mai 16, 2024, 10:07:10 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Solex 40 P-II forgassere fra Porsche  (Lest 3891 ganger)
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 728
Bosted: Rælingen



Vis profil
« på: november 03, 2008, 19:14:12 pm »

Har et par slike liggende med innsug til T1. Noen som har erfaringer om gassserne? De sto originalt på 356 og 912. Ser forbausende lik ut som IDA gassere. Noen svakheter f.eks? Tenkte å bruke de på en lett trimmet T1. Ser at noen 356/912 eiere bytter til weber, men mange som fremdels kjører med.
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #1 på: november 03, 2008, 21:02:48 pm »

Har et par sånne liggende pgså. Mener å ha lest at det omtrent krevdes teknisk høyskoleutdannelse fra Stuttgart for å tune disse, i alle fall var det sånn CB-gutta opplevde det på 60-70-tallet. Da først Webergasserne og så Dellorto ble tilgjengelige var det natt og dag i forhold til å få justert de riktig. Jeg har aldri skrudd på sånne, må jeg få tilføye, men hadde et lønnlig håp om å få prøve meg på en 356 motor som ligger i delelageret...
Loggført
marbel
Seniormedlem
****
Innlegg: 371
Bosted: fredrikstad



Vis profil
« Svar #2 på: november 03, 2008, 21:15:21 pm »

Jeg ønsker meg sånne..synes Solex er beintøft!
Loggført

57mod Type1 HVK Rallye
63mod Karmann Ghia Coupe
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 728
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #3 på: november 03, 2008, 21:46:24 pm »

Tja, alt er til salgs bare prisen er god nok. Sitter akkurat nå og ser på et weberkit, og blir fristet på en helt ny gasser.
Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #4 på: november 03, 2008, 22:15:25 pm »

De er visst vanskelige å justere. Spesielt når de er utslitte...
Loggført
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 728
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #5 på: november 03, 2008, 22:20:37 pm »

Bra mine ikke er utslitt da.
Loggført
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #6 på: november 03, 2008, 22:44:12 pm »

Kan bekrefte det mange her sier om at de er en håndfull å tune skikkelig..
Loggført



Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #7 på: november 03, 2008, 22:51:21 pm »

Då er det vel bedre å jakte på nokon som faktisk kan justere dei Blunker
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 728
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #8 på: november 04, 2008, 14:22:08 pm »

Hva er det som gjør disse så mye vanskeligere å justere egentlig?
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #9 på: november 04, 2008, 14:32:31 pm »

http://www.356carburetorrescue.com/SOLEX.html
Kanskje ikke det vi ønsket å høre, men det er lov å håpe at de er i bra stand til det motsatte er bevist:

The Solex 40 PII-4’s are a great carburetor, and when new, they were considered
THE carburetor to have.  It is also a complex device, the split shaft more so than the
solid shaft unit.  What makes it a great high performance carb is also what makes it
much more difficult for the home mechanic. Solexes require specific tools and a lot
more time to restore correctly. They also developed problems that a rebuild could
not correct.  For one, they tend to suffer from throttle shaft and butterfly wear. The
additional air leakage manifests itself with poor idle which no amount of jet
adjustment can correct. As a result, they ended up with a bad reputation.

Run your finger along the body throat edge, close to the shaft, by the butterfly.  Do
you feel a ridge?  The brass butterflies actually gouge the body and create that
ridge! As the butterflies close and hit the gouged part of the body, a large gulp of
air, that creates an improper fuel mixture, goes into the engine, thus causing the
dreaded Solex hesitation.  Often, this is made worse by the wear of the brass shaft
bushings that have allowed the shafts to rotate improperly, thus compounding the
problem.  This is what gives you stalling, uneven idle, flat spots in acceleration, and
total lack of good performance. When you feel ridges, you know you need to have
your carburetors “rescued”. Check out your carbs! 
Loggført
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 728
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #10 på: november 04, 2008, 16:05:15 pm »

