mai 07, 2024, 10:05:28 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Papirer på godkjent ulik dim på dekk?  (Lest 4830 ganger)
rulator
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 630
Bosted: Lutvann, Oslo


Fartsblind så langt det går


Vis profil
« på: april 23, 2009, 21:34:49 pm »

Hola!

Skal på EU innen Juni, så tenkte jeg skulle få inn sommerfelga i papiret da.
Har søkt litt rundt her og ser en del har fått godkjent ulik dim framme og bak, så det jeg lurer på er om det er noen som har noe papirer på dette jeg kan ta med meg da jeg skal vise 1302n min? Vil gjerne ha det inn i papiret Glad
Fant et bilde over hva som er TUV godkjent av ulike dim, men usikker på om det er noe som holder om kontrollør blir pirkete. Så noen som har papirer?
PM meg eventuelt om det er noe du ikke ønsker legge ut..

-Olav
Loggført

Old Volkswagens don't drip oil,                    1302 for the win!         
they just mark their spot!                                Käfer-Cup
zabatman
Nybegynner
*
Innlegg: 8
Bosted: Larvik, Norway


Vis profil

« Svar #1 på: april 23, 2009, 21:50:17 pm »

jeg var frekk nok til å gå på bt å spørre etter autosys bildet på flere biler jeg visste hadde ukik dim forann og bak, noen var tydeligvis ikke godkjente mens andre var det. det er veldig forskjellig hva som står, alt fra feks: ombygd I.H.T Tuv dok så dato, til noen som har en beskrivelse , detaljert på 3-4 linjer. har hørt at det desverre ikke vil hjelpe da de ikke ser om noen er godkjent sånn fra før.
ser de som jeg har her som er godkjent er 1303, da...
Loggført
Oddbjørn
Medlem
***
Innlegg: 144
Bosted: Hellvik (Egersund)


Vis profil

« Svar #2 på: april 23, 2009, 22:02:41 pm »

I værste tilfelle brukes vel denne : Dekkene må ha samme dimensjon

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19941004-0918.html#13-1

Bytte av dekk/felg 
6.0 Bestemmelsen gjelder for dekk/felg produsert før 1. januar 2010. 
6.1 Ved bytte av felg eller dekk kan dimensjon og/eller sporvidde tillates endret under følgende forutsetninger: 
a) Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TÜV (Technische Überwachungs Verein) i Tyskland for vedkommende motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt. Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TÜV Raderkatalog eller separat TÜV godkjenning godtas. 
b) Plassforholdene i hjulhuset må være tilstrekkelige slik at dekk og/eller felg ikke kommer i kontakt med kjøretøydetaljer ved fullt styreutslag og/eller maksimale fjæringsbevegelser. 
c) Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten. 
d) Dekkene må være godkjent for en belastning som minst tilsvarer kjøretøyets tillatte aksellast. 
e) Dekkene må være beregnet for minst den maksimale hastighet kjøretøyet er konstruert for. For vinterdekk er det tilstrekkelig at dekkene er beregnet for 160 km/t. For kjøretøy som lovlig kan benytte C- eller LT-dekk, er det tilstrekkelig at vinterdekkene er beregnet for 130 km/t. 
f) Felg og dekk må passe sammen i henhold til STRO-normen. 
g) Det må ikke brukes mellomlegg/plate/« spacer » som øker sporvidden med mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a. 
h) Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik. Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge eller det må foreligge dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a
Loggført
billy bob
Nybegynner
*
Innlegg: 6
Bosted: Larvik


Vis profil

« Svar #3 på: april 24, 2009, 08:26:53 am »

Du kan kanskje prøve å spørre HotShop, de har levert ut noen dokumentasjoner fra Møller tidligere vet jeg
Loggført

1968 VW 1300
1973 VW 1303S
zabatman
Nybegynner
*
Innlegg: 8
Bosted: Larvik, Norway


Vis profil

« Svar #4 på: april 24, 2009, 08:29:39 am »

hmm, jeg har egentlig samme problemet da, men hvis jeg får nei på bt at det er smalere forann en bak, kjører jeg til neste stasjon, når det allerede er biler som er godkjent slik så blir det bare idiotisk å nekte...
Loggført
rulator
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 630
Bosted: Lutvann, Oslo


