mai 03, 2024, 00:08:41 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hva er vektfordelinga foran/bak på 1303? evt akselvekt F/B  (Lest 4012 ganger)
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« på: desember 15, 2011, 10:10:43 am »

Er det noen som kan hjelpe meg med dette?
Jeg lurer altså på vektfordeling på 1303.
eller eventuelt akselvekt foran og bak. Kanskje dette står i vognkort?
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1 på: desember 15, 2011, 12:19:57 pm »

Sist jeg veide en 1300S med full tank og 1915 med ekstra vekt, samt to voksne menn fremme med en kasse øl i baksetet, og en 20kg sub bak der igjen, var det temmelig nøyaktig 60%bak og 40% fremme. (1120kg)
Tror ikke 1303 er langt vekke?
I vognkortet på min 1303S står det maks 540 fremme og 760 bak, av en total på 1290kg. Det blir nøyaktig 41.86% og 58.14%
« Siste redigering: desember 15, 2011, 12:22:57 pm av Formula Vee » Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #2 på: desember 15, 2011, 14:11:53 pm »

Auto, Motor & Sport målte vekta (altså marktrykket) på hvert av forhjula til å være ca 1,5 kg når du kjørte i 135...
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #3 på: desember 15, 2011, 14:22:46 pm »

Marktrykk går det fint an å gjøre noe med.

Men det er fatisk en del forskjell på 1303s og 1300s så vidt jeg vet.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #4 på: desember 15, 2011, 14:24:55 pm »

Hvis noen kan ta seg bryet med å se i vognkortet sitt hadde jeg blitt glad.

Har søkt veldig mye på nett nå men finner det ikke.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #5 på: desember 15, 2011, 15:09:26 pm »

Hallo? Se svaret mitt en gang til.  Blunker
(I vognkortet på min 1303S står det maks 540 fremme og 760 bak, av en total på 1290kg. Det blir nøyaktig 41.86% og 58.14%)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #6 på: desember 15, 2011, 15:11:57 pm »

aaah. suverent takk takk Formula..
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #7 på: desember 15, 2011, 15:16:01 pm »

Auto, Motor & Sport målte vekta (altså marktrykket) på hvert av forhjula til å være ca 1,5 kg når du kjørte i 135...
Du snakker sikkert sant, men om du setter to baderomsvekter under hvert fremhjul, og løfter opp fronten med en jekk, kan du løfte til du får 1,5kg pr. hjul.
Hvor høy er fronten da?
Og vil virkelig fasongen på bilen skape løft i fronten med luftmotstand i det hele tatt?
Når/hvis jeg glemmer å lukke panseret på bobla mi, er jeg aldri redd det skal krølle seg over frontruta...  Dette burde vi ha tatt i en egen tråd, for dette var interressant om det er sant.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #8 på: desember 15, 2011, 15:16:31 pm »

aaah. suverent takk takk Formula..
Bare hyggelig  Glad
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

larsstea
Medlem
***
Innlegg: 167
Bosted: Arendal


Turboprosjekt


Vis profil
« Svar #9 på: desember 15, 2011, 16:28:12 pm »

På side 2 i denne tråden:
http://www.shoptalkforums.com/viewtopic.php?f=51&t=115568&start=15

Ligger det testresultater fra vindtunneltesting av en kamei-spoiler.

Her er det viktigste:

The scan isn't too great, but the results are:

decrease in aerodynamic drag coefficient: minus 4 %
theoretically possible increase in top speed: plus 2.3 %
reduction of fuel consumption ... combined driving conditions: minus 1.5 %
decrease in lift coefficient on front axle : minus 64 %

The graph shows that the front axle lift at 125 km/h is reduced from 2 centimeters to aprox. 0.5 centimeters!

