mai 04, 2024, 20:30:33 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ladeproblemer 66mod t1. 6 volt.  (Lest 1941 ganger)
Terje79
Medlem
***
Innlegg: 142
Bosted: Oslo


Vis profil

« på: juli 13, 2008, 19:22:37 pm »

Jeg sliter med at batteriet mitt tømmes.
Og jeg har byttet det meste av delene nå, dvs. laderegulator, børster, og dynamo.
Laderegulatoren var kaputt. Det så vi da vi åpna den og oppdaga at kontaktpunktene inni så ut som små krater.
Batteri er et sønnak kjøpt på thorsov. Starter snurrer som en rakett etter at jeg har hatt det inne på lading noen timer. Men problemet kommer snikende tilbake.
Børstene var ca halveis slitt. Så de ble bytta også.

Jeg satte meg i bilen istad for å se om bilen klarer å få noe mere strøm på bilen nå med nye børster. På tomgang uten lys målte jeg Ca 6 volt. Med litt gass så steg det til 7,2 volt.
Da jeg skrudde på lysa sank spenninga til under 6 volt på tomgang, men steg opp til 7,1 på litt gass.

Etter en kjøretur på ca 30-40 min så målte jeg batteriet til å være 6,2 volt. Men dette er stadig ikke nok til å få starteren til å snurre.
Kjører jeg uten lys på så starter den ofte på starteren etterpå.

Hva kan være galt? Er det selve dynamoen? Er 6,2 volt for lite hvilespenning?
« Siste redigering: august 19, 2008, 09:20:01 am av Terje79 » Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #1 på: juli 14, 2008, 16:25:24 pm »

Bobler trenger litt turtall over tomgang (hvis denne er noe lav) til å lade. Står vel 7,2 V på laderegulatoren om jeg husker riktig. Dette er spenningen som skal dynamoen skal gi når den er i gang.
Det burde jo gå ann å få målt ladestrømmen ut fra dynamoen også, men du må vel ha et spesial-ampermeter.
Står feilsøkingsprosedyrer i verkstedsmanualene.

Har du byttet til nye deler, eller brukte "nye"?
Loggført
Terje79
Medlem
***
Innlegg: 142
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #2 på: juli 15, 2008, 14:35:29 pm »

Har byttet til nye deler.

Jeg har målt strøm som går i + kabel fra regulator til ca 20A. Er dette nok?

hm... Kanskje det hjelper om jeg lader batteriet skikkelig en gang nå som jeg har nye børster i tillegg.
Loggført
Notch67
Supermedlem
*****
Innlegg: 551
Bosted: Bergen


Vis profil

« Svar #3 på: juli 15, 2008, 15:04:32 pm »

Kan du ha litt lav tomgang kanskje? Virker ladelyset, kommer det på når bilen går på tomgang? Ellers kan du lese her:  http://www.nls.net/mp/volks/htm/gen.htm


Loggført

Patina er for fattigfolk.
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #4 på: juli 15, 2008, 15:14:08 pm »

Har byttet til nye deler.

Jeg har målt strøm som går i + kabel fra regulator til ca 20A. Er dette nok?

hm... Kanskje det hjelper om jeg lader batteriet skikkelig en gang nå som jeg har nye børster i tillegg.

1) Står vel på laderegulatoren hvor mange ampere den skal produsere. Er det ikke ca 38 på en 6V bil tro?

2) Nye børster på en ny dynamo? Kom den ikke med disse installert?

Når målte du 20A: på tomgang eller på litt rusing?
Loggført
Terje79
Medlem
***
Innlegg: 142
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #5 på: juli 16, 2008, 07:31:33 am »

Uff hva er det jeg skriver.. Det eneste jeg ikke har byttet er dynamo. Derfor ble denne posten satt opp.. 

Ladelampa lyser ikke på tomgang. Men den lader ikke noe særlig på tomgang uansett. Det har jeg målt.

20 ampere ble målt ved litt rusing.
Loggført
Terje79
Medlem
***
Innlegg: 142
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #6 på: juli 17, 2008, 17:26:02 pm »

Huff nei nå føler jeg meg enda dummere.
Jeg drev jo og bytta batteri noen uker. Hadde et på lading oppe på kjøkkenet mens det andre ble tappa
sakte men sikkert i bilen.
Men siste gang jeg gjorde dette så hadde jeg tydeligvis glemt å skru igjen toppene på cellene. Med det resultatet at batterisyre hadde skvettet ut og fordampa litt. Nå da jeg var ute for å måle etter strømtyv, så var det for lite syre på batteriet iallefall.

Bilen lader med 7,2 volt nå. Og det vil jeg tro er nok. Er temmelig sikker på at nå starter bilen på starteren før hver tur..

(Fikk mange skjeve blikk da jeg og en kompis drev og trilla start med bobla i bogstadveien her en dag. Hehe..)
Loggført
Terje79
Medlem
***
Innlegg: 142
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #7 på: august 19, 2008, 09:19:19 am »

Nei det vil seg ikke.. Jeg mistenker selve dynamoen. Nå lader den forøvrig greit, men det varierer. Av og til er bilen bare tom for strøm. Og jeg ser på tempoet til viskerne at bilen plutselig lader som f... Og plutselig igjen bare pinglelader.( i mangel på bedre ord)

Tror nok den må byttes. Hvor får jeg tak i bra 6 volts Dynamo? Gjerne bedre enn original. Alltid kjekt med ekstra ampere.
Loggført
Terje79
Medlem
***
Innlegg: 142
Bosted: Oslo


Vis profil

« Svar #8 på: september 02, 2008, 19:48:48 pm »

kanskje det er noen her på forumet som har en 6volts dynamo liggende? Isåfall gi meg beskjed da? Begynner å bli bekymra for hvordan det går nå som kulda snart setter inn.. Ja da mener jeg som
 jeg kan kjøpe seff(:
« Siste redigering: september 02, 2008, 19:51:03 pm av Terje79 » Loggført
Skrotnisse
Supermedlem
*****
Innlegg: 2921
Bosted: Ålesund


Vis profil

« Svar #9 på: september 02, 2008, 20:57:19 pm »

Hei.
Har dynamoer liggende i Oslo.
Loggført
raaen
Supermedlem
*****
Innlegg: 3603
Bosted: Darbu, Øvre Eiker. tlf. 99615690


Vis profil

« Svar #10 på: september 02, 2008, 21:00:34 pm »

kjøp deg en ny, det lønner seg å gjøre. Tipper Unneberg er billigst.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!