mai 05, 2024, 11:11:33 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Kjent eller ukjent Schwimmwagen i miljøet?  (Lest 5701 ganger)
Pål A.F.
Supermedlem
*****
Innlegg: 631
Bosted: Vestfossen



Vis profil
« på: september 21, 2009, 16:03:26 pm »

Gjennom jobben har jeg kommet i kontakt med en person hvor hans bror har hatt en -43 Schwimmwagen. Er usikker på årstall, men han fortalte at faren solgte bilen mens broren avtjente førstegangstjeneste. Fikk et par kopierte bilder av han som jeg har scannet inn, de ble veldig utydelige, men regnr er E-6527. Som det også går frem av bildene er det laget et slags påbygg på bilen.
Noen som har kjennskap til denne bilen?

Pål

* 20090921142040079.pdf (193.15 KB - lastet ned 475 ganger.)
* 20090921143245378.pdf (205.93 KB - lastet ned 310 ganger.)
« Siste redigering: september 21, 2009, 16:08:56 pm av Ghia62 » Loggført

1958 T1 boble.
1960 T1 boble ragtop.
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #1 på: september 21, 2009, 19:20:34 pm »

Denne har ikke jeg sett, ikke kjendt eller oppegående i miløet mener jeg. Utrolig bra og noe modifisert til bruksbil, Det var vanlig at det ble laget dører til sivilt bruk rundt 1950-60. Den ser ganske så komplett og orginal ut med intakt 4XW.

Reg nr. er kjendt. Du burde sjekke opp denne snarest via biltilsynet osv. Lykke til.
« Siste redigering: september 24, 2009, 09:24:13 am av svenole » Loggført
DeMil
Medlem
***
Innlegg: 174
Bosted: Tønsberg


Tjøme 2016


Vis profil
« Svar #2 på: september 22, 2009, 00:40:12 am »

Dette var spennende bilder  Blunker
Og det skal bli mere spennende å se hva "de kloke hoder" finner ut av reg. nummer !!!

Derek
Loggført
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #3 på: september 24, 2009, 09:16:03 am »

Har foreatt noen undersøkeleser, denne bilen ser ut til at den kan bli et låvefunn eller så er den helt eller delvis borte. Det var en 166 som var på salgslistene for salg av ex. tyske kjøretøyer. Den er ikke funnet i motsetning til alle de andre som ble stort sett ble peilet inn.

Det er jo ditt prosjekt dette, så jeg håper andre interiserte holder fingrene av fatet. I motsatt fall må du si i fra, slik at dette meget spennende prosjektet blir fulgt opp av andre. Jeg kan forsikre deg at flere har brukt måneder og år på lete etter de eldste VW. Den store letinga foregikk rundt 1970.

Jeg har jo sakt at jeg skal spise opp de gamle joggeskoa på SCC om det dukker opp en rimelig koplett Norsk opprinnelig helt ukjendt 166 og det kan jo bil et problem.  Blunker

I alle fall fortell, fortell hvordan det går.
« Siste redigering: september 24, 2009, 13:48:57 pm av svenole » Loggført
SplitMan
Moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #4 på: november 30, 2009, 09:42:04 am »

Veldig interessant input dette her PålGhia - tusen takk.

I klubben VSN jobber vi mye med historieforskning, og spesielt på Schwimmwagen. Det er rett og slett utrolig hvor mange som kom til landet under krigen, og hvor mange som har overlevd. Pioneerene bak det vi i dag kjenner som "Veteran VW Klubben" gjorde også en formidabel innsats i forskning og utgraving av Schwim og Kubler.

Vi trenger mer info om Schwimmwagen i Norge... mange kjenner en som kjenner en som hadde en... har sett en på et gammelt bilde i lokalavisa eller på et postkort....hørt rykter om som var nedgravd....eller som øverst i denne tråden - jobber sammen en som hadde en onkel som hadde et bilde. Slikt er gull verd for den fremtidige boken som klubben planlegger - historien om Porsches høyteknologiprodukt, i lille Norge..

Send oss veldig gjerne en mail eller legg inn her på forumet...DIN Schwimmwagen-historie. På forhånd tusen takk!
Loggført

SCREWDRIVER #2
SplitMan
Moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #5 på: desember 01, 2009, 21:12:17 pm »

VSNs historieforskningsprosjekt ruller videre...

