mai 10, 2024, 07:20:06 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Gamle dekk, noen bedre  (Lest 2438 ganger)
Ketil S.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne


Vis profil

« på: januar 12, 2011, 07:57:39 am »

Har en 1303 som kun har hatt to eiere før meg, siste eier var 75 år. I løpet av sommer og høst har jeg kjørt mye og synes vel at dekkene på bilen slapp litt vel lett på glatt føre, håpte det var fordi jeg hadde så sprek motor!
Tok en kjapp titt på sommerdekkene her forleden !
Produksjonsdato: 29.01.79 !! Kanskje litt gamle  Gliser Uansett så er det fortsatt godt med mønster igjen !
Noen bedre ?? Osteaktig
Loggført

T1 1963
T1 1974 -03
makten1000
Supermedlem
*****
Innlegg: 812
Bosted: Oslo, Disen



Vis profil WWW
« Svar #1 på: januar 12, 2011, 08:43:38 am »

Hvor sjekker du produksjonsdato på dekk.? Jeg har noen som hvertfall er 25 år, kanskje eldre. Hadde vært morro å finne ut.
Loggført

www.mollythevwcamper.blogspot.com

1965 T-1 - Magda
1970 T-2 Westfalia Molly
2016 Q5
2016 A3 E-tron
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #2 på: januar 12, 2011, 08:45:20 am »

Jeg byttet dekka på ovalen for 1,5 år siden, pga sprekker.
Dekka var Ceat tekstilradial, som pappa kjøpte til bobla si i 1978. Lå lagret etter en sommers bruk fra 78 til 92.
Merker ingen positiv eller negativ forskjell på grep eller komfort, mot nye Vredestein Sprint Classic som jeg har nå, merkelig nok.
Gummien hadde av en eller annen merkelig grunn ikke blitt beinhard på de gamle dekka.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Oval57
Supermedlem
*****
Innlegg: 3011
Bosted: Lier


Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.


Vis profil WWW
« Svar #3 på: januar 12, 2011, 09:30:56 am »

Jeg kjørte i over 5 år med ovalens gamle dekk. De satt på bilen da jeg kjøpte den, og var ikke byttet siden den ble avregistrert en gang i 1977. Jeg vil anta at dekkene ikke var nye da han satte bort bilen. Dekkene fikk etterhvert langsgående sprekker på siden, og da ble det andre dekk selvsagt.
Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
Atmobil
Supermedlem
*****
Innlegg: 937
Bosted: Litt over alt, men mest vanlig i Trøndelag....



Vis profil
« Svar #4 på: januar 12, 2011, 09:41:47 am »

Hvor sjekker du produksjonsdato på dekk.? Jeg har noen som hvertfall er 25 år, kanskje eldre. Hadde vært morro å finne ut.

Dekkenes produskjonstidspunkt finner man ved å se på DOT koden. Det skal stå på siden av dekket et sted, f.eks. DOT 297. Dette skal gi uke tall og år i det tiåret de er produsert. I mitt eksempel vil det være uke 29 år 7.
Hadde selv 2 stk med Pirreli vinterdekk som var fra uke 40 1986, disse var så harde at når vi skulle ta de av felgene så sprakk dekket på samme måte som plastikk som knekker. Vi trodde først når vi fant de frem at de var full av luft men da vi tok ut ventilene kom det ikke noe luft ut. Heldigvis hadde jeg ikke kjørt med disse dekene noen gang Osteaktig
Loggført

Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #5 på: januar 12, 2011, 09:52:11 am »

Hvor sjekker du produksjonsdato på dekk.? Jeg har noen som hvertfall er 25 år, kanskje eldre. Hadde vært morro å finne ut.

