mai 04, 2024, 15:34:52 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 944 deler som passer 1303?  (Lest 6377 ganger)
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« på: februar 17, 2010, 22:04:07 pm »

Et spørsmål som stadig dukker opp... hva er det av understellsdeler som egentlig går om hverandre? Er det mulig å flytte over spindler og fjærben fra alle/noen/ingen årganger? Tenkte å prøve å lage en liste med delenumre, for å forenkle litt for de som ønsker å gå denne veien.
Flott om dere som vet korriger her via sitat, vi er noen ferskinger som forsøker å lese oss opp litt på temaet!
Foran:
944 spindler (?) - bærearmen er jo ulik, men nedre feste er i en kule, går dette om hverandre?

944 fjærbein (?) - de ser veldig like ut til 8/73->, dvs. 74 og senere, med to-bolt innfesting. Er det så at disse også er like Golf I eller II?

Beholder en her øvre feste fra 1303 eller kan 944 benyttes?
944 bremser: om en bruker spindler fra 944 skulle det være greit å få på, men med 1303 spindel må det maskineres?
 
Bak:
her har jeg forstått at bærearmene er identiske med VWs egne IRS, altså passer de alle halvutomat 1300/1500 og 1302/1303.
Alu-armene er de hotteste her men også dyrest?

Merket "N"
Her er vel også det meste av 944 (968/911?) deler mer eller mindre bolt on?
Trengs det evt. distanseskiver om en vil ha 944 skiver bak på VW-IRS bærearmer siden det gjerne bygger litt ut med calipperinnfestning? 
Takker for alle kommentarer!
Loggført
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #1 på: februar 18, 2010, 10:20:59 am »

Her er det egentlig veldig mye miks.
944 har vel hatt 3 forskjellige av "N"
Det er en masse forskjellige bremser, både skiver og kalipre.
Foran er bærekula annerledes med mye større kon såvidt jeg har forstått.

Se her:
http://www.vdubengineering.com/technical/conversions.htm
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #2 på: februar 18, 2010, 11:51:13 am »

N: Er det ikke to i alu og en type i stål som har vært levert på 944? Jeg har alu bærearmer til min 03. Og disse skal øke sporvidden med 24mm pr arm. De andre typene har jeg ingen erfaring med.


M: Jeg hadde slike på en tidligere bil med IRS, og har et sett som skal på min 03, om det ikke blir uni-ball. På forrige bilen så måtte jeg slipe av justeringsmutteren på baksiden, for den gikk i dempertårnet. Har ikke prøvd de på min 03, men tipper det er samme sak igjen.

Du kan bruke 944 spindel og droppe den sammen med en orginal 03 spindel. Det gjorde jeg på forrige bilen. Fungerte supert.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Trond Hofseth
Nybegynner
*
Innlegg: 14
Bosted: Gjerdrum


Vis profil

« Svar #3 på: april 05, 2010, 17:07:16 pm »

Jeg driver å monterer 944 bremser på min 1303.
Jeg har bremser fra 85 mod 944. Bærearmene bak er helt like som boble.
Bak passer det rett på, men du må ha noen deler fra Vdub enginering til håndbrekkwire. (boble wire kan brukes)
Foran må du bytte til 74 mod forstilling. Større bærekule fra Kercher.
Send PM hvis du lurer på noe mer..
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #4 på: april 05, 2010, 17:51:17 pm »

Kjempemessig det, Trond! Tanken var her at de som har erfaringer deler dem i plenum, dette er det flere som sysler med planer om. De fleste er vel enige om at 944-bremser er en oppgradering sikkerhetsmessig som de fleste bobler har godt av?

Loggført
Trond Hofseth
Nybegynner
*
Innlegg: 14
Bosted: Gjerdrum


Vis profil

« Svar #5 på: april 05, 2010, 18:35:54 pm »

Det er jeg helt enig i, men det er ikke BT. Sint
De tenker bare på dokumentasjon.... Jobber med å få tak i TÜV papirer til bremsene...
Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #6 på: april 05, 2010, 18:56:54 pm »

Deler fra 924 og 944 som funker til 1303 er :

Armer bak fra 82mod til 85,5 er stort sett like til de originale 1303. 86 turbo (kun 86) armer bak er i alu, ellers like de fra 82-85,5 NA.
924 turbo har samme armer og bremser som 944 NA.
924 S (denne ble levert kun i 86) har samme som 944 NA og 924 turbo.
Vanlige 924 NA har eksakt samme armer som std. 1303, eneste forskjell er annen boltsirkel (4x108)
Bremsepumpe fra 944 NA er bolt-on, trenger kun lengre bolter til feste av pumpe.
Spindler foran passer til 74 og 75- forstilling med bruk av spes. opphengskule som kan kjøpes hos Kerscher.
Bak for å bruke bremser til 944 eller 944 turbo, så må du bruke en hylse og noen (kabel)sko som også fåes hos Kerscher.
Stabstag fra 924 turbo/944NA og 944 turbo kan også brukes på 1303, men her må du borre hull i arm til å feste stag i arm. Du får sett til fester hos Kerscher også . Noen av disse delene står ikke på sidene til Kerscher, men fåes hvis du spør.

Ellers er det ikke mye deler som passer fra 944.