Da kan man jo finne frem badevekta og jekke bilen opp 2 cm.
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #10 på: desember 15, 2011, 18:03:25 pm »

Vil bilen skape løft? Ja, det vil den. All luft som går under bilen, får kortere vei å gå langs den flate bunnplata enn lufta som passerer over bilen. Ergo får lufta over bilen større hastighet enn lufta under bilen. Jo høyere hastighet luft har, jo lavere er lufttrykket. Altså blir det høyere lufttrykk under bilen enn over = løft.

Kameispoileren gir mindre løft fordi mindre luft ledes under bilen med spoileren montert.

Men at fronten på Bobla skaper så mye løft som enkelte skal ha det til, har jeg ennå til gode å se dokumentasjon på. Til sammenlikning skaper en tidlig Porsche 356 mest løft på bakakselen. I 100 km/t har den faktisk nær sagt 50/50 vektfordeling. Bobla skaper nok også en del løft på bakakselen.

Det blir nok litt feil å tenke at du kan jekke opp bilen 2 cm og bruke badevekta for å finne marktrykket. Det er lufta under bilen som bærer. Vekta overføres ikke nødvendigvis til bakhjulene på samme måte som hvis man bare jekker opp bilen i front.
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #11 på: desember 15, 2011, 18:18:40 pm »

Så da blir løsningen å tette luftåpningen fremme, på sidene og gjerne ha diffuser bak? Sånn at du skaper "vakum" under bilen? Eller slipper den i bakken..
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #12 på: desember 15, 2011, 19:26:06 pm »

I teorien, ja. Jo mindre luft under bilen, jo bedre. Dette kan ordnes med diverse spoilere etc og/eller ved å senke bilen.

Formel 1 tok dette til ekstreme høyder i sin tid, og bilene satt som klistra på veien. Helt til de traff en hump i en sving som "sideskjørtene" ikke klarte å tilpasse seg. Da risikerte man å ta av, bokstavelig talt.
Loggført
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #13 på: desember 15, 2011, 19:40:57 pm »

Auto, Motor & Sport målte vekta (altså marktrykket) på hvert av forhjula til å være ca 1,5 kg når du kjørte i 135...
Du snakker sikkert sant, men om du setter to baderomsvekter under hvert fremhjul, og løfter opp fronten med en jekk, kan du løfte til du får 1,5kg pr. hjul.
Hvor høy er fronten da?
Og vil virkelig fasongen på bilen skape løft i fronten med luftmotstand i det hele tatt?
Når/hvis jeg glemmer å lukke panseret på bobla mi, er jeg aldri redd det skal krølle seg over frontruta...  Dette burde vi ha tatt i en egen tråd, for dette var interressant om det er sant.
Dette var noe som jeg leste for ca 30 år siden, det lokale biblioteket (i Hillestad) abonnerte på bladet. De testet en std boble og tror også den blei testet mot en trimmet og lett senket 1303, med bedre verdier.
Jeg hadde full fart på ovalen ned Lierbakkene en gang, speedometernåla gikk nesten rundt, da merket jeg at det ikke var mye trøkk på forhjula, da jeg tok feltskifte (og det var litt oppkjørte spor). Diagonaldekk foran gjorde sikkert ikke saken bedre.
Blei noen spennende sekunder...  Sjokkert
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #14 på: desember 15, 2011, 20:31:33 pm »

Kjørte min 1302 på vekta en gang: synes å huske 400 kg foran, 550 bak, med fører. Ellers er det riktig at bobla løftes i fart. Forskjermene er formet som vinger, i tillegg fanger de luft inni. Det er en grunn til at VW godkjenner boblene opp til 165 km/t. 1302 og 1303 tåler bedre høy fart fordi buen foran presser mere luft under bilen enn de eldre modellene. (lufthastigheten over og under blir mere lik, og løftet på oversiden blir mindre) De er også tyngre foran. (Ikke like god framkommelighet på vinterføre) Veide også en 1988 Golf: 650 foran, 400 bak. Min 1986 Caravelle er fortung. (Husker ikke vekten, tror det var 150 kg mer foran) Den er helt håpløs på vinterføre.
Loggført
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #15 på: desember 15, 2011, 21:27:20 pm »