Fartsblind så langt det går


Vis profil
« Svar #5 på: april 24, 2009, 08:54:44 am »

men hvis jeg får nei på bt at det er smalere forann en bak, kjører jeg til neste stasjon, når det allerede er biler som er godkjent slik så blir det bare idiotisk å nekte...

så sant så sant!


får prøve å ringe hotshop =)
Loggført

Old Volkswagens don't drip oil,                    1302 for the win!         
they just mark their spot!                                Käfer-Cup
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #6 på: april 27, 2009, 21:13:23 pm »

Jeg ringte for et år siden til trafikkstasjonen i skien å forhørte meg om et "prosjekt jeg hadde planer om å bygge". Her er det snakk om 4,5" BRM replica foran og 5,5" bak. Dekkdimensjonen som "skulle" på var 165/50 foran og 195/65 bak. De sa den gangen at det i dette tilfellet var mulig å gjøre en helhetsvurdering av komponentene i hjulopphenget og ut ifra dette gjøre en helhetsvudering av bilen for å få dette godkjent. For hvis jeg hadde måttet gå ned i feks rulleomkrets pga feks godkjent senking av bilen og det var nødvendig med andre dekkdimensjoner for å få bilen forsvarlig skulle det ikke være noe problem å få den registrert med dette oppsettet. Men det måtte være dialog med BT hele veien under bygget og sendes søknader og raporter underveis.
Kjøp deg heller en pre. 60 bil! Mye bedre......
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #7 på: april 27, 2009, 21:40:30 pm »

Det hjelper ikke så mye i lengden...
Loggført
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #8 på: april 27, 2009, 22:33:20 pm »

Det hjelper ikke så mye i lengden...

 Blunker Osteaktig
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #9 på: mai 01, 2009, 09:58:00 am »

Det har gått i 4 år foreløpig Blunker
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Bekkelagsmafiaen
Supermedlem
*****
Innlegg: 735
Bosted: drøbak


KDF-LOOK


Vis profil WWW
« Svar #10 på: mai 01, 2009, 19:44:39 pm »

jeg vet at smart er lev. med bredere dekk bak enn foran... hmmmm

de er jo godkjent.  Hæ
Loggført

Part of the legendary Bekkelagsmafiaen
anno 1996.
Marius melstrøm
Sponserd by:
--------------------------------------------------------------------------------

http://www.vdub2you.com/
rulator
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 630
Bosted: Lutvann, Oslo


Fartsblind så langt det går


Vis profil
« Svar #11 på: mai 01, 2009, 23:16:55 pm »

Fikk kontakt på et tysk forum med en som jobber hos TÜV i Tyskland, sendte meg et par dokumenter på dette, som viser at min dekk kombinasjon er godkjent Glad

Håper dette holder for BT da...
Loggført

Old Volkswagens don't drip oil,                    1302 for the win!         
they just mark their spot!                                Käfer-Cup
JR
Juniormedlem
**
Innlegg: 75
Bosted: Akershus


Vis profil

« Svar #12 på: mai 05, 2009, 10:00:33 am »

Kan du legge ut de dokumentene her?
Loggført

73 GTV
VeteranBobla
Supermedlem
*****
Innlegg: 1000
Bosted: Hamar



Vis profil WWW
« Svar #13 på: mai 05, 2009, 12:42:45 pm »

Sharing is caring
Loggført

T1 1300 1969 "Bølle"
T1 1200 1969 "Palma Sukkerert" (Sparkäfer/Prosjektbil)
Fiat 500D 1961

Made by Me Production (Video/Audio kopiering & Oppdragsfilm) - http://www.MbMproduction.net
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #14 på: mai 05, 2009, 16:23:12 pm »