Bra link med positiv omtale....faktisk. Litt historie og nostalgi bak disse som gjør at jeg får lyst til å prøve de før et evnt bytte. Trenger bare stag og filter.
Loggført
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #11 på: november 04, 2008, 16:08:22 pm »

Mener å huske at Berg har stag til disse...
Loggført



Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 728
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #12 på: november 04, 2008, 16:11:56 pm »

Tenkte å bruke sentermontert stag jeg fra CSP.
Loggført
71kg
Supermedlem
*****
Innlegg: 646
Bosted: Kristiansand


Senkepøbel


Vis profil
« Svar #13 på: november 04, 2008, 16:47:17 pm »

hei.

er disse enkle eller doble?
Loggført
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 728
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #14 på: november 04, 2008, 17:23:27 pm »

Disse er dobble ja.
Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #15 på: november 04, 2008, 18:56:00 pm »

Hva er det som gjør disse så mye vanskeligere å justere egentlig?

Som jeg prøvde å si over, de er vanskelig å justere pga. at de ofte er utslitt.
I god stand har jeg ikke hørt om noen som har hatt noe særlig trøbbel med disse.
Loggført
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #16 på: november 05, 2008, 09:58:38 am »

Jeg har kjøpt inn SOLEX PII split shaft til min Porsche 356-motor.

Pakninger og deler er bestillt i fra Stoddard og skal til overhaling så snart jeg har motatt delene.

Jeg har tro på dette, og gleder meg som en unge til å få lyd i motoren. Jeg har også kjøpt originale Knecht luftfiltre. Det blir porno tenker jeg.



* 40.JPG (159.67 KB, 1024x768 - vist 166 ganger.)
Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #17 på: november 05, 2008, 10:20:55 am »

Flott at disse blir brukt, Håkon! Ser jo ut til at de fleste går for Weber/Dellorto, men fiskene som går mot strømmen blir jo sterkere, sies det! Osteaktig Videodokumentering må til når denne fyres i gang!
Loggført
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 728
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #18 på: november 05, 2008, 10:55:39 am »

Svømmer vel mot strømmen allerede med en 80-talls looker, så da kan jeg vel svømme litt til. Bilder av mine gassere.


* solex.JPG (35.76 KB, 533x400 - vist 160 ganger.)
Loggført
Eddi
Seniormedlem
****
Innlegg: 438
Bosted: Sandnes


Vis profil WWW

« Svar #19 på: november 05, 2008, 10:57:39 am »

Svømmer vel mot strømmen allerede med en 80-talls looker, så da kan jeg vel svømme litt til. Bilder av mine gassere.


80-talls looker er kult hvis det er gjenomført! ..................................synes jeg.
Loggført

eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 728
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #20 på: november 05, 2008, 10:59:19 am »

Jeg også, derfor jeg har en. Her er et dårlig bilde av min.


* boble1.jpg (30.22 KB, 448x266 - vist 130 ganger.)
Loggført
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #21 på: november 05, 2008, 10:59:54 am »

Moro at det er flere som satser på disse forgasserene!

Her er de bøse filtrene.

Jeg kjøpte først et sett med 32 mm Zenith. Men så fikk jeg lyst på noe større (sa brura).


* 40 mm filter og reimhjul2.jpg (102.3 KB, 798x768 - vist 137 ganger.)
Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 728
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #22 på: november 05, 2008, 11:06:53 am »

Hadde vært kult med filter lik de originale, men går nok for litt mer "vanlige" tenker jeg. De originale gasserstagene går bak viftehuset og blir litt gjemt, noe som ser stilig ut, hadde ikke vært gærnt det heller.
Loggført
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #23 på: november 06, 2008, 11:12:28 am »

Kjøpte disse på E-bay for noen år tilbake. Solgt videre her på forumet.


* Solex 40 PII-4.JPG (57.74 KB, 682x512 - vist 168 ganger.)
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
eiko
Supermedlem
*****
Innlegg: 728
Bosted: Rælingen



Vis profil
« Svar #24 på: november 06, 2008, 12:05:31 pm »

Stemmer det, det er de jeg har. Jeg kjøpte de av han du solgte de til.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!