Det stemmer meget bra i forhold til tillatt akselvekt, opplyst av Formula. 42/58
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #16 på: desember 15, 2011, 22:13:34 pm »

Kjenner en som kjørte en 1300S i ca. 200kmt (nåla sto ca. Kl.07).
Han hadde sikkert aldri turt det om han hadde visst om data som kommer frem her nå...     Øyerulling
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #17 på: desember 16, 2011, 07:19:27 am »

Dette er jo skikkelig OT, men har selv kjørt min '65 1300, i nedoverbakke, med nåla ca kl 7 og med 5800rpm og 195/65-15 bakhjul, bilen var senket foran og dette skal visstnok hjelpe veldig på løftet i fronten.
Dette var selvfølgelig ikke spesielt trygt, men styringa var stødig, ikke noe problem, værre med bremsene som ga seg når jeg nærmet meg 140 på speedo.... da var det flat pedal, på bremsen...
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #18 på: desember 16, 2011, 07:25:31 am »

Grunnen til at jeg ville vite dette ligger i verkstedet iform av ett sett Porsche 924 Turbo bremser, etter hva jeg har forstått i det siste skal det dokumenteres hardt for at disse skal bli godkjent hos BT, men jeg øyner ett håp, ved hjelp av denne informasjonen.

Bobla har vektfordeling, 42/58,
Porscha har vektfordeling 48/52.

Jeg vil påstå at dette er så likt at det ikke bør ansees som at bremsekraften blir feil iforholdt til orginal oppsettet. Porscha har i tillegg høyere totalvekt med akselvekter på hhv: foran 700kg. bak 900kg
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #19 på: desember 16, 2011, 08:18:39 am »

1302 og 1303 tåler bedre høy fart fordi buen foran presser mere luft under bilen enn de eldre modellene. (lufthastigheten over og under blir mere lik, og løftet på oversiden blir mindre)

Hvordan kan begge deler være riktig? Jeg tenker på enten å tvinge all luft over bilen eller å kjøre halvparten over og under bilen?
Loggført

Speed is no substitute for direction
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #20 på: desember 16, 2011, 08:43:49 am »

Den der stussa jeg på også. Hvordan fronten kan gi mindre løft ved å lede mer luft under bilen, er for meg en gåte. Lufta som går over bilen, vil alltid få lavere lufttrykk enn lufta som sendes korteste vei under bilen. Mer luft under bilen gir bare mer luft med høyt trykk som gir løft. Lufthastigheten over og under bilen kan ikke bli mer lik av at man leder mer luft den ene eller den andre veien. Lufthastigheten bestemmes av avstanden lufta må tilbakelegge, og en flat underside vil alltid gi kortere avstand enn en bua overside.

Derimot har 1302 og 1303 noe lengre akselavstand enn andre Bobler, noe som sikkert påvirker vektfordelinga til en viss grad.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #21 på: desember 16, 2011, 09:05:10 am »

Grunnen til at jeg ville vite dette ligger i verkstedet iform av ett sett Porsche 924 Turbo bremser, etter hva jeg har forstått i det siste skal det dokumenteres hardt for at disse skal bli godkjent hos BT, men jeg øyner ett håp, ved hjelp av denne informasjonen.

Bobla har vektfordeling, 42/58,
Porscha har vektfordeling 48/52.

Jeg vil påstå at dette er så likt at det ikke bør ansees som at bremsekraften blir feil iforholdt til orginal oppsettet. Porscha har i tillegg høyere totalvekt med akselvekter på hhv: foran 700kg. bak 900kg

Det er jo interessant, men jeg ville tatt den ett skritt lenger, og bruke maks akselvekt på begge bilene, siden det er jo det som er "worst case", og bør være det bremsene er dimensjonert for.