Fra Kerscher Tuning sin boblekatalog , gjelder vel samme for 1302 som 1303, her er det oppgitt for ATS-felger VA=foran, HA= bak:
http://www.kerscher-tuning.de/download/
Kombinationsmöglichkeiten
Rad            Hersteller Typ ET Bereifung
VA 5,5 J x 15 ATS 5554 34 195/60-15 5515 25
HA 7 J x 15 ATS 7057 16 195/60-15 195/55-15 205/60-15 225/50-15
VA 7 J x 15 ATS 7057 16 195/60-15 205/60-15 195/50-15 205/50-15
HA 7 J x 15 ATS 7057 16 195/60-15 205/60-15 225/50-15
HA 7 J x 15 ATS 7057 16 195/50-15 205/50-15
VA 9 J x 15 ATS 9051 -19 225/50-15 255/45-15 285/40-15

Hentet noe her fra CSP, prøver med litt rusten skoletysk Tvilende Korriger her de som kan, dette blir fritt oversatt!
http://www.csp-shop.de/cgi-bin/cshop/front/shop_main.cgi?func=htmlserv&tmpl=shop_text_csp.html&content=std_technik_reifentechnik&wkid=13234265685#tuev-auflagen

TÜV-Auflagen
Die Radabdeckung muss gewährleistet sein. Der TÜV achtet besonders darauf, dass die Radlauffläche (siehe Definition) im Bereich der Linie A abgedeckt ist (siehe Zeichnung).
Hjulet må være tildekket (av skjerm?), TÜV sjekker spesielt at hjulets bane er dekket ift. linje A

Definition der Reifenlauffläche (laut TÜV): Der Teil des Reifens, der bei Geradeausfahrt mit der Fahrbahn in Berührung kommt. Die Felgenseitenwand oder der Felgenrand müssen nicht zwingend abgedeckt sein.
Definisjon av dekkets anleggsflate (iht. TÜV): den delen av dekket som kommer i berøring med kjørebanen når bilen kjører rett fremover. Felgens sidevekk eller -kant må ikke nødvendigvis være tildekket
Kotflügelkanten müssen angelegt werden. Es ist darauf zu achten, dass selbst bei Ausnutzung des zulässigen Gesamtgewichts die Räder nicht im Radhaus schleifen!
Skjermkanter må være tilpasset... spesielt viktig er det at ikke dekket slipes mot kanten!

Ausreichender Freiraum (mindestens 3 mm bei neuen Bremsklötzen) zwischen Bremssattel und Felge ist erforderlich. Bei geringerem Freiraum sind Distanzscheiben oder eine Felge mit einer anderen Einpresstiefe (ET) zu verwenden.
Det må være tilstrekkelig avstand (minst 3mm ved nye bremseklosser) mellom bremsesadel og felger. Ved for liten avstand og med distanseskiver må felger med annen innpressdybde brukes.

Wenn der Abrollumfang (bei allen Fahrzeugen bis Bj.94) mehr als 7% von dem der serienmäßigen Bereifung abweicht, ist der Tacho neu abzugleichen.
Når rulleomkretsen (for alle kjøretøy opp til 94) avviker mer enn 7% fra standardhjul må speedometeret justeres.
« Siste redigering: mai 05, 2009, 16:33:05 pm av RZR-Andy » Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #15 på: mai 05, 2009, 16:48:57 pm »

Ser du kun er ute etter papirene, men dette fra Kerscher er i alle fall godkjente dimensjoner og har vært det siden 80-tallet Blunker
Her var det litt eldre papirer
http://www.kaeferfriseure.de/index.php?pageid=78
« Siste redigering: mai 05, 2009, 18:46:34 pm av RZR-Andy » Loggført
rulator
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 630
Bosted: Lutvann, Oslo


Fartsblind så langt det går


Vis profil
« Svar #16 på: mai 05, 2009, 22:33:44 pm »

jeg fikk de personlig fra Matthias, så jeg sender det heller på PM om det er noen som vil ha; Send meg en PM
Loggført

Old Volkswagens don't drip oil,                    1302 for the win!         
they just mark their spot!                                Käfer-Cup
56T1
Seniormedlem
****
Innlegg: 297
Bosted: Stjørdal



Vis profil
« Svar #17 på: mai 09, 2009, 19:12:09 pm »

PM til "rulator"
« Siste redigering: mai 09, 2009, 19:14:03 pm av 66T1 » Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!