Tusen takk for dette innspillet Ghia62 - veldig artig. Vi har forsket videre i saken og gjort et stort gjennombrudd! - noe du kan melde tilbake til din arbeidskollega.

Her er bildene som Ghia62 postet ovenfor med spm - vet noen noe om denne bilen?


* Skaabu Foer 01.JPG (154.81 KB, 641x473 - vist 282 ganger.)

* Skaabu Foer 02.JPG (75.02 KB, 449x317 - vist 281 ganger.)

* Skaabu Foer 03.JPG (41.67 KB, 346x324 - vist 276 ganger.)
Loggført

SCREWDRIVER #2
SplitMan
Moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #6 på: desember 01, 2009, 21:19:41 pm »

Et søk blandt gulnede papirkort i kjelleren på Lillehammer Trafikkstasjon tryllet frem hele fem registreringskort på denne bilen...hvor man kan følge dens historie gjennom mange eiere, helt fra førstegangsregistrering i sivile norske arkiver 02.06.1947 av en Mr Kåre Kind.

Chassis nummeret er: -7-003586- - fra midten av 1943. En av ca 12.500 Schwimmwagens produsert og en av et sted mellom 50 og 60 som sto igjen i Norge etter krigen.

Det siste registreringskortet viser at den ble avskiltet så sent som den 11.08.1965 - hele fem år etter at kjøpetillatelsene opphørte for privatbiler. Siste registrerte eier var Mr Odd Veslum fra Skåbu.


* Skaabu RegDokLight.JPG (60.53 KB, 734x430 - vist 331 ganger.)
Loggført

SCREWDRIVER #2
SplitMan
Moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #7 på: desember 01, 2009, 21:29:36 pm »

Skåbu!?...tenker vi....hmm...mon tro..

Et gammelt, spennende spor i VSN sine arkiver er nemlig historien om en av de første Schwimmwagens som ble eksportert til samlere utenfor Norge. De tidlige pioneerer forteller at en av de første tyskere som tok veien opp til Norge for å jakte på tyske etterlatenskaper er en "Mr Abel" fra nordtyskland. Hver sommer siden midt på 60-tallet trålet Mr Abel norske grisgrendte strøk på jakt etter tysk jern.

De tidlige pioneerer i VSN og Veteran VW Klubben kommer i kontakt med Mr Abel, og deler og tips utveksles. Historien sier at en gang rundt 1970...så er det noen* i det norske miljøet som finner en bra Schwimmwagen på .... you guessed it .... Skåbu.

(* - "noen" ... det er pr nå hele 3 personer som hevder å være finner/selger av denne, hvem det var skal være usagt..)

Ihvertfall - Mr Abel blir gjort oppmerksom på Skåbu-Schwimmen og den sommeren er det en sliten Land Rover som ruller inn på Kielferga med en enda mer sliten Schwim .... tjoret fast på taket (!). Slik havner Skåbu-Schwimmen i Tyskland og hos en av de store samlerne der. Mr Abel restaurerer bilen og etter mange år på treff, så dør Mr Abel og Schwimmen selges videre til en annen tysk samler for 5-6 år siden.

Med Skåbu-reg kortet i hånd, sjekker vi fort med VSNs kontakter i Tyskland med spørsmålet: "hvor er x-Abel Schwimmen i dag, og hva er chassis-nummeret på den?". Kort tid etterpå får vi svar... og bilder. Chassisnummeret fra reg kortet og på bildene er det samme!!

Den øverst avbildede "E-6527" lever altså i beste velgående - i Tyskland.

Enda et Schwim-mysterie løst....noen flere?


* Skaabu Etter 01.JPG (91.58 KB, 640x480 - vist 384 ganger.)

* Skaabu Etter 02.JPG (39.55 KB, 640x480 - vist 313 ganger.)
Loggført

SCREWDRIVER #2
Pål A.F.
Supermedlem
*****
Innlegg: 631
Bosted: Vestfossen



Vis profil
« Svar #8 på: desember 01, 2009, 21:40:49 pm »

Hei Øystein !

Takker for kjempeinnsats for å finne ut av dette, Odd Veslum fra Skåbu er nok broren til han jeg har pratet med. Skal informere han om at bilen lever i beste velgående, om enn ikke i Norge.