I følge Formula Vee, så gir dette 42/58 på bobla, men 44/56 på 924, noe som er enda mer likt. Når du i tillegg kan argumentere for at maks totalvekt er høyere på 924n bør jo dette gå glatt Glad
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #22 på: desember 16, 2011, 09:13:35 am »

Du har jo mulighet for å montere bremsekraftfordeler?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #23 på: desember 16, 2011, 09:17:55 am »

Joda, men spørs vel hva tilsynet sier om den...
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #24 på: desember 16, 2011, 09:23:29 am »

Grunnen til at jeg ville vite dette ligger i verkstedet iform av ett sett Porsche 924 Turbo bremser, etter hva jeg har forstått i det siste skal det dokumenteres hardt for at disse skal bli godkjent hos BT, men jeg øyner ett håp, ved hjelp av denne informasjonen.

Bobla har vektfordeling, 42/58,
Porscha har vektfordeling 48/52.

Jeg vil påstå at dette er så likt at det ikke bør ansees som at bremsekraften blir feil iforholdt til orginal oppsettet. Porscha har i tillegg høyere totalvekt med akselvekter på hhv: foran 700kg. bak 900kg

Det er jo interessant, men jeg ville tatt den ett skritt lenger, og bruke maks akselvekt på begge bilene, siden det er jo det som er "worst case", og bør være det bremsene er dimensjonert for.

I følge Formula Vee, så gir dette 42/58 på bobla, men 44/56 på 924, noe som er enda mer likt. Når du i tillegg kan argumentere for at maks totalvekt er høyere på 924n bør jo dette gå glatt Glad

Du har helt rett Grelland, og det hele spørs i tillegg hva som står i vognkortet til den 924 t som bremsene ble tatt fra, enkelte av disse har enda mer vekt bak slik at fordelingen blir enda likere. Så dette bør det virkelig gå an å få godkjent, eneste minuset er at 924 har brekmsekraftforsterker, og den har jeg sett på om det er mulig å få plass til på bobla, og det er det absolutt ikke, ihvertfall ikke uten å modifisere innfestingen og vinkelen på pumpa veldig mye.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #25 på: desember 16, 2011, 09:25:49 am »

Angående luftfordelinga over og under, så er det slik at de gamle bilene fører mye mer av lufta over bilen og mindre under, 1302-03 bryter lufta høyere opp på fronten og sender derfor ikke så mye luft over bilen som de gamle, dermed blir det likere forhold over og under. mindre luft over gir mindre løft.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #26 på: desember 16, 2011, 09:34:49 am »

Så en eller annen plass der kommer det til et kryssningspunkt. På hvor grensen går på hva som er fornuftig å sende under bilen og ikke.
Tenker du ekstremt, lar du det sope nedi gummiskjørt i front og sider, og diffuser bak som skaper undertrykk under bilen.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #27 på: desember 16, 2011, 09:37:08 am »

F1 bilene kjørte med skjørt for å lage vakuum under bilene en liten periode.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #28 på: desember 16, 2011, 09:43:09 am »

Interessant.

At bobla løfter seg både foran og bak i høy hastighet er bevist av dem som kjører med sensorer på demperne. En person fortalte meg at han hadde mer utslag på demperne over linja i 220 kmt en hva han hadde når han jekket opp bilen.

Bobla er formet som en vinge. Flat under og rund over. Ved en eller annen hastighet vil den begynne å fly men da kjører man fort.

-BB-
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #29 på: desember 16, 2011, 10:01:25 am »

Angående luftfordelinga over og under, så er det slik at de gamle bilene fører mye mer av lufta over bilen og mindre under, 1302-03 bryter lufta høyere opp på fronten og sender derfor ikke så mye luft over bilen som de gamle, dermed blir det likere forhold over og under. mindre luft over gir mindre løft.

Luften som går over komprimeres bare opp...  luften som blir tvunget under bilen klemmes mellom vei og bunnplate og bør derfor produsere en pute som bilen hviler på.

Mulig at man ødelegger flyprofilen på bilen ved å tvinge mer under, men når man ender opp med en hovercraft er man fortsatt ikke i mål... tror jeg da.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!