å komme opp i over 100 grader.
Da ville jeg begynt på sjekklista di, den så grei ut. Kjøp gjerne den biltema ir temp måleren, da kan du finne hotspots som gjerne forteller en del.
Best å gjøre det før du når makstemp, så du kan se forskjell. begynn med å måle hvert eksosutløp?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6111
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #9 på: juli 13, 2010, 06:42:50 am »

For mager bensinblanding (for lite "bensin") gir varm motor. For tidlig tenning ("høy") gir varm motor, men også tenningsbank i motbakker o.l. Har du merket noe? Oktantall på bensinen din? Åpner termostaten flapsene helt?   Hvilken olje kjører du med? 130 grader kan skade motoren din...
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #10 på: juli 13, 2010, 07:04:01 am »

100 grader er vel ikke unormalt? 130 virker noe høyt. Vet at "ny" kjølevifte i "gammelt" karosseri dvs uten luftspalter i selve motorlokket kan være et problem. Da VW startet med den brede kjølevifta og oljekjøleren utenfor luftstrømmen til sylinder 3 måtte de lage hull i motorlokket for å få inn nok luft. Tror luftmengden økte fra 400 til 600 l/sek ved 4000 omdr. Prøv å kjøre med motorlokket litt åpent, og sammenlign temp. Jeg måtte selv sette på ekstern oljekjøler med termostat, og senket temp på rask motorveikjøring fra 120 til 95 grader. (1302 med 1915 cc)
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #11 på: juli 13, 2010, 07:08:30 am »

motoren trekker som ett lokomotiv og feiltenner ikke i det hele tatt.. litt vanskelig å starte når den er varm men det kan kanskje skyldes stramme ventiler.

99 eller 98 oktan

uten flapper, vet dette er dumt, men er sommerbil og det er delte meninger om kjøleeffekten flappene har på oljen

har 20w 50 valvoline racing mineralolje
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6111
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #12 på: juli 13, 2010, 07:53:46 am »

Juster ventiler og sjekk om Vdoen måler riktig også
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
justandy
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1110
Bosted: moss


stæsj hore og hard barket senkepøbel


Vis profil
« Svar #13 på: juli 13, 2010, 10:43:25 am »

jeg har kjørt med motorluken ut i toppen, da ligger oljen på ca 95-100 grader har lukket igjen motorluken på toppen nå og sliter med samme problem som deg.
har en -67 med par og 70 motor så har oljekjøleren utenfor vifte huset. skal sjekke opp hvordan det fungerer med lukken oppe igjen.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #14 på: juli 13, 2010, 10:49:15 am »

da har jeg justert ventilene, satte hjulet på TDC og justerte de tre ventilene på venstre side som "klakket" når jeg dro i de og vica versa.. med 0,15 søkerblad og litt drag når man fører bladet imellom??

hvordan tester man VDO utstyret?


prøvde forøvrig standoff sett idag, men er ikke helt sikker på looken, og med tanke på uværet i oslo igår tror jeg ikke dette er veien å gå, hvis jeg ikke får lagd meg noen slike:

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=307407&highlight=adjustable+stand+offs
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=307793

det hadde vært kult..

blir nok en tennisball som må bøte med livet og være foring imens Glad

noen som har tynt de små grå?

skiftet olje her forleden og oppdaget deler av noen plastforinger eller avstandsstykker av noe slag:S

sjekket litt rundt på thesamba og de mente at man bare skulle drite i det, at det var noe fra vippestellet?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #15 på: juli 13, 2010, 10:52:34 am »

Mye bedre å ha glippe i bunn av motorlokk. Da får man mye bedre gjennomstrømning av kaldluft, og det meste av den varme lufta i kaldsonen blir presset ut.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #16 på: juli 13, 2010, 10:55:36 am »

Mye bedre å ha glippe i bunn av motorlokk. Da får man mye bedre gjennomstrømning av kaldluft, og det meste av den varme lufta i kaldsonen blir presset ut.

jasså? tenkte også på å frese ( eller hulle) ut baksiden av skiltet, og hylse ut skiltet 1,5 - 2 cm, samt å vinkle skiltet slik at det ikke kommer inn vann.. vil dette ha noen effekt? har en 67 modell, som "dessverre" har en helt ren bakluke.. dvs ikke noe luft inn utenom den tunge veien fra toppen Trist
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #17 på: juli 13, 2010, 12:19:40 pm »