Porsche 928S og Porsche 968CS har forøvrig samme calipere og skiver som 944 turbo (86 only). 944 Turbo(86) har 4 mm tykkere skiver enn 944 NA og har 4-stemplet caliper mot en-stemplet på 944 NA. Armer fra nyere enn 86 passer også, men da må du benytte lengre drivaksler fra transporter T3 da sporvidden på disse er ca. 25mm bredere på hver side. For å bruke spindel (hub) bak fra 924/944 , så må du bruke yttre drivledd fra Transporter, hvis ikke kan du benytte den originale fra bobla hvis du fortsatt vil bruke de originale boble-drivakslene.

Ellers kan jeg jo nevne at 944 har de samme elendige dørhåndtakene som sitter på bla. Golf 2. Dårligere dørhåndtak skal du lete lenge etter , derfor ville sikkert Porsche benytte seg av disse  Osteaktig Øyerulling

924/944 er liksom understell for bobla, mens 914 og 356 er motor.

Porsche Boxster-calipere kan brukes til Kerscher skiver foran med adapter.

Igjen : 911 motor er ikke bolt-on i bobla !! (ja den kan boltes på girkasse, men That´s it!)
« Siste redigering: april 05, 2010, 19:16:33 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #7 på: april 06, 2010, 14:21:15 pm »

Mye nyttig og bra info her gitt!!!
Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #8 på: april 06, 2010, 17:38:46 pm »

Kjempemessig, da er det bare å planlegge løpet! Glad
Russel Ludwig på OldSpeed skal være god på deler/maskinering av dette, sies det.
http://www.oldspeed.com/ er nettsiden deres, her er et alternativ.
http://www.facebook.com/group.php?gid=76322041658
« Siste redigering: april 06, 2010, 17:46:26 pm av RZR-Andy » Loggført
roadster72
Folkevognklubben
Seniormedlem
*****
Innlegg: 490
Bosted: halden


jørn fra ostore Halden


Vis profil
« Svar #9 på: april 10, 2010, 09:52:32 am »

snakk me b.t va dere har tenkt og gjøre, så får dere det godkjent.. fikk det hvertfall skreve inn i vognkorte mitt jeg..ingen problem.. titta på det i 5 min og prøvde ikke trå på pedalen engang..
Loggført
VWdriver
Seniormedlem
****
Innlegg: 350
Bosted: Asker


VW 1303 Cab-78, VW 1302 Roadster-T4 2,0, P-911S-72


Vis profil
« Svar #10 på: september 19, 2010, 18:27:50 pm »

HEllo Folks

Hva med 944 Turbo master sylinder fra 86 eller 89(Skiver forran og bak).
Passer det på en 1302S. Er det noe poeng om man bare har Kærscher skiver med ATE calipper forran?
Hva om man går på Boxster calipper forran. Eller er det kun om man bruker skiver bak også?

Marius
Loggført
Endre S
Supermedlem
*****
Innlegg: 2090
Bosted: Rogaland


Våre liv er summen av de valg vi har tatt.


Vis profil WWW
« Svar #11 på: oktober 20, 2015, 20:24:24 pm »

Drar denne til topps. Driver å konverterer til 944 understell og lurer på om det er stor forskjell på sporvidde mellom 944 NA og 944 turbo. Spesielt foran der eg bare har spindelen liggende. Trenger alt annet. Anyone?
Loggført

1974 1303 SilverBIGL
1971 1302 Cab
1963 Type 311
1967 Type 365 Squareback
X
1962 Type 343 Ghia 
1957 Type 111 (T111) 
1964 Type 311    
Type 1 are nice, Type 2 are cool, BUT Everyone knows, that  Type 3............RULE!\\\\\\\" 

ghia69
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: Bodø


Ghian min


Vis profil
« Svar #12 på: oktober 20, 2015, 22:00:44 pm »

Hei.

Til opplysning selger Kerscher TÜV-papirer for 944NA-bremser på 1303. Sist jeg snakket med dem synes jeg å huske at det var snakk om ca kr 1.000,- for disse papirene.

ghia69
Loggført

vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #13 på: oktober 21, 2015, 01:07:29 am »

Hvor mye hk godkjennes da med papirene fra Kerscher?
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
G.D
Medlem
***
Innlegg: 155
Bosted: Tysvær



Vis profil
« Svar #14 på: oktober 21, 2015, 06:00:55 am »

Står ingenting om hk/nm i disse papirene. Kun at bremsene fungerer greit og forskjellige dekk/felgalternativer.
Loggført
vwfreaks
Supermedlem
*****
Innlegg: 1532
Bosted: Naglestad


Vis profil

« Svar #15 på: oktober 21, 2015, 06:58:29 am »

Så TUV godkjenningen spesifiserer ikke hk/nm    bare at det passer på VW 1303?
Loggført

T1   1969 Stepside pickup
T1   1951 "Voltswagen"
T1   1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT
       1952Tempo Matador


"Cut weld and drive"
MCCCIIIS
Supermedlem
*****
Innlegg: 994
Bosted: skien


Vis profil

« Svar #16 på: oktober 21, 2015, 21:44:14 pm »

Så TUV godkjenningen spesifiserer ikke hk/nm    bare at det passer på VW 1303?

Jepp
Loggført

Seaside VW klubb
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!