Dekkenes produskjonstidspunkt finner man ved å se på DOT koden. Det skal stå på siden av dekket et sted, f.eks. DOT 297. Dette skal gi uke tall og år i det tiåret de er produsert. I mitt eksempel vil det være uke 29 år 7.
Hadde selv 2 stk med Pirreli vinterdekk som var fra uke 40 1986, disse var så harde at når vi skulle ta de av felgene så sprakk dekket på samme måte som plastikk som knekker. Vi trodde først når vi fant de frem at de var full av luft men da vi tok ut ventilene kom det ikke noe luft ut. Heldigvis hadde jeg ikke kjørt med disse dekene noen gang Osteaktig

Mener denne koden blei innført i 1980.
Uten kode, kan nok dekka være eldre enn det.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Sambabuss
Medlem
***
Innlegg: 148
Bosted: Østre Toten



Vis profil
« Svar #6 på: januar 12, 2011, 09:55:52 am »

reservehjulet på samba`n blir 47 år i august Gliser ikke rullet en meter enda og vil nok heller aldri gjøre det..
Loggført

Samba `65
Ur-quattro `86 mod
Ketil S.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne


Vis profil

« Svar #7 på: januar 12, 2011, 14:55:20 pm »

På mine dekk står ingen DOT nummer, men dato 29.01.79 står mellom dekknavnet og profil.
Ingen sprekker el. og mønster er bra. Bilen var jo kun gått 105000 da jeg kjøpte den i april 2010 !
Loggført

T1 1963
T1 1974 -03
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #8 på: januar 12, 2011, 16:07:04 pm »

Når jeg hentet brannbilen i Kautokeino, fant vi først ut noen kilometer før Oslo at dekkene var fra 1982 eller der omkring... Er glad jeg ikke visste det før vi startet turen Glad Ikke så gøy å kjøre 2400 kilometer på veldig vekslende føre med så gammal gummi.

Ang fortsatt bra mønster, så får jeg nevne min kjepphest - Selv om mønsteret er aldri så bra, så blir gummien hard på gamle dekk. Det er mye sikkerhet, kjøreglede og komfort å hente i dekk med fersk gummi.
Loggført

1969 Militær-buss
Atmobil
Supermedlem
*****
Innlegg: 937
Bosted: Litt over alt, men mest vanlig i Trøndelag....



Vis profil
« Svar #9 på: januar 12, 2011, 17:17:42 pm »

Ja nye dekk er alltid bra, bobla er jo veldig flink til å ikke slite dekk så veldig mye (iallefall så lenge man kjører lite og forsiktig) så det er jo ikke uvanlig å høre om gamle dekk med bra mønster.
Loggført

larskr
Nybegynner
*
Innlegg: 14
Bosted: Arneberg


Vis profil

« Svar #10 på: januar 12, 2011, 20:41:04 pm »

Dekkene sitter på en volvo, men nå diskuterer vi dekk så jeg tillater meg å slenge meg på Glad
Jeg har en Volvo fra 1963 som har gått 18000km, det er klart og tydelig stemplet 63 på dekkene  Gliser
De har begynt å sprekke litt så bør sikkert skaffe nye snart  Blunker
Loggført
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6113
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #11 på: januar 12, 2011, 21:08:55 pm »

Har opplevd en "dekkeksplosjon" på et av bakhjulene engang...ikke å anbefale. Skjedde med utgamle regummierte "Viborg Baner" og med min 72-variant på begynnelsen av 90-tallet...
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #12 på: januar 12, 2011, 22:01:04 pm »

Ovalen min, som ruller 15.000 km hver sesong, vil helst ha Goodyear 5.60-15 foran. Problemet er bare at de gikk ut av produksjon tidlig på 70-tallet..
Nå har den slitt ut et sett fra 1971 og de som står på i dag er fra '68 og '69..

Det er veldig forskjell på hvordan forskjellige gummiblandinger tåler tidens tann. Disse dekkene har veldig vanskelig for å utvikle sprekker osv i forhold til de fleste andre.