Hvor stor oljepumpe har du? Høyt oljetrykk? Høyt trykk er varme. Trang eksos? Restriktiv potte?
Hvordan ser pluggene ut etter et fullt drag hvor du skrur av tenningen?
Loggført

Speed is no substitute for direction
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #18 på: juli 14, 2010, 11:37:22 am »

har en ny 26mm pumpe, som gir godt med trykk men ikke overkill,

grenrør med stor flens og hideaway, så tror ikke den er restriktiv, og pluggene er fine :S
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #19 på: juli 14, 2010, 11:58:13 am »

Ser du skriver at du har alt av kjøleblekk. Har du de blekkdelene bak oljekjøleren som fører den varme luften fra kjøleren ned og ut av motorrommet også?
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #20 på: juli 14, 2010, 12:07:43 pm »

jepp.. har ALT, unntatt t3 "glemmeblekk", men det sparer vi til 1915 motoren
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #21 på: juli 14, 2010, 14:34:36 pm »

jepp.. har ALT, unntatt t3 "glemmeblekk", men det sparer vi til 1915 motoren

Litt off topic, men det er meg en gåte hvorfor mange mener at glemmeblekk fra Type 3 skal fungere bedre på en Type 1-motor enn det originale. De to motorene har vidt forskjellig plassering av kjølevifta og dermed forskjellig luftstrøm over sylindrene.
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #22 på: juli 14, 2010, 15:11:50 pm »

det kan godt være det ikke har noen effekt, men nå har ikke denne motoren de, og det er denne motoren som blir varm..

noen fler som har tanker ang. varme?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

jaru
Supermedlem
*****
Innlegg: 675
Bosted: strømmen



Vis profil
« Svar #23 på: juli 14, 2010, 22:07:45 pm »

Hjalp det at vi justerte tenninga og monterte en boks med ramlösa under lokket?  Blunker
Loggført

if it works don`t fix it
Member of mandagsklubben
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #24 på: juli 14, 2010, 22:19:22 pm »

er motoren nybygd?
i såfall kan man vel få noe mere frikskjon mellom  syl/stempelringer med nyhona sylindere som kan skape noe høyere olje temp.
til ringer er kjørt inn.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #25 på: juli 14, 2010, 22:41:42 pm »

da har jeg justert ventilene, satte hjulet på TDC og justerte de tre ventilene på venstre side som "klakket" når jeg dro i de og vica versa.. med 0,15 søkerblad og litt drag når man fører bladet imellom??


 Gliser  Nå må du åpne manualen din igjen. Dette er ikke en måte å justere ventiler på   Øyerulling

Når motor står på TDC, og rotor peker mot tennkabel nr 1. Skal innsug og eksos sylinder nr 1 justeres.
Drei så motoren 180 grader mot klokka. Og juster så sylinder nr 2
Drei så motoren 180 grader mot klokka, til "TDC" merket igjen. Og juster så sylinder nr 3
Drei så motoren 180 grader mot klokka. Og juster så sylinder nr 4

På kald motor.
Loggført

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #26 på: juli 14, 2010, 23:10:31 pm »

logikken min tilsier at ventilene kan justeres så lenge de ikke har noe spenn fra vippestellet? eller tar jeg fryktelig feil? at man justerer der hvor man kjenner at vippearmen ikke treffer ventligen?

fikk forøvrig ordnet med varmen.. justerte tenningen og slapp inn litt mer luft i motorrommet, så nå kom ikke oljen over 100grader, selv med ordentlig tung høyrefot fra strømmen og inn til oslo Glad

Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #27 på: juli 15, 2010, 00:39:18 am »

Man kan justere som du gjorde, men metoden som JEE sier er nok den sikreste. Da er man helt sikker på at det ikke er noe spenn.
Er ikke så mye som skal til  Osteaktig
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #28 på: juli 15, 2010, 01:14:07 am »

hvis man merker at vippearmen klakker mot ventilen så er man vel home-free?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #29 på: juli 15, 2010, 11:37:35 am »

hvis man merker at vippearmen klakker mot ventilen så er man vel home-free?

Forutsatt at den ikke var feiljustert fra før....  og det er vel det du vil sjekke eller?
Loggført

Speed is no substitute for direction
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!