Pål
Loggført

1958 T1 boble.
1960 T1 boble ragtop.
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #9 på: desember 02, 2009, 16:39:53 pm »

Hatten av for deg Øystein. Lækkert!!
Heldigvis slapp jeg å spise de gamle joggeskoa denne gangen. Men de ligger til mørning.

Det hadde vert topp med en tilsvarende grundig historikk på de schwimmene vi vet om her hjemme, vi er jo langt på vei men noen gjenstår.
For ikke å glemme de andre medlemmene med sine spesielle historiske kjøretøyer som er kultur og Norges-historie på sitt beste..

Flere med gamle bilder også Kubel typ.87?
« Siste redigering: desember 02, 2009, 17:43:01 pm av SplitMan » Loggført
Lid
Supermedlem
*****
Innlegg: 1060
Bosted: Farsund



Vis profil
« Svar #10 på: desember 02, 2009, 17:56:21 pm »

Hatten av for deg Øystein. Lækkert!!
Heldigvis slapp jeg å spise de gamle joggeskoa denne gangen. Men de ligger til mørning.

Det hadde vert topp med en tilsvarende grundig historikk på de schwimmene vi vet om her hjemme, vi er jo langt på vei men noen gjenstår.
For ikke å glemme de andre medlemmene med sine spesielle historiske kjøretøyer som er kultur og Norges-historie på sitt beste..

Flere med gamle bilder også Kubel typ.87?

Tipper dere bare kom ut feil. For jeg regner ikke med at du mener at krigen var den beste kultur og historien vi har?
Er ikke hårsår eller noe, men man bør fortsatt være litt forsiktig hva man skriver om krigsmodell hobbyen.
Loggført
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #11 på: desember 02, 2009, 19:13:22 pm »

Skjønner ikke helt hva du mener men for ordens skyld?

For å forklare hva vi driver med så er det veteranbiler. Gamle tekniske konstruksjoner som er tatt vare på, er for oss kultur historie.

Norgeshistorie i tilegg er biler som har sin historiske tilknytning til Norge og er en del av vår kultur-historie. Å få historikk over kjørtøyer av bevaringsverdi er for meg Norsk veteranhistorie på sitt beste. Mange veteraner er inportert og det er liten eller ingen historie.
 
Jmf. Norsk lov lov om kunst og kulturgjenstander fra des.2005. Våre biler er omfattet av denne loven når det gjelder utførsel og eventuelt opphold i utlandet. Overtredelse medfører straff etter § 24 i kulturminneloven. Tolvesenet er pålagt kontroll og Norsk Teknisk Museum er blandt flere, faginstans.

Biler tilknyttet VSN er militærhistoriske kjøretøyer men også sivilt, nemlig Amficar,Ford. Noen av dem har Norsk militærhistorie som min som tjenestgjorde i forsvaret fra 1945. Vi omfatter Amerikanske, Tyske, Russiske, men også kjørtøyer produsert fra andre nasjoner. Våre medlemmer tar også vare på sivile kjøretøyer av historisk verdi og det gjelder stort sett kjøretøyer fra de fleste produsenter. En del av oss står også i andre oganisasjoner som Historiske Militære Kjøretøyers forening osv. Vi er ikke politiske og skal heller ha synspunkter som er krenkende.

Jeg skulle ønske du kunne utdype hva du egentlig mener, eller hva jeg har sakt som er feil? Men er det at krig er kulturhistorie? så kan vel det defineres av en forsker. Jeg har vel alle med meg når jeg sier at krig er fukomment falitt, en trist sak og bør heller aldri forekomme.
« Siste redigering: desember 02, 2009, 21:11:44 pm av svenole » Loggført
Lid
Supermedlem
*****
Innlegg: 1060
Bosted: Farsund



Vis profil
« Svar #12 på: desember 02, 2009, 19:47:11 pm »

For ikke å glemme de andre medlemmene med sine spesielle historiske kjøretøyer som er kultur og Norges-historie på sitt beste.

Synes bare dette utsagnet var usmakelig. Mente bare at denne delen av historien ikke er den beste når vi snakker om kultur og historie. Men det er mulig jeg overreagerer litt.
Loggført
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #13 på: desember 02, 2009, 20:18:48 pm »

Fint at du passer på  Glad

Norges- kultur historie på sitt beste gjelder selvfølgelig alle som er veteran beskyttere. Og sikkert i mange andre sammenhenger også. Ingen skal være glemmt her.

