mai 03, 2024, 00:20:18 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Forslag til tenningskurve når turbo... UTGÅR!!  (Lest 3251 ganger)
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« på: juli 12, 2011, 21:45:32 pm »

Vurderer å bruke Electromotive HPV-1 tenninga med 2,5bar (1,5) map sensor.
Jeg kan stille 4 ting: Mekanisk advance, (0 rpm) og 0-3000, 3000-8000, og turtallsperre.
Det er utgang for map på anlegget, og med 0-5V kan det trekke ned 0-15grader. Jeg planlegger å bruke et potmeter for å finjustere nedtrekket.
Men hva har dere med datasprut og turbo gjort med nedtrekk ved lading?
Dette er 1915 med moderate topper, senket komp og TCS-10 kam. Jeg planlegger å ta ut ca. 160hk, og regner med å bruke ca. 10psi?
Er det ganske nærme å stille 30 grader ved 3000 og oppover uten lading, og at tenningen trekkes ned 10 grader ved ca. 10psi?
« Siste redigering: juli 18, 2011, 07:28:12 am av Formula Vee » Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1 på: juli 13, 2011, 13:38:35 pm »

Alle på ferie eller? Hørt om internettcafè??  Øyerulling
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #2 på: juli 13, 2011, 15:19:48 pm »

hva slags drivstoff skal du kjøre?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #3 på: juli 13, 2011, 16:54:51 pm »

 Pumpebensin 95 eller 98.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Sonic
Supermedlem
*****
Innlegg: 1903
Bosted:


Vis profil

« Svar #4 på: juli 13, 2011, 18:36:43 pm »

Har en CB turbofordeler om du er intresert , drar opp til 32 grader , retarderer avhenging av turbotrykk tilbake til 24 grader , reiser til SVG i morgen ..kan dra den med ..

mvh
Erich
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #5 på: juli 13, 2011, 22:31:36 pm »

tipper du klarer deg med ca 24-26 grader under trykk , men dette bør jo testes i benk/dyno.
kjør 98 hvis du kan
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #6 på: juli 14, 2011, 01:03:15 am »

Har en CB turbofordeler om du er intresert , drar opp til 32 grader , retarderer avhenging av turbotrykk tilbake til 24 grader , reiser til SVG i morgen ..kan dra den med ..

mvh
Erich
har en wbx fordeler, med to uttak på vakumklokka, og et fordelerløst anlegg med mapsensor..
Så vil prøve de først. Men hva tenkte du på i pris?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #7 på: juli 14, 2011, 01:08:23 am »

tipper du klarer deg med ca 24-26 grader under trykk , men dette bør jo testes i benk/dyno.
kjør 98 hvis du kan
Da skal jeg klare å trekke ned nok i hvertfall.
Hva skal verdien på potmeteret være for å kunne stille fra 5 til 1v? Altså ohm og effekt?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #8 på: juli 14, 2011, 08:40:34 am »

aner ikke , bør vel stå i noen manual??
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #9 på: juli 14, 2011, 17:25:37 pm »

Står bare at på map inngangen vil den gi 0-15 grader på 0-5v.
Jeg kunne regne det ut en gang, har tatt elektro grunnfag i -83 men ikke holdt det særlig ved like kan du si... Noen som driver med elektronikk her? Kom på at jeg skal sende en PM til Torgeir Matre i klubben. Han vet det sikkert.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #10 på: juli 14, 2011, 18:00:37 pm »

lite sidespørsmål,men e ein sånn verdt pengane? http://www.vwparts.net/MSD6462.html
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #11 på: juli 14, 2011, 18:15:47 pm »

lite sidespørsmål,men e ein sånn verdt pengane? http://www.vwparts.net/MSD6462.html
Ikke for meg nei. Jeg har samme funksjonene på mitt anlegg om jeg bare finner rette potmeteret.
Og etter som jeg leser der, er ikke det et DIS anlegg, så du må fortsatt ha fordeler og coiler utenom.
Jeg har allerede komplett anlegg inkludert triggerhjul, sensorer, mangler bare som sagt potmeteret for å kunne styre tilsvarende som MSD anlegget du linket til. Mitt anlegg kostet brukt ca. 4.000.- komplett, da kunne jeg selge absolutt alle andre tenningsdeler.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #12 på: juli 14, 2011, 18:21:31 pm »

Hvorfor kjøre bensin når det finnes E85?

Tenning: som en NA motor før du oppnår overladning og deretter er det dynokjøring som gjelder. (som allerede nevnt) Klarer du så mye som 26 med fullt trykk med bensin på tanken er du heldig.

BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #13 på: juli 14, 2011, 18:34:44 pm »

Hvorfor kjøre bensin når det finnes E85?

Tenning: som en NA motor før du oppnår overladning og deretter er det dynokjøring som gjelder. (som allerede nevnt) Klarer du så mye som 26 med fullt trykk med bensin på tanken er du heldig.