For ordens skyld så oppfordrer jeg ikke andre til å kjøre på så gamle dekk.
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
mcmad
Medlem
***
Innlegg: 135
Bosted: Strømmen


RESTAURERT ER IKKE LENGER ORGINALT


Vis profil
« Svar #13 på: januar 12, 2011, 23:38:18 pm »

Dekk er interesant.
Dekkene som satt på transporteren når jeg kjøpte den hadde over 15mm mønster. De hadde en merkelig kordfarge i bunn av mønsteret. Kjørte pent og forsiktig hjem.
Det elste bildekket jeg bruker jevnlig sitter på min Dodge Kvarting (WC 52 1944)
Det er Viking 9 00x16 produsert i 1963.
På midten av 90tallet hadde jeg diagonal 5 90x13 fra en Kaptein 1956 delebil som kom fra Birger på Kløfta på min 1963 Dodge Dart. Det mykeste her fant vi ut måtte vere piggene men disse var det mange av Osteaktig
Har også liggende 2 vinterdekk fra før de begynte med pigger.
Anbefaler ingen å kjøre på dekk over 5 år igjen gjør som jeg sier ikke som jeg gjør. Øyerulling
De som deler min interesse for 2hjulinger bør spesielt huske dette men ikke moro å fronte med vw heller Flau
« Siste redigering: januar 13, 2011, 22:52:17 pm av mcmad » Loggført

Member of mandagsklubben
CAPSLOCKMONSTERET

1957 panel overhode ikke til salgs uansett pris [CC 83410)
15 stk Opel 1930-1993, 4 Dodge 1944-1976    7+ Tempo 1948-1975 Wauxhall Viva 1970, Volvo 144 1967, Volga 1964, NSU Konsul 500 1953, IFA 125 1953, PANTHER 250 VILLIERS 1959, Suzuki gs 750 1977, 8 traktorer 1952-1982 og diverse veterantilhengere og for lite plass.....
Eva: 2x 1952 Opel Kapitan, 1966 Kadett, 1972 Dart, 1978 Rekord, 1981 HiAce,3x Tempo, AMBASADOR TRI STAR 200 1964, 89 Kadett Cab og 2 leyland traktor
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #14 på: januar 12, 2011, 23:51:55 pm »

Bruksboblo trillar på piggdekk frå 79 og 81. Gislaved frost dekk bak(med kjetting pga 3piggar pr dekk) og framme har eg Esso steel radial. dei er det ivertfall 10mm mønster på og ivertfall 10 piggar pr dekk.. men mjuke og sprekkfrie.
Har jo mange gamle diagonalar liggande, dei har eg aldri kjøyrd med men dei helder på lufta. har ogso to NOS fireston 5.60x15 diagonalslicks liggande som eg fekk med bruksboblo. desse vart kjøpt på 70 talet men aldri montert. dei er mildt sagt herda.

Gamle piggdekk er fint, men helst i kombinasjon med kjetting.. er ikkje alltid so godt med grep når det er tomt for piggar
ang dekkeksplosjon har eg opplevd da to gongar.. lika spennande kvar gong. Eine gongen var då me henta ei bobla i midt norge som har stått i ro i skauen i minst 30år.. vinsja fram bilen frå kvilestaden og mens med driv å vinsjar den opp på hengaren so seier da PANG og biiiip i øyra.. trudde da var nitroglysering i bilen Øyerulling men då var da eit viking stopp dekk som takka for seg.
Andre gongen då fyldte eg luft i nokon flate diagonalar på bidnebilen. som har stått på felgen i ca 20 år.. jodå det kom luft i alle hjula minus eitt..der begynte dekket å bula meir og meir ut og eg sprang laangt vekk..bang.
Så morkne dekk er ikkje noko å kjøyra rundt i Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Del
Medlem
***
Innlegg: 185
Bosted: -


Vis profil

« Svar #15 på: januar 13, 2011, 22:33:09 pm »

edit
« Siste redigering: januar 24, 2011, 21:46:45 pm av Del » Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!