mai 03, 2024, 21:27:43 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bygge luftekanal fra side-scoop til motorrom  (Lest 1966 ganger)
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« på: april 06, 2014, 13:29:08 pm »

Heisann, jeg jobber med å tilpasse side-scoop til høyre side på bobla,
Er det noen som har erfaring, eller vet av noen som har bygd luftekanal fra side-scoopen?

Jeg skal ikke bruke de orginale halvmåne hullene, de skal sparkles igjen.

Motorlokket jeg skal ha gir mye kjøling til motorrommet, men jeg vil bruke kanalen fra side-scoopen til å føre kaldluft direkte inn bak viftehuset,
mens motorlokket står for kjøling av framme på motor.

Legger ved bilde av typen motorlokk jeg skal bruke i samme slengen.
Jeg planlegger å tilpasse dette til kjøling av turbo på lengre sikt.


* side scoop hole.jpg (93.1 KB. 640x480 - vist 137 ganger.)



* Scoopscetchcrop.jpg (12.27 KB. 229x260 - vist 163 ganger.)



* 9601-1331541156.jpg (59.11 KB. 530x404 - vist 126 ganger.)

Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #1 på: april 06, 2014, 21:10:05 pm »


Jeg planlegger å tilpasse dette til kjøling av turbo på lengre sikt.

Du burde heller pakke inn turboen i eksosbandasje så du holder varmen i turboen, og ikke får strålevarme til omkringliggende deler.
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #2 på: april 06, 2014, 21:58:59 pm »


Jeg planlegger å tilpasse dette til kjøling av turbo på lengre sikt.

Du burde heller pakke inn turboen i eksosbandasje så du holder varmen i turboen, og ikke får strålevarme til omkringliggende deler.

Eksosbandasje skal jeg også bruke.
Det eneste jeg skal gjøre med motorlokket er å bygge luftledere på innsiden av luftehullene slik at kjølingen som kommer via motorlokket blir styrt i retning turboen. Men det er noe som blir aktuelt før den tid, er relatert til side-scoopen, så jeg tar turbo relatert på turbobloggen min når sommeren kommer.  Glad
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
ghia69
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: Bodø


Ghian min


Vis profil
« Svar #3 på: april 07, 2014, 11:52:51 am »

Hva med denne:
http://www.shoptalkforums.com/viewtopic.php?f=19&t=143738
Se bilde nr 5

ghia69
Loggført

FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #4 på: april 07, 2014, 12:02:11 pm »


Hehe, kul løsning. Vet ikke helt hva BT sier om slikt, og jeg er nok ikke flink nok med sveiseapparatet til å få det til.
Uansett har jeg kjøpt sidescoop, og det er utseendet jeg har hatt i tankene siden prosjektet startet, for snart 4 år siden  Gliser

Så jeg trenger altså info rundt bygging av luftekanal fra scoopen til motorrom. Andre løsninger er ikke aktuelt, og derfor ikke til hjelp for min del  Blunker
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #5 på: april 07, 2014, 13:43:30 pm »

Det er bare å lage hull i karosserisiden og pirke ut eventuelt skum så har du en kanal ned i motorrommet.
Loggført

Speed is no substitute for direction
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #6 på: april 07, 2014, 15:07:30 pm »

Det er bare å lage hull i karosserisiden og pirke ut eventuelt skum så har du en kanal ned i motorrommet.

Jeg får prøve det. Må nok få montert en slange eller et rør inni der en plass så jeg kan styre luftstrømmen dit jeg vil ha den  Gliser
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #7 på: april 08, 2014, 01:33:43 am »

Jeg har brukt store scoop som fyller ut kvartpanelen begge sider, 100mm rør og kanalvifter på 250cfm (kubikkfot pr minutt) i tillegg ti, T4 kjøler, ekstra sump, eksternt filter, 12raders kjøler med vifte.
Egen strømforsyning med relee, 70ah batteri med skillerelee. Og turbo stikker ut av motorluka, så varmen går opp og vekk.
Var ute og testet senest i dag. Heftig kjøring på motorvei (egt på 900grader) slo på viftene ved rett over 100 grader, etter mindre enn 10 minutter var temp nede på 70 grader. Har 80graders termostat i oljeslangene, men ikke tilkoplet enda.
Skal du ha noe som virker på de scoopene dine, bør du bruke 100mm gjennom karrosseriet og til der du vil lufta skal havne.
« Siste redigering: april 08, 2014, 01:39:40 am av Formula Vee » Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #8 på: april 08, 2014, 11:14:33 am »

Jeg har brukt store scoop som fyller ut kvartpanelen begge sider, 100mm rør og kanalvifter på 250cfm (kubikkfot pr minutt) i tillegg ti, T4 kjøler, ekstra sump, eksternt filter, 12raders kjøler med vifte.
Egen strømforsyning med relee, 70ah batteri med skillerelee. Og turbo stikker ut av motorluka, så varmen går opp og vekk.
Var ute og testet senest i dag. Heftig kjøring på motorvei (egt på 900grader) slo på viftene ved rett over 100 grader, etter mindre enn 10 minutter var temp nede på 70 grader. Har 80graders termostat i oljeslangene, men ikke tilkoplet enda.
Skal du ha noe som virker på de scoopene dine, bør du bruke 100mm gjennom karrosseriet og til der du vil lufta skal havne.

Supert rupert! Det var dette jeg ville høre  Gliser
Du er en grei kar å ha når man står og klør seg i hodet  Blunker
Jeg har vært inne på tanken med å montere en turbovifte for manuell kjøling (av/på ved behov)
Her kunne jeg faktisk kjøpt en brukt motor til rc-jet fly, siden de ofte kommer i størrelser rundt 100mm Ø.

Dette kan evt kobles opp mot en føler som slår det på når temperaturen overstiger ønsket varme, så det blir styrt automatisk.
Meeen, jeg har lite peil på slikt, så da blir det nok en del spørrerunder på forumet.  Glad
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #9 på: april 29, 2014, 05:41:24 am »

Kanalviftene mine får du på båtavdelingen til Biltema. Billig, enkle å montere, virker. Men tror de er 80mm, har bare tredd på røra og teipet med gaffa.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #10 på: mai 21, 2014, 09:43:20 am »

Har montert scoop med innbygd gitter.
Jeg støpte luftekanal i glassfiber, og lakkerte den svart, men glemte å ta bilder under byggeprosessen  Rekker tunge
Lakken på bilen ble pusset bort langs scoopen så sparkelet fikk heft i rent stål. Deretter ble partiet som dekkes av scoopen lakkert svart
i vente på siste runde med lakkering på karosseriet. Da blir alt grått, bortsett fra innsiden av scoopen.
Skisset opp på bildet hvordan kanalen ser ut, og hvor åpningen inni scoopen er.


* PIC_0557bx.jpg (127.74 KB. 800x492 - vist 139 ganger.)


luftekanal sett fra motorrom (øverst til høyre i motorrommet)


* PIC_0560b.jpg (48.28 KB. 445x600 - vist 95 ganger.)


Gitter 1/3 inn i scoopen, støpt fast i scoop og lakkert sammen med innsiden av scoopen.


* PIC_0561b.jpg (86.9 KB. 400x533 - vist 89 ganger.)

« Siste redigering: mai 21, 2014, 11:16:47 am av FooZ » Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!