Atrikkelen er i vår egen klubbside for VSN og inlegget mitt må ses i lys av det, her må vi få dele vår særinteresse spesielt over de eldste VW. Historikken i denne tråden gjelder tidligere eiere av en VW.

Her er alle seriøse inlegg innafor vårt felt, velkommen til debatt. Er inlegget eller denne delen usakelig og som du sier usmakelig så er det vår moderators opgave å slette det, og det er helt i orden for meg.

I alle fall, hatten av for de som spør og skriver historie. Uten den blir vi historieløse og hvor står vi da?

Wikipedia, utdrag. Kultur betegner meneskelig aktivitet i samfunnet på et visst trinn. Materiell virksomhet som befolkningen opfatter som et felleseie.
Dette ordet ble av meg brukt til å betegne teknisk utvikling, spesielt med tanke på bilens utvikling og historie i samfunnet, gjerne verdenssamfunnet for den del.
« Siste redigering: desember 04, 2009, 19:58:52 pm av svenole » Loggført
vw166.com
Nybegynner
*
Innlegg: 4
Bosted: Holland



Vis profil
« Svar #14 på: desember 03, 2009, 20:48:20 pm »

Hello 166 friends from Norge,


Sadly I can read only Norwegian with great difficulty because some words are similar to the German/Dutch language.
These pictures are interesting  Glad
I have collected pictures, details and stories of 420+ VW-Schwimmers and I am as always very interested in all stories, this can enable me to trace cars and their history.


VSN keep up the good job,
Best regards to Norge,

Bart



Loggført

The Schwimmwagen Registry
http://www.vw166.com/
DeMil
Medlem
***
Innlegg: 174
Bosted: Tønsberg


Tjøme 2016


Vis profil
« Svar #15 på: desember 03, 2009, 21:37:35 pm »

Hi Bart !

it is not often we can track a Schwimmwagen from it was sold from the Norwegian army - to today.
This car was sold in 1947 and been in the hands of several owners, before it got sold to Mr. Abel in the early 1970-ies.
Later it was sold to another German gentleman and now it is in good hands and driving and swimming in Germany.
So this was the short version.

And Sven Ole will eat his old shoes if there in Norway will be found a Schwimmwagen out of the woodwork... Osteaktig

Regards
Derek
« Siste redigering: desember 03, 2009, 21:40:26 pm av DeMil » Loggført
DeMil
Medlem
***
Innlegg: 174
Bosted: Tønsberg


Tjøme 2016


Vis profil
« Svar #16 på: desember 03, 2009, 21:51:17 pm »

"For ikke å glemme de andre medlemmene med sine spesielle historiske kjøretøyer som er kultur og Norges-historie på sitt beste".
« Siste redigering: desember 03, 2009, 21:54:49 pm av DeMil » Loggført
DeMil
Medlem
***
Innlegg: 174
Bosted: Tønsberg


Tjøme 2016


Vis profil
« Svar #17 på: desember 03, 2009, 21:54:21 pm »

Hei Lid.

Det Sven Ole mener her, er at han ikke refererer til den tyske okkupasjonsmakten og alt det negative de stod for - men selvfølgelig "For ikke å glemme de andre medlemmene med sine spesielle historiske kjøretøyer".
Altså bilene og en Schwimmwagen er jo kultur og Norges-historie på sitt beste.
Da selvfølgelig med tanke på bilens oppbygning, mekanikken, at den kan kjøre på vannet, 4WD osv. At det var en av de mest avanserte kjøretøyer den gang i 1940 årene.
Men det bør vi jeg ikke forklare deg for det vet du jo  Blunker.
- Skal om kort tid gjøre meg kjent med min Schwimmwagen og skru motor og bakaksel fra hverandre.... Flau

Derek


Loggført
SplitMan
Moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #18 på: desember 04, 2009, 01:39:28 am »

Hello 166 friends from Norge,


Sadly I can read only Norwegian with great difficulty because some words are similar to the German/Dutch language.
These pictures are interesting  Glad
I have collected pictures, details and stories of 420+ VW-Schwimmers and I am as always very interested in all stories, this can enable me to trace cars and their history.


VSN keep up the good job,
Best regards to Norge,

Bart





Hi Bart,
Thanks for the pictures - here you see what they were for! I will email you more on the history of this car. Thanks for visiting!



Oystein/SplitMan
Loggført

SCREWDRIVER #2
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!