Viljar
Nybegynner
Innlegg: 33
Bosted: Hordaland
|
|
« på: mars 03, 2017, 02:28:46 am » |
|
Kom tilfeldigvis over den her i Stavanger i 2011, og fikk kjøpt den etter litt betenkningstid hos selger. Der hadde den stått parkert i 5 år, etter ein kræsj, som var påbegynt utbedra. Den er nok bygd om på slutten av 80-tidlig 90-tall, med deler fra ein brun splitt, og motor, gir, bremser og forstilling fra 67 1500, som den var godkjent med. Litt flikking med bengalakk, "ny" 1600 motor, og litt gjennomgang av bremser, så var den kjørbar igjen. Joda... så investerte i ny linkpin pumaforstilling. Siste turen før slakting Hadde aldri sveist før, så tok et lynkurs hos tistloen ein kveld(eller 2) eg var og jobba i strøket der. Sandblåst og zinkgrunna hos et lokalt firma. Kort oppsummering. Etter sandblåsing blir jo alt synlig. Begynt litt på lapping av karosseriet. Med litt juks, så passte klokkerholmplatene ganske greit. Men det blir nok de første og siste klokkerholmdelene på denne bilen. Lagd litt deler. Plasser som blir skjult blir sandblåst og grunna før montering av nye deler. Prøvemontert karosseriet på dørken, og justert det som justeres skal. Og begynt å ta vekk litt gammalt lappverk. Her var det lappvwerk delux. Nesten ferdig med ny del her.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vwfreaks
Supermedlem
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad
|
|
« Svar #1 på: mars 03, 2017, 03:30:02 am » |
|
Utrolig hva litt friske platebiter gjør :-)
Ser at sveisekurset kom til nytte, øvelse gjør mester.... godt at denne "snart" er på veien igjen.
|
|
|
Loggført
|
T1 1969 Stepside pickup T1 1951 "Voltswagen" T1 1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT 1952Tempo Matador
"Cut weld and drive"
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
|
« Svar #2 på: mars 03, 2017, 08:29:16 am » |
|
Friskt satset! Stå på.
En liten, men veldig viktig detalj når tiden er inne: flytt ned lysene på bakskjermene til der de hører hjemme.
Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #3 på: mars 03, 2017, 09:11:34 am » |
|
Det jeg lurer mest på... Hva for en fremdriftsmaskin skal du ha bak i denne bastarden???
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
marbel
Seniormedlem
Innlegg: 371
Bosted: fredrikstad
|
|
« Svar #4 på: mars 03, 2017, 10:18:38 am » |
|
I mine lekmannsøyne ser da dette veldig bra ut..og basert på et kurs og null tidligere sveisekunnskaper..wow!!
|
|
|
Loggført
|
57mod Type1 HVK Rallye 63mod Karmann Ghia Coupe
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 4106
Bosted: Tønsberg
|
|
« Svar #5 på: mars 03, 2017, 10:24:45 am » |
|
Helt klart enig her Det her skal være korrekt som jeg ser det Friskt satset! Stå på.
En liten, men veldig viktig detalj når tiden er inne: flytt ned lysene på bakskjermene til der de hører hjemme.
Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Viljar
Nybegynner
Innlegg: 33
Bosted: Hordaland
|
|
« Svar #6 på: mars 03, 2017, 10:25:35 am » |
|
Det jeg lurer mest på... Hva for en fremdriftsmaskin skal du ha bak i denne bastarden??? Tja, det står mellom 4-syl boxer eller V8...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Viljar
Nybegynner
Innlegg: 33
Bosted: Hordaland
|
|
« Svar #7 på: mars 03, 2017, 10:27:24 am » |
|
Helt klart enig her Det her skal være korrekt som jeg ser det Friskt satset! Stå på.
En liten, men veldig viktig detalj når tiden er inne: flytt ned lysene på bakskjermene til der de hører hjemme.
Mvh BB
Ja alle hull er tetta, og lyktene skal monteres lenger ned når den tid kommer. Forrige bygger monterte de sikkert i fylla
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #8 på: mars 03, 2017, 11:53:37 am » |
|
Helt klart enig her Det her skal være korrekt som jeg ser det Friskt satset! Stå på.
En liten, men veldig viktig detalj når tiden er inne: flytt ned lysene på bakskjermene til der de hører hjemme.
Mvh BB
Ja alle hull er tetta, og lyktene skal monteres lenger ned når den tid kommer. Forrige bygger monterte de sikkert i fylla Evt. ettermarked, nyere skjermer?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Viljar
Nybegynner
Innlegg: 33
Bosted: Hordaland
|
|
« Svar #9 på: mars 03, 2017, 14:00:27 pm » |
|
Var nok originale VW, men muligens nyere ja. Mange rare ting som har vært gjort med den bilen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Viljar
Nybegynner
Innlegg: 33
Bosted: Hordaland
|
|
« Svar #10 på: mars 04, 2017, 01:20:39 am » |
|
Det jeg lurer mest på... Hva for en fremdriftsmaskin skal du ha bak i denne bastarden??? Har du noe du ville anbefalt kanskje?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
Innlegg: 4106
Bosted: Tønsberg
|
|
« Svar #11 på: mars 04, 2017, 10:57:58 am » |
|
Godt at høre jeg ikke er den eneste der har en sådan Selvom næste ejer af min 55 nok kommer til at sige det samme om mig Var nok originale VW, men muligens nyere ja. Mange rare ting som har vært gjort med den bilen.