BB
E85 finnes ikke i nærheten her jeg bor...?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #14 på: juli 14, 2011, 19:57:44 pm »

Vist du passar på å ikkje kjøyra tanken heilt tom so rekk du ein liten svipptur til austlandet for å fylla tanken Osteaktig
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #15 på: juli 14, 2011, 22:10:35 pm »

Forus, Stavanger er nærmest. kjør to map :-)
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #16 på: juli 15, 2011, 20:33:12 pm »

Hvis jeg skal kjøre 16mil for å fylle 35liter, blir det dyrt...
Men hvis jeg setter potensiometeret for tenningsnedtrekk i dashbordet koblet til et digitalt, 6v voltmeter, kan jeg stille om for å veksle 98/E85... ?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #17 på: juli 15, 2011, 20:55:15 pm »

Står bare at på map inngangen vil den gi 0-15 grader på 0-5v.
Jeg kunne regne det ut en gang, har tatt elektro grunnfag i -83 men ikke holdt det særlig ved like kan du si... Noen som driver med elektronikk her? Kom på at jeg skal sende en PM til Torgeir Matre i klubben. Han vet det sikkert.

begynner å bli noen år siden her og, men jeg er faktisk sivilingeniør i elektronikk, men som Jørn er inne på trenger man litt mer info, så en eller annen maual eller noe, ville hjulpet mye. Eller så må man sette seg ned og måle litt...
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #18 på: juli 16, 2011, 08:14:50 am »

Det enkleste er vel å bruke en voltsenker til 5V, og mate dette inn på et ben på MAP sensoren. Må bare måle at den indre konstante motstanden i sensoren ikke er for liten slik at den blir for varm, samt finne ut hvilke ben som er hvor.
Voltsenker:
http://cgi.ebay.com/5pcs-L7805CV-L7805-LM7805-Voltage-Regulator-5V-1-5A-/120731912108?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1c1c2ec7ac


* HPIM0102 (Large).JPG (65.73 KB, 1024x768 - vist 127 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #19 på: juli 16, 2011, 08:57:39 am »

Nå er jeg mer forvirra her.. Trodde jeg kunne ta ut 5V+ fra tenninga, kjøre den inn i mapsensoren, som gir 0-5v ut (alt etter trykk) til map-inngangen på tenninga. Så i mellom mapinngangen og mapsensoren ville jeg satt et potmeter for å finstille 0-5v, og dermed nedtrekket 0-15 grader ved maks trykk.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #20 på: juli 16, 2011, 17:03:06 pm »

Har du en link til den MAP sensoren du har? Fullt mulig at de har puttet litt mer elektronikk inni den, men jeg tenkte at den kanskje bare har en variabel motstand alt etter trykket.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #21 på: juli 16, 2011, 17:21:18 pm »

Klarer ikke å kopiere linken,  bruker telefonen. Men kjøpte den som ligger på siste siden av turboroadster tråden. Kjøpt hos DIY autotuning.com. 25psi.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #22 på: juli 16, 2011, 18:44:55 pm »

Er det denne du har kjøpt?
http://www.diyautotune.com/catalog/mpx4250-25-bar-map-sensor-p-106.html
I så fall må den mates med 5V på ben 3, jord på ben 2 og signalet ut til tenningen kommer på ben nummer 1 (ben med hakk i)


* HPIM0107 (Large).JPG (87.71 KB, 1024x768 - vist 104 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #23 på: juli 16, 2011, 19:03:51 pm »

Ja, nå nærmer vi oss...
Når jeg har 5v strømforsyningen fra tenninga, blir det potmeter mellom benet med hakk og mapinngangen.
Hvilke verdier skal da potmeter ha?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #24 på: juli 17, 2011, 07:01:33 am »

Fant datablad på sensoren her:
http://cache.freescale.com/files/sensors/doc/data_sheet/MPX4250.pdf
På side 4 står kurven over volt vs trykk. Er jo bare gange volten med 3 så får du grader tenning  Glad
Ser ut til at strømmene er så små at det ikke er så farlig hvilken motstandsverdi du velger. Må lage en spenningsdeler som på bildet/tegningen under. Jeg prøvde med potmeter både på 22k og 47k med samme resultat.


* HPIM0108 (Large).JPG (124.38 KB, 1024x768 - vist 125 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #25 på: juli 17, 2011, 10:54:10 am »

Da har vi kontroll på den delen. Takk.
Men hvor finner jeg enkleste voltdisplay jeg kan sette på utgangen av potmeteret? Kan jo kjøpe et biltema og modde(plukke i biter og feste display i dashen) men om det finnes 52mm 6v kan jeg bytte ut skala fra 0-6v med 0-15grader...
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #26 på: juli 17, 2011, 12:15:54 pm »

Et analogt instrument vil vel muligens trekke litt mer strøm enn det et digitalt vil gjøre. Er bare redd et analogt vil trekke ned spenningen pga strømtrekket? Sikkert ubegrunnet bekymring  Osteaktig
Digitale er jo ikke så vanskelige å finne de heller:
http://cgi.ebay.com/1x-DC-99-9V-Red-LED-Voltmeter-Volt-Meter-Digital-Panel-/190532717833?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2c5ca28d09
Og analogt 0-5V:
http://cgi.ebay.com/Direct-Current-0-5-V-White-Voltmeter-Analog-Panel-Meter-/260816751129?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3cb9e3ca19
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #27 på: juli 17, 2011, 13:26:28 pm »

Da blir det potmetere 22kohm og digitalt display.
Må jeg beregne spenningsfall over 6meter 1,5mm2 flertrådet kobberledning?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #28 på: juli 17, 2011, 14:14:17 pm »

Viss ikke jeg husker feil formel, blir vel motstanden rundt 0,07ohm på 6 meter.
Når mitt multimeter måler 5V forbruker det 0,000005A, og det vil gi et spenningsfall i kabelen på 0,00000035Volt.
Jeg tviler på at du behøver beregne det i dette tilfellet  Osteaktig
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #29 på: juli 17, 2011, 19:22:50 pm »

Nei, det blir jo bare ca. 0,000001 grader feil... Osteaktig
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!