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Eikstad
Supermedlem
Innlegg: 2594
Bosted: I finere strøk av skien.
Full off stupid ideas since 1978.....
|
|
« Svar #12 på: mars 04, 2017, 17:01:22 pm » |
|
Bakvinduet.... Har noen "bare" sveiset splitt inn i den opprinnelige ovalrute stansingen?
|
|
|
Loggført
|
"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
|
|
|
Viljar
Nybegynner
Innlegg: 33
Bosted: Hordaland
|
|
« Svar #13 på: mars 05, 2017, 00:07:31 am » |
|
Ja. Fra brun donorbil.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
VwSplit
Supermedlem
Innlegg: 997
Bosted: Østfold
|
|
« Svar #14 på: mars 10, 2017, 21:17:20 pm » |
|
Tar av meg hatten for pågangsmotet ditt! Flott at du redder en slik bil. Ser ut som om du har kontroll på dette!
|
|
|
Loggført
|
Old bugs never die
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
|
« Svar #15 på: mars 11, 2017, 22:08:01 pm » |
|
Denne var jeg å kikka på når den stod til salgs på hundvåg utenfor stavanger ca rundt årtusenskiftet. Med alt rusten du har måttet fikse er jeg glad jeg lot den gå. Kr 6000,- skulle de ha for den da :-)
Jeg kom aldri så langt til å kikke under bilen før jeg slo den fra meg da.
Tøff bastard, håper jeg får se den igjen en gang.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
Rocket-Racing
Supermedlem
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold
|
|
« Svar #16 på: mars 11, 2017, 23:43:17 pm » |
|
Friskt satset!
Vær obs på at bakruta ikke ser ut som på en splitt ved å montere delepinnen i en ovalrute som her.. Splitten har mye "spissere" ruter som ikke danner en oval.. Jeg ville enten fjernet pinnen eller sveist inn et utkapp fra en splitt (begge rutene med pinne)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Viljar
Nybegynner
Innlegg: 33
Bosted: Hordaland
|
|
« Svar #17 på: mars 12, 2017, 00:13:15 am » |
|
Denne var jeg å kikka på når den stod til salgs på hundvåg utenfor stavanger ca rundt årtusenskiftet. Med alt rusten du har måttet fikse er jeg glad jeg lot den gå. Kr 6000,- skulle de ha for den da :-)
Jeg kom aldri så langt til å kikke under bilen før jeg slo den fra meg da.
Tøff bastard, håper jeg får se den igjen en gang.
Gått ned 1000kr på 10 år da Mulighet for gjensyn er det nok mulighet for. Snakka jo såvidt med deg utfor SCC i fjor.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Viljar
Nybegynner
Innlegg: 33
Bosted: Hordaland
|
|
« Svar #18 på: mars 12, 2017, 00:14:56 am » |
|
Friskt satset!
Vær obs på at bakruta ikke ser ut som på en splitt ved å montere delepinnen i en ovalrute som her.. Splitten har mye "spissere" ruter som ikke danner en oval.. Jeg ville enten fjernet pinnen eller sveist inn et utkapp fra en splitt (begge rutene med pinne)
Vet det... Taim vil sjåvv, vil uansett ha splitt For folk flest ser det jo flott ut sånn som det er og..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Viljar
Nybegynner
Innlegg: 33
Bosted: Hordaland
|
|
« Svar #19 på: mars 12, 2017, 02:41:09 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
|
« Svar #20 på: mars 12, 2017, 09:22:49 am » |
|
Denne var jeg å kikka på når den stod til salgs på hundvåg utenfor stavanger ca rundt årtusenskiftet. Med alt rusten du har måttet fikse er jeg glad jeg lot den gå. Kr 6000,- skulle de ha for den da :-)
Jeg kom aldri så langt til å kikke under bilen før jeg slo den fra meg da.
Tøff bastard, håper jeg får se den igjen en gang.
Gått ned 1000kr på 10 år da Mulighet for gjensyn er det nok mulighet for. Snakka jo såvidt med deg utfor SCC i fjor. Ahaa, så det var deg det. Da snakkes vi ja.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
|
« Svar #21 på: mars 12, 2017, 09:26:45 am » |
|
Forresten, bilen er en oval og du har jo nesten oval vindu, hva med å kappe bort midt deleren i ruta bak ? Oval med ovalrute er jo knall det også ;-)
Min splitt er i henhold til historien også oppbygget av et oval utkapp og to splitteuter som mal. Hos med har splitten derfor riktig fasong.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
|